2015-03-17, 06:30
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyw

Okej. Iran har Syrien, Irak, Yemen och Hezbollah. Turkiet är både militärt och ekonomiskt starkare än alla dessa länder + Hezbollah tillsammans. Jag vet, Irak har en massa olja, men de har ingen stabil ekonomi.

.

Det kan skita sig för Turkiet totalt i och med dom har flest Kurder än någon annan i världen, turkisk statistik från 2012 gav ut 27%, och dom har alla möjliga roller i landet.

Det räcker med att man vänder Kurderna mot Turkarna så räcker det med Hizbollah och Iran så är Turkiet i underläge trots sina vapen.

Att Turkiet har Assad som sitt främsta mål är av logiska skäl men vi vet inte hur det kommer sluta.

Assad kanske ger Kurderna i norra Syrien en egen autonomi, Syrien förlorar inte så mycket på det, det blir Turkiet som förlorar på ett sådant drag.

En buffertzon mot IS liknande krigare och skapar mer oroligheter i Turkiet än i sitt land.
Citera
2015-03-17, 22:48
Bannlyst
Syrien sköt nyligen ner ett Turkiskt/amerikanskt drönare: http://imgur.com/a/xpjNH

http://www.liveleak.com/view?i=b83_1426623386
Citera
2015-03-18, 09:23
Medlem
tigersaid86s avatar
Fler ofattbara hemskheter som kan ha utförts av regimen i Syrien.

Citat:
Children are killed in gas attack by Assad's forces in Syria, claims rights group.

Syrian government forces allegedly carried out a suspected gas attack that killed a family of six, including three children, a Syrian human rights watchdog has claimed.

The Britain-based Syrian Observatory for Human Rights (SOHR) said alleged gas attacks on the north-eastern town of Sarmin also injured dozens more civilians.

The Observatory said those injured suffered from "suffocation" after "barrel bombardment".

It quoted sources who said those killed in the attack included a man, his wife, their three children and a grandmother.

The SOHR also cited medical sources as saying they died as a result of gas from barrel bombs containing a chemical likely to be chlorine.

A voice off-camera said the name of the town, Sarmin.

"One of the infants, only a few months old," a male voice can be heard saying as he films a baby on a stretcher with liquid around its mouth.

Two more infants with limp bodies are brought in, one by a man wearing a gas mask and another man carrying a young girl.

Det är inte första gången regimen anklagas för att ha använt kemiska vapen mot civila.
Citat:
Syria's suspected chemical weapon attack in Syria almost led Britain to war in 2013.

Regimen nekar och förklarar att det är produkter hemma hos dom som dött det kommer ifrån.
Citat:
Syrian president Bashar al-Assad has always denied the highly-controversial use of barrel-bombs by his forces, despite overwhelming evidence suggesting they are dropped on rebel-held areas.

He also denied using chlorine gas as part of a chemical weapons attack against his own people, claiming the substance was more likely to be found in households than within the military.
http://m.independent.ie/world-news/middle-east/children-are-killed-in-gas-attack-by-assads-forces-in-syria-claims-rights-group-31075552.html
Citera
2015-03-18, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
Ska vi diskutera dina smutsiga bröders folkmord och fördrivning av kristna i Syrien och Irak?

Det finns trådar om folkmordet. För övrigt är kurdernas roll i det hela extremt överdriven. Assyrierna har en agenda att skylla allt på kurderna för att Kurdistan överlappar deras forna barbariska assyriska rike. Det fanns inte en enda kurdisk ledare som uppmanade till folkmord på kristna, tvärtom så fördömde dom alla attacker, och dom få kurdiska stammarna som deltog var förrädare som jobbade för turkarna. Alltså agerade dom i Osmanernas namn och inte i kurder/kurdistans namn, således bör dom betraktas som turkar.
Citera
2015-03-18, 18:12
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vinyl
Det finns trådar om folkmordet. För övrigt är kurdernas roll i det hela extremt överdriven. Assyrierna har en agenda att skylla allt på kurderna för att Kurdistan överlappar deras forna barbariska assyriska rike. Det fanns inte en enda kurdisk ledare som uppmanade till folkmord på kristna, tvärtom så fördömde dom alla attacker, och dom få kurdiska stammarna som deltog var förrädare som jobbade för turkarna. Alltså agerade dom i Osmanernas namn och inte i kurder/kurdistans namn, således bör dom betraktas som turkar.

Jag diskuterar inte om det forntida som har hänt. Jag pratar om massmorden Sunni-araberna bedrivit mot kristna i de nutida konflikterna i Syrien och Irak.

Så att Assad begår dessa saker mot dem som TigerSaid bölar över har göra med att dem själva begår liknade saker mot andra grupper.
Senast redigerad av Clock10 2015-03-18 kl. 18:14.
Citera
2015-03-18, 19:33
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
Jag diskuterar inte om det forntida som har hänt. Jag pratar om massmorden Sunni-araberna bedrivit mot kristna i de nutida konflikterna i Syrien och Irak.

Så att Assad begår dessa saker mot dem som TigerSaid bölar över har göra med att dem själva begår liknade saker mot andra grupper.

Jag bölade inte.
Och jag nämnde inte ens Sunni eller Shia för den delen heller.

Jag förmedlade bara en aktuell händelse och ingenting mer och den kan du läsa här ovan.
Jag vet inte vilka bröder du pratar om heller, vilka är bröderna och hur är dom mina bröder?
Citera
2015-03-18, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Fler ofattbara hemskheter som kan ha utförts av regimen i Syrien.

Det är inte första gången regimen anklagas för att ha använt kemiska vapen mot civila.

Regimen nekar och förklarar att det är produkter hemma hos dom som dött det kommer ifrån.

http://m.independent.ie/world-news/middle-east/children-are-killed-in-gas-attack-by-assads-forces-in-syria-claims-rights-group-31075552.html

Det luktar som en falsk händelse återigen. Jag vet inte för vilken gång i ordningen. Kolla på denna video som ska vara ifrån senaste gasattacken och döm själva. Jättebra "bevis". Men det måste kännas skönt för dig att kasta lite skit på Syriens regering nu när du får chansen.

https://youtu.be/ovPKtOjOx7g
Citera
2015-03-18, 23:01
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Det luktar som en falsk händelse återigen. Jag vet inte för vilken gång i ordningen. Kolla på denna video som ska vara ifrån senaste gasattacken och döm själva. Jättebra "bevis". Men det måste kännas skönt för dig att kasta lite skit på Syriens regering nu när du får chansen.

https://youtu.be/ovPKtOjOx7g

Vad vi kan konstatera är att FN enbart pekat ut regimen som ansvarig för användandet av kemiska agenter, allt annat är för närvarande rykten och svammel.
Citera
2015-03-18, 23:03
Medlem
freudianslips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vad vi kan konstatera är att FN enbart pekat ut regimen som ansvarig för användandet av kemiska agenter, allt annat är för närvarande rykten och svammel.

Sedan när är FN en auktoritet i frågan?
Citera
2015-03-19, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Jag är inte speciellt insatt i vad FN baserar sin "dom" på, men av det jag har läst så verkar det inte finnas några solida bevis på vem som faktiskt har använt kemvapen i Damascus. Hur som helst så har terroristerna spottat ut sig "bevis" i form av videoklipp på senaste kemattacken och de "bevisen" kan man ju bara skratta åt. Speciellt med tanke på att regeringen har gett upp sina kemvapen...
Citera
2015-03-19, 11:32
Medlem
tigersaid86s avatar
Hur ska man tolka detta med att det är osämja i eliten i Syriska regimen att det sker misshandel och sedan avskedan av Assad han själv igår.

Military Security branch, Lt. Gen. Rafik Shehadeh livvakter har misshandlat Maj. Gen. Rustom Ghazaleh, the head of Political Security som hamnade på sjukhuset.

Det gäller Irans och Hizbollahs allt högre inblandning som händelserna grundar sig på.

Citat:
Syria's President Assad sacks head of military security. The dismissal follows an earlier dispute between the heads of the military and political security branches. (AFP)

Syrian President Bashar Assad dismissed Wednesday the powerful head of the Military Security branch, Lt. Gen. Rafik Shehadeh, according to media reports.

The move resulted from an earlier dispute between Shehadeh and Maj. Gen. Rustom Ghazaleh, the head of Political Security, the reports said.

Maj. Gen. Mohammad Mahalla was named as Shehadeh’s replacement, according to some anti-regime outlets, while others indicated that Ghazaleh had also been relieved of his duties.

Earlier this month, Ghazaleh was reportedly discharged from a Damascus hospital after he received a severe beating from bodyguards acting on Shehadeh’s orders. The incident was said to have been sparked by the regime’s growing anger at Ghazaleh, after he expressed his anger over the expanded role of Iran and Hezbollah in military operations.

http://m.albawaba.com/news/syria's-president-assad-sacks-head-of-military-security-671042
Citera
2015-03-19, 14:48
Medlem
Terroristerna har startat en stor offensiv mot Idlib:
https://twitter.com/Shaam_Observer/status/578512854413762560

USA tar bort Iran och Hizbollah från listan "Terrorhot". Framsteg i relationerna?
https://www.middleeastmonitor.com/news/americas/17579-us-removes-iran-and-hezbollah-from-list-of-terror-threats

Här är något intressant som ingen tagit upp än. Syriens informationminister Omran al-Zoubi sa något riktigt intressant ang. Rojava:
“We are ready to negotiate with the Kurds as a part of the local administrative body inside Syria’s borders,” minister Omran al- Zoubi said in an interview broadcast Friday by state television.
http://rudaw.net/english/middleeast/syria/130320151

Kurderna har inte svarat än, men tror dom gör den under jorden för att inte sabotera relationerna med rebellerna. Vad tror ni detta kommer/kan leda till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in