Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-24, 18:28
  #3493
Medlem
Apathess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
om du ändå ska leva som munk kan du passa på att klippa av ditt kön och använda det i matlagning. bara ett tips. gör det nu innan du ångrar dig.
Får du inspiration från din pojkväns "hot" eller?

"han vill skära upp min fitta, jag tycker det är jättebra"
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Paradoxen är semantisk. Precis som att en bil utan chaufför -- en person utan jag -- fortfarande kan använda språket som brukligt, även om det inre förhållningssättet förändrats.

För att undvika motsägelser (och missförstånd) kan man annars uttrycka det annorlunda.
Jag verkar ändå inte direkt förstå mig på vad du menar när du skrev att du strävar mot att inte upfylla behov. Vad räknas som behov? Menar du livstilar som sådana, som du beskrev innan med att gå med ett kloster, eller inkluderas även primitiva behov, som att äta och dricka osv.?

Alla typer av saker du, medvetet, utför är orskade av behov. Det kanske du kan hålla med om? I sådanna fall: Hur ska exempelvis att gå med ett kloster ändra hur pass du upfyller dina behov eller inte, det enda som jag ser att det uppnår är att det avviker från det normala i samhället (vilket i sig kan vara ännu ett behov).

Om vi nu säger att du hypotetiskt gick med klostret så kommer du fortfarande upfylla dina primitiva behov som att dricka, äta osv. men även själva anledningen tll varför du gick med klostret kommer ha behov som grund. Så varför inte bara acceptera att du har behov som du kommer uppfylla från början, vilket dessutom, mer troligen kommer leda till en bättre tillfredställning av dina behov ändå. Förtryck av saker brukar oftast inte leda till det man vill.

Jag har dock kanske misstolkat hela din poäng(?). Det enda sättet jag kan se att man bokstavligen befriar sig från alla sina behov är genom döden.
__________________
Senast redigerad av Apathes 2015-01-24 kl. 18:37.
Citera
2015-01-24, 18:50
  #3494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Om vi nu säger att du hypotetiskt gick med klostret så kommer du fortfarande upfylla dina primitiva behov som att dricka, äta osv. men även själva anledningen tll varför du gick med klostret kommer ha behov som grund. Så varför inte bara acceptera att du har behov från början, vilket dessutom, mer troligen kommer leda till en bättre tillfredställning av dina behov ändå. Förtryck av saker brukar oftast inte leda till det man vill.

Det handlar inte om att undertrycka saker utan om att se att föremålet för ens åtrå eller begär inte har någon inneboende förmåga att skänka tillfredsställelse. Det är en genväg till frid att genomskåda sina strävanden som tomma och verkningslösa.

Att man behöver mat och dryck för att överleva är underförstått. Det existerar dock många begär utöver det som är rent mentala.
Citera
2015-01-24, 19:01
  #3495
Medlem
Apathess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Att man behöver mat och dryck för att överleva är underförstått. Det existerar dock många begär utöver det som är rent mentala.
Det förstod jag givetvis, försökte bara ge exempel på att du faktiskt upfyller behov och att det därmed inte gör någon större skillnad i denna typ av filosofi om du upfyller andra "onödiga" behov. Förstår dock lite mer av det du menar nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det handlar inte om att undertrycka saker utan om att se att föremålet för ens åtrå eller begär inte har någon inneboende förmåga att skänka tillfredsställelse. Det är en genväg till frid att genomskåda sina strävanden som tomma och verkningslösa.
Låter som att någon typ av minimalistisk livsstil skulle passa dig. Eller självmord.
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
ag har svårt att hitta en klar definition av nondualism.
Jag har själv alltid sett nondualism helt enkelt som det faktum att allt i universum är en enda sak. Att skilja sig själv från universum är därmed onödigt. Får en att känna mindre press på sig själv -- man är inte en delaktig i någon typ av tävling mot "det andra".
__________________
Senast redigerad av Apathes 2015-01-24 kl. 19:11.
Citera
2015-01-24, 19:04
  #3496
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Av att Schopenhauer var en cool gubbe följer det ju inte att man själv vill eller kan leva likadant. Fast jag har förstås både avnjutit en smula tobak och lärt mig lite spanska idag. Rentier är jag dock inte och att upprätthålla en rundgång man ser som utan värde genom ett vanligt arbete är direkt outhärdligt: det vet jag av erfarenhet.

Arv, lotterivinst, förtidspension, spekulation eller försäljning av olagligheter är nog de enda uthärdliga sätt att försörja sig på som finns för den som har genomskådat världen. Några få välbetalda och stimulerande "hederliga" jobb också.

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
I mitt fall är just nondualism det enda som är radikalt nog. T.o.m. världsförakt är annars som ett tunt skynke lagt över tillvaron, vilket lurar en till att tro att man själv inte är del av det man avskyr.

Exakt vad innebär detta för dig? Jag har svårt att hitta en klar definition av nondualism. Du vägrar att erkänna skillnaden mellan subjekt och objekt? I så fall...vad drar du för slutsats av det?
Citera
2015-01-24, 19:06
  #3497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Låter som att någon typ av minimalistisk livsstil skulle passa dig. Eller självmord.

Jag har åtminstone väldigt svårt för att konstatera att livet är utan mening tillika uselt och därefter återgå till vardagens krav.
Citera
2015-01-24, 19:06
  #3498
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Får du inspiration från din pojkväns "hot" eller?

"han vill skära upp min fitta, jag tycker det är jättebra"
Jag verkar ändå inte direkt förstå mig på vad du menar när du skrev att du strävar mot att inte upfylla behov. Vad räknas som behov? Menar du livstilar som sådana, som du beskrev innan med att gå med ett kloster, eller inkluderas även primitiva behov, som att äta och dricka osv.?

Alla typer av saker du, medvetet, utför är orskade av behov. Det kanske du kan hålla med om? I sådanna fall: Hur ska exempelvis att gå med ett kloster ändra hur pass du upfyller dina behov eller inte, det enda som jag ser att det uppnår är att det avviker från det normala i samhället (vilket i sig kan vara ännu ett behov).

Om vi nu säger att du hypotetiskt gick med klostret så kommer du fortfarande upfylla dina primitiva behov som att dricka, äta osv. men även själva anledningen tll varför du gick med klostret kommer ha behov som grund. Så varför inte bara acceptera att du har behov som du kommer uppfylla från början, vilket dessutom, mer troligen kommer leda till en bättre tillfredställning av dina behov ändå. Förtryck av saker brukar oftast inte leda till det man vill.

Jag har dock kanske misstolkat hela din poäng(?). Det enda sättet jag kan se att man bokstavligen befriar sig från alla sina behov är genom döden.

Men det är ju bra att han säger till mig att det är jag som är fel. Är många som inte har insett hur otroligt dåliga dom är.
Citera
2015-01-24, 19:13
  #3499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Exakt vad innebär detta för dig? Jag har svårt att hitta en klar definition av nondualism. Du vägrar att erkänna skillnaden mellan subjekt och objekt? I så fall...vad drar du för slutsats av det?

Ett drägligt mentalt tillstånd är min definition av det. Hjärnan projicerar en självbild, vilken kan liknas vid en illusion. Man behöver inte leva med den illusionen.

Att det är mycket nonsens skrivet om ämnet är beklagligt -- mycket New Age och liknande solkar ju ned många annars vettiga begrepp.
Citera
2015-01-24, 19:14
  #3500
Medlem
Apathess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Arv, lotterivinst, förtidspension, spekulation eller försäljning av olagligheter är nog de enda uthärdliga sätt att försörja sig på som finns för den som har genomskådat världen. Några få välbetalda och stimulerande "hederliga" jobb också.
https://www.youtube.com/watch?v=iKHTawgyKWQ

Förutom ämnet är han dessutom en pessimist!
__________________
Senast redigerad av Apathes 2015-01-24 kl. 19:17.
Citera
2015-01-24, 19:20
  #3501
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Ett drägligt mentalt tillstånd är min definition av det. Hjärnan projicerar en självbild, vilken kan liknas vid en illusion. Man behöver inte leva med den illusionen.

Att det är mycket nonsens skrivet om ämnet är beklagligt -- mycket New Age och liknande solkar ju ned många annars vettiga begrepp.

Hur lever man nondualistiskt, rent konkret?
Citera
2015-01-24, 19:23
  #3502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Hur lever man nondualistiskt, rent konkret?

Den här artikeln förklarar rätt bra.

http://www.psychologytomorrowmagazin...suffering-end/
Citera
2015-01-24, 19:33
  #3503
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Den här artikeln förklarar rätt bra.

http://www.psychologytomorrowmagazin...suffering-end/
Vilken bra artikel du har hittar där. Lilla vännen. Ha det lycka till.
Citera
2015-01-24, 19:52
  #3504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Jag har själv alltid sett nondualism helt enkelt som det faktum att allt i universum är en enda sak. Att skilja sig själv från universum är därmed onödigt. Får en att känna mindre press på sig själv -- man är inte en delaktig i någon typ av tävling mot "det andra".

När jag använder begreppet är det inte någon filosofisk utsaga, utan helt enkelt ett visst mentalt tillstånd.
__________________
Senast redigerad av Frigjord 2015-01-24 kl. 19:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback