2015-03-21, 00:22
Medlem
Mycket intressant tråd som jag nu har följt ganska ordentligt de senaste månaderna. Har inte mycket att tillägga. Får hoppas att Novus släpper till och ger SD minst 16% på torsdag nästa vecka. Det är ju knappast omöjligt. Sen kan Ipsos hosta ur sig 14%. Så länge SD går plus med några tiondelars pocentenheter varje månad så känns det i alla fall lättare att hålla hoppet högt!
2015-03-21, 09:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Antingen kan AKB bytas ut - eller hennes åsikter. Svenska politiker är bra på att tycka som de blir tillsagda.
Det börjar i varje fall jäsa ordentligt i organisationen.
Citat:
Moderaterna i Kävlinge har på sitt årsmöte tagit ett enhälligt beslutat att driva kravet att DÖ rivs upp. Först på Skånemoderaternas stämma den 9 maj, därefter på den stora M-stämman i Karlstad i oktober.
.
Jag hör liknande synpunkter från moderater i andra kommuner. Vi har gott hopp om att få stöd för vår motion, säger Pia Almström.
.
Men nu har alltså Kävlingemoderaterna blivit först ut med att formellt motionera om att skrota uppgörelsen.
Det återstår att se hur detta spelas ut. Om det verkligen blir en smärtsam intern partistrid om detta så lär utgången av densamma påverka hur flödet av väljare går från M till SD & övriga partier.

http://unvis.it/www.hd.se/nyheter/sverige/2015/03/21/skanska-moderater-vill-skrota-decemberoverenskommelsen/
2015-03-21, 09:54
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nu har vi 5 riksdagspartierpartier på ~5%. SD nästan lika stora som 4 av dom tillsammans. Och större än FP, C och KD ihop.
Större alltså än 3 av 4 allianspartier tillsammans!
SD sniffar M i bakhasorna om platsen som Sveriges 2:a största parti.
18,5%
Jag tror på ett SD som kommer få ett all time high efter sommaren
på 20+% av något institut. Och det blir en milstolpe och kommer bli en snackis Sverige över.
Jag tror det finns hopp.
Jag tror att sd aldrig kommer få över 20% för KD kommer bli konservativa. Det eller så dör de ut. Det är bara att räkna på hur många väljare sd tar för varje procent ökar och sen göra en tidtabell. KD kommer ta tag i invandringsfrågan och hoppa upp på 10%. Det kommer leda till att m skärper sig en aning men inte tillräckligt. Om KD redan nu blir konservativa tror jag ,tillsammans med samhällsutvecklingen och medias ändrade roll, att KD når 10-12% 2018 och SD runt 15%
2015-03-21, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Jag tror att sd aldrig kommer få över 20% för KD kommer bli konservativa. Det eller så dör de ut. Det är bara att räkna på hur många väljare sd tar för varje procent ökar och sen göra en tidtabell. KD kommer ta tag i invandringsfrågan och hoppa upp på 10%. Det kommer leda till att m skärper sig en aning men inte tillräckligt. Om KD redan nu blir konservativa tror jag ,tillsammans med samhällsutvecklingen och medias ändrade roll, att KD når 10-12% 2018 och SD runt 15%

Hade KD varit större på kvantitativt och kvalitativt sätt i invandringen hade jag hållit med dig. Invandringsfrågan är nu helt i SD's händer. För att KD ens skulle komma i närheten och ses som seriösa får de göra ganska grova förändringar bla att till exempel bryta med alliansen och DÖ för ett samarbete med SD. Inte speciellt realistiskt nej. SD har hunnit bli för stora för att någon annan än Moderaterna/Sossarna skulle kunna ta invandringsfrågan från dem.
2015-03-21, 10:14
Medlem
Citat:

När ska folk lära sig att "nej men NU är faktiskt taket nått, nu kan SD inte växa mer" aldrig är en sanning? Har hört detta om i princip varje procentenhet, detta sedan SD fick 5,7% 2010 och det verkar som att detta kommer fortsätta.
  • 5,7% - Ingen mer kommer rösta på SD, då hade de ju gjort det nu i valet.
  • 9% - Det är fel i opinionsmätningarna, SD-väljare är bara arga män som skriker och hörs och därför överrepresenteras de i mätningarna.
  • 12% - Nu kommer de andra partierna ta tag i invandrings- och migrationspolitiken och SD har spelat ut sin roll. De kommer sjunka som en sten framöver.
  • 15% - SD KAN inte växa mer, ingen på min arbetsplats röstar på dem.
  • 20% - ricardo22: "KD kommer bli konservativa, SD har peakat."

Ju högre SD-raketen åker, desto mer tävlar övriga partier om att vara mest flyktingliberala och "öppenhjärtade". Att KD tar en något mer klassiskt konservativ ställning (även om det är löjligt att kalla ett "högerparti" i Sverige för konservativt) kommer snarare på sikt att gynna SD ännu mer. Personligen tror jag att KD kan fungera som ett mellanparti, det är socialt accepterat att rösta KD men inte SD, men när man märker att det är samma skit i hela decemberjuntan så går man över till SD. Och är väl den tröskeln överkliven krävs en hel del för att gå tillbaka.

Att tala om en övre gräns för ett parti på detta sätt är absurt för opinionen förändras ständigt. Se bara i denna tråden, folk är lite småbesvikna över resultat på 16,5% medan man korkade upp champagne för inte många månader sedan när OI spådde siffror kring 10%. Däremot är jag övertygad om att folk kommer uttala sig liknande när opinionen ligger på såväl 22, 25 och 30%.
2015-03-21, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag tror Bogvisiret (AKB) byts ut efter M:s nästa katastrofval 2018. Jag tror inte att det finns minsta chans/risk att hon vänder kappan. Hon är en kvinnlig FR. Tittar man på klippet från morgonsoffan med FR på 90-talet till hennes framträdanden senaste 3-4 månaderna håller jag det för osannolikt. Om hon yttrar orden vi måste minska invandringen, förstå dynamiten för varje journalist varje gång man hoppar på Anna och DAVID och vill att hon ska förtydliga varför invandringen är problematisk. Hon är tillsatt att hålla kursen mot ökad invandring till vilket pris som helst, det är min tro.

Jag tycker det är OK. Jag har varit blå hela mitt liv, men sveket från FR och Alliansen är oförlåtligt. Om M skulle åka ur riksdagen skulle jag hånskrattande öppna Champagnen. Jag skulle vara tydlig inför hela släkten att M fått precis vad de förtjänat. M som parti är inte ett dugg bättre än S, trots att jag trott det under större delen av mitt liv, precis som jag trott att USA stått för det goda rena samvetet i världen. Amerikanare är OK, men inte deras politiker och senaste femtio årens utrikespolitik. Senaste 3-5 åren har jag omvärderat nästan allt jag tyckt, känt och vetat tidigare. Det är ett uppvaknande som heter duga.

Jag har en bekant vars pappa varit riksdagspolitiker för M. När jag pratade med henne för en tid sedan kom vi in på DÖ. Hon sa att "det är obegripligt. Jag förstår inte varför AKB gick med på detta. De har inget att vinna. Kanske var M rädda för ett extra val". Inte för att hon kommer rösta på SD, men att hon säger så är ungefär som att Kungen skulle fundera över fördelarna med en republik.

M kommer fortsätta blöda till SD och det rejält. Just därför kommer SD snart passera M, man tar deras väljare. När väl SD har sina 20-25%, då kommer S vara redo att plockas på sina väljare. Tidigare S-väljare sänker S och ökar på samma gång SD. Ur det perspektivet så är det vääääääldigt långt till 2018 för 7K. 7K kommer ha många sömnlösa nätter.

Slutligen vill jag bara säga att det är så skönt att slippa se och höra Ullenhag stup i kvarten. Jag höll på att spräcka ett blodkärl tack vare det lismande lögnaktiga aset.

Detta är enda rimliga förklaringen till DÖ. Ett extraval precis efter ett partiledarbyte ville inte M riskera. Och alliansens småpartier ville inte riskera att åka ur riksdagen.
Märk väl att det varit väldigt tyst kring M på sista tiden......man har t o m undvikit att ta ställning i Saudiarabienfrågan, både beträffande vapenexporten och Margots fadäser. Jag tror helt enkelt vi har ett mycket vilset M.....som ägnar sig åt att slicka såren. Och ja..det jäser blad de äldre kommunpolitikerna ute i landet.
2015-03-21, 10:24
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:

Gay i huvet eller ?...du är medveten om att yougov givit sd 18-19 % i sina senaste mätningar va?...Sd är i realiteten redan i detta nu på över 20%. Det går fort nu. De kommer att ha ökat än mer efter sommaren är jag helt övertygad om. Hela landet kommer att få sin släng av den mångkulturella sleven. Och den kommer inte smaka gott för majoriteten.

Du kan inte gömma dig från massiv mångkultur i städer som Växjö, gävle, borås osv. För att inte tala om ännu mindre ställen. Sjuklövern har gjort bort sig totalt. Deras eventuella försök att komma tillbaka i frågan kommer genomskådas och förkastas. Kd inbegripet.
2015-03-21, 10:24
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Poängen är att potentialen för M att blöda väljare till både SD och KD är mycket, mycket stor.

Den hårda kärnan pojk- och flickrumsliberaler som är beredda att betala mer skatt för att subventionera bidragsinvandring är inte 25%. Eller ens i närheten av 10% av väljarkåren. Om M väljer att marginalisera sig fullständigt, så är vägen öppen.

Om man väljer överlevnad så tror jag nog AKB är beredd att rucka på eventuella personliga preferenser och åsikter.

Man kan ju jämföra med FP. När Bengt Westerberg var dess partiledare var FP nästan lika stora som M. Efter Westerbergs avgång har partiet i stort sett följt hans utstakade väg vilket nu får stora negativa konsekvenser. Det är näst intill omöjligt att göra sig av med hans röda vänsterliberalism. Folkpartiet har glömt att man var ett 12 till 14 procentparti och man är nöjd med att pendla mellan 4 och 7. Liksom socialdemokraterna som sitter fast med arvet efter Palme. Socialdemokraterna föraktar Palmes företrädare, trots att det var de som skapade framgångssagan Sverige. För moderaternas del har man haft mycket mediokra ledare efter Gösta Bohman. Reinfeldt kunde tillsammans med Borg, för det var en duo, sätta agendan som man nu sitter fast med, alltså precis på samma sätt som de andra partierna gör.

Om Sd är taktiska så ska de inte försöka förändra 7-klöverns politik, utan verkligen utnyttja det faktum att partierna sitter fast varvid väljarna slutligen överger dem. När SD är större än M är jag säker på att vi även kommer att se politiker inom M som går över till SD. Det stora raset för S inträffar när deras väljare ser en potentiell och seriös konkurrent varvid det känns meningsfullt att lämna S. Det var ju det som hände när många från S övergick till M i och med att M då framstod som mycket seriöst och arbetarvänligt.
Senast redigerad av TheLucky 2015-03-21 kl. 10:30.
2015-03-21, 10:45
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allahiansen
När ska folk lära sig att "nej men NU är faktiskt taket nått, nu kan SD inte växa mer" aldrig är en sanning? Har hört detta om i princip varje procentenhet, detta sedan SD fick 5,7% 2010 och det verkar som att detta kommer fortsätta.
  • 5,7% - Ingen mer kommer rösta på SD, då hade de ju gjort det nu i valet.
  • 9% - Det är fel i opinionsmätningarna, SD-väljare är bara arga män som skriker och hörs och därför överrepresenteras de i mätningarna.
  • 12% - Nu kommer de andra partierna ta tag i invandrings- och migrationspolitiken och SD har spelat ut sin roll. De kommer sjunka som en sten framöver.
  • 15% - SD KAN inte växa mer, ingen på min arbetsplats röstar på dem.
  • 20% - ricardo22: "KD kommer bli konservativa, SD har peakat."

Ju högre SD-raketen åker, desto mer tävlar övriga partier om att vara mest flyktingliberala och "öppenhjärtade". Att KD tar en något mer klassiskt konservativ ställning (även om det är löjligt att kalla ett "högerparti" i Sverige för konservativt) kommer snarare på sikt att gynna SD ännu mer. Personligen tror jag att KD kan fungera som ett mellanparti, det är socialt accepterat att rösta KD men inte SD, men när man märker att det är samma skit i hela decemberjuntan så går man över till SD. Och är väl den tröskeln överkliven krävs en hel del för att gå tillbaka.

Att tala om en övre gräns för ett parti på detta sätt är absurt för opinionen förändras ständigt. Se bara i denna tråden, folk är lite småbesvikna över resultat på 16,5% medan man korkade upp champagne för inte många månader sedan när OI spådde siffror kring 10%. Däremot är jag övertygad om att folk kommer uttala sig liknande när opinionen ligger på såväl 22, 25 och 30%.

Jag har aldrig någonsin varit någon av de som sagt att det är stopp. Däremot tror jag att ni inte förstår hur rent ut sagt fegt det svenska folket är. Skulle KD på allvar, vilket jag tror de tvingas göra och är det enda partiet som har möjlighet att göra, föreslå en normal europeisk konservativ politik med normal invandring, så är det ungefär samma parti som SD med skillnaden att det är rumsrent.

Hundtratusentals ryggradslösa svenskar som nu inte röstar SD det för de är livrädda för media och tanten på jobbet skulle pusta ut och lägga sin röst på KD. Om KD inte gör det på riktigt, utan flamsar runt med språktest osv kommer de upp till kanske 6% och SD spurtar mot 25%. Men som sagt jag tror verkligheten kommer närma KD och SD varandra. Hela samhället och alliansen håller på att braka samman. Jag tror brytpunkten är nådd.
Senast redigerad av ricardo22 2015-03-21 kl. 10:47.
2015-03-21, 10:55
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Jag har aldrig någonsin varit någon av de som sagt att det är stopp. Däremot tror jag att ni inte förstår hur rent ut sagt fegt det svenska folket är. Skulle KD på allvar, vilket jag tror de tvingas göra och är det enda partiet som har möjlighet att göra, föreslå en normal europeisk konservativ politik med normal invandring, så är det ungefär samma parti som SD med skillnaden att det är rumsrent.

Hundtratusentals ryggradslösa svenskar som nu inte röstar SD det för de är livrädda för media och tanten på jobbet skulle pusta ut och lägga sin röst på KD. Om KD inte gör det på riktigt, utan flamsar runt med språktest osv kommer de upp till kanske 6% och SD spurtar mot 25%. Men som sagt jag tror verkligheten kommer närma KD och SD varandra. Hela samhället och alliansen håller på att braka samman. Jag tror brytpunkten är nådd.

Ja, ja... Men det krävs ingen "ryggrad" för att rösta på ett parti. Tvärtom, även den fegaste usling kan ta sig till en vallokal och lägga en lapp i urnan.

Kanske krävs det lite mer ryggrad för att delta i opinionsundersökningar? Jag tror nog att SD's potential ligger betydligt högre än senaste 18.5% De går snart om M.
2015-03-21, 11:05
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Ja, ja... Men det krävs ingen "ryggrad" för att rösta på ett parti. Tvärtom, även den fegaste usling kan ta sig till en vallokal och lägga en lapp i urnan.

Kanske krävs det lite mer ryggrad för att delta i opinionsundersökningar? Jag tror nog att SD's potential ligger betydligt högre än senaste 18.5% De går snart om M.
En liten krävs det. Det är trots allt inte anonymt att rösta i Sverige vilket danskarna påpekat många gånger(hur man tar röstsedlar osv). Det vill de styrande så klart inte rätta till. Sen krävs en liten ryggrad för att våga berätta och övertyga andra hur man röstar vilket leder till en uppåtgående spiraleffekt.

Samma sak med att bli medlem,organisera sig osv. Det vågar verkligen inte den vanliga feg-svensken.
2015-03-21, 11:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allahiansen
Det där har vi ju haft festliga exempel på här i tråden med Rejdar & Powergirl som ständigt har tyckt sig se början på en nedgång & ett utträde ur riksdagen. Dessa har haft fel på ett skönt konsekvent sätt så att man kunnat använda dom som någon slags anti-rådgivare, där alltid det motsatta inträffar mot vad dom förutspår.

Jag vill även minnas att någon (Dogdylan?) skrivit om att Stieg Larsson fick läggas in på sjukhus för sammanbrott efter att SD inte helt utraderades, som han hade förutspått, utan istället ökade, redan på 90-talet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in