2008-12-13, 20:46
Medlem
sasos avatar
edit
Senast redigerad av saso 2008-12-13 kl. 20:59.
Citera
2008-12-13, 20:56
Medlem
Kuggarns avatar
Normalt sett så kan man inte få a-kassa om man inte står till arbetsmarknadens förfogande. Om du vill åka utomlands så får du planera utifrån det.
Citera
2008-12-13, 21:20
Medlem
Arch_Angels avatar
så länge jag står till arbetsmarknadens förfogande så kunde jag söka jobb & jobba i norge MEN då var jag tvungen att fara hem med jämna mellan rum så fort jag fick ett mail om ett jobb jag måste söka (Skedde aldrig)

Det som sket sej för mej var dom där jävla möterna man har efter 8 veckor ellr nått. ville inte köra över 200mil bara för ett möte så när den tiden kom så ringde jag bara å sa jag hade fått tillfälligt jobb i norge & återanmälde mej igen när jag var hemma en stund åsså kunde jag jobba i norge ett tag till nästa möte

det går svinna men d e lite jobbigt
Citera
2008-12-14, 07:52
Medlem
mjohan84s avatar
Hur är det med de så kallade "öppna gränserna" inom EU? Detta borde väl a-kassan acceptera att man åker till ett annat EU-land och står till arbetsmarknadens förfogande t ex i Tyskland men ändå med kort varsel kan åka till Göteborg om så krävs för att ta en tjänst?

Folk som bor i Malmö kan ju bli beodrade att åka till Umeå och arbeta, gör de inte detta så mister de a-kassan. Då borde det väl inte vara så stor skildnad på Tyskland och Göteborg?
Citera
2008-12-14, 09:22
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
så länge jag står till arbetsmarknadens förfogande så kunde jag söka jobb & jobba i norge MEN då var jag tvungen att fara hem med jämna mellan rum så fort jag fick ett mail om ett jobb jag måste söka (Skedde aldrig)

Det som sket sej för mej var dom där jävla möterna man har efter 8 veckor ellr nått. ville inte köra över 200mil bara för ett möte så när den tiden kom så ringde jag bara å sa jag hade fått tillfälligt jobb i norge & återanmälde mej igen när jag var hemma en stund åsså kunde jag jobba i norge ett tag till nästa möte

det går svinna men d e lite jobbigt
Och så undrar folk varför politiker vill strama åt reglerna och sänka nivåerna i våra försäkringssystem
Citera
2008-12-15, 18:08
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibumetin
Fick en idee som håller. Drar till malaysia om 3 veckor. Fick erbjudande för några minuter sedan. Det e med arbetstillstånd som man sen kan visa upp. kommer hem till sommaren. Räcker jag jobbar 5-6månader max så har jag iaf säkrat min akassa. Tack ändå killar för visat intresse

Men du får ju ingen a-kassa för ett jobb i utlandet!

edit:
Citat:
Att tänka på om du arbetar i ett annat
EU/-EES-land
När du börjar arbeta i ett annat land omfattas du av det nya landets arbetslöshetsförsäkring. Eftersom du enbart kan vara försäkrad i ett land (arbetslandet) ska du begära utträde ur Alfa-kassan. Observera att Danmark och Finland har en frivillig försäkring, som du kan söka inträde till.

Du behöver inte ta med dig några handlingar från din svenska a-kassa så länge du inte söker arbetslöshetsersättning i arbetslandet.

http://alfa.gotlandica.se/main.asp?areaID=88&Content=CategoryID&levelID=817& CategoryID=817&smallmenu=0
Senast redigerad av Japhy 2008-12-15 kl. 18:14.
Citera
2008-12-19, 13:40
Medlem
Utesluten ur Ledarnas A-kassa

Någon som haft problem med dem ? Mitt problem: Påpekade tidigare i år att jag betalat för mycket.. Tant terroristen sade då att det stämmer och att jak skulle kvitta det mot framtida betalningar.. Får ett brev i november om att jhag är utesluten ur a-kassan pga av..utebliven betalning. Tant terroristen har fixat mig ordentligt.. Det har visat sig att de skickade ett krav som jag betalde försent(semester).. Skulle gärna vilja slå kärringarna på ledarnas a kassa över deras beniga häckar.. Denna kärringmaffia är den farligast jag mött..inkompetensen är solid och ignoransen maximal.. Behöver lite uppmuntran och råd....Tack
Citera
2008-12-20, 12:32
Medlem
Akademikerns avatar
rätten till a-kassa efter studier

Hej!

Jag har studerat i tre terminer nu, och dess förinnan jobbat ca 2,5 år på ett sketet lager här i staden.
Jag har varit medlem i a-kassan under tiden jag arbetade samt tiden jag studerade.

Nu till januari blir jag arbetslös, och undrar då om jag ens har rätt till a-kassa. I och med att jag endast sommarjobbade i ca 2,5 månader nu i sommras.

Jag tycker ju själv att jag borde ha rätten till a-kassa... vad skulle annars poängen med att stanna i a-kassan vid studier vara?
Värt att notera är att jag inte nyttjat a-kassan innan utan levt på studiebidrag/lån. Men jag har dock betalat in till a-kassan var månad under hela min studietid och arbetstid.

Har försökt leta lite på handels hemsida men jag är så jävulskt dålig på att söka så jag hittar ju inget om just hur det är med studier och a-kassa.
Citera
2008-12-20, 13:00
Medlem
CraigChrists avatar
Att gogla på a-kassa efter studier hade sparat dig enormt mycket tid...

http://www.aea.se/arbetslos_efter_studier.aspx
Citera
2008-12-20, 14:58
Medlem
Jag har studerat i 3år på högskola, tar precis examen men har inte hittat jobb än.
Är inte med i någon a-kassa och verkar heller inte kunna gå med heller då man måste ha arbetat en viss tid innan man blev arbetslös.

Finns det något stöd jag kan få, grundbelopp, dagpenning eller är det endast socialbidrag innan jag hittar jobb?
Citera
2008-12-20, 16:09
Medlem
Citat:
Jag har studerat i 3år på högskola, tar precis examen men har inte hittat jobb än.
Är inte med i någon a-kassa och verkar heller inte kunna gå med heller då man måste ha arbetat en viss tid innan man blev arbetslös.

Finns det något stöd jag kan få, grundbelopp, dagpenning eller är det endast socialbidrag innan jag hittar jobb?

Jag va i samma situation för ett år sen. Fick inte en spänn. Gick inte till socialen eftersom jag har lite kapital bundet i aktier, och man vill ju inte sälja till förlust alltid. Kändes ganska pissigt när man bor i en stad som är mättad med studenter och det är svårt att fixa skitjobb, men jag lyckades hitta jobb på annan ort inom 2 mån så för min del löste det sig.

Ofta gäller att man ska ha varit arbetslös i minst tre månader för att kunna nyttja de arbetsmarknadspolitiska programmen mm. Tycker du ska plugga/ta studiemedel, om du kan, samtidigt som du söker jobb.
Citera
2008-12-20, 23:40
Medlem
Jobba ihop en buffert så du slipper vara beroende av allmosor från makthungriga och korrupta fackförbund. Blir du arbetslös så tar du ett annat jobb istället för att gå in i bidragsmode.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in