2015-03-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Är det platsbegränsning på distanskurser?

Japp. Någon ska ju kunna ge feedback och rätta tentorna.
2015-03-16, 22:17
Medlem
tigerrakets avatar
Om man söker sommarkurs och redan går en utbildning, måste man göra något på sin utbildning. Eller är det bara att söka och se glad ut?

Tänkte ifall de såg sökningen som en ny utbildning och kastade om mig
2015-03-16, 22:19
Medlem
kastanjekrigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varlord
Den är helt på distans. Vid eventuella tentamen/examinationer som måste göras på plats så står det alltid via antagning.se. Varför det har en bestämd studieort kan jag inte säga, men det är samma för de flesta program via Mittuniversitetet som är helt på distans.

okej. tack.
2015-03-16, 22:22
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Om man söker sommarkurs och redan går en utbildning, måste man göra något på sin utbildning. Eller är det bara att söka och se glad ut?

Tänkte ifall de såg sökningen som en ny utbildning och kastade om mig
Vad menar du?
2015-03-16, 22:28
Medlem
tigerrakets avatar
Ja, kommer min nuvarande högskola kasta ut mig om jag tar en sommarkurs, eller måste jag meddela att jag ska läsa vidare eller så?

Kan man tacka nej till sommarkurs senare?
2015-03-16, 22:56
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Ja, kommer min nuvarande högskola kasta ut mig om jag tar en sommarkurs, eller måste jag meddela att jag ska läsa vidare eller så?

Kan man tacka nej till sommarkurs senare?
Nej, din nuvarande högskola bryr sig inte om vad du gör på sommaren och kommer verkligen inte kasta ut dig för att du läser sommarkurser.

Ja, du kan tacka nej när antagningsbeskedet kommer och du kan också hoppa av kursen ännu senare.
2015-03-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varlord
Den är helt på distans. Vid eventuella tentamen/examinationer som måste göras på plats så står det alltid via antagning.se. Varför det har en bestämd studieort kan jag inte säga, men det är samma för de flesta program via Mittuniversitetet som är helt på distans.

Vill höja ett varningens finger här, var med om att det stod att en kurs var helt nätbaserad utan examinationer bundna till ort, både på antagning och på universitets hemsida. När det väl kom till kritan så var det helt plötsligt en obligatorisk tenta bunden till ort. Så om man vill vara helt helt säker så bör man kontakta kursansvarig.
2015-03-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duochjagitrafiken
Okej nu är det så att jag är en misslyckad individ och måste hoppa av min kurs jag påbörjade VT15. Hittills har jag fått utbetalning för januari och februari och har haft en tenta på 7,5HP som jag inte kunde närvara vid. Jag lider av psykisk ohälsa och känner verkligen att jag vill hoppa av kursen, men är orolig över att inte få ut studiemedel till hösten. Vad händer om jag hoppar av?

Två utbetalningar.
En tenta med 0 i resultat.
Får jag utbetalningar i höst?

Jag antar att du, när du ansökte om studiebidrag, ansökte för två perioder (vår + höst)? Om varken du eller din skola rapporterar någon förändring så är chansen någorlunda stor att utbetalningarna kommer betalas ut som planerat (beroende på hur regelbundet CSN utför sina kontroller).

Vad som dock kommer hända i det fallet är att om du får utbetalningar utan att ha studerat så kommer du bli betalningsskyldig på hela summa + ränta och en expeditionsavgift. Det är en total summa som CSN kräver i ett enda svep.

Om du istället väljer att meddela CSN vid kursavbrottet om att du avbryter studierna så kommer de kontrollera hur mycket du har fått av dem gentemot dina insamlade högskolepoäng. I värsta fall så blir du återbetalningsskyldig för dem två senaste utbetalningarna då du inte var närvarande vid tentan. Du har möjligheten att skicka den senaste utbetalningen till dem (inom 30 dygn) för att slippa extra avgifter.
Senast redigerad av Varlord 2015-03-16 kl. 23:26.
2015-03-17, 09:46
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Räknar CSN hela kurser eller räknar de bara poängen? Börjar oroa mig om att jag kanske kommer ligga i kläm hos den centrala studiestödsnämden...
2015-03-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo.
Men vad vet du om hur allas somrar ser ut, egentligen? Folk är bortresta stora delar av sommaren kanske, eller man kanske ska plugga i exempelvis Stockholm och samlar så mycket pengar det går för att få något över efter hyra. Och som sagt, i tråden diskuteras inte det moraliska i det. Men du får gärna starta en tråd om det.

Jag bryr mig inte i det moraliska i det heller, varför går du in på det ens? Jag skriver bara att man kan få flera vinningar utav det, läsa något intressant OCH få pengar av det. Istället för att läsa något totalt meningslöst.

Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Beror på ens levnadssituation, och oavsett så får du vill hålla med om att sommarjobbspengar + studiemedel låter bättre än bara sommarjobbspengar.

Inte om man måste stressa för att få de där extraslantarna. Tid är ju också pengar.
Jobbar man 8h per dag kanske man inte vill ägna kvällen åt studier. Som sagt.
2015-03-17, 18:18
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Inte om man måste stressa för att få de där extraslantarna. Tid är ju också pengar.
Jobbar man 8h per dag kanske man inte vill ägna kvällen åt studier. Som sagt.
Fast det är väl det som är poängen när TS och andra efterfrågar extremt lätta sommarkurser, de vill inte stressa utan idealiskt bara lägga några få timmar totalt så att de får pengar till hösten.
2015-03-17, 18:45
Medlem
Det verkar som att behörigheten varierar om på var man söker. Jag skulle göra en ansökan till naturvetenskapligt basår men såg att de krävde Ma3c. Jag har bara 2b!

Jag kan söka till tekniskt basår men jag vill läsa:

Ma 3 och 4

Fys 1 och 2

Kem 1 och 2

På tekniskt basår läser man Bara Ma 4 och Ke 1 och Fys 2.

Jag gick till komvux och tänkte att jag skall läsa 3c snabbt som fan och tenta av innan sista juli men de har stängt tiderna för prövning sa dom.

Hur skall jag göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in