Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ditt scenario är helt orealistiskt. Skulle de två svagaste (kvarvarande) borgerliga partierna släppa fram en röd-grön regering och låta moderaterna och sverigedemokraterna ensamma stå för oppositionen? Självklart inte.
Det finns inga enkla lösningar på regeringsfrågan för sjuklövern. Antingen ett blocköverskridande samarbete som måste inkludera moderaterna eller så får man bilda regering med stöd av sd vilket bara kan ske om partiet får rejält inflytande över invandringspolitiken.
Det finns inga enkla lösningar på regeringsfrågan för sjuklövern. Antingen ett blocköverskridande samarbete som måste inkludera moderaterna eller så får man bilda regering med stöd av sd vilket bara kan ske om partiet får rejält inflytande över invandringspolitiken.
Varför inte? C har tradition av att samarbeta med S. C är dessutom relativt lika Mp i vissa delar, vilket så klart också talar emot att de skulle vilja samarbeta. Anna-Karin Hatt skulle t.ex. lika väl kunnat vara sosse eller miljöpartist. Samma med Lena Ek. Sparkar man ut stureplanscentern så blir det ett helt annat parti. Om Björklund avgår till förmån för Ullenhag eller Ohlsson och man tonar ned kärnkraftsfrågan så är inte ett passivt stöd därifrån heller en omöjlighet. Alla de tre avskyr uppenbarligen Sd.
Det är ju fritt att spekulera men om du tror att något parti skulle samarbeta med Sd så bör du nog kolla senaste partiledardebatten. Och vilka personer som sitter i toppen av partierna. Det finns inte en chans att Sd kommer få ingå i något regeringssamarbete 2014.
Samarbete mellan S och M kommer inte ske. Hur lika de nu må framstå så behöver de varandra som "huvudfiende".
Edit: Såg att du inte riktigt läste vad jag skrev och således utgick från felaktiga premisser när du svarade. Läs det jag skrev här i ljuset av det jag skrev ovan.