2015-03-18, 09:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Har väldigt svårt att tänka mig att kockums skulle konstruera en ubåt som skapade kraftig kavitation för att man inte "tänkte" på det då ubåten skulle vara större än dom svenska.

Edit, Just kavitation bör vara prio för ubåtar, på konventionella fartyg tolerarar man viss kaviation.

Kavitation och strömningsljud är viktigt för ubåtar, sedan kommer maskinljud. Nu handlar det inte om stora skillnader mellan en "perfekt" propeller och en som "väsnas". Problemen är dock av den arten att man inte kan räkna på dem fullt ut, utan det kan krävas praktiska prov. Ändrar man sedan uppträdandeprofilen en smula (det är närmast säkert att så är fallet - Sverige och Östersjön är inte Australien och Indiska Oceanen) kan en bra "svensk" propeller bli fel för en australisk misson profile.

Det kan alltså vara så att man haft högt ställda förhoppningar som fd Kockums inte riktigt uppfyllt. Men det sannolika är förstås politik på litet olika plan.

Kanske Australien vill köpa Archer-båtar, som Singapore

http://en.wikipedia.org/wiki/Archer-class_submarine
Citera
2015-03-18, 11:21
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Att tänka tanken -"vad ska de med dieseln" till är inte alls fel. Något att reflektera över.? Är det traditionellt tänkande som man inte kan bryta, för radikalt för amiralerna eller är det fortfarande det bästa alternativet för framdrivning?

Om vi antar att man med fulla batterier och en lite underhållsmotor kan klara en resa ut till Gotland vara där en vecka och sedan gå hem till Muskö eller Karlskrona för att ladda. Tar man ut dieseln kan man få in avsevärt mycket mer batterier och en större eller fler Sterling mer drivmedel. Det blir ännu bättre.
Om man antar att man inte behöver mer än någon halvtimmes maxfart per dygn men har möjlighet att ladda flera dygn skulle det kunna fungera mycket bra utan dieselmotor.

I fredstid handlar det om att långsamt smyga ut på uppdrag, lika långsamt gå hem igen någon vecka senare. Man har aldrig gjort något stort effektuttag. Kanske startas dieseln för att ladda när man är i egna hemmavatten eller ligger vid kaj. Man kan ha en laddstation och ladda med billig landström, viktig i fredstid att det är billigt.

I krig i strid mot övervattensfartyg och andra ubåtar kan full fart i U-läge vara ett sätt att komma bort från platser där man är exponerad, avslöjad. Det kan ske flera gånger på ett dygn batterierna blir snabbt urladdade. Man måste gå till bas eller tas sig ut till ett läge i skydd där man vågar ladda med diesel.

Att lita till en laddstation i basen går inte. Den kan antas vara utslagen eller så minerad av Fi att man inte kan gå dit. Man måste då lita till det man har med sig, sina egna bränslen och vapenförråd och sin kraftigare laddningsmotor, dieseln.
En veckas krig, enligt Sverker, sedan är Sverige ockuperat. Sörmland har inga torpeder kvar och inte så mycket bränsle.
Den går ut genom Stora Bält till Gullmarsfjorden där det fortfarande finns möjlighet till skydd och förnya förråden, vem vet? Alternativ lämnar den den Svenska kusten och söker nödhamn i Norsk fjord eller till Storbritannien. För att klara den resan krävs dieseln.

Om vi var starka och garanterat kunde hålla Fi borta från egna baser skulle en ubåt kunna vara utan diesel och i stället ha större batterikapacitet, lite mer Sterlingkapacitet. Men som det är nu får vi anta att våra ubåtar har spelat ut sin roll i kriget när de egna förråden är slut. Den kan inte gå till någon hemmahamn den måste överges i någon djup vik eller lämna landet.

För att kunna gör den exodusresan måste den ha dieselmotor även om det naturligtvis är uppenbart livsfarligt att ligga på snorkeldjup och ta in luft till dieseln för att kunna ladda.

Vilka funderingar har ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det minimerar exponeringen vid ytan för att ladda batterierna (snorkel). Stirlingmotorer enligt Svensk modell ger uthållighet i u-läge men inte bra fart eller den tysta gången hos ren eldrift (och det är både ett offensivt vapen och en livräddare för en ubåt) så där måste du belasta batterierna (och därmed måste du ha ett effektivt sätt att ladda dem). Upp till friska luften med åtminstone snorkel måste alla konventionella (icke atomdrivna) båtar förr eller senare och då är dieslar inte så dumt.

Alternativet blir ju, som du skrev, att tvingas återvända till någon form av basering i form av torra land eller depåfartyg men begränsningarna och riskerna med det är ju betydligt större jämfört med att bara snorkla lite på valfri plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Lägg till detta att diesel (brännolja) är en stapelvara, medan stirlingmotorn behöver syre till sina tankar (och bränsle, men det är inte lika kritiskt) och att slanga över litet sådant kan ju bli litet knepigare. Systemet "Stirlingmotor" har en logistikkedja som ser litet annorlunda ut än traditionella dieslar.

Driftekonomin skall vi inte bara prata om.... :-)
Jag vill först säga att jag absolut inte vill ha AIP/stirling för att det är nytt och häftigt. Jag stör mig mycket på tv-reklam som försöker sälja in produkter enbart med argumentet att det är något nytt. Gammalt och beprövat kan många gånger vara bäst.

Vad gäller att helt avveckla dieselmaskinen till förmån för fler stirling/batterier är det givetvis inte bara fördelar, man får väga fördelar och nackdelar mot varandra. Man offrar förmågan att snabbt ladda batterierna mot att kunna operera dolt en mycket längre tid.

Att dra sig ur striden för att hitta någonstans att gömma sig och starta dieseln är något dåligt. Främst för att man inte kan fortsätta striden men även för att man tvingas göra två av de farligaste sakerna för en ubåt: gå upp till ytan och väsnas. Det är för att slippa det som AIP har införts.

Jag tror som Bloodyholly ovan att man inte kan räkna med att kunna gå till basen för att bunkra, räkna med att den är minerad/bortsprängd/för långt bort i ett skarpt läge. Man får klara sig på det man har med sig, allt annat är en bonus.

Däremot tycker jag definitivt inte att man ska konstruera ubåtar med tanken att de lätt ska kunna fly till Storbritannien eller liknande om Sverige blir förlorat. Ubåtarna ska försvara Sverige, vad som händer sen är oviktigt. Kör tills det inte går längre, sen borrar man skiten i sank och går hem.

Jag tror inte som Praetori att snorkla och ladda batterierna med dieseln är något som man måste göra. Tvärt om gör man allt för att undvika det eftersom det är farligt. Med fler stirlingmotorer ökar man sin förmåga att ladda batterierna tyst och dolt, även medan man har viss fart.

Bergakungen invänder att det är logistiska problem men jag ser det inte. Flytande syre krävs, men det krävs redan i dag så det är inget lustigt, bara att öka volymerna. Och vi pratar om dieselmotor mot stirlingmotor, men båda går egentligen på diesel. Dock kanske stirling kräver renare diesel som därmed är dyrare? Att konstruera vapensystem som är sämre än de kunde vara för att de ska vara billiga i fred? Mjaaa... inget jag gillar. Det får man ta sig runt på andra sätt.

Det är naturligt i ett teknikskifte att vara lite försiktig men jag undrar om det inte är dags att sluta kompromissa och ta steget fullt ut. Det blir vissa nackdelar som sagt, men jag tycker fördelarna överväger.
Citera
2015-03-18, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Jag tror inte som Praetori att snorkla och ladda batterierna med dieseln är något som man måste göra. Tvärt om gör man allt för att undvika det eftersom det är farligt. Med fler stirlingmotorer ökar man sin förmåga att ladda batterierna tyst och dolt, även medan man har viss fart.

Nej inte just bara för batteriernas skull, däremot kan du inte skrubba luften hur länge som helst och det är fruktansvärt energikrävande att försöka utvinna mer syre ur tex havsvattnet, utan en atomreaktor då.
Båtarna måste helt enkelt upp till och från hur man än vrider och vänder på det och då gäller det att maximera effektiviteten så att den tiden hålls till ett minimum.
Citera
2015-03-18, 12:07
Medlem
Det intessanta med stirlingmotorn är att den skapar rörelse av temperaturskillnad i slutna gascylindrar, vad som orakar denna differans spelar ingen roll, framtida tillämpningar kanske inte behöver vara förbränning öht.
Nu använder kockums kontinuerlig förbränning vilket gör den i stort sett vibrationsfri till skillnad från detonationsmotorer.
Citera
2015-03-18, 12:10
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nej inte just bara för batteriernas skull, däremot kan du inte skrubba luften hur länge som helst och det är fruktansvärt energikrävande att försöka utvinna mer syre ur tex havsvattnet, utan en atomreaktor då.
Båtarna måste helt enkelt upp till och från hur man än vrider och vänder på det och då gäller det att maximera effektiviteten så att den tiden hålls till ett minimum.
Så klart du skulle kunna skrubba luften hur länge som helst om du ville. Vad tror du de gör på Internationella rymdstationen? Det är bara en fråga om hur mycket förbrukningsmateriel man har med sig.

Att spjälka vatten för att få syre görs som du säger bara på atomubåtar, det kräver en massa energi, AIP-ubåtar har i stället med sig flytande syre.

Atomubåtar är givetvis svåra att slå då de kan ersätta många förbrukningsmateriel med hjälp av all sin energi, men A26 ska enligt planen ha en uthållighet på 18 dagar i undervattensläge.
Citera
2015-03-18, 12:32
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Okej, två nya U-båtar till år 2022 blev det glada beskedet till SAAB/ Kockums.
Åtta miljarder som skall kastas in i ett helt obefintligt djävla system.
Vad hade man tänkt sig med två U-båtar?
Försäljninsargument för SAAB/ Kockums i framtida affärer osv, osv?
Två sketna ubåtar utan att ingå i ett komplett system (Marin) gör ingen glad på något sätt.
En industriinvestering igen.
Vad det här landet behöver ha är Pansarbrigader att visa upp på paradgator och torg i Sverige. Minst sex stycken Pansarbrigader och sedan kan vi börja snacka understödsfunktioner såsom Flotta och Flyg.
Flyget mår något sånär ok och har lite resurser gripbara, Marinen har lite flytetyg att agera med men Armén är ett djävla paradskämt och hån som Armé.
Inget luftvärn idag som kan skydda Pansarbrigaderna. Inget Artilleri som kan skjuta åt Pansarbrigaderna och INGA djävla Pansarbrigader heller för den delen.

Kul att SAAB/ Kockums får en order på åtta miljarder men det är som att pissa i Mississippi, det påverkar inte flödet eller förmågan ett djävla dugg för Sverige och dess försvar.

Det är så djävla sjukt i dagens Sverige så man kan bara/ måste vara övertygad om att alla politiker är köpta av Ryssen i bästa fall, Saudiarabien och muslimer i sämsta fall.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2015-03-18 kl. 12:35.
Citera
2015-03-18, 12:42
Medlem
Citat:
Så klart du skulle kunna skrubba luften hur länge som helst om du ville. Vad tror du de gör på Internationella rymdstationen? Det är bara en fråga om hur mycket förbrukningsmateriel man har med sig.

Att spjälka vatten för att få syre görs som du säger bara på atomubåtar, det kräver en massa energi, AIP-ubåtar har i stället med sig flytande syre.

Atomubåtar är givetvis svåra att slå då de kan ersätta många förbrukningsmateriel med hjälp av all sin energi, men A26 ska enligt planen ha en uthållighet på 18 dagar i undervattensläge.

Ja 2-3 veckor stämmer rätt bra och jag påstår verkligen inte att man inte kan vara i u-läge under mycket lång tid. Men det finns ju som sagt praktiska begränsningar som gör att man helt enkelt måste upp (eftersom du praktiskt sett inte kan ha med dig förbrukningsvaror i obegränsad mängd eller slänga obegränsat med kalk precis överallt, det blir helt enkelt jävligt olustigt för gubbarna efter en viss tid).
För ett fåtal tjommar i rymden med tillgång till solceller och noll behov av syre för elproduktion eller andra verksamheter går det an men för ett örlogsfartyg i krigstid så blir premisserna annorlunda.
Det är fler gaser än koldioxid som måste ventileras dessutom, men det är en annan historia.

Metoden man har valt utgår ju ifrån att man faktiskt lever i en verklighet där man måste upp till och från och då har jag svårt att se att något skulle vara mer effektivt än dieslar (eftersom man ändå har tillgång till luft genom snorkeln eller ytläge).
Citera
2015-03-18, 13:14
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Två sketna ubåtar utan att ingå i ett komplett system (Marin) gör ingen glad på något sätt.
Vad det här landet behöver ha är Pansarbrigader att visa upp på paradgator och torg i Sverige. Minst sex stycken Pansarbrigader och sedan kan vi börja snacka understödsfunktioner såsom Flotta och Flyg.
Flyget mår något sånär ok och har lite resurser gripbara, Marinen har lite flytetyg att agera med men Armén är ett djävla paradskämt och hån som Armé.
Inget luftvärn idag som kan skydda Pansarbrigaderna. Inget Artilleri som kan skjuta åt Pansarbrigaderna och INGA djävla Pansarbrigader heller för den delen.

Kul att SAAB/ Kockums får en order på åtta miljarder men det är som att pissa i Mississippi, det påverkar inte flödet eller förmågan ett djävla dugg för Sverige och dess försvar.

Det är så djävla sjukt i dagens Sverige så man kan bara/ måste vara övertygad om att alla politiker är köpta av Ryssen i bästa fall, Saudiarabien och muslimer i sämsta fall.
Oj-oj, inte nog med att vi måste köpa in sex pansarbrigader -vi måste bygga paradgator också. Det här blir dyrt!

Jag skulle med glädje byta fem av de där pansarbrigaderna mot ett rejält luft- och sjövärn. För med sådana behöver inte armén göra så mycket mer än att åka fram och tillbaka på sina paradgator.

Fast jag håller med dig, det här liknar mest industristöd för att hålla/blåsa liv i Kockums. Skulle inte förvåna om kostnaden ska "tas inom ram" heller så att halva försvaret får lägga ner pga anförskaffningen.
Citera
2015-03-18, 13:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Så kan man se det.

Bara för att skatta litet vad pengar och pengars värde räcker till, så kan vi titta på vad det skulle innebära att sätta upp sex pansarbrigader: V börjar med att ange numeräreren. En brigad torde behöva ca minst 1000 man , även om det är en personalsnål pansarbrigad. (Våra gamla brigader krävde ungefär 6000 personer då de var kompletta och stridsdugliga.

Sedan anställer vi 6000 personer och utbildar dem och låter dem öva. Skall vi säga att de kostar 300.000 per individ och år? (Lön och utbildning/övning). En sådan investering skall vi väl kunna behålla i 10 år? Alltså 6000*300.000*10 (det blir ca 18 miljarder) - bara i lönekostnader.

Sagt som en relativisering, förstås. Att det behövs ubåtar OCH pansarbrigader samtidigt tror jag alla inser. Om inte annat kan ju en ubåt skjuta ut en pansarbrigad alldeles på egen hand, om den får chansen, nu när vi har det som har det med tänkt fiende och vägen hit.

Senast redigerad av Bergakungen 2015-03-18 kl. 13:42.
Citera
2015-03-18, 13:45
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Oj-oj, inte nog med att vi måste köpa in sex pansarbrigader -vi måste bygga paradgator också. Det här blir dyrt!

Jag skulle med glädje byta fem av de där pansarbrigaderna mot ett rejält luft- och sjövärn. För med sådana behöver inte armén göra så mycket mer än att åka fram och tillbaka på sina paradgator.

Fast jag håller med dig, det här liknar mest industristöd för att hålla/blåsa liv i Kockums. Skulle inte förvåna om kostnaden ska "tas inom ram" heller så att halva försvaret får lägga ner pga anförskaffningen.

Vi är nog i grunden tämligen överens om situationen.
Vi har bara lite lätt skilda åsikter om vad som är bästa medel/ väg för framgång.
Där jag konsekvent framhåller "boots on the ground" så kör du mer ett "robotparaply" och tjaaa, fan vet?
Man faller alltid tillbaka till det man känner och kan och robotar har jag neutraliserat med LvKv90 och artillerield till 100% så jag är väl sisådär imponerad av det ofantliga robothotet och dess förmåga.
Men smaken är som baken och var och en blir salig på sin tro och förmåga.

Dessa två U-båtar är som om att vi skulle köpa ett hangarfartyg utan flygplan att bemanna det med samt skärmen av skyddande jagare, korvetter, fregatter och ubåtar osv.
Två djävla U-båtar, har ni någon djävla aning om hur stor Östersjön är och hur många "vägar" det finns att manövrera på?
U-båtar är ju mer eller mindre informationsinhämtare och viss kan de verka men sedan har de ett helvete att "fly" och skydda sig när de har "visat" upp sig vid eldgivning. Då får de så länge de är jagade bara inrikta sig på att överleva.
Vet Ryssen/ FI att vi har hela två stycken så lär de lägga enormt med energi för att när de fått grepp på en U-båt gör allt för att sänka den om det så innebär taktiska kärnvapen i sjödjävulen
Två U-båtar, snacka om att pissa i en neoprendräkt, värmer skönt en stund sedan blir det kallt, äckligt och funkar inte alls.

Sverige FM, finns det inget slut på dumheterna och kapitalförstöringen.
SEX djävla Pansarbrigader med Paradgator, det inger respekt och problem för FI.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2015-03-18 kl. 13:53.
Citera
2015-03-18, 13:50
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Så kan man se det.

Bara för att skatta litet vad pengar och pengars värde räcker till, så kan vi titta på vad det skulle innebära att sätta upp sex pansarbrigader: V börjar med att ange numeräreren. En brigad torde behöva ca minst 1000 man , även om det är en personalsnål pansarbrigad. (Våra gamla brigader krävde ungefär 6000 personer då de var kompletta och stridsdugliga.

Sedan anställer vi 6000 personer och utbildar dem och låter dem öva. Skall vi säga att de kostar 300.000 per individ och år? (Lön och utbildning/övning). En sådan investering skall vi väl kunna behålla i 10 år? Alltså 6000*300.000*10 (det blir ca 18 miljarder) - bara i lönekostnader.

Sagt som en relativisering, förstås. Att det behövs ubåtar OCH pansarbrigader samtidigt tror jag alla inser. Om inte annat kan ju en ubåt skjuta ut en pansarbrigad alldeles på egen hand, om den får chansen, nu när vi har det som har det med tänkt fiende och vägen hit.

Min bäste Bergakungen,
Kan vi idag slänga ut runt 300 miljarder årligen på att "leka" världens socialkontor så är jag INTE främmande för att minsta det beloppet med 200 miljarder direkt för att överför dessa 200 miljarder till vård, skola, omsorg och 100 miljarder till FM.

Självklart så instämmer jag i din spoiler och 140 miljarder om året skulle fixa det briljant, de nuvarande 40 miljarderna samt 100 nya.

Sverige, landet helt utan slut på pinsamheter som att exempelvis köpa två U-båtar för åtta miljarder när hela skiten på land är helt utan förmåga.
Vansinnet har inget slut nu!
Citera
2015-03-18, 13:56
Medlem
Citat:
Vi är nog i grunden tämligen överens om situationen.
Vi har bara lite lätt skilda åsikter om vad som är bästa medel/ väg för framgång.
Där jag konsekvent framhåller "boots on the ground" så kör du mer ett "robotparaply" och tjaaa, fan vet?
Man faller alltid tillbaka till det man känner och kan och robotar har jag neutraliserat med LvKv90 och artillerield till 100% så jag är väl sisådär imponerad av det ofantliga robothotet och dess förmåga.
Men smaken är som baken och var och en blir salig på sin tro och förmåga.

SEX djävla Pansarbrigader med Paradgator, det inger respekt och problem för FI.

Det finns ingen anledning för en fiende att sätta några boots-on-the-ground som våra käcka gossar skall kunna tampas med om man skjuter bort allt som landet har i form av civil motståndskraft med kryssningsrobotar och flyganfall från 7000m+. Någon vecka eller två senare så fyller pansarbrigaderna ingen reell funktion längre eftersom de varken kan underhållas eller ledas, inte för att det spelar någon roll när de i praktiken inte har någon stat kvar att försvara. Likaså har motståndaren inget mer att bekymra sig över utan flanken är därmed ren ur ett militärt perspektiv och politiken kan sköta resten.

Om ett land däremot har giftiga taggar i form av ubåtar som kan göra angriparens aktivitet i närområdet till ett helvete i form av tonnage som hamnar på havets botten så finns det möjlighet för eftertanke innan man bestämmer sig för att angripa. Dessutom får du begränsningar på hur, var och när du kan sätta in fartyg och invasioner (särskilt om man som det moderna ryssland har en brist i transportkapacitet via luften) och det i sig erbjuder ett visst skydd i sig självt.

USA och England är typexempel även om extrema sådana. Med skydd av geografin så kan flygvapen och flotta utgöra ett fullgott försvar och man behöver därmed inte ha markstridskrafter proportionerliga till statens landyta. Allt behövs, flyg, marin, luftvärn, artilleri och stridsvagnar men det är ett bygge som för Sveriges geografiska läge och storlek dessvärre ställer större krav på luft och hav än till lands.
Senast redigerad av Praetori 2015-03-18 kl. 13:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in