2012-10-14, 16:16
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ditt scenario är helt orealistiskt. Skulle de två svagaste (kvarvarande) borgerliga partierna släppa fram en röd-grön regering och låta moderaterna och sverigedemokraterna ensamma stå för oppositionen? Självklart inte.

Det finns inga enkla lösningar på regeringsfrågan för sjuklövern. Antingen ett blocköverskridande samarbete som måste inkludera moderaterna eller så får man bilda regering med stöd av sd vilket bara kan ske om partiet får rejält inflytande över invandringspolitiken.

Varför inte? C har tradition av att samarbeta med S. C är dessutom relativt lika Mp i vissa delar, vilket så klart också talar emot att de skulle vilja samarbeta. Anna-Karin Hatt skulle t.ex. lika väl kunnat vara sosse eller miljöpartist. Samma med Lena Ek. Sparkar man ut stureplanscentern så blir det ett helt annat parti. Om Björklund avgår till förmån för Ullenhag eller Ohlsson och man tonar ned kärnkraftsfrågan så är inte ett passivt stöd därifrån heller en omöjlighet. Alla de tre avskyr uppenbarligen Sd.

Det är ju fritt att spekulera men om du tror att något parti skulle samarbeta med Sd så bör du nog kolla senaste partiledardebatten. Och vilka personer som sitter i toppen av partierna. Det finns inte en chans att Sd kommer få ingå i något regeringssamarbete 2014.

Samarbete mellan S och M kommer inte ske. Hur lika de nu må framstå så behöver de varandra som "huvudfiende".

Edit: Såg att du inte riktigt läste vad jag skrev och således utgick från felaktiga premisser när du svarade. Läs det jag skrev här i ljuset av det jag skrev ovan.
2012-10-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Edit: Såg att du inte riktigt läste vad jag skrev och således utgick från felaktiga premisser när du svarade. Läs det jag skrev här i ljuset av det jag skrev ovan.

Ber om ursäkt. Du förutsätter alltså att en röd-grön regering skulle klara sig med stöd från ett centerparti med runt 4 % av väljarna bakom sig, vilket dagens SIFO tyder på. Jag tror inte att de här siffrorna håller sig i två år till utan att sd kommer fortsätta att växa, men även med dessa förutsättningar ser jag din regeringskonstellation som ytterst osannolik.

För det första så kommer ditt scenario att diskuteras i valrörelsen. Annie Lööf kommer att få frågan flera gånger. Om hon försöker undvika den eller svara: "Alla partier har ett ansvar att se till att Sverige får en regering, även centerpartiet", så kommer partiet åka ur riksdagen. Några moderata stödröster kommer inte att komma och mer än hälften av partiets kärnväljare är borgerliga.

För det andra så har c aldrig samarbetat med en S-MP-regering. Det är en helt annan sak att göra upp om kobidrag än att göra upp om chockhöjda bensinskatter.

För det tredje så är partiet för små nu för att ingå i något samarbete vänsterut överhuvudtaget. Olof Johansson sa i samband med riksdagens öppnande något i still med att man behöver ha runt tio procent för att ens tänka tanken.

Citat:
Samarbete mellan S och M kommer inte ske. Hur lika de nu må framstå så behöver de varandra som "huvudfiende".
Precis, det är detta det handlar om, och det är de här båda partierna som skulle vara vinnarna på att centerpartiet "tar ansvar". De ser gärna att centern begår självmord för att de ska kunna fortsätta låtsas som att de är oense, och samtidigt hålla sd utanför inflytande. Men varför skulle centern gå med på det?
2012-10-14, 21:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Varför inte? C har tradition av att samarbeta med S. C är dessutom relativt lika Mp i vissa delar, vilket så klart också talar emot att de skulle vilja samarbeta. Anna-Karin Hatt skulle t.ex. lika väl kunnat vara sosse eller miljöpartist. Samma med Lena Ek. Sparkar man ut stureplanscentern så blir det ett helt annat parti. Om Björklund avgår till förmån för Ullenhag eller Ohlsson och man tonar ned kärnkraftsfrågan så är inte ett passivt stöd därifrån heller en omöjlighet. Alla de tre avskyr uppenbarligen Sd.

Det är ju fritt att spekulera men om du tror att något parti skulle samarbeta med Sd så bör du nog kolla senaste partiledardebatten. Och vilka personer som sitter i toppen av partierna. Det finns inte en chans att Sd kommer få ingå i något regeringssamarbete 2014.

Det är riktigt att det gamla centern inte var helt främmande för att samarbeta med socialdemokraterna, men det var då det. Nu är centerledningen närmast fanatiska motståndare till samarbete med socialdemokraterna. Skall detta ändras måste det till en palatsrevolution som heter duga inom centern där Stureplanscentern kastas ut med Annie Lööf och allting, och partiet återgår till sina rötter och sitt politiska uppdrag. Har svårt att se att det kan ske utan den rejäla chock som ett uttåg ur riksdagen skulle innebära. Faktum är att jag tror att moderaterna faktiskt är det parti som ändå möjligen kan tänka sig det, då de som "statsbärande parti" ändå måste ta hänsyn till nationens intressen och inte bara partiets.
Samarbete med miljöpartiet är en annan sak; det vill alliansregerningen gärna göra, men det sätter MP i en mycket stark position. Så det är med oro jag ser opinonsläget idag. Mycket bättre en stadig majoritet för en socialdemokratiskt ledd vänster eller för alliansen (även om det sistnämnda skulle innebära fortsatt havererad politik inom integration och kriminalitet.)
Senast redigerad av Clodius 2012-10-14 kl. 21:26.
2012-10-15, 06:25
Medlem
sWeePerrs avatar
Chocksiffrorna för Löfven (S)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15607372.ab

(s): 31,4% (-1,7%)

2012-10-15, 06:34
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr

SD fick 9,9% så nu jublar säkert alla sd-anhängare samtidigt som pk-media ojar och stånkar sig över deras ökande popularitet..
2012-10-15, 07:03
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr

Rödgröna 46.6 - Alliansen 42.2, det kan nog bli rätt jämnt till slut om den rödgröna röran nu kan hålla ihop.
2012-10-15, 09:14
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Rödgröna 46.6 - Alliansen 42.2, det kan nog bli rätt jämnt till slut om den rödgröna röran nu kan hålla ihop.
Chanserna att samma situation uppstår som i förra perioden då opinionen drastiskt sjönk för de rödgröna ett halvår före valdagen är nog goda skulle jag tro. Problemen har redan börjat hopa sig för Lövfen verkar det som:

http://www.expressen.se/nyheter/lo-pressar-lofven-i-fragan-om-vinstforbud/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15607007.ab

2012-10-15, 09:44
Medlem
Om vi tänker oss att valresultatet blir exakt som United Minds senaste undersökning (KD faller ur riksdagen och får ingen utdelning för sina 3,8%, ”övriga” tar ytterligare 1,3% från kakan) så skulle rösterna fördela sig på följande sätt mellan de sju partier som kommer in i riksdagen:

Rödgröna = 49,1%
Alliansen = 40,1%
SD = 10,5%

De rödgröna är snubblande när egen majoritet men SD + Alliansen skulle ha något i stil med 2 - 6 mandats övervikt i riksdagen.
Alliansen + Miljöpartiet skulle i det här scenariot ha färre mandat än S+V+SD.
För att Sverige ska få en statsminister med riksdagsmajoritet bakom sig som med trygghet kan få igenom en budget krävs i det här scenariot antingen att ett borgerligt parti bryter sig ur Alliansen och samarbetar med en S-ledd regering, eller att något av blocken skapar ett samarbete med SD.
2012-10-15, 10:14
Medlem
hashs avatar
Skulle inte förvåna mig om Centern gör ett flörtförsök med Sossarna inför nästa val.
Allianssamarbetet börjar nu knaka i fogarna och Reinfeldt är nöjd med vad han har samlat in till sitt nya CV, som kanske ger ett internationellt toppjobb när det är dags att kliva av efter valet 2014.

KD är ganska desperata just nu
2012-10-15, 10:16
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Skulle inte förvåna mig om Centern gör ett flörtförsök med Sossarna inför nästa val.
Allianssamarbetet börjar nu knaka i fogarna och Reinfeldt är nöjd med vad han har samlat in till sitt nya CV, som kanske ger ett internationellt toppjobb när det är dags att kliva av efter valet 2014.

KD är ganska desperata just nu
Jag förstår verkligen inte varför KD inte fyller det skriande behovet av ett mer konservativt orienterat parti med traditionella svenska (kristna) värderingar, istället för att tävla med C och Fp om att vara Stureplansliberala, ryggradslösa och dessutom fullständigt ointressanta.
2012-10-15, 10:29
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag förstår verkligen inte varför KD inte fyller det skriande behovet av ett mer konservativt orienterat parti med traditionella svenska (kristna) värderingar, istället för att tävla med C och Fp om att vara Stureplansliberala, ryggradslösa och dessutom fullständigt ointressanta.
Anledningen heter alliansen.
Jag kan inte påminna mig om att kd har fått gehör för någon av sina gamla ståndpunkter under den tid som alliansen har suttit vid makten. Möjligvis vårdnadsbidraget, men med tanke på vilka som använder sig av det (invandrarkvinnor) så skulle det lika gärna kunna ha varit något av de andra partierna i sjuklövern som drivit igenom det.

Alliansen är lika med pissliberalism och att sitta i regeringen är viktigare för kd än att faktiskt driva den politik som partiet grundades på.
2012-10-15, 10:40
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Om vi tänker oss att valresultatet blir exakt som United Minds senaste undersökning (KD faller ur riksdagen och får ingen utdelning för sina 3,8%, ”övriga” tar ytterligare 1,3% från kakan) så skulle rösterna fördela sig på följande sätt mellan de sju partier som kommer in i riksdagen:

Rödgröna = 49,1%
Alliansen = 40,1%
SD = 10,5%

De rödgröna är snubblande när egen majoritet men SD + Alliansen skulle ha något i stil med 2 - 6 mandats övervikt i riksdagen.
Alliansen + Miljöpartiet skulle i det här scenariot ha färre mandat än S+V+SD.
För att Sverige ska få en statsminister med riksdagsmajoritet bakom sig som med trygghet kan få igenom en budget krävs i det här scenariot antingen att ett borgerligt parti bryter sig ur Alliansen och samarbetar med en S-ledd regering, eller att något av blocken skapar ett samarbete med SD.
Intressant, Alliansen är ett formellt samarbete och av dem förväntas att de ska stödja ett gemensamt mot-budgetförslag. Ser annorlunda ut i nuvarande scenario, där kan t ex v köra fram ett eget budgetalternativ och därmed omöjliggöra för s+mp att rösta igenom sin budget med stöd av sd.
Blir svårt för s att hålla ordning på v och mp i ditt scenario. De kommer att ta alla chanser att pressa s på allt möjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in