2015-03-15, 19:59
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Föll massiva 0.1% efter gårdagens uppgång. Ser onekligen ut som börakrashen har börjat.
Den var nere betydligt lägre innan den återhämtade sig. Men det är svårt att spå - särskilt om framtiden. Dock är börsen ostadig just nu, och då är det klokt att gå ur - ser den ut att lugna ner sig om några dagar och vända uppråt, så kan man alltid gå in igen - det värsta som kan hända är att man förlorar lite värdestigning, men konsten att tjäna pengar på börsen är mer att undvika förlusterna än att maximera uppgångarna...
Citera
2015-03-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Den var nere betydligt lägre innan den återhämtade sig. Men det är svårt att spå - särskilt om framtiden. Dock är börsen ostadig just nu, och då är det klokt att gå ur - ser den ut att lugna ner sig om några dagar och vända uppråt, så kan man alltid gå in igen - det värsta som kan hända är att man förlorar lite värdestigning, men konsten att tjäna pengar på börsen är mer att undvika förlusterna än att maximera uppgångarna...

Alltså.
"börsen är ostadig just nu"

1) Ge en tidpunkt då den varit stabil.
2) Motivera varför det "är klokt att gå ur" när börsen "är ostabil"
Citera
2015-03-16, 02:14
Medlem
issojärvens avatar
Så roligt när individer inte har en aning om vad de pratar om. Ostadig nu, gå ut nu och gå in om ett par dagar?

Som upplagt för vad vi kallar dubbelmiss..

Ser mig dessa individer sitta hemma med monokel, käpp och höghatt. Problemet är att de använder käppen för att hålla i kuken när de pissar som en "Sir".
Citera
2015-03-16, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av issojärven
Så roligt när individer inte har en aning om vad de pratar om. Ostadig nu, gå ut nu och gå in om ett par dagar?

Som upplagt för vad vi kallar dubbelmiss..

Ser mig dessa individer sitta hemma med monokel, käpp och höghatt. Problemet är att de använder käppen för att hålla i kuken när de pissar som en "Sir".

Wahhahaha...bästa jag läst på länge.
Ja, det är jävligt många "förståsigpåare" här inne....
Få som man bör lyssna på.
Citera
2015-03-16, 11:38
Medlem
1700 denna veckan!
Citera
2015-03-16, 12:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Alltså.
"börsen är ostadig just nu"

1) Ge en tidpunkt då den varit stabil.
2) Motivera varför det "är klokt att gå ur" när börsen "är ostabil"
1) Börsen hade en förhållandevis stabil uppgång från säg december till februari. Som ett exempel bara...
2) Säkerhet. Börsen kan falla och jobbaren förlorar pengar. (Börsen har fallit ett tag nu) Om jobbaren då istället lägger pengarna i ränte/obligationsfonder så går förmögenheten upp istället för ner. Bedömer jobbaren att går mot en stabil stigning igen - exempelvis efter en tids ras - så går han in igen.
Citera
2015-03-16, 12:42
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Du verkar vara en obotlig optimist vad gäller börsen. Har du någonsin varit med om en börskrasch?
Om inte så tar jag dina svar med en nypa salt, dessa är ungefär samma svar som man skulle få om man frågade en 90-talist om bostadspriserna kommer att sjunka....
Jag är ingen optimist, det bara är så med dagens Stockholmsbörs att inget kan hända som orsakar ett ras. Allt negativt har redan hänt, och detta utan att kurserna påverkats. Konjunkturen kan bara gå uppåt, vi är på väg ur en svacka. Företagen går bra, oavsett vilken regering vi har är de intresserade av en stark svensk industri. Räntorna kommer förbli låga under lång tid framöver, arbetslösheten är hög vilket är bra för företagen. Rationaliseringar och uppköp banar vägen för högre vinster.
Inte ens en missad storaffär med Saudiarabien kan få placerarna på dåligt humör, börsveckan börjar starkt uppåt.
Citera
2015-03-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag är ingen optimist, det bara är så med dagens Stockholmsbörs att inget kan hända som orsakar ett ras. Allt negativt har redan hänt, och detta utan att kurserna påverkats. Konjunkturen kan bara gå uppåt, vi är på väg ur en svacka. Företagen går bra, oavsett vilken regering vi har är de intresserade av en stark svensk industri. Räntorna kommer förbli låga under lång tid framöver, arbetslösheten är hög vilket är bra för företagen. Rationaliseringar och uppköp banar vägen för högre vinster.
Inte ens en missad storaffär med Saudiarabien kan få placerarna på dåligt humör, börsveckan börjar starkt uppåt.

Jag hoppas att du får rätt

Börsen upp just nu +1.10 %....osis för er som sålde av :P
Citera
2015-03-16, 16:30
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
1) Börsen hade en förhållandevis stabil uppgång från säg december till februari. Som ett exempel bara...
2) Säkerhet. Börsen kan falla och jobbaren förlorar pengar. (Börsen har fallit ett tag nu) Om jobbaren då istället lägger pengarna i ränte/obligationsfonder så går förmögenheten upp istället för ner. Bedömer jobbaren att går mot en stabil stigning igen - exempelvis efter en tids ras - så går han in igen.
Vem fan är jobbaren i börssammanhang?

Problemet med timingen är ju att du inte kommer lyckas träffa rätt ändå.

Är det bara fackanslutna metallarbetare som placerar pengarna på börsen?

Som blir blåsta och åker med upp och ner?`

Hinner och säljer Fredrik Ljungberg, Stefan Persson, Warren Buffett och co av före nedgångarna och köper på sig igen före uppgångarna?
Citera
2015-03-16, 16:35
Medlem
Dom många rösterna som menar på att OMXS30 är övervärderad (bubbla)
hur går motsvarande diskussion i tyskland...DAXen är väl dopad om något? pratas det om bubbla där också..?
Citera
2015-03-16, 16:42
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Konjunkturen kan bara gå uppåt
Ok...
Citat:
vi är på väg ur en svacka.
Ok...
Citat:
Företagen går bra, oavsett vilken regering vi har är de intresserade av en stark svensk industri.
Ah vilken otur att de inte är det jämt då och att börsfallen och långkonjunkturerna överhuvudtaget inträffar någon gång alls då ..
Citat:
Räntorna kommer förbli låga under lång tid framöver
Här. Dock kan det ju ha blåst upp tillgångspriserna, både när det väl sker eller kanske t.o.m. redan nu.
Citat:
arbetslösheten är hög vilket är bra för företagen.
När skulle H&M sälja mest kläder? Om alla gick runt arbetslösa eller om alla hade välbetalda arbeten? När säljer man flest bilar? Smartphones? När åker flest på semester när de har pengar över eller när de saknar det?
Låg produktivitet, resursutnyttjande och arbetslösa människor är bra?

(Ur perspektivet: Det kan bli bättre. Så visst. Men nu tillför vi ju en massa arbetslösa bidragstagare årligen. Å andra sidan antar jag att du menade tack vare att folk skulle vara desperata efter arbete och acceptera låga löner. Dock vet jag inte om det är största problemet och även om det var det så har ju Sverige ett system där folk inte blir särskilt desperata och tar vad som helst ändå.)
Citat:
Rationaliseringar och uppköp banar vägen för högre vinster.
Gäller väl alltid. Huruvida man kan finjustera allt i oändlighet till det bättre vet jag inte.
Jag antar att "slöseriet" kanske uppstår när man försöker expandera verksamheten i goda tider och öka volymerna?
Citat:
Jag kan väl egentligen tycka att det är sådant humanitärt arbete vi borde arbeta med. Att försöka få andra att tänka bättre snarare än att skita ner det egna landet.

Så sjukt mycket bluffar och slöseri med skattebetalarnas pengar på sistone.

Assisstansfusk, flera hushåll på pappret, lotsföretag som raggar "deltagare" med iPads och gratis datorer för ett namn på pappret, fas3-anställda för att anställa ännu fler fas3are i någon slags loop för att få bidrag, muthärva på Migrationsverket, rutavdrag, friskolor som tvingar kommunala skolor att lägga ner / bli mindre effektiva vilket ökar kostnaden vilket gör att friskolorna skall få ännu mer pengar trots att de är orsaken till de högre kostnaderna.

QE och låga räntor kan man väl se som gratis pengar till några få också o.s.v. o.s.v.
Citera
2015-03-16, 16:46
Medlem
annanmedlems avatar
Om hög arbetslöshet var bra så förklarar det ju varför den grekiska ekonomin och börsen totalt utklassar den tyska ..

I Sverige leder ju dessutom arbetslösheten till att man tar från de konkurrenskraftiga som gör rätt och hade kunnat använda sina pengar till vad de nu tyckte var vettigast till de som gör fel och en massa idiotsatsningar, se ovan.

100% lönebidragsanställning till någon som gör något som inte alls är värt pengarna.

Värt? .. Kunde låtit folk städa gatorna för försörjningsstöd/etableringsbidrag, ser förjävligt ut ute.

Om hög arbetslöshet var bra varför måste vi då låna från framtida produktion för att finansiera samhället och nutida konsumtion idag? ..
Senast redigerad av annanmedlem 2015-03-16 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in