2015-03-13, 23:53
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xynic
Ja sydväst och lågt skulle jag vilja säga att det är, finns inget annat i närheten av den/det heller.
För mig påminde det om detta:

https://www.youtube.com/watch?v=MM5zVETkjsk&t=150

Den blinkar väldigt tydligt i flera färger för mig i väldigt rask takt, jag befinner mig i mälardalsregionen om det har någon betydelse, har även bett en polare som bor i Linköping verifiera det för mig och han såg samma...
Det var säkert Sirius ni såg. Det är den stjärna som lyser starkast på natthimlen just nu, och var på väg ned under horisonten då.
Ju närmare horisonten vi ser en stjärna, desto längre sträcka i atmosfären måste ljuset färdas. Detta gör att de "flämtar".

En planet, exempelvis Venus eller Jupiter, var det inte. Dels för att ni beskriver fel väderstreck och dels för att deras ljus inte blinkar då. För övrigt kan man se båda dessa planeter på kvällarna så här års. Venus gick ned i öst tidigare. Jupiter står högt på himlen just nu.
Citera
2015-03-14, 10:27
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Har du kikare? Ta med den. Du kan se Jupiters månar med även en liten kikare.
wow, är det sant? Jag har ingen kikare dessvärre men min fågelskådande kompis har en... Jag får be att få låna hennes! Det vill jag verkligen inte missa! Tack för tipset!

Mvh
tt
Citera
2015-03-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det var säkert Sirius ni såg. Det är den stjärna som lyser starkast på natthimlen just nu, och var på väg ned under horisonten då.
Ju närmare horisonten vi ser en stjärna, desto längre sträcka i atmosfären måste ljuset färdas. Detta gör att de "flämtar".

En planet, exempelvis Venus eller Jupiter, var det inte. Dels för att ni beskriver fel väderstreck och dels för att deras ljus inte blinkar då. För övrigt kan man se båda dessa planeter på kvällarna så här års. Venus gick ned i öst tidigare. Jupiter står högt på himlen just nu.

Sirius alltså? Ser den ikväll igen, är mer sydost idag så antar att den börjar i sydost och rör sig sydväst under kvällen? Jag har dock aldrig lagt märke till att något blinkar så snabbt i så många färger, men antar att jag aldrig har tänkt på det eller sett Sirius ligga så "lågt" förut?
Senast redigerad av Xynic 2015-03-14 kl. 18:54.
Citera
2015-03-14, 19:23
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xynic
Sirius alltså? Ser den ikväll igen, är mer sydost idag så antar att den börjar i sydost och rör sig sydväst under kvällen? Jag har dock aldrig lagt märke till att något blinkar så snabbt i så många färger, men antar att jag aldrig har tänkt på det eller sett Sirius ligga så "lågt" förut?
Sirius ligger alltid ganska lågt på himlen. Om du hittar Orions stjärnbild, bör du se Sirius snett ned åt vänster. Ljuset överträffas bara av planeterna Jupiter och Venus just nu.
Citera
2015-03-14, 19:57
Medlem
terrieterries avatar
Trotsade just en brakförkylning och gav mig ut med kikare för att se om jag kunde se Jupiters månar. Men oj, vad svårt det var! Man måste ju vara väldigt stadig på handen för att kunna se något ordentligt och det var jag dessvärre inte. Kunde bara se att det var något "mer" än bara Jupiter som lyste runtomkring. Men spännande i alla fall!

Mvh

tt
Citera
2015-03-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ingen materia skapas vid fotosyntesen. Det är lika många atomer i de ingående ämnena som i slutprodukterna och massan är konstant. Fotonerna bidrar bara med energi för de kemiska reaktionerna.

Antal atomer spelar väl dock ingen som helst roll?
Citera
2015-03-16, 02:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Antal atomer spelar väl dock ingen som helst roll?
Joo, om det handlar om att solljus kan producera ny materia.
Citera
2015-03-16, 06:27
Medlem
HurpaDurpas avatar
Jag har en fråga jag har klurat lite på men inte sett något svar på i mina Google-sökningar:

Har vi bemödat oss med att identifiera och döpa någon enskild stjärna utanför Vintergatan? Om ja, hur många?
Citera
2015-03-16, 09:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurpaDurpa
Jag har en fråga jag har klurat lite på men inte sett något svar på i mina Google-sökningar:

Har vi bemödat oss med att identifiera och döpa någon enskild stjärna utanför Vintergatan? Om ja, hur många?
Jo då.

Finns t.ex med de "sexiga" namnen R136a1, R136a2 och R136a3.

Hur många det är... ingen aning men de är många.
Citera
2015-03-16, 11:18
Medlem
Citat:

Hur många? Många. Vi snackar inte 10-1 000 här direkt utan mycket större tal.

Det finns ett system hur man döper de. Det är osexigt som fan.
Citera
2015-03-16, 18:39
Medlem
Sesamdamans avatar
Hur kommer det sig att einsteins ringar endast ses från två objekt långt ifrån varandra? Borde inte effekten bli likadan oavsett avstånd?

Varför böjs inte ljuset på galaxen bakom den i centrum? https://farm4.staticflickr.com/3899/14850726439_4e52d58a69_o.jpg (eller stjärnorna)
Senast redigerad av Sesamdaman 2015-03-16 kl. 18:44.
Citera
2015-03-16, 19:23
Medlem
Citat:

En uppföljningsfråga på detta; hur kan vi hålla reda på precis alla stjärnor vi namngett och var de befinner sig på stjärnhimlen? Förr i tiden användes håltavlor över ett teleskop vet jag. Datorerna har full koll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in