2015-03-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
En bidragande orsak till SD:s normalisering är väl dom övriga partiernas allt extremare hållning?

Ja det är som när nån skriker att det gör ont, ja men då trycker vi lite hårdare. Funkar inte så.
2015-03-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
I KDs fall krävdes det att partiet var utrotningshotat för att de skulle droppa den liberala kulturmarxism som styr Sverige.

Om KD står upp för både kristna och konservativa värderingar, kan man bli ett hot mot framför allt M, men man kan också inkräkta på SD-s domäner.
Senast redigerad av Hultabultan 2015-03-20 kl. 21:30.
2015-03-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Om KD står upp för både kristna och konservativa värderingar, kan man bli ett hot mot framför allt M, men man kan också inkräkta på SD-s domäner.

Ehh, va? Nästan alla som kan tänkas byta parti som konservativa är borta ur M redan.
2015-03-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
En bidragande orsak till SD:s normalisering är väl dom övriga partiernas allt extremare hållning?

Visst är det så. SD är det normala partiet, mittpunkten - absolut inte extremen. Om något är den där "minskningen med 90%" en otillräcklig och hopplöst invandringsliberal ståndpunkt ur ett normaleuropeiskt perspektiv.

Detta har länge varit min poäng: Det dummaste SD kan göra är att kompromissa en tum eller fjäska om att få påverka invandringen litet grand nedåt - det kommer verkligheten att tvinga fram ändå.

SD:s uppgift är att äta upp de andra partierna, tills de är tvingade att bjuda över SD i invandringsrestriktivitet och återvandringsinitiativ.

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har funderat över den totalt urvattnade M-ledaren AKB.

Hur stor förlust i opinionsundersökningar till SD tål M, innan man byter ut henne, troligtvis mot en person med bestämda åsikter?

Antingen kan AKB bytas ut - eller hennes åsikter. Svenska politiker är bra på att tycka som de blir tillsagda.

Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Ehh, va? Nästan alla som kan tänkas byta parti som konservativa är borta ur M redan.

Om vi vänder på det - hur många moderatväljare har en skattehöjande migrationspolitik som krav för att inte lämna partiet?

Om AKB hotade att införa visum för EU-migranter och ta en tioårspaus från all flykting- och anhöriginvandring för att lösa befintliga integrationsproblem - skulle M blöda väljare då?
2015-03-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Om AKB hotade att införa visum för EU-migranter och ta en tioårspaus från all flykting- och anhöriginvandring för att lösa befintliga integrationsproblem - skulle M blöda väljare då?

Det är nog större chans att bli träffad av en meteorit än att detta skulle hända.
SD har säkert inget att frukta från denna viljelösa och urvattnade person.
Om Anders Borg skulle ångra sig och bli M-ledare, då kanske detta kan ske.
Senast redigerad av Hultabultan 2015-03-20 kl. 22:12.
2015-03-20, 22:11
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allahiansen
Spanar man lite på Yougovs mätningar så verkar de som att de tog ett uppehåll efter valet, arbetade igenom sina metoder ordentligt, tog bort några av blyvikterna på SD och nu kanske kan fungera som ett riktigt OI tillsammans med Sentio.

Visst att opinionen tar ett skutt efter valet när fler och fler gamla alliansväljare ser att "man ju inte är ensam om att tycka som SD vid köksbordet". Men jag tror inte att Yougov kan få till en så kraftig ökning med bara rådata. Kul att de visar att de i alla fall försöker göra bättre analyser.

Jag kommer i alla fall inom den närmsta tiden att betrakta Yougov som likvärdiga Sentio i trovärdighet och tror att ett snitt mellan de två är en god approximation till var SD's väljarstöd för närvarande ligger. Idag på runt 17,5%

För svenskt vidkommande finns två Yougov (som internationellt är ett av världens största opinionsinstitut). Ett svenskt och ett internationellt. I samband med EU-valet i våras (2014) var det det internationella Yougov som var bäst på att mäta SD. Den 12 maj 2014 gav de SD 10%. De fick 9,7% till slut. Näst närmaste institut var Sifo som uppskattade SD till 8,6% (22 maj).

I samband med riksdagsvalet 2014 var det det svenska Yougov som mätte opinionen och SD fick då 10,2% av Yougov (14 september, valdagen).

Med foliehatten på, drar man slutsatsen att internationella Yougov är mindre fördomsfulla och har inte lagt någon PK-matris över opinionsresultatet. Trots 2 veckor i förväg, prickar de SD nästan mitt i prick. Trots att det rör sig om EU-valet, där folk är mer fria och nyckfulla i sitt val.

Svenska Yougov ligger låångt i från valresultatet i riksdagsvalet, trots att undersökningen genomförs mycket nära själva valdagen.

Om man tittar på Yougovs mätningar på status.st, så kan man klart se att från slutet av 2013 så får SD allt lägre resultat, fram till valet. Efter valet är det en helt annan sak. Känslan är att de under hösten 2013 började kalibrera ned SD. Efter riksdagsvalet insåg de att kalibreringsmatrisen var helt värdelös och kalibrerade upp dem. Eller är det et internationella Yougov som får genomslag i de svenska mätningarna? Kanske har det svenska Yougov fått bannor av det internationella?
2015-03-20, 22:51
Medlem
Citat:

Antingen kan AKB bytas ut - eller hennes åsikter. Svenska politiker är bra på att tycka som de blir tillsagda.

Om vi vänder på det - hur många moderatväljare har en skattehöjande migrationspolitik som krav för att inte lämna partiet?

AKB är en produkt och hon har en maskin bakom sig. Byts hon ut står inget bakom som ser annorlunda ut, btw Gösta Bohman är död.

Ja tänk om AKB vill införa visum, eller om Fridolin vill det. Det vore en nyhet, verkligen. Tills vidare får vi förhålla oss till den verklighet vi har.

M satsade åt ett håll för att de trodde att det var rätt, att ungdomsförbundet hade rätt på 80/90-talet, att S var oövervinnliga så att man måste överge hela skeppet simmande mot S-strand. Allt detta var fel, men det är inget man skruvar om i en handvändning.
2015-03-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
AKB är en produkt och hon har en maskin bakom sig. Byts hon ut står inget bakom som ser annorlunda ut, btw Gösta Bohman är död.

Ja tänk om AKB vill införa visum, eller om Fridolin vill det. Det vore en nyhet, verkligen. Tills vidare får vi förhålla oss till den verklighet vi har.

M satsade åt ett håll för att de trodde att det var rätt, att ungdomsförbundet hade rätt på 80/90-talet, att S var oövervinnliga så att man måste överge hela skeppet simmande mot S-strand. Allt detta var fel, men det är inget man skruvar om i en handvändning.

Poängen är att potentialen för M att blöda väljare till både SD och KD är mycket, mycket stor.

Den hårda kärnan pojk- och flickrumsliberaler som är beredda att betala mer skatt för att subventionera bidragsinvandring är inte 25%. Eller ens i närheten av 10% av väljarkåren. Om M väljer att marginalisera sig fullständigt, så är vägen öppen.

Om man väljer överlevnad så tror jag nog AKB är beredd att rucka på eventuella personliga preferenser och åsikter.
2015-03-20, 23:30
Medlem
Citat:
Poängen är att potentialen för M att blöda väljare till både SD och KD är mycket, mycket stor.

Den hårda kärnan pojk- och flickrumsliberaler som är beredda att betala mer skatt för att subventionera bidragsinvandring är inte 25%. Eller ens i närheten av 10% av väljarkåren. Om M väljer att marginalisera sig fullständigt, så är vägen öppen.

Om man väljer överlevnad så tror jag nog AKB är beredd att rucka på eventuella personliga preferenser och åsikter.

Frågan är då: kan hon?
Svaret på det är ju öppet. Men då jag ser henne som mer en produkt av en struktur än en aktör i sig, så tvivlar jag.
2015-03-20, 23:36
Medlem
Nortexiuss avatar
Datum för framtida opinionsundersökningar:

Novus/TV4: 26:e Mars (torsdag)

Ipsos/DN: 28:e Mars (lördag)

Demoskop/Expressen: 6-10 April
2015-03-21, 00:00
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Nu har vi 5 riksdagspartierpartier på ~5%. SD nästan lika stora som 4 av dom tillsammans. Och större än FP, C och KD ihop.
Större alltså än 3 av 4 allianspartier tillsammans!
SD sniffar M i bakhasorna om platsen som Sveriges 2:a största parti.
18,5%
Jag tror på ett SD som kommer få ett all time high efter sommaren
på 20+% av något institut. Och det blir en milstolpe och kommer bli en snackis Sverige över.
Jag tror det finns hopp.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-03-21 kl. 00:05.
2015-03-21, 00:07
Medlem
Citat:

Jag tror Bogvisiret (AKB) byts ut efter M:s nästa katastrofval 2018. Jag tror inte att det finns minsta chans/risk att hon vänder kappan. Hon är en kvinnlig FR. Tittar man på klippet från morgonsoffan med FR på 90-talet till hennes framträdanden senaste 3-4 månaderna håller jag det för osannolikt. Om hon yttrar orden vi måste minska invandringen, förstå dynamiten för varje journalist varje gång man hoppar på Anna och DAVID och vill att hon ska förtydliga varför invandringen är problematisk. Hon är tillsatt att hålla kursen mot ökad invandring till vilket pris som helst, det är min tro.

Jag tycker det är OK. Jag har varit blå hela mitt liv, men sveket från FR och Alliansen är oförlåtligt. Om M skulle åka ur riksdagen skulle jag hånskrattande öppna Champagnen. Jag skulle vara tydlig inför hela släkten att M fått precis vad de förtjänat. M som parti är inte ett dugg bättre än S, trots att jag trott det under större delen av mitt liv, precis som jag trott att USA stått för det goda rena samvetet i världen. Amerikanare är OK, men inte deras politiker och senaste femtio årens utrikespolitik. Senaste 3-5 åren har jag omvärderat nästan allt jag tyckt, känt och vetat tidigare. Det är ett uppvaknande som heter duga.

Jag har en bekant vars pappa varit riksdagspolitiker för M. När jag pratade med henne för en tid sedan kom vi in på DÖ. Hon sa att "det är obegripligt. Jag förstår inte varför AKB gick med på detta. De har inget att vinna. Kanske var M rädda för ett extra val". Inte för att hon kommer rösta på SD, men att hon säger så är ungefär som att Kungen skulle fundera över fördelarna med en republik.

M kommer fortsätta blöda till SD och det rejält. Just därför kommer SD snart passera M, man tar deras väljare. När väl SD har sina 20-25%, då kommer S vara redo att plockas på sina väljare. Tidigare S-väljare sänker S och ökar på samma gång SD. Ur det perspektivet så är det vääääääldigt långt till 2018 för 7K. 7K kommer ha många sömnlösa nätter.

Slutligen vill jag bara säga att det är så skönt att slippa se och höra Ullenhag stup i kvarten. Jag höll på att spräcka ett blodkärl tack vare det lismande lögnaktiga aset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in