2015-03-20, 14:19
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loderan
Jag lade ned en hel helg samt 2 kvällar till att lära in mig Matte A och Matte B alla avsnitt. För mig gjorde det mycket då i stort sett ingenting är omöjligt att lösa med den information man nu har.
Därtill garanterar inte allmän mattekunskap att du kan lösa provet snabbt, undvika fel, kunna trixen och taktiken. Till det krävs övning.

Med en vecka kvar hade jag ändå rådit till att lära sig de viktiga matteavsnitt såsom potenslagar, trigonometri och andragradsekvationer. Men du behöver tid över till det "allmänna"
Andragradsekvationer är inte så viktigt inför hp som du säger. Visst är det bra att kunna det ytliga men inte så mycket mer.

Trigonometri med cos/sin/tan har man inte heller användning av på hp.
Senast redigerad av ambivallens 2015-03-20 kl. 14:36.
Citera
2015-03-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Andragradsekvationer är inte så viktigt inför hp som du säger. Visst är det bra att kunna det ytliga men inte så mycket mer.

Reglerna för Andragradsekvationer, tillexempel kvadratkomplettering, är väl ändå relativt viktigt?
Citera
2015-03-20, 14:47
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecters
Reglerna för Andragradsekvationer, tillexempel kvadratkomplettering, är väl ändå relativt viktigt?
Kvadreringsreglerna/konjugatregeln är viktiga enligt mitt tycke. Resten är väl överflödigt inför just hp men är väl bra att kunna antar jag.
Citera
2015-03-20, 15:20
Medlem
Citat:
Kvadreringsreglerna/konjugatregeln är viktiga enligt mitt tycke. Resten är väl överflödigt inför just hp men är väl bra att kunna antar jag.

Ja, precis, men även att hitta 0-punkter i en andragradsekvation är ju ganska användbart i HP-sammanhang. Men det är bara i mitt tycke.
Senast redigerad av Dr.Lecters 2015-03-20 kl. 15:29.
Citera
2015-03-20, 15:57
Medlem
Jag ber hemskt mycket om ursäkt om det här är fel tråd, men om jag gör Högskoleprovet nu den 28 Mars, används då resultatet av detta provet eller mitt förra Högskoleprov när jag söker utbildningar för Höstterminen 2015?

Undrar bara eftersom provet är den 28 mars och sista ansökningsdatum är 15 april, vet inte om det hinner rättas och föras in i systemet innan högskolorna tittar på ansökningarna.
Citera
2015-03-20, 16:21
Medlem
Gunvald66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaAnte
Undrar bara eftersom provet är den 28 mars och sista ansökningsdatum är 15 april, vet inte om det hinner rättas och föras in i systemet innan högskolorna tittar på ansökningarna.

Det räknas med, resultatet förs in i slutet på april och urval görs inte förrän tills sommaren. Tänk på att de som går ut gymnasiet det här året inte får sina betyg registrerade och inskickade förrän i juni och de kan ju givetvis söka på dem.
Citera
2015-03-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaAnte
Jag ber hemskt mycket om ursäkt om det här är fel tråd, men om jag gör Högskoleprovet nu den 28 Mars, används då resultatet av detta provet eller mitt förra Högskoleprov när jag söker utbildningar för Höstterminen 2015?

Du hinner få resultatet innan sista kompletteringsdag. Så det är lugnt!
Citera
2015-03-20, 17:20
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedfield
Exempel. Hur många procent av lärarna var kvinnor?
Om du läser av diagrammet ser du t.ex att 3/7 är kvinnor.

Detta kan du då lätt räkna om till procent -> 3*14,5 = 43,5% (ca). Därför är det väldigt bra att kunna omvandla bråk till procent och vice versa.
Aha väldigt smart metod.
Tackar!
Citera
2015-03-20, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Nej inte i mitt. Det har som sagt med anordnarna och vad det är för regler i den salen man skriver i.

Källa på det tack. Om du grundar ditt påstående på att du fått dricka din redbull i provsalen så är det argumentet ganska svagt.

Jag tror inte det gynnar någon att du knäpper och sörplar din redbull i provsalen..
Citera
2015-03-20, 18:06
Medlem
Citat:

Citat:

Gällande andragradsekvationer så ingår inte mer än x^2=y i kurs 1b. Man kan ha nytta av mer än så, men man får tänka på vad man gör i NOG bara. Om en uppgift inte går att lösa med en väldigt enkel andragradsekvation så är rätt svar att uppgiften inte går att lösa. Precis som att man inte ska använda sin/cos på HP.
Citera
2015-03-20, 19:07
Medlem
Tuxedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Nej, alla provlokaler skall ha samma regler. Om du får äta och dricka under provpasset innebär det att din provvakt inte följer reglerna. Men visst, det är inte en så stor deal tbh; se bara till att du inte väsnas när du dricker så är det lugnt för mig.
Vadå lugnt för dig? Ok, boss. Jag har skrivit HP 3-4 gånger nu och det har inte varit några problem med att dricka vare sig redbull eller vatten.
Citera
2015-03-20, 19:44
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Om du/ni är utvecklaren/-na till appen kanske ni borde fixa det? + ev andra mattefrågor.

Om du inte är det, bra att få det konfirmerat.

Oavsett vem ni är så tack!
Oj, haha, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in