Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Konjunkturen kan bara gå uppåt
Ok...
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
vi är på väg ur en svacka.
Ok...
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Företagen går bra, oavsett vilken regering vi har är de intresserade av en stark svensk industri.
Ah vilken otur att de inte är det jämt då och att börsfallen och långkonjunkturerna överhuvudtaget inträffar någon gång alls då ..
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Räntorna kommer förbli låga under lång tid framöver
Här. Dock kan det ju ha blåst upp tillgångspriserna, både när det väl sker eller kanske t.o.m. redan nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
arbetslösheten är hög vilket är bra för företagen.
När skulle H&M sälja mest kläder? Om alla gick runt arbetslösa eller om alla hade välbetalda arbeten? När säljer man flest bilar? Smartphones? När åker flest på semester när de har pengar över eller när de saknar det?
Låg produktivitet, resursutnyttjande och arbetslösa människor är bra?
(Ur perspektivet: Det kan bli bättre. Så visst. Men nu tillför vi ju en massa arbetslösa bidragstagare årligen. Å andra sidan antar jag att du menade tack vare att folk skulle vara desperata efter arbete och acceptera låga löner. Dock vet jag inte om det är största problemet och även om det var det så har ju Sverige ett system där folk inte blir särskilt desperata och tar vad som helst ändå.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Rationaliseringar och uppköp banar vägen för högre vinster.
Gäller väl alltid. Huruvida man kan finjustera allt i oändlighet till det bättre vet jag inte.
Jag antar att "slöseriet" kanske uppstår när man försöker expandera verksamheten i goda tider och öka volymerna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Inte ens en missad storaffär med Saudiarabien kan få placerarna på dåligt humör, börsveckan börjar starkt uppåt.
Jag kan väl egentligen tycka att det är sådant humanitärt arbete vi borde arbeta med. Att försöka få andra att tänka bättre snarare än att skita ner det egna landet.
Så sjukt mycket bluffar och slöseri med skattebetalarnas pengar på sistone.
Assisstansfusk, flera hushåll på pappret, lotsföretag som raggar "deltagare" med iPads och gratis datorer för ett namn på pappret, fas3-anställda för att anställa ännu fler fas3are i någon slags loop för att få bidrag, muthärva på Migrationsverket, rutavdrag, friskolor som tvingar kommunala skolor att lägga ner / bli mindre effektiva vilket ökar kostnaden vilket gör att friskolorna skall få ännu mer pengar trots att de är orsaken till de högre kostnaderna.
QE och låga räntor kan man väl se som gratis pengar till några få också o.s.v. o.s.v.