2015-03-18, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Alltså.. 2 ubåtar?

https://www.youtube.com/watch?v=ryDLZzhBRGg

5, då de vad jag vet inte planerar att skrota Gotland klassen. Hade väl själv föredragit om vi hade fler Gotland, som då kunde renoveras och uppgraderas(om det går), istället för att lägga krutet på 2 nya.

Citat:
On 2 April 2014, the Swedish defence minister announced that all three submarines are to be overhauled

Hur mycket kostar en Gotland?

Googlade och fick fram 100 miljoner USD. Med dagens valutakurs blir det 870 miljoner SEK. Max taket på dessa två nya, är 8,1 miljarder.
Citera
2015-03-18, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
5, då de vad jag vet inte planerar att skrota Gotland klassen. Hade väl själv föredragit om vi hade fler Gotland, som då kunde renoveras och uppgraderas(om det går), istället för att lägga krutet på 2 nya.
Jag menade alltså bara 2 A26 ubåtar.. det är fortfarande väldigt litet med 5 alltså.. 12 minst.
Citera
2015-03-18, 16:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Lägg till detta att diesel (brännolja) är en stapelvara, medan stirlingmotorn behöver syre till sina tankar (och bränsle, men det är inte lika kritiskt) och att slanga över litet sådant kan ju bli litet knepigare. Systemet "Stirlingmotor" har en logistikkedja som ser litet annorlunda ut än traditionella dieslar.

Driftekonomin skall vi inte bara prata om.... :-)
Fast då lär de tyska vätecellsutrustade ubåtarna vara osäljbara, deras logistikkedja är många gånger mer omfattande än vad en stirlingubåts logistikbehov är.
Citera
2015-03-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag menade alltså bara 2 A26 ubåtar.. det är fortfarande väldigt litet med 5 alltså.. 12 minst.

Med 12 ubåtar så hade vi haft en större ubåtsflotta än Storbritannien. Men visst, 12 hade varit skönt. hehe
Citera
2015-03-18, 16:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Med 12 ubåtar så hade vi haft en större ubåtsflotta än Storbritannien. Men visst, 12 hade varit skönt. hehe
Vi hade 12 ubåtar fram tills tidigt 90 tal.
Citera
2015-03-18, 16:59
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Det är enorm skillnad på storlek och syfte. Jämför Astute och Vanguard med Gotland.
Citera
2015-03-18, 17:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast då lär de tyska vätecellsutrustade ubåtarna vara osäljbara, deras logistikkedja är många gånger mer omfattande än vad en stirlingubåts logistikbehov är.

De hade de kunnat vara, om de enbart drivits med bränslecellgenererad el. Nu är de (liksom Gotland och med all trolighet A26) dieselelektriska, med bränslecellen som ett alternativ.
Citera
2015-03-18, 17:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
De hade de kunnat vara, om de enbart drivits med bränslecellgenererad el. Nu är de (liksom Gotland och med all trolighet A26) dieselelektriska, med bränslecellen som ett alternativ.
Fast du ojade dig över stirlingmotorernas syre? Stirling är väsentligt mindre logistikkrävande än vätecell.
Citera
2015-03-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det är enorm skillnad på storlek och syfte. Jämför Astute och Vanguard med Gotland.

Jag vet, men det är en fråga om kostnad också. Storbritannien är världens 5:e största ekonomi, framförallt på grund av en svag Euro, på en per capita basis är Sverige förstås ett rikt land, men vår totala ekonomi är betydligt mindre, och size matters som man säger... vi skulle vara tvingade att lägga betydligt större summor än större länder, i relation till vår BNP, får att uppnå något som ens påminner om deras tröskelnivå.

Även om vi skulle spendera samma summa, procentuellt sett, som Storbritannien, som vad jag vet, spenderar mest på sin försvarsmakt i Europa(procentuellt sett), så blir det inte mer än lite över 70 miljarder SEK.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-03-18 kl. 18:53.
Citera
2015-03-18, 19:18
Moderator
Eerieyes avatar
Hmm... apropå stapelvaror pch dieselbränsle. Vad kan man köra skiten på? Duger Jet-A t ex?

Nu har väl inte flottan samma fördelar av samordning med flyget, alltså jämfört med armén då. Häller man bara i lite tvåtaktsolja så funkar ju flygvapnets drivmedel även i arméns fordon. Har jag "hört".

Vad behöver en ubåt? Och hur sparsmakad är den? Tung bunkerolja och gripenplanens flygfotogen?
Citera
2015-03-18, 20:28
Medlem
amentjeinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Hmm... apropå stapelvaror pch dieselbränsle. Vad kan man köra skiten på? Duger Jet-A t ex?

Nu har väl inte flottan samma fördelar av samordning med flyget, alltså jämfört med armén då. Häller man bara i lite tvåtaktsolja så funkar ju flygvapnets drivmedel även i arméns fordon. Har jag "hört".

Vad behöver en ubåt? Och hur sparsmakad är den? Tung bunkerolja och gripenplanens flygfotogen?

Tjae ; stirlingmotorn går på vad Fan som helst - bara det brinner. Dieselmotorerna är lite mer kräsen ; i princip kan du nog köra på flygfotogen. Bunkerolja = nej.
Senast redigerad av amentjeina 2015-03-18 kl. 20:42.
Citera
2015-03-18, 22:04
Medlem
stirling citydiesel, dieselmotor dieselbrännolja 60 svavelrik. stirling sotar igen av smutsigt bränsle o hedemora diesels skär av svavelfattigt bränsle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in