2015-03-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennyQ
Har för mig att man inte får det.

Hittade det här när jag googlade lite "Du får äta och dricka på rasterna, inte under själva provet."
Hittade dock inget på studera.nu ang detta. Men är nästan säker på att du får dricka och äta endast under rasterna och inte under provet.

provtips.com verkar inte riktigt ha koll, det där stämmer inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag har en stark känsla av att du är sarkastisk. Varför måste du vara sådär? Hur gammal är du? Skärp dig.

Om du hade skrivit provet tidigare så förstår du att jag inte är sarkastisk. Folk har allt möjligt vid sitt bord ; redbull, nötter, godispåsar, vattenflaskor osv.

Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Min provledare var väldigt strikt med att ingen skulle få äta eller dricka under provet, kanske beror på provledaren.

- 2009-03-10
http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article11718627.ab

Verkar som att det inte var tillåtet förut iaf. Nya regler kanske?

Märkligt. Har skrivit provet 3 gånger och varje gång har jag (och en hel del andra) haft vattenflaskor/redbull eller något annat vid bordet och druckit under provet. Nu senast hade en tjej med sig en termos med kaffe (lol).
Citera
2015-03-15, 19:51
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
provtips.com verkar inte riktigt ha koll, det där stämmer inte.

Om du hade skrivit provet tidigare så förstår du att jag inte är sarkastisk. Folk har allt möjligt vid sitt bord ; redbull, nötter, godispåsar, vattenflaskor osv.

Märkligt. Har skrivit provet 3 gånger och varje gång har jag (och en hel del andra) haft vattenflaskor/redbull eller något annat vid bordet och druckit under provet. Nu senast hade en tjej med sig en termos med kaffe (lol).

Man får väl se vad som tillåts i just den lokalen och anpassa sig. Jag tycker det är lite konstigt om inte samma regel gäller över allt. Egentligen kan man väl skippa mat/dryck den korta tiden så man inte stör nån.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-03-15, 21:01
Medlem
r4ll3s avatar
Fasen. Verkar som att minimiåldern för att vara provvakt är 23 år. Skulle annars fått jobba som det då de har behov av det nu i Södertälje, Huddinge, bl.a. Det hade varit så kul...

Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
---

Ställer denna fråga till dig då jag har för mig att du också var intresserad av att vara provvakt, var de strikta med åldersgränsen för dig också? SU är rätt så hårda med det där.
Citera
2015-03-15, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Eller riktigt smarta personer som optimerar sin prestationsförmåga inför ett av de mest viktiga proven man kan göra? Men visst, all heder till dig för att du är naturell. Du dricker aldrig kaffe då förstår jag?
Ironi kallas det. Sedan kan jag tycka att det är överdrivet, men man gör så klart det man anser vara bäst för sig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Fasen. Verkar som att minimiåldern för att vara provvakt är 23 år. Ställer denna fråga till dig då jag har för mig att du också var intresserad av att vara provvakt, var de strikta med åldersgränsen för dig också? SU är rätt så hårda med det där.
Svar ja. Jag känner en på GU som kan ordna så att jag får vara provvakt men inte förrän jag blir äldre.
Citera
2015-03-15, 22:08
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Fasen. Verkar som att minimiåldern för att vara provvakt är 23 år. Skulle annars fått jobba som det då de har behov av det nu i Södertälje, Huddinge, bl.a. Det hade varit så kul...

Ställer denna fråga till dig då jag har för mig att du också var intresserad av att vara provvakt, var de strikta med åldersgränsen för dig också? SU är rätt så hårda med det där.
Vad är det som lockar med att vara provvakt?
Citera
2015-03-16, 02:58
Medlem
Gjorde ett strikt testningsförsök nyligen på VT 2012, och kammade hem 1.3. Mitt mål är 1.4, så var inte så långt ifrån.

Fick dock ett katastrofalt resultat på orden, 9/20... Och det är väl orden som fortfarande är min stora akilleshäl, även efter allt pluggande.

Ska jag satsa på att öka mina matematiska kunskaper ännu mer(känns som jag har mer att ge, och att öva in tidspressen känns mest relevant för mig), eller satsa på att plugga ord, ord och ännu mer ord!?

Jag tycker att väldigt sent att sitta och lära in sig mer ord så här sent, eller vad tror ni grabbar?
Citera
2015-03-16, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sam-is-here
Jag tycker att väldigt sent att sitta och lära in sig mer ord så här sent, eller vad tror ni grabbar?

Ja, den verbala delen (oavsett ens problem) pluggar man inte nog till under en helg. Satsa på att öva in matte-delen istället så att den sitter och försök förbättra verbala delen till höstens prov.
Citera
2015-03-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sam-is-here
Gjorde ett strikt testningsförsök nyligen på VT 2012, och kammade hem 1.3. Mitt mål är 1.4, så var inte så långt ifrån.

Fick dock ett katastrofalt resultat på orden, 9/20... Och det är väl orden som fortfarande är min stora akilleshäl, även efter allt pluggande.

Ska jag satsa på att öka mina matematiska kunskaper ännu mer(känns som jag har mer att ge, och att öva in tidspressen känns mest relevant för mig), eller satsa på att plugga ord, ord och ännu mer ord!?

Tycker definitivt att du ska satsa på annat än ord. Har du förbättringsmarginal på de övriga verbala delarna så kan det vara värt lite tid, men inte ord. Prefix och suffix kan vara värt lite tid!

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecters
Ja, den verbala delen (oavsett ens problem) pluggar man inte nog till under en helg. Satsa på att öva in matte-delen istället så att den sitter och försök förbättra verbala delen till höstens prov.

Nja... Skulle säga att man kan förbättra sig ganska mycket på läsförståelsen genom att testa andra sätt att lösa uppgifterna. T.ex. genvägar för att stryka alternativ, läsa frågorna eller texten först osv. Det gäller att hitta det sätt som passar bäst med tanke på tidspressen, inte säkert att det är bäst att läsa texterna på HP som man läser vilken bok som helst...
Citera
2015-03-16, 10:06
Medlem
Hur kommer ni lägga upp era studier under den sista veckan?
Citera
2015-03-16, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros

Nu kommer inte jag plugga denna veckan, men min rekommendation är att ni lägger fokus på själva provet. Kör helt enkelt igenom gamla prov, gärna med tidspress under så realistiska förhållanden som ni kan ordna.
Märker man att det är något man har missat så kompletterar man med teorin, men det viktiga är att inte försöka få in för mycket sista veckan. Det är helt klart bättre att kunna halva mattekursen till 100% än hela mattekursen till 50%!
Citera
2015-03-16, 11:35
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Idag börjar jag med gamla prov!

Ett gammalt delprov varje dag plus analys, ska fortsätta nöta lite ord från en egen lista från memrise också. Den kommande lördagen ska jag simulera ett provtillfälle med 5 delprov, dagen efter (söndagen) ska jag analysera hela provet jag gjort.
Senast redigerad av ambivallens 2015-03-16 kl. 11:40.
Citera
2015-03-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Nu kommer inte jag plugga denna veckan, men min rekommendation är att ni lägger fokus på själva provet. Kör helt enkelt igenom gamla prov, gärna med tidspress under så realistiska förhållanden som ni kan ordna.
Märker man att det är något man har missat så kompletterar man med teorin, men det viktiga är att inte försöka få in för mycket sista veckan. Det är helt klart bättre att kunna halva mattekursen till 100% än hela mattekursen till 50%!

Saken är väl den att jag redan har gått igenom 5 gamla prov, det jag får göra nu är att göra varje uppgift med fullständiga beräkningar för att första och se hur frågorna m.m är ställda.

Visst är det så att frågorna har blivit lättare för varje prov som gått sedan HT2011?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in