2015-03-19, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/kva-vt12-del-d/uppgift-20

Vad är det jag missar?!

Prövar sätta in olika värden på sidorna,
4*5=20 (omkretsen 18)
2*10=20 (omkretsen 24)
1*20=20 (omkretsen 20)

Omkretsen är under 37 i alla dessa fall, därav borde ju svarat vara B.

Vilka sidor i rektangeln kommer rendera i att omkretsen överstiger 37cm?

En rektangel med sidorna 20 och 1 uppfyller villkoret för arean men har en omkrets större än 37.
Citera
2015-03-19, 13:13
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
En rektangel med sidorna 20 och 1 uppfyller villkoret för arean men har en omkrets större än 37.
Oj Tack för svaret.
Citera
2015-03-19, 16:27
Medlem
Försöker plugga på högskoleprovet via gamla prov men har HELT glömt bort matten. Är det någon idé att lägga krut på att försöka lära sig lite av mattedelen ändå eller ska jag fokusera på svenska och engelska delen?

Vet att jag är lite sent ute med pluggandet men tänkte mest känna på hur provet är utformat denna gången och plugga rejält(och i tid) inför nästa prov. Trodde faktiskt att matten skulle sitta kvar bättre sedan skolan, suck.

Tack på förhand.
Citera
2015-03-19, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Försöker plugga på högskoleprovet via gamla prov men har HELT glömt bort matten. Är det någon idé att lägga krut på att försöka lära sig lite av mattedelen ändå eller ska jag fokusera på svenska och engelska delen?

Vet att jag är lite sent ute med pluggandet men tänkte mest känna på hur provet är utformat denna gången och plugga rejält(och i tid) inför nästa prov. Trodde faktiskt att matten skulle sitta kvar bättre sedan skolan, suck.

Tack på förhand.

Fokusera på några grejer från kursen, lite kan du lära dig innan provet! Visst kan du skriva provet ändå, men mattedelen kommer då dra ner dig väldigt mycket...
Citera
2015-03-19, 18:54
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Nej inte i mitt. Det har som sagt med anordnarna och vad det är för regler i den salen man skriver i.

Har alltså kallelsen kommit er redan? Jag har anmält mig och betalt men inte fått nåt brev. Minns du vilken dag du fick det?

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-03-19, 18:56
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.
Har alltså kallelsen kommit er redan? Jag har anmält mig och betalt men inte fått nåt brev. Minns du vilken dag du fick det?

/ Cykel-Ingemar
Jag fick mitt via mail vilket borde gälla för dig också.

/ Ambivallens
Citera
2015-03-19, 19:01
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Studiecirkel i att skriva högskoleprovet?

Hej

Många ser högskoleprovet som bästa eller enda chansen komma in på dröm-utbildningen. Det är jätteviktigt prov för många och många företag tjänar pengar på olika sätt att hjälpa att få högt poäng. Jag undrar om inte till exempel Medborgarskolan eller ABF kunde starta korta kurser i hur man blir bra. Alltså en studiecirkel som kostar typ 1000 kr för 5 gånger. Är inte det en braidé att ha 2 gånger varje år?

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-03-19, 19:05
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Jag fick mitt via mail vilket borde gälla för dig också.

/ Ambivallens

ja just det. Tänkte inte på att det hamnade i skräp. Tack.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-03-19, 19:53
Medlem
Om man bara tänker lite och svarar snabbt på frågorna så får man ju högt resultat. Varför skulle man behöva gå en kurs för det?
Citera
2015-03-19, 20:22
Medlem
Updowns avatar
Angående Diagram, varför är det nödvändigt att veta till exempel att 16.5 procent är 1/6 och att 14,5 % är 1/7 och att 12.5% är 1/8 och 11% är 1/9 . Hur kan man använda denna kunskapen till godo i provet? Kan bråktalen 1/2 till 1/9 men frågar då jag är amatör .

Citat:
Ursprungligen postat av daawg

Tack på förhand.

Jag skulle rekommendera dig att råplugga på http://matematikvideo.se ,pluggar där själv men har pluggat i några månader nu men det går att lära sig en hel del matte och hp tal om man kör hårt. Kostar dock 100 kr/ månad men för mig var det lätt värt.
Senast redigerad av Updown 2015-03-19 kl. 20:59.
Citera
2015-03-19, 20:51
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riemannen
Om man bara tänker lite och svarar snabbt på frågorna så får man ju högt resultat. Varför skulle man behöva gå en kurs för det?

Det är ju ganska svårt för många att få så högt dom vill ha. Man kan ju bli bättre av att plugga gamla prov och massor av tips finns ju här på Flashback och så. Men man kan behöva träna ihop ändå som typ när man pluggar ihop när man ska ta körkort. Det tror jag men jag kollar bara om andra tycker det vore nåt bra.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-03-19, 21:20
Medlem
daggeulricHs avatar
Hur lång tid tar det innan de publicerar resultaten? Och kommer man att se dessa direkt på antagning.se?

Kram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in