2015-03-19, 19:02
Medlem
Rädd för sharia? mest pga att det inte hör hemma i dagens demokratiska samhälle, att förbjuda folk från att göra vissa saker strider mot demokratin.
Citera
2015-03-20, 20:30
Medlem
Mr.Sandwhichs avatar
För att Sharia lagar hotar demokatrin och yttrandefriheten, visst, till en början kanske det gäller enbart med muslimer men inom sin tid kommer den nästla sig in längre i politiken tills den dagen det gäller varenda kotte i hela lander. Ett sådant läge vill åtminstone jag inte hamna i, Sverige är en av världens mest ateistiska länder och vi ligger långt fram i tekniken. Ska vi då förstöra allt vi byggt upp genom att ge religion inflytande i politiken och förvandla sverige till ett nytt irak/iran/afghanistan?

Dessutom så finns det stor risk att detta kommer påverka landets ekonomi......med andra ord så är religion myter och sagor som människor synd nog följer :/
Citera
2015-03-21, 07:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stofil-x
Du är ett praktexempel på narcissism

Du fattar aldrig att det är dina islam-missions-strävanden som kritiseras eftersom du visar alla tillgängliga tecken på att uppfylla diagnoskriterierna för NPD.
Du förtjänar sannerligen ett diplom från Saudiarabien för hängivet shariabfrämjande

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Märkligt att de flesta av dina inlägg handlar om mig.

Vad jag kan ser relaterar Stofil-x's inlägg till dina inlägg.

Citat:
Du slår nog hastighetsrekord i att hamna på min ignoreralista.

Med tanke på din agenda är det väl att betrakta som en rekommendation.
Citera
2015-03-21, 18:18
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Min poäng är att Hadithen om Aishas äktenskap inte är autentisk för vissa muslimer (tex den shejken jag visade dig). Sen finns det tyvärr vissa shejker som anser att Hadithen är autentisk som tex denna: video. Barngifte sker pga av dessa Hadither, tyvärr.

Japp, jag håller med dig där.

Nej, det tror jag inte på.
Varför inte?

Tycker du man ska stena kvinnor, hugga händerna av tjuvar, piska hädare, halshugga apostater?
Citera
2015-03-21, 18:42
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy

Citat:
Citat:
Jag frågade tidigare: tror du Muhammed red på en häst till månen och klöv den med sitt svärd...

Nej, det tror jag inte på.

Varför inte?
Eftersom det står inte i koranen. Vad som står i Haditherna går att diskutera.

Citat:
Tycker du man ska stena kvinnor, hugga händerna av tjuvar, piska hädare, halshugga apostater?
Nej det tycker jag inte, eftersom jag anser att det inte finns stöd för det i koranen. Vad som står i Hadither kan man som sagt diskutera.
Senast redigerad av Ismail 2015-03-21 kl. 18:50.
Citera
2015-03-21, 19:08
Medlem
Japhys avatar
Citat:

Nej det tycker jag inte, eftersom jag anser att det inte finns stöd för det i koranen. Vad som står i Hadither kan man som sagt diskutera.
Så du menar att du inte tycker om Sharia? Varför är du rädd för Sharia?
Citera
2015-03-21, 19:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Med tanke på koran-efterrationaliseringerna med tillhörande slingreretorik är det väääääldig svårt att se en tolkningsmetodologisk skillnad mellan koran-tolkning och hadith-användande.

Och i princip skapar du desutom själv "mini-hadither" i din egen koran-efterrationalisering.
Citera
2015-03-21, 19:13
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Med tanke på koran-efterrationaliseringerna med tillhörande slingreretorik är det väääääldig svårt att se en tolkningsmetodologisk skillnad mellan koran-tolkning och hadith-användande.

Och i princip skapar du desutom själv "mini-hadither" i din egen koran-efterrationalisering.
Han är helt enkelt inte så kunnig, utan bara en "troende" som saknar grund att stå på. Saknar insikt om att Sharia står inte bara i koranen, utan är en tolkning baserad på koran och hadither och Imamer. Eftersom han inte kan något, tror han att det räcker med att inte äta gris, dricka alkohol och be då och då, för att vara muslim. Det är egentligen sorgligt, eftersom han kommer vakna upp ur sin dvala och inse att han lurat sig själv under lång tid.
Citera
2015-03-21, 19:20
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Så du menar att du inte tycker om Sharia?
Det finns olika tolkningar av vad sharia är, och jag tycker inte om den versionen av sharia som extremisterna presenterar. Det finns en moderat tolkning av sharia, men den syns inte i media så ofta, tyvärr.

Citat:
Varför är du rädd för Sharia?
Det beror på vilken tolkning av sharia som du syftar till. Extremisternas tolkning av sharia blir man givetvis rädd för. En moderat tolkning av sharia finns ingen skäl att vara rädd för.
Senast redigerad av Ismail 2015-03-21 kl. 19:22.
Citera
2015-03-21, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Märkligt att de flesta av dina inlägg handlar om mig.
Narcissismen bevisad

När dina enfaldiga islam-missionssträvanden kommenteras, tar du det som fixering vid dig
Citera
2015-03-21, 19:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Han är helt enkelt inte så kunnig, utan bara en "troende" som saknar grund att stå på. Saknar insikt om att Sharia står inte bara i koranen, utan är en tolkning baserad på koran och hadither och Imamer. Eftersom han inte kan något, tror han att det räcker med att inte äta gris, dricka alkohol och be då och då, för att vara muslim. Det är egentligen sorgligt, eftersom han kommer vakna upp ur sin dvala och inse att han lurat sig själv under lång tid.

Nu betraktar jag Ismails "argument" från ett lite annat perspektiv än den direkte relation mellan koran och hadither. Min kritik ligger mer på det tolkningsmetodologiska, men här kan jag se samma inkompetens som du nämner ovan.

Och för mig indikerar denna inkompetens att Ismail "debatterar" från en manual ... som han inte riktigt förstår själv.
Citera
2015-03-21, 19:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns olika tolkningar av vad sharia är,

Ditto om vad koranens text egentligen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in