2015-03-14, 12:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
Precis ! Man borde tvinga fler människor att köpa lägenheter där de inte vill bo,
kanske i Nynäshamn. Eller möjligen en garageplats på Södermalm.

Hur tänkte du nu, på vilket sätt var det inlägget relaterat till det jag skrev?
Citera
2015-03-14, 13:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
Precis ! Människor som inte tar större lån än de kommer att kunna betala av
under sin livstid och som kanske t o m hostar upp miljonsummorna kontant !

Frågan är bara vem det är som ska ha lånen, antingen ligger dom hos hyresvärden eller hos den enskilda individen.

Bostäder är inte gratis utan måste finansieras på ett eller annat sätt. Att en hyresvärd tar lånet och risken gör att kostnaden för risk+vinst till hyresvärd kommer att hamna på hyresgästen. Och därmed blir hyresrätten dyrare än bostadsrätten.
Citera
2015-03-14, 13:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Frågan är bara vem det är som ska ha lånen, antingen ligger dom hos hyresvärden eller hos den enskilda individen.

Bostäder är inte gratis utan måste finansieras på ett eller annat sätt. Att en hyresvärd tar lånet och risken gör att kostnaden för risk+vinst till hyresvärd kommer att hamna på hyresgästen. Och därmed blir hyresrätten dyrare än bostadsrätten.

Precis och dessutom är hyresgäster mindre noga med att sköta om sin fastighet än de som faktiskt själva äger den. Det leder till högre drift- och underhållskostnader för hyresbostäder samt att det är mindre trevligt att bo där.
Citera
2015-03-14, 13:29
Medlem
Citat:

Historiskt har det varit lönsamt för mindre informerade aktörer att handla i termin. Och låta proffsen ta hand om att hantera framtida risker.

Ytterst har emellertid förevarande situation mycket litet att göra med kostnaden för att producera nya bostäder. Det är nämligen ingen normal riskfördelningssituation vi pratar om. Utan ett storskaligt bedrägeri där människor sätter sitt goda namn i pant för köpa sig loss ur gettona. Du är etnisk svensk, du har lång högskoleutbildning, du har fast jobb på myndighet, du får lån till ingen ränta alls och du slipper bo i gettot. Om än inte till namnet så i praktiken till gagnet lika mycket rasåtskillnad som i något historiskt samhälle där sådan praktiserats öppet.

För vad tror vi om framtiden? Har vi nått en ekonomihistorisk brytpunkt som stöper den mänskliga naturen i ny form och från vilken negativa räntor framgent skall råda? Eller är det möjligt att människor även i framtiden kommer att kräva ersättning för att upplåta sitt med svett och möda hopsparade kapital åt andra? Om så är det ekonomisk Harmageddon som stundar för stora delar av svensk medelklass.

Min spådom är en spådom lika mycket som andras. Men jag ser inte gärna att jag blir sannspådd.
Senast redigerad av Allmogen 2015-03-14 kl. 13:46.
Citera
2015-03-14, 16:42
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vi vill ju skapa jobb i alla skikt, inte bara för högutbildade. Hur ska det gå till om vi inte har bostäder. Det här kommer att vara ett enormt problem, säger Daniel Ek i intervjun.

Det låter som han vill att även de som inte har så mycket pengar ska kunna få något som har ett stort värde. Jag vill också ha en fullversion av Spotify gratis, kan han fixa det åt mig och alla andra?
Eller så vill de bara som alla andra att det faktiskt skall finnas ett utbud utan köer och svarta pengar.

Jag ser ingenstans i intervjun att han kräver att låginkomsttagarna skall bo på andras bekostnad med högre standard än de har råd med. Bara att de skall kunna bo.

Så länge människor som inte kan eller vill ge mycket för sitt boende är beredda att gå ner yta, standard och läge och betalar med egna pengar så har även de rätt att bo.
Citera
2015-03-14, 16:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Eller så vill de bara som alla andra att det faktiskt skall finnas ett utbud utan köer och svarta pengar.

Jag ser ingenstans i intervjun att han kräver att låginkomsttagarna skall bo på andras bekostnad med högre standard än de har råd med. Bara att de skall kunna bo.

Så länge människor som inte kan eller vill ge mycket för sitt boende är beredda att gå ner yta, standard och läge och betalar med egna pengar så har även de rätt att bo.

Bara att de ska kunna bo i stan där priserna är höga och det trots att de är låginkomsttagare, hur får du det att gå ihop om de inte ska bo på andras bekostnad?

Spotify är ett framgångsrikt företag och trots det klagar de på bristen av billiga bostäder på centrala platser. De får väl betala löner så att deras anställda har råd att köpa helt enkelt.
Citera
2015-03-14, 16:52
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Detta finns inte eftersom bostadsrätten är en så pass populär boendeform. Hyresrätten har kommit att bli ett svindyrt alternativ i nyproduktionen och det finns ingen marknad för sådana på samma sätt som det finns för bostadsrätter.

Och när jag menar marknad, så menar jag en marknad för folk som kan och vill betala för sig. Inte för vänstertomtar som gapar om billiga hyresrätter på andras bekostnad.

Att du har en minimal intresseklubb av att slösa dyra pengar på att bo kommer inte att bygga fler hyresrätter till marknadspris.
Men kära nån.

Det faktum att svenskar är beredda att betala marknadshyror i andra hand är en ledtråd. Likaså att det i resten av världen finns efterfrågan (och utbud) av hyrt permanent boende. Köerna (mäts i år) till nyproduktion av HR i Sverige med presumtionshyror skvallrar också om att människor är beredda att betala mer än de gör idag för vita förstahandskontrakt.

Jag hävdar två saker:

1. Du har fel, det är inte brist på efterfrågan på vita förstahandskontrakt till marknadsmässiga priser som gör att dessa inte finns på marknaden. Det är istället det faktum att varje hyresvärd som erbjuder sådana kan bli dragna inför hyresnämnden och tvingas betala tillbaka mellanskillnaden till den planekonomiskt bestämda bruksvärdeshyran. Alltså tror jag att bristen beror på HGF och inte på avsaknad av efterfrågan.

2. Du har en osund kärlek till boendeformen BR. Korporativ bostadskolchos med bristande förfoganderätt över den egna lägenheten. Men du verkar gå igång på det. Det är dock läge att du lyfter blicken över den egna naveln och inser att det inte passar alla.
Citera
2015-03-14, 16:58
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Bara att de ska kunna bo i stan där priserna är höga och det trots att de är låginkomsttagare, hur får du det att gå ihop om de inte ska bo på andras bekostnad?
Genom att bo mindre centralt, på mindre yta och längre från centrum.
Citat:
Spotify är ett framgångsrikt företag och trots det klagar de på bristen av billiga bostäder på centrala platser. De får väl betala löner så att deras anställda har råd att köpa helt enkelt.
Men för i helvete. BR är inte en ersättning för HR. Fatta!

Du får inte en person att flytta till Sthlm (med provanställning) för ett intressant jobb i normala lönelägen om du samtidigt kräver att vederbörande skall köpa sig en BR även om hen utan problem har råd med månadskostnaden. Transaktionskostnaden är för hög. Särskilt för någon som inte redan bor i Sverige.
Citera
2015-03-14, 17:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men kära nån.

Det faktum att svenskar är beredda att betala marknadshyror i andra hand är en ledtråd. Likaså att det i resten av världen finns efterfrågan (och utbud) av hyrt permanent boende. Köerna (mäts i år) till nyproduktion av HR i Sverige med presumtionshyror skvallrar också om att människor är beredda att betala mer än de gör idag för vita förstahandskontrakt.

Jag hävdar två saker:

1. Du har fel, det är inte brist på efterfrågan på vita förstahandskontrakt till marknadsmässiga priser som gör att dessa inte finns på marknaden. Det är istället det faktum att varje hyresvärd som erbjuder sådana kan bli dragna inför hyresnämnden och tvingas betala tillbaka mellanskillnaden till den planekonomiskt bestämda bruksvärdeshyran. Alltså tror jag att bristen beror på HGF och inte på avsaknad av efterfrågan.

2. Du har en osund kärlek till boendeformen BR. Korporativ bostadskolchos med bristande förfoganderätt över den egna lägenheten. Men du verkar gå igång på det. Det är dock läge att du lyfter blicken över den egna naveln och inser att det inte passar alla.

Jag kan se vissa grupper som hellre hyr till marknadspriser än att köpa BR. T.ex. om man kommer utifrån och inte vet var man vill bo så där direkt eller om man bara ska jobba och bo i stan under en begränsad tid.

Här har vi t.ex. anställda på företag som är utlänningar men som kanske vill jobba i Stockholm under några månader för att sedan åka tillbaks. Därför skulle det vara bra om det fanns en del hyresbostäder med marknadspriser.
Citera
2015-03-14, 17:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Genom att bo mindre centralt, på mindre yta och längre från centrum.

Det kan förstås Spotifys anställda göra redan idag så det är inget skäl att klaga.
Citera
2015-03-14, 17:12
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Jag kan se vissa grupper som hellre hyr till marknadspriser än att köpa BR. T.ex. om man kommer utifrån och inte vet var man vill bo så där direkt eller om man bara ska jobba och bo i stan under en begränsad tid.

Här har vi t.ex. anställda på företag som är utlänningar men som kanske vill jobba i Stockholm under några månader för att sedan åka tillbaks. Därför skulle det vara bra om det fanns en del hyresbostäder med marknadspriser.
I de flesta länder utan planekonomiska regleringar så finns det en sund mix av olika boendeformer inklusive hyrda dito. Hyrt boende är ingen esoterisk företeelse för en liten grupp av utländsk tidsbegränsad arbetskraft. Varför skulle Sverige vara annorlunda?
Citera
2015-03-14, 17:13
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Det kan förstås Spotifys anställda göra redan idag så det är inget skäl att klaga.
Jaså, var hittar de sina vita förstahandskontrakt utan kö och utan pengar under bordet?

Länk plz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in