2015-03-21, 00:43
  #10237
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag hade mina aningar om att det skulle vara en legendarisk öl. Tur att man plockade på sig. Här omkring verkar samtliga flaskor ha gått åt under dagen. Räknar med att prova den första imorn om läget känns rätt. Jag kommer dricka en hel del annat också, och eftersom jag knappast kommer starta kvällen med en 14-procentig stout så får vi se hur det blir, vill ju gärna vara i hyfsat skick när man provar saker för första gången. Bor du nära en butik som fortfarande har kvar flaskor så bör du nog försöka handla imorn. Annars vill det nog till att du bor nära nån butik som fått oförtjänt hög tilldelning med hänsyn till dess klientel (typ Hedemora vad det verkar om man kollar på butikernas saldo). Sen släpps ju vanliga Prairie Bomb (samma öl fast utan romfatslagringen) om lite drygt en månad.

Har du inte testat innan kommer du inte bli besviken. Satan alltså. 5/5 direkt för mig utan att tveka och en av de bästa öl jag druckit (med reservation för att jag inte varit "ölnörd" allt för länge och inte testat några enorma mängder) utan tvekan.

Ska under morgondagen se vad jag kan göra. Alltid lite jobbigt så här precis före att man får pengar med släppen. När jag dessutom inte har så bra ekonomi så jag kan köpa precis allt jag vill så får man samtidigt begränsa sig en del. Men får jag chansen plockar jag på mig fler Pirate Bomb utan någon som helst tvekan.

Vad jag kan se så har mitt bolag strax över 30 piratbomber kvar. Får se vad man kan göra annars hoppas på det bästa. Är nöjd över att ha fått testat den iaf. Gjorde misstaget ikväll att börja med Pirate bomben då jag var så nyfiken. Har nu druckit en Holy Cowbell från Beavertown efteråt och den smakade i det närmsta vatten i jämförelse. Visst är det en OK öl, men mot Pirate Bomb står den sig slät.

Edit: Ska tillägga också att det är fascinerande med bra öl hur väl man kan dölja något som är så alkoholstarkt. Hade jag verkligen fått gissa mig till ABV så hade jag kanske gissat på max 6%. Den enda öl som var på samma nivå och döljt alkoholen lika bra, som jag druckit, är Mikkellers Raspeberry Tripelbocken som låg på 13%. Fantastiskt!
__________________
Senast redigerad av qhz. 2015-03-21 kl. 01:07.
Citera
2015-03-21, 01:34
  #10238
Medlem
Hm, Lagunitas Galatea Fusion 25 var inte värd pengarna. Den är inte speciellt äcklig men påminner om en svag IPA, förstår inte vad de försökte göra egentligen.

Men Vieille Ville Saison som jag hittade av en slump var mums.
Citera
2015-03-21, 01:40
  #10239
Medlem
MrMadoffs avatar
Jag är ingen riktigt stordrickare vad gäller öl, men jag gillar det stundom, någon på helgen sådär en riktigt god kall framför tvn efter jobbet eller till några jordnötter. Jag håller mig då oftast till Heineken, Staropramen, budweiser osv..

MEN det jag inte riktigt kan förstå med er "öldrickare" är ni/dom som köper på sig plattvis med "fulöl" som jag kallar det, för det är ju fan i mig inte gott? Tycker ni verkligen det?

Jag menar folket som bäljer i sig: Norrlands guld, Falcon, Spendrups, Zeunerts, Bellmans osv..
Kan ni riktiga öldrickare förklara för mig vad som är gott med dessa ölsorter? Det smakar ju bara bittert och surjäst utav helvete, vart finns den goda smaken som jag kan finna i en flaska heineken?

Sedan är det inte ovanligt att jag ser er på bolaget köpandes en hel platta från ett och samma märke av dom jag nämner här nedanför?? Varför liksom? Jag förstår om det är importerat, då får man inte välja på så mycket. Men när man är på bolaget kan man ju vraka och välja på vad man vill, det som passar en bäst liksom, det är ju halva nöjet.
__________________
Senast redigerad av MrMadoff 2015-03-21 kl. 01:43.
Citera
2015-03-21, 02:06
  #10240
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Jag är ingen riktigt stordrickare vad gäller öl, men jag gillar det stundom, någon på helgen sådär en riktigt god kall framför tvn efter jobbet eller till några jordnötter. Jag håller mig då oftast till Heineken, Staropramen, budweiser osv..

MEN det jag inte riktigt kan förstå med er "öldrickare" är ni/dom som köper på sig plattvis med "fulöl" som jag kallar det, för det är ju fan i mig inte gott? Tycker ni verkligen det?

Jag menar folket som bäljer i sig: Norrlands guld, Falcon, Spendrups, Zeunerts, Bellmans osv..
Kan ni riktiga öldrickare förklara för mig vad som är gott med dessa ölsorter? Det smakar ju bara bittert och surjäst utav helvete, vart finns den goda smaken som jag kan finna i en flaska heineken?

Sedan är det inte ovanligt att jag ser er på bolaget köpandes en hel platta från ett och samma märke av dom jag nämner här nedanför?? Varför liksom? Jag förstår om det är importerat, då får man inte välja på så mycket. Men när man är på bolaget kan man ju vraka och välja på vad man vill, det som passar en bäst liksom, det är ju halva nöjet.

Du har hamnat i lite fel tråd om du vill fråga ut svenssondrickare som köper hela plattor med APK-öl att bälga i sig. Läste du inte rubriken? Vad fick dig att tro att du skulle få bra svar i denna tråd? Om du kollar de senaste sidorna så har det knappt nämnts någon öl som kostar mindre än 30:- per 33-cl, däremot flera öl som kostar 50 till 100:- per 33-cl. Jag tar upp pris här inte som nån slags statusgrej eller lyxkonsumtionsmarkör, utan bara för att riktigt bra öl kostar pengar p.g.a. bl.a. mycket höga tillverkningskostnader. Priset blir därför en indikator på hur bra öl man pratar om.

Sen har jag jävligt svårt att tro att du skulle kunna pricka Heineken i ett blindtest mot exv. Norrlands. Det är precis samma skit, bryggd för att smaka så lite som möjligt. Jag kan lova att den skillnad du känner är minst 90% psykologisk för att du associerar ett visst märke med kvalitet. Men det är en fråga för en annan tråd. Intresset för att diskutera olika makrolagers brukar vara ganska svalt i denna tråd.
__________________
Senast redigerad av Feadog 2015-03-21 kl. 02:09.
Citera
2015-03-21, 02:14
  #10241
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Du har hamnat i lite fel tråd om du vill fråga ut svenssondrickare som köper hela plattor med APK-öl att bälga i sig. Läste du inte rubriken? Vad fick dig att tro att du skulle få bra svar i denna tråd? Om du kollar de senaste sidorna så har det knappt nämnts någon öl som kostar mindre än 30:- per 33-cl, däremot flera öl som kostar 50 till 100:- per 33-cl. Jag tar upp pris här inte som nån slags statusgrej eller lyxkonsumtionsmarkör, utan bara för att riktigt bra öl kostar pengar p.g.a. bl.a. mycket höga tillverkningskostnader. Priset blir därför en indikator på hur bra öl man pratar om.

Sen har jag jävligt svårt att tro att du skulle kunna pricka Heineken i ett blindtest mot exv. Norrlands. Det är precis samma skit, bryggd för att smaka så lite som möjligt. Jag kan lova att den skillnad du känner är minst 90% psykologisk för att du associerar ett visst märke med kvalitet. Men det är en fråga för en annan tråd. Intresset för att diskutera olika makrolagers brukar vara ganska svalt i denna tråd.

Jag ber om ursäkt.

Men jag kan med 110% säkerhet säga att jag skulle kunna peka ut en heinken i ett smaktest (med ögonbindel) mot norrlands.
Citera
2015-03-21, 02:37
  #10242
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Bor du nära en butik som fortfarande har kvar flaskor så bör du nog försöka handla imorn. Annars vill det nog till att du bor nära nån butik som fått oförtjänt hög tilldelning med hänsyn till dess klientel (typ Hedemora vad det verkar om man kollar på butikernas saldo). Sen släpps ju vanliga Prairie Bomb (samma öl fast utan romfatslagringen) om lite drygt en månad.
Det går ju faktiskt att kontakta ens lokala systembolag och be dem skicka över några flaskor från en annan butik, även om det är slut i webbsaldot.
Citera
2015-03-21, 02:51
  #10243
Medlem
WalterSullivans avatar
Sitter o dricker en Evil Twin Molotov Cocktail här och den är jävligt maltig och söt men på flaskan står det att den ska vara en "tour de force" i humle men känner inte av nån humle alls förutom lite beska på slutet. Är flaskan för gammal lr?

Fortfarande jävligt god med all söt malt
__________________
Senast redigerad av WalterSullivan 2015-03-21 kl. 03:13.
Citera
2015-03-21, 08:28
  #10244
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Det går ju faktiskt att kontakta ens lokala systembolag och be dem skicka över några flaskor från en annan butik, även om det är slut i webbsaldot.

Detta gör de först en vecka efter släppet, på fredag alltså. Det är åtminstone svaret jag fått i de tre butiker jag frågat.
Citera
2015-03-21, 09:37
  #10245
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Har du inte testat innan kommer du inte bli besviken. Satan alltså. 5/5 direkt för mig utan att tveka och en av de bästa öl jag druckit (med reservation för att jag inte varit "ölnörd" allt för länge och inte testat några enorma mängder) utan tvekan.

Ska under morgondagen se vad jag kan göra. Alltid lite jobbigt så här precis före att man får pengar med släppen. När jag dessutom inte har så bra ekonomi så jag kan köpa precis allt jag vill så får man samtidigt begränsa sig en del. Men får jag chansen plockar jag på mig fler Pirate Bomb utan någon som helst tvekan.

Vad jag kan se så har mitt bolag strax över 30 piratbomber kvar. Får se vad man kan göra annars hoppas på det bästa. Är nöjd över att ha fått testat den iaf. Gjorde misstaget ikväll att börja med Pirate bomben då jag var så nyfiken. Har nu druckit en Holy Cowbell från Beavertown efteråt och den smakade i det närmsta vatten i jämförelse. Visst är det en OK öl, men mot Pirate Bomb står den sig slät.

Edit: Ska tillägga också att det är fascinerande med bra öl hur väl man kan dölja något som är så alkoholstarkt. Hade jag verkligen fått gissa mig till ABV så hade jag kanske gissat på max 6%. Den enda öl som var på samma nivå och döljt alkoholen lika bra, som jag druckit, är Mikkellers Raspeberry Tripelbocken som låg på 13%. Fantastiskt!


Editeringen stämmer bra. T.ex. Samichlaus är också 14 % men det är inget som man märker. Särskilt inte efter några års lagring. Man kan jämföra det med vin. Bättre viner ligger ofta runt samma alkoholhalt och det utan att ha spritsmak.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Jag är ingen riktigt stordrickare vad gäller öl, men jag gillar det stundom, någon på helgen sådär en riktigt god kall framför tvn efter jobbet eller till några jordnötter. Jag håller mig då oftast till Heineken, Staropramen, budweiser osv..

MEN det jag inte riktigt kan förstå med er "öldrickare" är ni/dom som köper på sig plattvis med "fulöl" som jag kallar det, för det är ju fan i mig inte gott? Tycker ni verkligen det?

Jag menar folket som bäljer i sig: Norrlands guld, Falcon, Spendrups, Zeunerts, Bellmans osv..
Kan ni riktiga öldrickare förklara för mig vad som är gott med dessa ölsorter? Det smakar ju bara bittert och surjäst utav helvete, vart finns den goda smaken som jag kan finna i en flaska heineken?

Sedan är det inte ovanligt att jag ser er på bolaget köpandes en hel platta från ett och samma märke av dom jag nämner här nedanför?? Varför liksom? Jag förstår om det är importerat, då får man inte välja på så mycket. Men när man är på bolaget kan man ju vraka och välja på vad man vill, det som passar en bäst liksom, det är ju halva nöjet.


De som köper plattor med billig lageröl är väl oftast inte samma personer som skriver i den här tråden. Sedan så kan jag dricka vanlig ljus lager jag också. Även billigare sorter som ex.vis Norrlands, Falcon o.likn. De tycker jag smakar mycket mer än Heineken som jag ser som smaklös. Tar någon ljus lager till maten som ex. Jag dricker inte mjölk, läsk o.likn. så öl är min standard måltidsdryck. Till en vanlig vardagslunch så blir det normalt en sådan öl. Den lite bittra smaken är något som jag uppskattar. Sedan så är ljus lager inte den allra bittraste ölen. Långt ifrån. Bara för att man gillar bättre öl så behöver man inte döma ut ljus lager. Inte ens vanlig billig industrilager. Varje gång man dricker öl så måste det inte nödvändigtvis vara en smaksensation från något småbryggeri. Skulle nog kunna bli dyrt i så fall. Det finns ofta inte ens tillgängligt.
Citera
2015-03-21, 09:37
  #10246
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Det går ju faktiskt att kontakta ens lokala systembolag och be dem skicka över några flaskor från en annan butik, även om det är slut i webbsaldot.

Förr gick det att göra så till höger och vänster, men sen de införde webbsaldot och beställningar direkt på hemsidan så måste man, som asdyao nämnde, vänta en vecka efter släpp när det gäller småpartierna. Vi får väl se, men på en vecka tror jag t.o.m. Hedemoraborna kommer köpa upp sina Pirate Bombs, eller åtminstone kommer ölälskare på utflykt göra det.
Citera
2015-03-21, 10:32
  #10247
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Detta gör de först en vecka efter släppet, på fredag alltså. Det är åtminstone svaret jag fått i de tre butiker jag frågat.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Förr gick det att göra så till höger och vänster, men sen de införde webbsaldot och beställningar direkt på hemsidan så måste man, som asdyao nämnde, vänta en vecka efter släpp när det gäller småpartierna. Vi får väl se, men på en vecka tror jag t.o.m. Hedemoraborna kommer köpa upp sina Pirate Bombs, eller åtminstone kommer ölälskare på utflykt göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Det går ju faktiskt att kontakta ens lokala systembolag och be dem skicka över några flaskor från en annan butik, även om det är slut i webbsaldot.
Man kan fråga, men det är inte säkert att den butiken som man gör förfrågan till släpper några flaskor, oftast (en vecka efter som sagt) är det inga problem, men är det något som är väldigt poppis så kan de säga nej.

Men präriebomben, alltså är den så jävla makalöst bra som ni säger? Jag köpte två flaskor, men på er låter det som om man ska dra ner hela hyllan i korgen?
Citera
2015-03-21, 10:44
  #10248
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turdalizer
Man kan fråga, men det är inte säkert att den butiken som man gör förfrågan till släpper några flaskor, oftast (en vecka efter som sagt) är det inga problem, men är det något som är väldigt poppis så kan de säga nej.

Men präriebomben, alltså är den så jävla makalöst bra som ni säger? Jag köpte två flaskor, men på er låter det som om man ska dra ner hela hyllan i korgen?

Jag har som sagt inte provat den än, återkommer när jag gjort det. Dock tyder väl det mesta på att det är en riktigt grym öl om man gillar stora imperial stouts. Beer Advocate brukar inte direkt gödsla med 100-poängare utan de är oftast reserverade för de allra bästa ölerna i världen som sig bör (Bros och Ratebeer brukar oftast vara betydligt generösare). Dessutom: Chili, kaffe, choklad, vanilj och lagrad på romfat. You do the math
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in