2015-03-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daggeulricH
Hur lång tid tar det innan de publicerar resultaten? Och kommer man att se dessa direkt på antagning.se?

Kram.

Du kan se facit från klockan 16 på nätet eller text-tv men ditt personliga resultat är på 4 veckors väntetid.

Jag har en fråga om en uppgift:

4< 2x - 2<8

I: X
2:6

Facit säger att D. För lite information om uppgiften är rätt svar. Jag anser dock att 2 är det största... Kan någon förklara?
Citera
2015-03-19, 21:57
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecters
Du kan se facit från klockan 16 på nätet eller text-tv men ditt personliga resultat är på 4 veckors väntetid.

Jag har en fråga om en uppgift:

4< 2x - 2<8

I: X
2:6

Facit säger att D. För lite information om uppgiften är rätt svar. Jag anser dock att 2 är det största... Kan någon förklara?
4< 2x - 2<8 | +2
6 < 2x < 10 | /2
3 < x < 5 < 6
x < 6
Du har alltså rätt.
Citera
2015-03-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamfall
4< 2x - 2<8 | +2
6 < 2x < 10 | /2
3 < x < 5 < 6
x < 6
Du har alltså rätt.

Om du/ni är utvecklaren/-na till appen kanske ni borde fixa det? + ev andra mattefrågor.

Om du inte är det, bra att få det konfirmerat.

Oavsett vem ni är så tack!
Citera
2015-03-20, 02:14
Medlem
Någon som har koll på vilka delar av geometrin som inte dyker upp?
Tänker främst på om vektorer bör vara något att akta sig för? Googlat en hel del men tycks inte kunna hitta speciellt mycket. Vissa påstår att cosinus och sinus inte dyker upp, tankar om detta hörni?
Tacksam för alla svar :)
Citera
2015-03-20, 02:15
Medlem
Tänker främst på om vektorer bör vara något att akta sig för? Googlat en hel del men tycks inte kunna hitta speciellt mycket. Vissa påstår att cosinus och sinus inte dyker upp, tankar om detta hörni?
Tacksam för alla svar
Citera
2015-03-20, 02:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tobeyforce
Tacksam för alla svar
Vektorer och/eller tan/sin/cos behöver du inte ens ha hört talas om för att skriva 2.0 på HP.
Citera
2015-03-20, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j.nasaret
Det är en myt, en felaktig sådan!
Det mesta baseras på kurserna A och B.

Bara av intresse. Vilka frågor från HT14 tycker du man inte kan lösa med högstadiekunskaper?
Tror ärligt inte att de är så många att du inte kan få 2.0 helt utan kunskaper i MaA/MaB

Jag tittade igenom provpass 2 och hittade bara 2 frågor som jag var tveksam till ifall högstadiekunskap räcker. Resterande 38 så räcker det med kinearsle sa, logiskt tänkande och högstadiekunskaper.

Klart det hjälper till att ha kunskaper i MaA/MaB, men är man matematiskt tänkande är så mycket viktiga än det och man kan väldigt lätt få 2.0 helt utan MaA/MaB kunskaper.
Senast redigerad av Misha33 2015-03-20 kl. 03:29.
Citera
2015-03-20, 06:14
Medlem
eXtremos avatar
Det finns redan kurser för högskoleprovet, precis som du nämner i din TS.
Citera
2015-03-20, 11:41
Medlem
weedfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
Angående Diagram, varför är det nödvändigt att veta till exempel att 16.5 procent är 1/6 och att 14,5 % är 1/7 och att 12.5% är 1/8 och 11% är 1/9 . Hur kan man använda denna kunskapen till godo i provet? Kan bråktalen 1/2 till 1/9 men frågar då jag är amatör .

Exempel. Hur många procent av lärarna var kvinnor?
Om du läser av diagrammet ser du t.ex att 3/7 är kvinnor.

Detta kan du då lätt räkna om till procent -> 3*14,5 = 43,5% (ca). Därför är det väldigt bra att kunna omvandla bråk till procent och vice versa.
Citera
2015-03-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Försöker plugga på högskoleprovet via gamla prov men har HELT glömt bort matten. Är det någon idé att lägga krut på att försöka lära sig lite av mattedelen ändå eller ska jag fokusera på svenska och engelska delen?

Vet att jag är lite sent ute med pluggandet men tänkte mest känna på hur provet är utformat denna gången och plugga rejält(och i tid) inför nästa prov. Trodde faktiskt att matten skulle sitta kvar bättre sedan skolan, suck.

Tack på förhand.

Jag lade ned en hel helg samt 2 kvällar till att lära in mig Matte A och Matte B alla avsnitt. För mig gjorde det mycket då i stort sett ingenting är omöjligt att lösa med den information man nu har.
Därtill garanterar inte allmän mattekunskap att du kan lösa provet snabbt, undvika fel, kunna trixen och taktiken. Till det krävs övning.

Med en vecka kvar hade jag ändå rådit till att lära sig de viktiga matteavsnitt såsom potenslagar, trigonometri och andragradsekvationer. Men du behöver tid över till det "allmänna"
Citera
2015-03-20, 14:03
Medlem
Vilket datum kan man se sitt resultat efter provet? Förra året var det väl nån gång i början av maj har jag för mig.
Citera
2015-03-20, 14:07
Medlem
Hej alla!
Har tänkt skriva högskoleprovet nästa tillfälle, alltså den 24 october. Ville börja öva så snabbt som möjligt.
Blev klar med hela matte 1c boken för 1 vecka sedan. Håller just nu på att gå igenom den igen för att vara hundra på att allt sitter. Har gått igenom alla ord på ordprov.se och hpguiden.se. Håller just nu på att repetera dem.
Utöver detta läser jag 2-3 understrecket artiklar samt 2-3 artiklar från the economist dagligen.
Mina frågor är följande:
1. Efter att jag gjort klart matte 1c boken för andra gången, vad är nästa steg? matte 2c, behövs den för högskoleprovet?
2. Hur ska jag öva när det gäller DTK-delen? Är det bara gamla högskoleprov och DTK uppgifterna på ordprov.se som gäller här? eller finns det något mer som man kan plugga på?

Försöker sammanställa ett dagligt schema där någon slags övning på varje del ska vara med, så skulle varit väldigt tacksam om någon kunde svara på mina frågor.

Slutligen vill jag önska alla som ska skriva högskoleprovet om 1 vecka lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in