2015-03-11, 21:30
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Förstår inte hur du tänker.

Säga upp ett fast jobb och sen börja söka till det du utbildat dig?
Du är mer attraktiv med ett jobb.
Du har en bättre inkomst än ca 9laxx varje månad.

Vad hindrar dig att söka nytt jobb under din utbildning de sista månaderna eller när du jobbar på ditt vanliga jobb?

Inget jobb idag är säkert alla kan sparkas och flyttas hur de vill.
Förklara gärna hur du resonerar såhär!

Men. Säger du upp dig själv får du karens på 45 dagar tror jag det är på nu. Sparken så får du 7.
Sen startar ersättningen.

Tänker dels att jag har ju uppsägningstid på minst två månader på det jobbet jag är tjänstledig på, så jag vet inte riktigt varför man skulle vara mer attraktiv för en annan arbetsgivare när jag inte kan ta ett erbjudet jobb förrän efter minst två månader? Jobbet jag är tjänstledig från är ett typiskt knegarjobb som inte har något alls med det jag utbildar mig till att göra. Dessutom kommer jag bli tvungen att flytta tillbaka till den stan där det jobbet finns, vilket bara blir meckigt. Så fort jag inte längre studerar har jag ju bara att välja på att säga upp mig eller börja jobba på det gamla jobbet igen, de är benhårda på det. Men kanske ligger det nåt i att man är attraktiv om man har ett jobb, jag vet inte, har du nån källa på det?

Följdfråga: Säg att jag efter avslutade studier får jobb omgående inom det jag utbildar mig till och byter till lämplig A-kassa (inom IT). Har jag då nån nytta av att ha varit med i Seko i 10 år om jag skulle få sparken typ första året? Vad jag undrar är, nollställs allt när man byter A-kassa, eller får jag med mig mina gamla meriter från Seko till eventuell ny A-kassa?
Senast redigerad av BadCash81 2015-03-11 kl. 21:36.
Citera
2015-03-12, 02:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81

Följdfråga: Säg att jag efter avslutade studier får jobb omgående inom det jag utbildar mig till och byter till lämplig A-kassa (inom IT). Har jag då nån nytta av att ha varit med i Seko i 10 år om jag skulle få sparken typ första året? Vad jag undrar är, nollställs allt när man byter A-kassa, eller får jag med mig mina gamla meriter från Seko till eventuell ny A-kassa?

Vi byte av a-kassa tar du med tid från tidigare a-kassa vad gäller kvalificering till ersättning. Se bara till att det inte blir nåt glapp mellan medlemskapen. Mitt tips är att läsa på hemsidan för den a-kassa du vill byta till och kanske kontakta dem för att säkerställa att du gör rätt.

Sekos a-kassa, om in- och utträde:
http://www.sekosakassa.se/sv/Medlem1/Byte-av-a-kassa/
Citera
2015-03-12, 19:48
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det är ju det allra vanligaste, att man får lönen kring den 25:e månaden efter. Enligt din uppfattning har merparten av landets löntagare i så fall en "snål jävla arbetsgivare".

Bara för att det är vanligt är det inte okej. I Somalia är det norm med kvinnlig könsstympning. Det är ändå ohyggligt dumt.
Citera
2015-03-15, 17:38
Medlem
unknownxs avatar
Har en fråga ant Kassakort + utbetalning

Det är så att jag jobbar 50% + extra vid behov.
Om jag fyller i t.ex 1h extra arbete på 1 vecka, så får jag ingen utbetalning alls för den veckan..

Om jag nu jobbar t.ex, 5h extra Vecka 1, och 5h extra Vecka 2 på mina Kassakort. Så får jag alltså ingen utbetalning.

Skulle jag ändra så att jag jobbar 10h på Vecka 1, och 0h på Vecka 2.. Så får jag pengar för den veckan.

Jag undrar om jag begår nått "brott" eller bryter mot reglerna?
Det är ju fortfarande samma timmar jag fyller i, under samma månad.
Citera
2015-03-15, 20:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
Har en fråga ant Kassakort + utbetalning

Det är så att jag jobbar 50% + extra vid behov.
Om jag fyller i t.ex 1h extra arbete på 1 vecka, så får jag ingen utbetalning alls för den veckan..

Om jag nu jobbar t.ex, 5h extra Vecka 1, och 5h extra Vecka 2 på mina Kassakort. Så får jag alltså ingen utbetalning.

Skulle jag ändra så att jag jobbar 10h på Vecka 1, och 0h på Vecka 2.. Så får jag pengar för den veckan.

Jag undrar om jag begår nått "brott" eller bryter mot reglerna?
Det är ju fortfarande samma timmar jag fyller i, under samma månad.

Har man en deltidsanställning och jobbar varje vecka, så ska man markera de antal timmar man jobbar varje vecka. Har man en deltidsanställning och markerar varannan vecka istället, så räknar a-kassan likväl ut ett genomsnitt för varje vecka.

Vad gäller frågan om "brott" som du ställer, så känner jag inte till praxis, så kan inte uttala mig o vad som eventuellt kan hända om man inte följer reglerna i just det avseende som det handlar om här Men om vi talar i mer generella termer, kan man drabbas av såväl nekade utbetalningar som återkrav om man lämnar oriktiga uppgifter, eftersom man intygar att du lämnat riktiga uppgifter. Men som sagt, hur praxis ser ut för olika typer av regelöverträdelser vet jag ej.

http://www.aea.se/forsakringen/villkor/75dagarsregeln

http://www.aea.se/vanliga-fragor/kassakort/jag-jobbar-deltid-med-manadslon-och-stamplar-upp-hur-ska-ja

http://www.unionensakassa.se/pagaende-ersattning/mer-om-felaktig-ersattning-aterkrav/
Citera
2015-03-16, 12:28
Medlem
unknownxs avatar
Citat:
Har man en deltidsanställning och jobbar varje vecka, så ska man markera de antal timmar man jobbar varje vecka. Har man en deltidsanställning och markerar varannan vecka istället, så räknar a-kassan likväl ut ett genomsnitt för varje vecka.

Vad gäller frågan om "brott" som du ställer, så känner jag inte till praxis, så kan inte uttala mig o vad som eventuellt kan hända om man inte följer reglerna i just det avseende som det handlar om här Men om vi talar i mer generella termer, kan man drabbas av såväl nekade utbetalningar som återkrav om man lämnar oriktiga uppgifter, eftersom man intygar att du lämnat riktiga uppgifter. Men som sagt, hur praxis ser ut för olika typer av regelöverträdelser vet jag ej.

http://www.aea.se/forsakringen/villkor/75dagarsregeln

http://www.aea.se/vanliga-fragor/kassakort/jag-jobbar-deltid-med-manadslon-och-stamplar-upp-hur-ska-ja

http://www.unionensakassa.se/pagaende-ersattning/mer-om-felaktig-ersattning-aterkrav/

Tack för svaret, Jag jobbar 50% varje vecka, och extratimmar kan infalla lite när och var, ibland inget alls.

Istället för att fylla i: 50% + 5h extratimmar på vecka 1 och vecka 2, så vill jag fylla i 50% + 10h extraarbete på vecka 1, men bara 50% på vecka 2.

Då har jag ju fyllt i dom korrekta timmarna fast på olika veckor..

Skulle jag skicka in ett intyg på mina timmar, så får ju A-kassan mina timmar per Månad, Så mina totala timmar stämmer ju överens med antal timmar per månad, Dom ser ju aldrig veckovis.

Skillnaden är att jag får pengar för 1 av dom veckorna, istället för inget.

Då kan dom väll inte märka något ? =)
Givetvis gör jag ju bara detta om dessa 2 veckor infaller under samma månad..
Senast redigerad av unknownx 2015-03-16 kl. 12:33.
Citera
2015-03-18, 04:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
Tack för svaret, Jag jobbar 50% varje vecka, och extratimmar kan infalla lite när och var, ibland inget alls.

Istället för att fylla i: 50% + 5h extratimmar på vecka 1 och vecka 2, så vill jag fylla i 50% + 10h extraarbete på vecka 1, men bara 50% på vecka 2.

Då har jag ju fyllt i dom korrekta timmarna fast på olika veckor..

Skulle jag skicka in ett intyg på mina timmar, så får ju A-kassan mina timmar per Månad, Så mina totala timmar stämmer ju överens med antal timmar per månad, Dom ser ju aldrig veckovis.

Skillnaden är att jag får pengar för 1 av dom veckorna, istället för inget.

Då kan dom väll inte märka något ? =)
Givetvis gör jag ju bara detta om dessa 2 veckor infaller under samma månad..

Jag jobbar inte på någon a-kassa, så är inte proffs på dessa frågor, så kan inte uttala mig definitivt i frågan. Men utifrån vad jag känner till, så räknar dom i vart fall ut ett genomsnitt per vecka om man stämplar heltid och har ett deltidsarbete som man fyller i ett visst antal timmar varannan vecka. Så förmodligen lär det väl vara så även för den som stämplar halvtid och fyller i timmarna därutöver på det sättet på kassakorten.
Citera
2015-03-19, 15:26
Medlem
Big Bosss avatar
Tar inte A-kassan alls hänsyn till om man jobbat t.ex från 18 Augusti till 17 Februari? Det är 6 månaders anställning men ändå fick jag avslag. Dagen efter gick jag direkt till arbetsförmedlingen också.
Citera
2015-03-19, 22:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Tar inte A-kassan alls hänsyn till om man jobbat t.ex från 18 Augusti till 17 Februari? Det är 6 månaders anställning men ändå fick jag avslag. Dagen efter gick jag direkt till arbetsförmedlingen också.

Vore enklare besvara din fråga om du berättade vad du undrar över. Tar hänsyn till vad? I vilket sammanhang?

Klargör vad du menar och berätta hur kontexten ser ut, hur olika parametrar som a-kassan i sitt beslut pekat på, tre sig.
Citera
2015-03-20, 00:13
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Vore enklare besvara din fråga om du berättade vad du undrar över. Tar hänsyn till vad? I vilket sammanhang?

Klargör vad du menar och berätta hur kontexten ser ut, hur olika parametrar som a-kassan i sitt beslut pekat på, tre sig.

Dom hävdar att jag inte jobbat 6 "kalendermånader" men nu har jag skrivit till dom och tydliggjort för dom att dom borde räkna 18 augusti till 17 februari som 6 månader. Jobbade även minst 480 timmar den perioden. Byråkratiskt bullshit som rövknullar folk. Bara för om man inte börjar den förste i en månad kan man få avslag? Det står att jag jobbat fem månader nämligen, september - december och sen januari. Dom veckorna i augusti o februari räknades inte ens med i beslutet...

Men hoppas mitt tydliggörande hjälpte i omprövan... Annars som sagt byråkrati som rövknullar folk.
Citera
2015-03-20, 01:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Dom hävdar att jag inte jobbat 6 "kalendermånader" men nu har jag skrivit till dom och tydliggjort för dom att dom borde räkna 18 augusti till 17 februari som 6 månader. Jobbade även minst 480 timmar den perioden. Byråkratiskt bullshit som rövknullar folk. Bara för om man inte börjar den förste i en månad kan man få avslag? Det står att jag jobbat fem månader nämligen, september - december och sen januari. Dom veckorna i augusti o februari räknades inte ens med i beslutet...

Men hoppas mitt tydliggörande hjälpte i omprövan... Annars som sagt byråkrati som rövknullar folk.

Okej. Då förstår jag...

Ärligt talat, jag började garva rakt ut här för mig själv nu då jag läste ditt inlägg Du har alltså "tydliggjort" för a-kassan hur regelverket bör tolkas

Tur det finns såna som dig, såna som kan sina saker och vet att ryta till när myndigheter och andra okunniga instanser inte förstår dom regelverken som dom har att besluta utifrån. För det är väl så det ligger till? Du har ägnat ordentligt med tid till att läsa in dig på regelverket och kunnat konstatera att a-kassan har fel? För du har väl underlag för det du påstår när du skriver att dom ägnar sig åt "byråkratiskt bullshit"?

Eftersom a-kassor precis som statliga myndigheter ska berätta vad dom baserar sina beslut på, antar jag att dom hänvisat till det regelverk där arbetsvillkoren beskrivs, alltså lag om arbetslöshetsförsäkring 9§, och att du tagit del av vad som står där. Om du inte gjort det hittar du lagen här: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1997238-om-arbetsloshet_sfs-1997-238/?bet=1997:238

Kan du berätta på vilket sätt din a-kassa tolkat 9 § fel, vad det är som gör att du kommit fram till att det är "byråkratiskt bullshit" att räkna kalendermånader?
Citera
2015-03-20, 03:50
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Okej. Då förstår jag...

Ärligt talat, jag började garva rakt ut här för mig själv nu då jag läste ditt inlägg Du har alltså "tydliggjort" för a-kassan hur regelverket bör tolkas

Tur det finns såna som dig, såna som kan sina saker och vet att ryta till när myndigheter och andra okunniga instanser inte förstår dom regelverken som dom har att besluta utifrån. För det är väl så det ligger till? Du har ägnat ordentligt med tid till att läsa in dig på regelverket och kunnat konstatera att a-kassan har fel? För du har väl underlag för det du påstår när du skriver att dom ägnar sig åt "byråkratiskt bullshit"?

Eftersom a-kassor precis som statliga myndigheter ska berätta vad dom baserar sina beslut på, antar jag att dom hänvisat till det regelverk där arbetsvillkoren beskrivs, alltså lag om arbetslöshetsförsäkring 9§, och att du tagit del av vad som står där. Om du inte gjort det hittar du lagen här: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1997238-om-arbetsloshet_sfs-1997-238/?bet=1997:238

Kan du berätta på vilket sätt din a-kassa tolkat 9 § fel, vad det är som gör att du kommit fram till att det är "byråkratiskt bullshit" att räkna kalendermånader?

Men konstigt att man blir ganska sne och frustrerad eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in