2015-03-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulwell
Sen att orddelen, där det finns tre vetenskapliga ord med prefix från bägge latin och suffix från grekiska i respektive ord osv?
Prefix, suffix, latin och grekiska ger inte svaren till alla ord. Långt ifrån. Det är även en riktig omväg om du ska lära dig latin och grekiska för att få bättre ordförståelse. Prefix och suffix är lätt och går snabbt att lära sig, så det kan förbättra chanserna. Dock kommer det inte ge dig många fler poäng.

Den bästa metoden för att förbättra sig på de verbala delproven är att läsa olika slags böcker och morgontidningen. Då får man upp lästempot, får bättre läsförståelse och läsvana samt berikar ordförrådet något enormt om man väljer att slå upp alla okända ord man stöter på. I och med att man stöter på nya ord i sammanhang som man förstår blir det betydligt lättare att få en förståelse om vad orden faktiskt betyder och hur man använder orden, istället för att man bara ser några synonymer som de som plöjer ordböcker/ordprov får stå ut med. Svårare än så är det inte, det finns ingen magisk formel.
Citera
2015-03-21, 21:57
Medlem
Flaskhalsats avatar
Sucksucksucksuck.

Skriver konstant 1.8-1.9 på alla delar förutom matten som jag nu pluggat i över ett halvår ett par timmar om dagen och ligger ändå inte över 1.2. Hur i helvete skall det här gå?
Citera
2015-03-21, 22:31
Medlem
bild

Denna tycker jag är solklar C även utan att man får veta att a<b. Missar jag något, ifall det inte skulle stått a<b skulle svaret varit annorulunda?
Citera
2015-03-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.
Alla sätt att bli bättre i orddelen måste testas. boken var ju billig. Men om man inte förstår orden måste man ju ändå slå upp dom. Är det inte enklare o snabbare att plugga gamla prov?

/ Cykel-Ingemar

Memrise.com eller att plugga på gamla ord är givetvis snabbare sätt att lära sig. Men, behöver du plugga på hela verbala delen är det en bok på ca 300 sidor proppade med liknande ord och, för den oinvigde, komplicerade meningar.
Citera
2015-03-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
bild

Denna tycker jag är solklar C även utan att man får veta att a<b. Missar jag något, ifall det inte skulle stått a<b skulle svaret varit annorulunda?

Jag tror att a<b är bara förvirrande info. För man ser glasklart att svaret är C.
Citera
2015-03-21, 22:58
Medlem
Herrcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
bild

Japp, som den ovan sade är det bara vilseledande information. Potensreglerna säger ju att (a+b)(a-b) är samma sak som a^2 - b^2

Detta kan du enkelt bevisa genom att sätta in siffror i ekvationen.

A = 1

B = 2

A^2 - B^2 = 1^2 - 2^2 = 1-4 = -3

(A+B)(A-B) = (1+2)(1-2) = 3*(-1) = -3

Hoppas att det hjälpte!
Citera
2015-03-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrcykel
Japp, som den ovan sade är det bara vilseledande information. Potensreglerna säger ju att (a+b)(a-b) är samma sak som a^2 - b^2

Detta kan du enkelt bevisa genom att sätta in siffror i ekvationen.

A = 1

B = 2

A^2 - B^2 = 1^2 - 2^2 = 1-4 = -3

(A+B)(A-B) = (1+2)(1-2) = 3*(-1) = -3

Hoppas att det hjälpte!

Vad jag vet stämmer det du säger, men man kan inte bevisa något genom att sätta in siffror. Det kanske bara funkar för just de siffror du satte in? Generellt en riktigt dålig metod.
Ett exempel på när det funkar riktigt dåligt är då x>0, har oftast stor betydelse om 0<x<1 eller x>1.
Citera
2015-03-21, 23:25
Medlem
Herrcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Vad jag vet stämmer det du säger, men man kan inte bevisa något genom att sätta in siffror. Det kanske bara funkar för just de siffror du satte in? Generellt en riktigt dålig metod.
Ett exempel på när det funkar riktigt dåligt är då x>0, har oftast stor betydelse om 0<x<1 eller x>1.

Det är givetvis korrekt, klumpigt skrivit utav mig. Sen är det såklart inte potensregeln som används, utan konjugatregeln. Klockan är alldeles för mycket för mig..

Jag ville bara försöka ge en bättre förklaring till varför a^2 - b^2 och (a+b)(a-b) betyder samma sak, oftast är det enklare att förstå om man ställer upp det i siffror.
Senast redigerad av Herrcykel 2015-03-21 kl. 23:30.
Citera
2015-03-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrcykel
Det är givetvis korrekt, klumpigt skrivit utav mig. Sen är det såklart inte potensregeln som används, utan kvadreringsregeln. Klockan är alldeles för mycket för mig..

Konjugatregeln kallas den.

EDIT: Såg precis att du ändrat ditt inlägg.
Citera
2015-03-22, 14:07
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Tror ni 300-400 timmar(effektiva timmar) totalt räcker för att få 1,7 eller högre?
Det är väldigt individuellt. Två släktingar varav ena skrev 2,0 och den andra 1,85 pluggade inte ö.h.t. Medan andra behöver plugga i tiotals timmar för att ens kunna skriva >1,0.
Citera
2015-03-22, 15:50
Medlem
Ducadreams avatar
Jag hittade en uppgift någonstans utan facit och ville se om jag har tänkt rätt, uppgiften går ut på vad r^3 är:

1. x^2 * y^5= r^5 * y^2

2. x^2= y^4 * r^2

x^2*y^3=r^5*y^2 => x^2= r^5*y^2/y^5

och vi vet med oss att x^2= y^4 * r^2

Då kan vi sätta lika med varandra:

r^5*y^2/y^5= y^4 * r^2

y^2/y^5= r^5/(y^4 * r^2)

y^4*y^2/y^5= r^5/r^2

R^3= y
Citera
2015-03-22, 16:17
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag hittade en uppgift någonstans utan facit och ville se om jag har tänkt rätt, uppgiften går ut på vad r^3 är:

1. x^2 * y^5= r^5 * y^2

2. x^2= y^4 * r^2

x^2*y^3=r^5*y^2 => x^2= r^5*y^2/y^5

och vi vet med oss att x^2= y^4 * r^2

Då kan vi sätta lika med varandra:

r^5*y^2/y^5= y^4 * r^2

y^2/y^5= r^5/(y^4 * r^2)

y^4*y^2/y^5= r^5/r^2

R^3= y
Fel i fet fetmarkerade.
r^5*y^2/y^5= y^4 * r^2

=> y^2/y^5= (y^4 * r^2)/r^5
Ett tips att förkorta direkt, dvs y^2/y^5 = 1/y^3 = y^-3.
Annars går det lätt att göra fel.

Ett kanske snabbare sätt är att dividera 1 med 2 (förutsatt att r≠0, y≠0 x ≠0)
Då fås att
y^5 = r^3 / y^2 | multiplicera med y^2
y^7 = r^3 => r = y^(7/3)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in