Citat:
Ursprungligen postat av
duochjagitrafiken
Okej nu är det så att jag är en misslyckad individ och måste hoppa av min kurs jag påbörjade VT15. Hittills har jag fått utbetalning för januari och februari och har haft en tenta på 7,5HP som jag inte kunde närvara vid. Jag lider av psykisk ohälsa och känner verkligen att jag vill hoppa av kursen, men är orolig över att inte få ut studiemedel till hösten. Vad händer om jag hoppar av?
Två utbetalningar.
En tenta med 0 i resultat.
Får jag utbetalningar i höst?
Jag antar att du, när du ansökte om studiebidrag, ansökte för två perioder (vår + höst)? Om varken du eller din skola rapporterar någon förändring så är chansen någorlunda stor att utbetalningarna kommer betalas ut som planerat (beroende på hur regelbundet CSN utför sina kontroller).
Vad som dock kommer hända i det fallet är att om du får utbetalningar utan att ha studerat så kommer du bli betalningsskyldig på hela summa + ränta och en expeditionsavgift. Det är en total summa som CSN kräver i ett enda svep.
Om du istället väljer att meddela CSN vid kursavbrottet om att du avbryter studierna så kommer de kontrollera hur mycket du har fått av dem gentemot dina insamlade högskolepoäng. I värsta fall så blir du återbetalningsskyldig för dem två senaste utbetalningarna då du inte var närvarande vid tentan. Du har möjligheten att skicka den senaste utbetalningen till dem (inom 30 dygn) för att slippa extra avgifter.