2015-02-16, 11:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De har redan avslöjats i de fyra senaste valen.

Fel 2006 var Sifo det institut som spådde Sd bäst! Både före och lång tid efter hade de Sd högre än de andra. Men någon gång medio 2007, om jag minns rätt, sänkte de Sd:s värden och lade sig på en mellanivå. Men under 2014 har de nästan lagt sig i botten, bara Skop som mer eller mindre upphört har lägre värden på Sd.

En märklig resa som har en förklaring som vi aldrig kommer att få av Sifo.
2015-02-16, 15:37
Medlem
MrSokratess avatar
Sverige Tycker - Februari

S 30.3 (-2.7) Regeringen 36.1 (-2.4) inklusive V 41.7 (-2.2)
Mp 5.8 (+0.3)
V 5.6 (+0.2)

M 24.3 (-0.5) Alliansen 40.7 (+1.4)
C 7.2 (+1.1)
Kd 5.3 (+0.4)
Fp 3.9 (+0.4)

SD 14.8 (+1.2)

Öviga 3.0
2015-02-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
http://svenskopinion.nu/
SONU 15 februari:

M 23,7
Fp 4,7
C 5,9
Kd 4,4

S 31,1
V 6,2
Mp 6,4
Sd 14,3
Fi 2,2

Att ni orkar dividera sida upp och sida ner om några tiondelar hit och dit hos småpartierna, det är ju bara brus. Och när valet väl kommer så finns kamrat-4% där.
Så fort ett småparti tappar ett par tiondelar så kommer dom att åka ur enligt Flashbacks analytiker. Ni är ena vindflöjlar.

Något som förvånar mig är F!s stabilitet; tiden har kanske sprungit ifrån mig? Hur orkar dom att jobba vidare? Det är ju knappast väder för rödvinsdrickande i Tantolunden just nu. F! borde vara ett sommarsäsongsparti.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-02-16 kl. 21:53.
2015-02-26, 06:45
Medlem
DjPuttes avatar
TV4/Novus Väljarbarometer 26:e Februari:

M 23,4 (-0,7)
FP 4,0 (-0,1)
C 5,9 (-0,1)
KD 4,6 (+0,1)

S 30,9 (+0,9)
V 7,0 (+1,7)
MP 6,1 (-0,3)

SD 15,0 (-1,5)
FI 2,2 (+-0)
Övr 0,9 (+-0)

M+FP+C+KD 37,9 (-0,8)
S+V+MP 44,0 (+2,3)
2015-03-15, 12:27
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag förstår verkligen inte varför KD inte fyller det skriande behovet av ett mer konservativt orienterat parti med traditionella svenska (kristna) värderingar, istället för att tävla med C och Fp om att vara Stureplansliberala, ryggradslösa och dessutom fullständigt ointressanta.
Detta undrade jag 2012. Är det dags nu, med Ebba Busch Thor? Tycker man kan få det intrycket i intervjun idag i Expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/vilar-ett-stort-ansvar-pa-att-leda-hela-partiet/

Jag är fortfarande helt övertygad om att Kd kan kannibalisera på M och sno missnöjesröster från SD:are som tidigare inte haft ett borgerligt alternativ. Kan mycket väl innebära upp emot 10% i nästa val.
2015-03-15, 14:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Detta undrade jag 2012. Är det dags nu, med Ebba Busch Thor? Tycker man kan få det intrycket i intervjun idag i Expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/vilar-ett-stort-ansvar-pa-att-leda-hela-partiet/

Jag är fortfarande helt övertygad om att Kd kan kannibalisera på M och sno missnöjesröster från SD:are som tidigare inte haft ett borgerligt alternativ. Kan mycket väl innebära upp emot 10% i nästa val.

Den enda som Kd kan ta är David Kronlid som en gång lämnade Sd för moderaterna sur på grund av, förbigången av sin fru. Kanske han blir Kd igen vilket han antagligen föddes till.

Några Sd;are i övrigt lär inte gå till KD jag tror de kan få en halv procent av andra borgerliga partier men de som en gång gjorde dem stora det var pensionärerna.

Pensionärerna når man inte med en jänta, Ebba Bush, utan med en gubbe som Alf Svensson. Han hade en mycket högre trovärdighet i gruppen äldre.

Jag tror att Kd kan nå fem procent i nästa mätning glädjeyra. Men jag finner det uteslutet att de når 6% 2018 om de inte på allvar svänger när det gäller invandringen.
Inget tyder på att de är beredda att tillräckligt långt d.v.s mycket mer tydligt markera mot invandringsvolymerna. inte bara pratar om misslyckad integration

Svenskarna som är invandringskritiska vill ha färre invandrare, in fler men välanpassade. Ingen tror på integrationens möjligheter när det kommer extrema mängder. De partier som inbillar sig det kommer att inse att det inte gav någon som helst utdelning.
Senast redigerad av Gefundenes F 2015-03-15 kl. 15:00.
2015-03-16, 12:47
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag tror att KD eventuellt ta en hel del från M under pomperipossas ledning. De som är missnöjda med moderaterna men inte än skrämts till SD. Beror på hur helt på hur hon (Ebba) behandlar invandringen men kanske främst hur hon hanterar Regeringen och DÖ.

Här har ni nog kanske den mest rättvisaste bilden av opinionsläget, men ioch med att varje opinionsundersöknings viktas i tid och urvalsstorlek så kan den kurvan ändras en bit tillbaka i efterhand.
http://pollofpolls.se/poll-of-polls/

MP ser ut att plana ut på en botten efter regeringsfiasko.
SD ser också ut att plana ut lite grann.
2015-03-16, 14:30
Medlem
kxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Några Sd;are i övrigt lär inte gå till KD jag tror de kan få en halv procent av andra borgerliga partier men de som en gång gjorde dem stora det var pensionärerna.
Det beror på vad man menar med SD:are. Enligt alla undersökningar så finns det en ganska stor andel väljare som röstade på SD men egentligen inte tycker om SD. Dessa kan mycket väl rösta på ett mera uttalat konservativt KD.
2015-03-17, 06:27
Medlem
flipflaps avatar
I dag diskuteras det stora bortfallet i statistiska undersökningar i en artikel i SvD.

"- En övergripande slutsats är att det finns en betydande risk att den officiella statistiken inte ger en heltäckande bild av samhällsutvecklingen. På vissa områden finns en ganska betydande ökning av bortfall, som arbetsmarknadsstatistik, partisympatier och undersökningar av levnadsförhållande, säger riksrevisor Claes Norgren."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/riksrevisionen-kritiserar-regeringen_4412993.svd

Roligt att se att tråden insett detta för länge sedan.

Nu vill man tvinga folk att svara.
"Hur ska man kunna få fler att svara?

- Det mest extrema är att ha uppgiftslämnarskyldighet, men det är svårt att få igenom politiskt. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att ha ett roterande urval där det är ett medborgaransvar under några år att svara på frågor."

Lycka till, säger jag bara.
2015-03-17, 07:06
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
I dag diskuteras det stora bortfallet i statistiska undersökningar i en artikel i SvD.

"- En övergripande slutsats är att det finns en betydande risk att den officiella statistiken inte ger en heltäckande bild av samhällsutvecklingen. På vissa områden finns en ganska betydande ökning av bortfall, som arbetsmarknadsstatistik, partisympatier och undersökningar av levnadsförhållande, säger riksrevisor Claes Norgren."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/riksrevisionen-kritiserar-regeringen_4412993.svd

Roligt att se att tråden insett detta för länge sedan.

- Det mest extrema är att ha uppgiftslämnarskyldighet, men det är svårt att få igenom politiskt. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att ha ett roterande urval där det är ett medborgaransvar under några år att svara på frågor."

Haha, det här måste väl ändå vara dagens "skyll dig själv".

När staten mot min vilja tvingade på mig mångkultur så bröts helt enkelt samhällskontraktet och därmed också viljan att deltaga i allehanda byråkratitrams. Jag tror inte att jag är ensam om detta.
2015-03-17, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap

Jag slänger allt sånt själv. Skulle jag bli tvingad av lag att svara på skiten så skulle jag bara klicka i första alternativet. Av mig får de inget gratis.
2015-03-17, 08:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kxyz
Det beror på vad man menar med SD:are. Enligt alla undersökningar så finns det en ganska stor andel väljare som röstade på SD men egentligen inte tycker om SD. Dessa kan mycket väl rösta på ett mera uttalat konservativt KD.

Alldeles för många röstar inte på Sd för att media gör allt för att ge Sd dåligt rykte. Anklagelserna om rasism kan lika gärna gälla vilket annat parti som helst. En rasist är rasist även om hen röstar på Kd.

Kristendomen är ett sänke som stöter bort folk som inte är pingstvänner eller missionsförbundare. Kd måste hitta någon mer nytt än ett nytt ansiktet på partiledaren.

Stenhård driva äldres intresse, det lyfte Alf Svensson en gång i tiden, då kan pensionärerna återkomma. Säga klart i från mot nuvarande invandringsvolymer då kan man ta nya väljargrupper och kanske sverigedemokrater. Men jag har en känsla av att Ebba Bush Thor inte kommer att våga gå tillräckligt långt utan bara svamla om misslyckad integration.

Klagomålen på dålig integration är det som de fega säger, fast de i grunden inte vill ha fler invandrare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in