2015-03-18, 23:52
Medlem
Usch, ord delen är ju som ett lotteri för mig. Ena stunden har jag 17/20 andra 9/20...
Citera
2015-03-19, 00:52
Medlem
Är jag för gammal för att börja plugga till högskoleprovet om jag är 25 år gammal? Tänkte att jag kanske behöver 2 provtillfällen för att göra ett resultat. Gjorde halva provet för 5 år sen och fick 0,4 :P
Ska jag ta hjälp av tex sidor som hpguiden? Tacksam för svar

/ Iniesta
Citera
2015-03-19, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iniesta
Är jag för gammal för att börja plugga till högskoleprovet om jag är 25 år gammal? Tänkte att jag kanske behöver 2 provtillfällen för att göra ett resultat. Gjorde halva provet för 5 år sen och fick 0,4 :P

/ Iniesta
Du är absolut inte för gammal för att göra HP!

Angående hpguiden, det beror helt på vad du siktar på. Testa dig själv i ett av de äldre nya proven med klocka. Är du väldigt långt ifrån ditt mål så kan hpguiden hjälpa väldigt mycket, för där har du allting samlat.

Annars finns allt annat som du behöver gratis på internet! memrise, ordprov, matteboken Khan academy osv.

Lycka till och kör hårt
Citera
2015-03-19, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Högst troligt har olika anordnare olika regler. Jag kommer garanterat kunna sörpla på min redbull under nästa prov, som jag har gjort tidigare.

Nej, alla provlokaler skall ha samma regler. Om du får äta och dricka under provpasset innebär det att din provvakt inte följer reglerna. Men visst, det är inte en så stor deal tbh; se bara till att du inte väsnas när du dricker så är det lugnt för mig.
Citera
2015-03-19, 08:37
Medlem
Citat:

/ Iniesta

Mitt tips är att kötta matematik A eller matematik 1b för att höja kvant. Kötta ord på memrise.com för att höja ord och mek. Göra gamla läsprov om du vill bli bättre på läs. När provet närmar sig börjar du simulera gamla prov. Om/när du får slut på material att lära in, då tycker jag du skall betala för hpguiden.

Om du har gott om pengar är hpguiden en bra investering. Jag är nöjd med hpguiden trots att jag inte lagt ned mer än totalt 40h. Men som sagt du har mycket att hämta med en gammal mattebok och lite gamla prov.

Lycka till.
Citera
2015-03-19, 08:39
Medlem
GrovBenstommes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Nej, alla provlokaler skall ha samma regler. Om du får äta och dricka under provpasset innebär det att din provvakt inte följer reglerna. Men visst, det är inte en så stor deal tbh; se bara till att du inte väsnas när du dricker så är det lugnt för mig.

På min kallelse så står det ingenting om att man inte får dricka/äta under provet.

Hmm får nog bli öronproppar för min del.
Citera
2015-03-19, 08:43
Medlem
Hur tror ni nommineringztabellen kommer se ut för kvant i vår? Kommer provet göras medvetet lättare igen för att komma upp i samma poäng som verb?

Jag hoppas verkligen inte att gränsen för 2,0 höjs från 73 till 75/80. Även om provet blir lättare är det lika lätt att göra slarvfel.

Verb kommer antagligen som vanligt ligga mellan 73-75, tror jag.
Citera
2015-03-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp

Det finns fortfarande inga regler för att man inte får dricka eller äta under provet.
Citera
2015-03-19, 10:37
Medlem
Citat:

/ Iniesta

Du är inte för gammal! Börja med att skaffa en Ma1b-bok, och läs mycket böcker. När du är färdig med matten (tar fem veckor heltid om du inte kommer ihåg mycket sen tidigare) så börjar du kolla på gamla prov. Det finns en del företag som hyr ut coacher för högskoleprovet, det skulle nog ge mycket att träffa en sådan i två timmar för att få tips och vägledning för studierna. Lycka till!
Citera
2015-03-19, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Det finns fortfarande inga regler för att man inte får dricka eller äta under provet.
Det står i kallelsemailet de skickar ut under övrigt: "Förtäring är endast tillåten under pauser. Tänk på att ta med matsäck..."
Citera
2015-03-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaaze
Det står i kallelsemailet de skickar ut under övrigt: "Förtäring är endast tillåten under pauser. Tänk på att ta med matsäck..."

Nej inte i mitt. Det har som sagt med anordnarna och vad det är för regler i den salen man skriver i.
Citera
2015-03-19, 13:01
Medlem
ambivallenss avatar
http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/kva-vt12-del-d/uppgift-20

Vad är det jag missar?!

Prövar sätta in olika värden på sidorna,
4*5=20 (omkretsen 18)
2*10=20 (omkretsen 24)
1*20=20 (omkretsen 20)

Omkretsen är under 37 i alla dessa fall, därav borde ju svarat vara B.

Vilka sidor i rektangeln kommer rendera i att omkretsen överstiger 37cm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in