2015-03-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det är inte en lek med ord utan ett uppmärksammande av faktiska omständigheter. Även förespråkare för prisregleringen och de som talar om brist håller med mig om att avlägsnade vi prisregleringen skulle utbudet av lediga HR bli liknande det för BR och det skulle gå att få sig en HR på dagen. (Och detta utan att det byggs en endaste bostad).

Citat:
Då får du förklara för mig hur du räknat ut att det är brist på just bostäder.
Jag vill då se en allmängiltig formel som jag kan tillämpa generellt.
Utgår vi från en klassisk graf med utbud och efterfrågan så befinner vi oss i dag till vänster om jämvikt. Denna ineffektiva resursallokering beror delvis på grund av hyresregleringar, och delvis på grund av att den privata hyresmarknaden är så dysfunktionell.

Skulle vi släppa hyran fri så skulle vi röra oss till höger, närmare jämvikt. Du menar att detta tar oss till jämvikt per definition, tack vare ökad trångboddhet. Personligen är jag tveksam till det. Jag tror att vi kommer hamna närmare jämvikt, men att begränsningen ligger i utbudet vid det läget. Utbudet "tar slut", och priset sätts på efterfrågekurvan till vänster om jämvikt. Vi skulle alltså fortfarande ha brist jämfört med jämvikt.

Det är därför jag inte är redo att skriva under på att fria hyror skulle ta hand om bristen, även om fria hyror skulle göra det möjligt för folk med tillräcklig WTP att få tag på en bostad utan att vi behöver bygga någonting mer.

Säg att q* - q där q* är optimum och q är rådande utbud skulle kunna få vara formeln för eventuell brist av bostäder. Jag menar att jag tror att skulle man släppa priset (funktion av kvantitet) fritt skulle f(q) > f(q*) på grund av den bristen. Det skulle alltså finnas intresse av att bygga fler bostäder på en fri bostadsmarknad. Om detta intresse finns på en fri marknad så är utbudet i dag för lågt, och vi har brist.

Vad sägs om det förslaget? Jag håller med dig om att fria hyror skulle göra det möjligt att få tag på en lägenhet, men om fria hyror inte innebär slutet på bostadsbyggande så råder det brist. Då definierar vi brist som ett mindre utbud än vad en fri marknad hade erbjudit.

Citat:
Den som anser att det är brist på bostäder kan få förklara hur våra ungdomar då kan flytta hemifrån tidigare än i andra länder. Det borde vara tvärtom.
Jag känner en italienare som inte ens började tänka på att flytta hemifrån förrän han var 31 och förlovade sig. I Sverige vill väl ungdomarna fortfarande flytta hemifrån direkt efter gymnasiet? Det kan ju vara kulturella skillnader. Jag vet för övrigt att en väns dotter valde att plugga på annan ort än Stockholm (där hennes mamma trots allt bor) på grund av bostadsbristen. Hon valde att flytta hemifrån före sitt förstaval när det kom till studierna. Kanske är det så att svenska ungdomar helt enkelt är mindre intresserade av att bo hemma?
Citera
2015-03-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den officiella flashbackförklaringen av "bostadsbristen". Märkligt att inte Tyskland har samma problem med bostadsbrist som vi har, trots hög invandring.

Finns gott om billiga hyresrätter där för den som vill. Ingen kö heller...
Det är förstås intressant att du, som menar att marknaden är lösningen och hyllar BRF, drar upp Tyskland som exempel. Ett land där bostäder finns i överflöd då kommunisterna byggt enormt många och där BRF inte finns på samma sätt...

Skulle man applicera Tyska regler på Stockholm skulle du skrika "bostadsnazi" snabbare än det går att få tag på en sån där hyresrätt som det inte finns brist på i Stockholm enligt dig...
Citera
2015-03-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Påvisa bristen enligt den definitionen jag gav ovan eller gå i cirklarna ensam.
Det är uppenbarligen fortfarande lönsamt att bygga HR, så enligt din definition är det fortfarande brist.
Citera
2015-03-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu får du skilja på ett par olika saker, tror du att du klarar det?

Det är inte tillåtet med marknadshyror idag men om det blev tillåtet skulle det då finnas en efterfrågan av det i någon större omfattning. Det beror förstås på vilken nivå marknadshyrorna skulle hamna på eller hur?

Det finns ett bestånd av hyresrätter idag men skulle det produceras nya HR om marknadshyror tilläts? Det beror förstås på utbuds/efterfrågepriserna av dessa och det är inte säkert de möts och då blir det inget producerat.
Presumptionshyrorna, hur långt under marknadshyror tror du de ligger?
Citera
2015-03-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Utgår vi från en klassisk graf med utbud och efterfrågan så befinner vi oss i dag till vänster om jämvikt. Denna ineffektiva resursallokering beror delvis på grund av hyresregleringar, och delvis på grund av att den privata hyresmarknaden är så dysfunktionell.

Skulle vi släppa hyran fri så skulle vi röra oss till höger, närmare jämvikt. Du menar att detta tar oss till jämvikt per definition, tack vare ökad trångboddhet. Personligen är jag tveksam till det. Jag tror att vi kommer hamna närmare jämvikt, men att begränsningen ligger i utbudet vid det läget. Utbudet "tar slut", och priset sätts på efterfrågekurvan till vänster om jämvikt. Vi skulle alltså fortfarande ha brist jämfört med jämvikt.

Det är därför jag inte är redo att skriva under på att fria hyror skulle ta hand om bristen, även om fria hyror skulle göra det möjligt för folk med tillräcklig WTP att få tag på en bostad utan att vi behöver bygga någonting mer.

Säg att q* - q där q* är optimum och q är rådande utbud skulle kunna få vara formeln för eventuell brist av bostäder. Jag menar att jag tror att skulle man släppa priset (funktion av kvantitet) fritt skulle f(q) > f(q*) på grund av den bristen. Det skulle alltså finnas intresse av att bygga fler bostäder på en fri bostadsmarknad. Om detta intresse finns på en fri marknad så är utbudet i dag för lågt, och vi har brist.

Vad sägs om det förslaget? Jag håller med dig om att fria hyror skulle göra det möjligt att få tag på en lägenhet, men om fria hyror inte innebär slutet på bostadsbyggande så råder det brist. Då definierar vi brist som ett mindre utbud än vad en fri marknad hade erbjudit.
Jag kan inte se hur man med detta ens avgör om det råder bostadsbrist.
I första stycket påstår du bara saker om var vi befinner oss. Hur mätte du upp det?

I andra stycket adresserar du vad som händer om man avlägsnar prisregleringen och gör då påståenden om att trångboddhet skulle uppstå. I Sverige har vi i snitt 42 kvm boyta per person. Det är ljusår från trångboddhet och bland toppnationerna i världen på boyta per person.
Stockholms kommun som tillhör de tätaste har i snitt 34 kvm boyta per person.

Det finns definitioner på trångboddhet. Vi är som sagt ljusår därifrån. Varför skulle trångboddhet uppstå?
Skulle vi bara för att prisregleringen upphör på HR ta och tömma 67% av bostäderna i landet och klämma ihop oss i de resterande 33%? (Osäker om vi ens då kommer till trångboddhet. Man ska bo flera i varje rum då). Du behöver förklara detta.

Eller är det så att det finns några 10-tals miljoner bostadslösa i tältläger i Sverige som vid hävandet av prisstoppet tränger in sig i de befintliga bostäderna

Det ter sig mer som du förfaller till tonårsbeteende och drämmer till med känslostyrd vulgärargumentation ang trångboddheten. Varför skulle trångboddhet plötsligt uppstå. Varför skulle de bli några större förändringar öht?
Annat än att kön till gratis pengar skulle upphöra. Och att det skulle bli lite omflyttningar där de som bor i attraktiva bostäder skulle "byta bostad" med andra som vill betala.

Det jag hade tänkt mig, men uttrycket mig kanske otydligt var en metod för att mäta upp grad av bostadsbrist.

Glöm inte bort att villor och bostadsrätter är bostäder. Hur yttrar sig bostadsbristen för villor och BR?
Är det ohemula boendekostnader?
Tidigare i denna tråden räknade jag fram en boendekostnad på ca 3300 i månaden för en utannonserad BR på 34 kvadrat i Stockholm. Är det en indikation på bostadsbrist?
(Minne sviktar. Kan vara någon kvm eller krona fel).

De sista styckena verkar du för ett resonemang som säger att om en vara tillverkas så råder det brist. Alternativ att om nytillverkningen är större än skrotningen så råder brist.
Det skulle t ex innebär att om antalet smartphone ökar så råder det brist. Och de gör de. Och vi skulle ha haft brist på mobiltelefoner de senaste 25 åren.

Nu är väl inte brist så fantastiskt väldefinierat men jag tvivlar starkt på att det går att få acceptans på att det råder brist på alla varor som ökar i antal.

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag känner en italienare som inte ens började tänka på att flytta hemifrån förrän han var 31 och förlovade sig. I Sverige vill väl ungdomarna fortfarande flytta hemifrån direkt efter gymnasiet? Det kan ju vara kulturella skillnader. Jag vet för övrigt att en väns dotter valde att plugga på annan ort än Stockholm (där hennes mamma trots allt bor) på grund av bostadsbristen. Hon valde att flytta hemifrån före sitt förstaval när det kom till studierna. Kanske är det så att svenska ungdomar helt enkelt är mindre intresserade av att bo hemma?
Kan vara kulturskillnader. Eller kanske att Sverige har ett sådant överskott på bostäder att vi kan fylla dom med ungar.
Senast redigerad av Gromph 2015-03-17 kl. 00:06.
Citera
2015-03-17, 05:04
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den officiella flashbackförklaringen av "bostadsbristen". Märkligt att inte Tyskland har samma problem med bostadsbrist som vi har, trots hög invandring.

Finns gott om billiga hyresrätter där för den som vill. Ingen kö heller...

Du är medveten om att när du nämner att Tyskland har "hög invandring", så talar vi om ett asylmottagande per capita som är en tiondel av den svenska? Tyskland har den nivån på asylmottagandet som Sverige skulle ha om man genomförde SD:s förslag på att dra ned asylmottagandet med 90%.
Citera
2015-03-17, 06:07
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Glöm inte bort att villor och bostadsrätter är bostäder. Hur yttrar sig bostadsbristen för villor och BR?
Eftersom jag kan skaffa mig en villa eller bostadsrätt omedelbart så råder ingen brist på dessa. Även om efterfrågan är dopad av en hel rad faktorer och utbudet hålls tillbaka av andra faktorer så tillåter de fria prisbildningen att en ständig vakansgrad finns tillgänglig för mig som konsument. Se Hemnet.

Visa mig nu var jag kan finna motsvarande för vita förstahandskontrakt utan kötid eller pengar under bordet. Eller är det möjligtvis brist?
Citera
2015-03-17, 06:10
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Du är medveten om att när du nämner att Tyskland har "hög invandring", så talar vi om ett asylmottagande per capita som är en tiondel av den svenska? Tyskland har den nivån på asylmottagandet som Sverige skulle ha om man genomförde SD:s förslag på att dra ned asylmottagandet med 90%.

Tyskland har också mycket låga födelsetal och befolkningen minskar förmodligen, hittade ingen källa på att så är fallet, men här kan man läsa om förväntad utveckling. http://www.europaportalen.se/2011/06/kraftig-befolkningsminskning-vantar-tyskland
Citera
2015-03-17, 10:50
Medlem
Citat:
I första stycket påstår du bara saker om var vi befinner oss. Hur mätte du upp det?

I andra stycket adresserar du vad som händer om man avlägsnar prisregleringen och gör då påståenden om att trångboddhet skulle uppstå. I Sverige har vi i snitt 42 kvm boyta per person. Det är ljusår från trångboddhet och bland toppnationerna i världen på boyta per person.
Stockholms kommun som tillhör de tätaste har i snitt 34 kvm boyta per person.

Det finns definitioner på trångboddhet. Vi är som sagt ljusår därifrån. Varför skulle trångboddhet uppstå?
Skulle vi bara för att prisregleringen upphör på HR ta och tömma 67% av bostäderna i landet och klämma ihop oss i de resterande 33%? (Osäker om vi ens då kommer till trångboddhet. Man ska bo flera i varje rum då). Du behöver förklara detta.

Eller är det så att det finns några 10-tals miljoner bostadslösa i tältläger i Sverige som vid hävandet av prisstoppet tränger in sig i de befintliga bostäderna

Det ter sig mer som du förfaller till tonårsbeteende och drämmer till med känslostyrd vulgärargumentation ang trångboddheten. Varför skulle trångboddhet plötsligt uppstå. Varför skulle de bli några större förändringar öht?
Annat än att kön till gratis pengar skulle upphöra. Och att det skulle bli lite omflyttningar där de som bor i attraktiva bostäder skulle "byta bostad" med andra som vill betala.
Jag har två separata kommentarer till det här.

1) Trångboddhet existerar redan i Sverige, att hävda att den inte finns eller tro att den inte skulle öka med marknadshyror är förstås absurt.

2) Om jag reviderar mitt inlägg och i stället för "ökad trångboddhet" skriver "minskad snittyta per person", skulle du kunna bemöta det jag skrev i mitt inlägg i stället för att fokusera på ett enstaka ord?

Citat:
Det jag hade tänkt mig, men uttrycket mig kanske otydligt var en metod för att mäta upp grad av bostadsbrist.
(q*-q)/q

Citat:
Är det ohemula boendekostnader?
Tidigare i denna tråden räknade jag fram en boendekostnad på ca 3300 i månaden för en utannonserad BR på 34 kvadrat i Stockholm. Är det en indikation på bostadsbrist?
(Minne sviktar. Kan vara någon kvm eller krona fel).
Du kan använda samma logik som tidigare. Byggs det finns det efterfrågan som överstiger utbudet till rådande pris. Annars kan prisstegringar som inte kan förklaras med billigare krediter, högre inkomst eller inflation ses som ökad efterfrågan som inte tas omhand av ökat utbud.

Citat:
De sista styckena verkar du för ett resonemang som säger att om en vara tillverkas så råder det brist. Alternativ att om nytillverkningen är större än skrotningen så råder brist.
Det skulle t ex innebär att om antalet smartphone ökar så råder det brist. Och de gör de. Och vi skulle ha haft brist på mobiltelefoner de senaste 25 åren.

Nu är väl inte brist så fantastiskt väldefinierat men jag tvivlar starkt på att det går att få acceptans på att det råder brist på alla varor som ökar i antal.
Jag är osäker på om du använder dig av en halmgubbe medvetet eller omedvetet, men det är förstås en enorm skillnad mellan en konsumtionsvara som man köper med vetskapen att den kommer ersättas med en ny variant inom en inte alltför lång framtid. Bostäder, å andra sidan, kan inte riktigt anses vara en slit-och-släng-vara på samma sätt.

Dessutom ignorerar du att det finns olika segment. En Samsung från 2008 är inte ett perfekt substitut för en HTC från 2014. Att q*-q för Samsung från 2008 är <0 (negativ brist, det vill säga överskott) innebär inte att q*-q för HTC från 2014 inte kan vara >0. Om de två resultaten är <0 så kan man visserligen säga att det finns fler smartphones än det finns efterfrågan på smartphones, men det går inte att säga att det inte finns brist på de smartphones som efterfrågas till marknadspris. Senaste vinnaren av nobelpriset i ekonomi, Jean Tirole, har skrivit en hel del intressant i ämnet. Tyvärr är han nog en av de torraste ekonomer som finns...

Om vi nu applicerar detta på bostadsmarknaden, avgränsar marknaden till Storstockholm för diskussionens skull (en tom hyresrätt i Hällefors är inte ett substitut för någon som har ett arbetserbjudande i Stockholm), och inkluderar samtliga boendeformer (eftersom att samtliga bostadsformer i Storstockholm efterfrågas, och eftersom att det inte finns något överskott av gamla bostäder i byrålådor och återvinningsstationer där folk slänger sina gamla bostäder när de köper eller hyr nya), så hävdar jag att om, vid införande av marknadshyror, q*-q > 0 och byggandet av nya bostäder inte avtar (vi kan slänga in ett "vid konstant befolkningsmängd" om du vill, för att ta bort den effekten av framtida efterfrågan) så råder det brist på bostäder.

Citat:
Kan vara kulturskillnader. Eller kanske att Sverige har ett sådant överskott på bostäder att vi kan fylla dom med ungar.
Var får man tag på dessa bostäder?
Senast redigerad av rutigtpapper 2015-03-17 kl. 10:56.
Citera
2015-03-17, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Tyskland har också mycket låga födelsetal och befolkningen minskar förmodligen, hittade ingen källa på att så är fallet, men här kan man läsa om förväntad utveckling. http://www.europaportalen.se/2011/06/kraftig-befolkningsminskning-vantar-tyskland
http://qz.com/167887/germany-has-one-of-the-worlds-lowest-homeownership-rates/

http://www.iut.nu/members/Europe/West/The_German_Private_Rented_Sector_2014.pdf

Kurt-Sune menar att Tyskland är ett föregångsland. Det ironiska här är att anledningen till att den tyska bostadsmarknaden har så låga priser och stort utbud beror uteslutande på orsaker som Kurt-Sune dömer ut som "kommunism" (offentligt finansierat byggande och kraftiga subventioner), "stöld av allmän egendom" (se "kommunism", samt att man inte betalade marknadspris för marken) och "bostadsnazism" (att grannarna inte har samma starka rätt att sätta stopp för uthyrning som i Sverige).
Citera
2015-03-17, 12:31
Medlem
Citat:
Notera att utbudet är utbud av boende, inte nominellt antal bostäder, och utbudet kan alltså stiga utan att nya bostäder byggs, genom t ex en ökning av uthyrning av rum.

Eftersom att pristaket skapar ett överskott av efterfrågan vid pristakets nivå befinner vi oss alltså vid q<q*. Du tror att ett ökat utbud i form av t ex att fler söker inneboende (ökat utbud och konstant bestånd) vid marknadspriser kommer placera oss vid q*. Jag tror att det ökade utbudet inte räcker för det, utan att det fortfarande kommer finnas utrymme för att bygga bostäder utan att göra förlust då f(q)>f(q*).
Citera
2015-03-17, 13:08
Medlem
FarbrorBerits avatar
Helt oberoende av marknad hit och regleringar dit, varför skall en kommun satsa på hyresrätter? Alla vet ju vilket klientel som kommer att befolka dessa lägenheter, drägg utan möjlighet att försörja sig själva. Så vad är fördelen med folk som går på socialbidrag inklusive hyran?

Våga vägra hyresrätt!
Senast redigerad av FarbrorBerit 2015-03-17 kl. 13:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in