Citat:
Det är inte en lek med ord utan ett uppmärksammande av faktiska omständigheter. Även förespråkare för prisregleringen och de som talar om brist håller med mig om att avlägsnade vi prisregleringen skulle utbudet av lediga HR bli liknande det för BR och det skulle gå att få sig en HR på dagen. (Och detta utan att det byggs en endaste bostad).
Citat:
Utgår vi från en klassisk graf med utbud och efterfrågan så befinner vi oss i dag till vänster om jämvikt. Denna ineffektiva resursallokering beror delvis på grund av hyresregleringar, och delvis på grund av att den privata hyresmarknaden är så dysfunktionell.
Då får du förklara för mig hur du räknat ut att det är brist på just bostäder.
Jag vill då se en allmängiltig formel som jag kan tillämpa generellt.
Jag vill då se en allmängiltig formel som jag kan tillämpa generellt.
Skulle vi släppa hyran fri så skulle vi röra oss till höger, närmare jämvikt. Du menar att detta tar oss till jämvikt per definition, tack vare ökad trångboddhet. Personligen är jag tveksam till det. Jag tror att vi kommer hamna närmare jämvikt, men att begränsningen ligger i utbudet vid det läget. Utbudet "tar slut", och priset sätts på efterfrågekurvan till vänster om jämvikt. Vi skulle alltså fortfarande ha brist jämfört med jämvikt.
Det är därför jag inte är redo att skriva under på att fria hyror skulle ta hand om bristen, även om fria hyror skulle göra det möjligt för folk med tillräcklig WTP att få tag på en bostad utan att vi behöver bygga någonting mer.
Säg att q* - q där q* är optimum och q är rådande utbud skulle kunna få vara formeln för eventuell brist av bostäder. Jag menar att jag tror att skulle man släppa priset (funktion av kvantitet) fritt skulle f(q) > f(q*) på grund av den bristen. Det skulle alltså finnas intresse av att bygga fler bostäder på en fri bostadsmarknad. Om detta intresse finns på en fri marknad så är utbudet i dag för lågt, och vi har brist.
Vad sägs om det förslaget? Jag håller med dig om att fria hyror skulle göra det möjligt att få tag på en lägenhet, men om fria hyror inte innebär slutet på bostadsbyggande så råder det brist. Då definierar vi brist som ett mindre utbud än vad en fri marknad hade erbjudit.
Citat:
Jag känner en italienare som inte ens började tänka på att flytta hemifrån förrän han var 31 och förlovade sig. I Sverige vill väl ungdomarna fortfarande flytta hemifrån direkt efter gymnasiet? Det kan ju vara kulturella skillnader. Jag vet för övrigt att en väns dotter valde att plugga på annan ort än Stockholm (där hennes mamma trots allt bor) på grund av bostadsbristen. Hon valde att flytta hemifrån före sitt förstaval när det kom till studierna. Kanske är det så att svenska ungdomar helt enkelt är mindre intresserade av att bo hemma?
Den som anser att det är brist på bostäder kan få förklara hur våra ungdomar då kan flytta hemifrån tidigare än i andra länder. Det borde vara tvärtom.