2015-03-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Anledningen är att det är skillnad mellan militära beräkningar och vad som anses som en standard bla dessa 20km som åberopas. Jag vill veta om han vet varför han per automatik nämner det eller inte..

Nej det är ingen skillnad. Mikrovågor på X-bandet (säg 3cm våglängd) propagerar på exakt samma sätt oavsett om det är en militär eller civil tillämpning.
Jag kan garantera att matematiken är helt identisk i alla tillämpningsområden (jag har arbetat inom båda).
Citera
2015-03-17, 18:16
Medlem
Vill ni Pro iranier inte svara, ni hävdar en alpha strike från Iran? eftersom ni ska slå ut USA baser i ett inledande skede

Så för att 40 jaktplan flyttas till området och 2 CSG ställer sig i närheten(två dagar segling till räkvid för planen)(vilket iran inte kommer veta om) så ska Iran sänka US-navys skepp helt utan anledning och bomba baser?

Grejen med en CSG är att dom inte behöver någon jävla build-up dom behöver bara segla nära samma gäller B52/B2 och deras lufttankade eskort.

Hur ska du ha det? är det Iran som anfaller helt oprovocerat eller USA som inleder?
Citera
2015-03-17, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av waremblem
Vill ni Pro iranier inte svara, ni hävdar en alpha strike från Iran? eftersom ni ska slå ut USA baser i ett inledande skede

Så för att 40 jaktplan flyttas till området och 2 CSG ställer sig i närheten(två dagar segling till räkvid för planen)(vilket iran inte kommer veta om) så ska Iran sänka US-navys skepp helt utan anledning och bomba baser?

Grejen med en CSG är att dom inte behöver någon jävla build-up dom behöver bara segla nära samma gäller B52/B2 och deras lufttankade eskort.

Hur ska du ha det? är det Iran som anfaller helt oprovocerat eller USA som inleder?
Jag vill bara att du noterar, att Iran har världens 4:e Internet-armé, enligt Pentagon själv. Jag tror faktiskt, om jag ska vara ärlig att man kommer få insider-varning i tid, sedan är frågan om man attackerar baserat på det eller inte.
Citera
2015-03-17, 19:17
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RYTU
Jag länkade ju till wikipedia. Här är en av källorna:

http://statnano.com/report/s29

Iran på plats 5. Det är forskning.

Har väst använt nano i e-low glas sedan femtiotalet? Bevisa det.

Sen när är nano mainstream? Har jag missat nåt? Nämn några main stream produkter med nano.
Citat:
Ursprungligen postat av RYTU
Du borde sluta tänka dig saker. Jag har visat att Iran är långt framme inom nanoforskning. Sen har jag visat att ett företag har nanoglas och att de exporterar.

Jag har inte påstått att det är mainstream, jag syftade på den andra användaren som påstod att nano är main stream.

Några tusen ångström är inte nano. Det är du som greppar efter halmstrån.
Nej, du har visat viss statistik där Iran är ledande.
Mer bestämt antalet artiklar skrivna om nano-teknik, vilket inte är samma sak som att man därför har avancerad nano-teknik. Bara att man tycker om att tala om det.
Iran är ledande på nano-teknik-snack i den här tråden också, trots att ni knappast är ledande på kunskap om nano-teknik.

Här har du lite mer talande statistik från samma sida.

Nämligen antalet patent inom nano-teknik, per land per år.
http://statnano.com/report/s95 -- EPO
http://statnano.com/report/s89 -- USPTO
Vilket alltså är european patent organisation och US patent and trademarks office.

Totalt 38 patent, vilket troligen är en del dubletter. Och det gäller för åren 2009-2014.
Samma siffror för Sverige? 735.....

Här har du statistik på ration av patent jämfört med artiklar.
http://statnano.com/report/s88
Gissa vem som hamnar jävligt långt ner?

Kort sagt, ni representerar Irans nano-teknik perfekt. En massa snack utan någon egentlig kunskap bakom det.
Senast redigerad av Jecke 2015-03-17 kl. 19:24.
Citera
2015-03-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nej det är ingen skillnad. Mikrovågor på X-bandet (säg 3cm våglängd) propagerar på exakt samma sätt oavsett om det är en militär eller civil tillämpning.
Jag kan garantera att matematiken är helt identisk i alla tillämpningsområden (jag har arbetat inom båda).

Jag hoppas att du fakturerar IR5 för jobbet som teknisk konsult. Det verkar lite märkligt att Iran skulle vara i behov av att fiska fram militärtekniska och taktiska analyser på ett svenskt MÖP-forum, men det känns som att den rimligaste förklaringen till IR5:s diskussionsmetod är att han tänkt sammanställa informationen och sälja den till IRGC.
Citera
2015-03-17, 19:58
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag sa inte är det är någon skillnad mellan matematiken.. Det är vissa standard i beräkningen jag har problem med..
Vad baseras dessa 20km på...du kanske kan svara på det?

Har du kommit fram till på vilket avstånd Iran kan upptäcka en hangarfartygsgrupp än?
Citera
2015-03-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag vill bara att du noterar, att Iran har världens 4:e Internet-armé, enligt Pentagon själv. Jag tror faktiskt, om jag ska vara ärlig att man kommer få insider-varning i tid, sedan är frågan om man attackerar baserat på det eller inte.
US navy använder nog inte facebook som system för ordergivningar. Går att flyga runt orderna så dom bara finns i pappersform. tror du ens ryssland skulle lägga in ett veto i FN om Iran angrepp för att USA omgrupperade sina enheter?
frågorna kvarstår
Citat:

Citera
2015-03-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Jag hoppas att du fakturerar IR5 för jobbet som teknisk konsult. Det verkar lite märkligt att Iran skulle vara i behov av att fiska fram militärtekniska och taktiska analyser på ett svenskt MÖP-forum, men det känns som att den rimligaste förklaringen till IR5:s diskussionsmetod är att han tänkt sammanställa informationen och sälja den till IRGC.

Iranierna är inte korkade, vad som skrivits över alla sidor här är förmodligen inte ens innehåll nog för en nybörjarkurs för en marinofficer.

Vad som är lustigt i kråksången är att två hyfsat välskolade Iranska marinofficerare (i form av amiral Fadavi och viceamiral Sayyari) redan för flera år sedan insåg att Iranska flottan var dödens lammungar mot USN och har båda sedan dess förordat just att man helt skall försöka undvika direkt stridigheter med större amerikanska flottenheter och istället helt ägna sig åt litoral krigföring och spara på sina resurser för att freda själva kustlinjen mot tex landstigningar (inte helt olikt det Svenska tänket). DÄR finns den riktiga anledningen till den stora mängden mindre fartyg och asymmetriska metodval. Större örlogsfartyg eller ett kraftigt utökat marinflyg för Irans del skulle bara innebära att man lägger alla sina ägg i samma korg för ingen vinning. Man har noll och inget intresse av att försöka projicera sin vapenmakt längre ut till havs eftersom man redan vet att det är ett spel man skulle förlora. Det är det som blir extra löjeväckande med de propagandistiska utspelen om amerikanska hangarfartyg (och trådar som denna) när man vet att de i Iran som faktiskt KAN något och har något att säga till om inte tar det hela på allvar när det väl kommer till kritan.

Sen är det helt klart så att man i en krigssituation inte skulle låta en uppenbar möjlighet att gå förlorad (tex om amerikanarna i krigstid tuffar in i norra delen av Hormuzsundet med ett hangarfartyg) men samtidigt är man inte så korkade att man inte vet att jänkarna inte heller är så korkade (obvious trap is obvious).
Det hela blir ett icke-scenario då Iran aldrig skulle anfalla först från djupaste fred (eftersom det skulle innebära regimens undergång) och USA aldrig skulle vara så korkade att de parkerade ett hangarfartyg invid kusten i krigstid (om det inte är en fälla med ytterligare 8 hangarfartyg och hundratals stridsflygplan i luften), men som sagt så är inte Iranierna bakom flötet.
Senast redigerad av Praetori 2015-03-17 kl. 20:49.
Citera
2015-03-17, 21:31
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Iranierna är inte korkade, vad som skrivits över alla sidor här är förmodligen inte ens innehåll nog för en nybörjarkurs för en marinofficer.

Vad som är lustigt i kråksången är att två hyfsat välskolade Iranska marinofficerare (i form av amiral Fadavi och viceamiral Sayyari) redan för flera år sedan insåg att Iranska flottan var dödens lammungar mot USN och har båda sedan dess förordat just att man helt skall försöka undvika direkt stridigheter med större amerikanska flottenheter och istället helt ägna sig åt litoral krigföring och spara på sina resurser för att freda själva kustlinjen mot tex landstigningar (inte helt olikt det Svenska tänket). DÄR finns den riktiga anledningen till den stora mängden mindre fartyg och asymmetriska metodval. Större örlogsfartyg eller ett kraftigt utökat marinflyg för Irans del skulle bara innebära att man lägger alla sina ägg i samma korg för ingen vinning. Man har noll och inget intresse av att försöka projicera sin vapenmakt längre ut till havs eftersom man redan vet att det är ett spel man skulle förlora. Det är det som blir extra löjeväckande med de propagandistiska utspelen om amerikanska hangarfartyg (och trådar som denna) när man vet att de i Iran som faktiskt KAN något och har något att säga till om inte tar det hela på allvar när det väl kommer till kritan.

Sen är det helt klart så att man i en krigssituation inte skulle låta en uppenbar möjlighet att gå förlorad (tex om amerikanarna i krigstid tuffar in i norra delen av Hormuzsundet med ett hangarfartyg) men samtidigt är man inte så korkade att man inte vet att jänkarna inte heller är så korkade (obvious trap is obvious).
Det hela blir ett icke-scenario då Iran aldrig skulle anfalla först från djupaste fred (eftersom det skulle innebära regimens undergång) och USA aldrig skulle vara så korkade att de parkerade ett hangarfartyg invid kusten i krigstid (om det inte är en fälla med ytterligare 8 hangarfartyg och hundratals stridsflygplan i luften), men som sagt så är inte Iranierna bakom flötet.

Hear hear!!!

Jag har länge efterfrågat en seriös diskussion om iranska förmågor. Det skulle till och med kunna bli intressant. Tramsandet som IR5 och Literal pysslar med här är däremot bara sorgligt och ganska skrattretande.

Man kan ju även diskutera vad iranierna faktiskt skulle kunna åstadkomma i en eventuell konflikt med USA, men återigen då, ur ett seriöst och verklighetsbaserat perspektiv.
Citera
2015-03-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hear hear!!!

Jag har länge efterfrågat en seriös diskussion om iranska förmågor. Det skulle till och med kunna bli intressant. Tramsandet som IR5 och Literal pysslar med här är däremot bara sorgligt och ganska skrattretande.

Man kan ju även diskutera vad iranierna faktiskt skulle kunna åstadkomma i en eventuell konflikt med USA, men återigen då, ur ett seriöst och verklighetsbaserat perspektiv.

Det skulle vara intressant att även omformulera TS frågeställningar, använda ett textboks-exempel på amerikanskt uppträdande och sedan med Iransk utgångspunkt och materiel diskutera vad som kan åstadkommas.
Citera
2015-03-17, 22:34
Medlem
Iran byggde en liten kopia av ett hangarfartyg i trä och försökte sänka det med ett par dussin speedboats.

Amerikansk kille retar Iraniernas tappra försök.
https://www.youtube.com/watch?v=esMVNusK1AQ

Från Iransk TV av "attacken" av plywoodmodellen
https://www.youtube.com/watch?v=ZrgLFcIMYDk
Citera
2015-03-17, 22:50
Bannlyst
Citat:
US navy använder nog inte facebook som system för ordergivningar. Går att flyga runt orderna så dom bara finns i pappersform. tror du ens ryssland skulle lägga in ett veto i FN om Iran angrepp för att USA omgrupperade sina enheter?
frågorna kvarstår
Nej, jag menade att Iran har nog en del insiders i den amerikanska systemet, lika mycket som vissa Iranska presidentvalskandidater var amerikanska insiders i Iran..

Ryssland skulle nog lägga veto i FN, om diskussionen om attack mot Iran skulle tas upp.. varje dag i veckan, om vi inte får en ny Jeltsin vid makten alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in