2015-03-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
På den judiska påsken som heter pesach på hebreiska äter man en så kallad sedertallrik, det är ett fat med speciella ingredienser.
Den ska bestå av Charoset som är en blandning av vin, äpple och kryddor som symboliserar de hebreiska slavarnas murbruk, pepparrot som symboliserar lidandet, ett hårdkokt ägg med sotat skal som symboliserar det fallna templet i Jerusalem och ett kycklingben som symboliserar påskakalammet. Till det dricker man fyra glas vin och av detta vin låter man tio droppar falla på tallrik med hjälp av en mycket liten sked, det symboliserar de tio plågorna. Ett liten skål med saltat vatten har man till som dipp som symboliserar de hebreiska slavarnas tårar. Till detta har man givetvis osyrat bröd som i praktiken är något så simpelt som plattbröd som endast består av vatten och mjöl. Man firar inte dödandet av oskyldiga barn, man berättar om legenden om befrielsen från slaveriet i Egypten samtidigt som man äter detta med hjälp av en bok som kallas för haggada shel pesach (påskberättelsen). Allt avslutas med riktig festmåltid med helgrillad kyckling eller liknande och så säger man "L´shana habaa beyrushalyim" (Nästa år i Jerusalem) Jag gör det för att man ska och för att det förväntas av en men man kan inte säga att jag TROR på allt.

https://www.google.se/search?q=pesach&newwindow=1&tbm=isch&tbo=u&source= univ&sa=X&ei=1DADVfixMYP6ygOS8IHgDA&ved=0CDEQsAQ&b iw=1366&bih=597

Kan man som icke-jude besöka t.ex. malmö synagoga och få uppleva något judiskt? Typ en gudstjänst.
Citera
2015-03-13, 20:09
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Hmmhmm Slavar i Egypten!!! Var ifrån fick de allt guld och silver plus allt annat för att få i hop tabernakel Uppenbarelse tältet menhoran arken offerkärl mm tanken om slaveri för mig innefattar inte att slavar äger kilovis med guld silver dyra tyger och så mycket kreatur Mig veteligen vägde ju bara Menhoran 1 talent ca 33 kilo guld sen så mycket kreatur bara den som tas upp i Torah ang dagliga offer mm av offer riter främst i Exodus och liviticus men även längre fram i Numeri mm. Och har man själv varit slav varför då hålla sig själv med slavar??? Det där med deras situation och uttåget stämmer inte alls det är efterhands konstruktioner.

Det är en religiös skrift, inte någon non-fictiondokumentär.
Citera
2015-03-13, 20:12
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kan man som icke-jude besöka t.ex. malmö synagoga och få uppleva något judiskt? Typ en gudstjänst.

Det ska väl kunna gå, fast man måste fråga församlingen först för säkerheten är rigorös, sorgligt nog.
Citera
2015-03-13, 20:21
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Det är en religiös skrift, inte någon non-fictiondokumentär.

Mmm Snyfthistorier som Zionister drar växlar på förtryckta slavar som blir den enda Gudens utvalda att få göra vad de vill ungefär. Om man ser till hur Zionister som Netanyahu drar fram snyfthistorier om purim i sitt tal inför Congressen i USA Israels bitch så är det svårt att hålla sig för skratt, de har missat en hel del i skriften. Jag svartmålar inte dig som person tror inte du är någon Zionist men de fördärvar för er Judar med sin politik de för.De undergräver Antisemitism hos icke upplysta som drar alla Judar över en kam.Själv är jag Anti Zionist absolut ingen Anti Semit
Citera
2015-03-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ja, fast dödsstraff finns inte kvar i någon form och djurofferritualerna är helt ersatta med hebreiska bönesånger annars är väl det mesta kvar enda in i våra dagar.

Så vissa delar har bytts ut ändå? Du sade något annat tidigare:

Citat:
Enligt judendomen som jag tillhör så ska det gamla förbundet aldrig någonsin bytas ut oavsett vad som händer.

Det är ju ganska naturligt att man inte har djurofferritualerna kvar, eftersom templet där detta ska utföras inte finns kvar längre, man kan helt enkelt inte följa gamla förbundet längre. Djuroffer har ersatts av Jesu offer:

"med sitt eget blod, inte med blod av bockar och kalvar, har han en gång för alla trätt in i helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt." (Hebr 9:12 Bibel2000)

Daniels profetia pratar exakt om dessa saker, om Jesu offer, om Jerusalems och templets förstörelse, om Jesu död som utblottad:

"Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse, försegla synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och profetia och smörja den Allraheligaste.

Vet därför och förstå: Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess den Smorde Fursten kommer, skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor.

Gator och vallgravar skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter. Men efter de sextiotvå veckorna skall den Smorde förgöras, helt utblottad. Och staden och helgedomen skall förstöras av folket till en furste som kommer." (Daniel 9:24-26 Bibel2000)
Citera
2015-03-14, 12:45
Medlem
Citat:
Det kan jag tyvärr inte svara på, jag vet bara att djuroffer och dödsstraff reformerades bort redan för mycket länge sedan, av praktiska skäl kanske?

Som jag visade så ersattes djuroffren av Gud genom att Jesus offrade sig en gång för alla:

"Han måste inte som de andra översteprästerna dagligen offra först för sina egna synder och sedan för folkets. Det gjorde han en gång för alla när han offrade sig själv." (Hebr 7:27 Bibel2000)

Gud tillät romarna att förstöra Jerusalem som ett tecken på att det tidigare förbundet är övergett:

"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte.

Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus. Ty jag säger er: ni ser mig inte mera förrän den dag då ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn.

När Jesus lämnade templet och var på väg därifrån kom hans lärjungar fram till honom och pekade på tempelbyggnaderna. Då sade han till dem: ”Se på allt detta – sannerligen, här kommer inte att lämnas sten på sten, allt skall brytas ner.”
” (Matteus 25:37-39 24:1-2 Bibel2000)
Citera
2015-03-14, 12:59
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så vissa delar har bytts ut ändå? Du sade något annat tidigare:

Det är ju ganska naturligt att man inte har djurofferritualerna kvar, eftersom templet där detta ska utföras inte finns kvar längre, man kan helt enkelt inte följa gamla förbundet längre. Djuroffer har ersatts av Jesu offer:

"med sitt eget blod, inte med blod av bockar och kalvar, har han en gång för alla trätt in i helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt." (Hebr 9:12 Bibel2000)

Daniels profetia pratar exakt om dessa saker, om Jesu offer, om Jerusalems och templets förstörelse, om Jesu död som utblottad:

"Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse, försegla synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och profetia och smörja den Allraheligaste.

Vet därför och förstå: Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess den Smorde Fursten kommer, skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor.

Gator och vallgravar skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter. Men efter de sextiotvå veckorna skall den Smorde förgöras, helt utblottad. Och staden och helgedomen skall förstöras av folket till en furste som kommer." (Daniel 9:24-26 Bibel2000)

Det är ju inte djurofferritualerna som är förbundet utan vad det handlar om är att omskärelsens förbund (brit mila) INTE ska bytas ut mot till exempel Jesus.
Citera
2015-03-14, 15:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är ju inte djurofferritualerna som är förbundet utan vad det handlar om är att omskärelsens förbund (brit mila) INTE ska bytas ut mot till exempel Jesus.

Och denna prioritering är profilerat hur/vart?
Citera
2015-03-14, 21:22
Medlem
Angående gamla testamentet och torah, inte för jag vill folk ska bli judar men folk få bli det om de känner för det, men läs detta:

http://www.whatjewsbelieve.org/prooftext7jer3131.html

http://www.therefinersfire.org/jeremiah_covenant.htm

#7 JEREMIAH 31:31-34 är väl typ själva anledningen Nya testamentet får finnas till ?

Alltså finns det något uppslagsverk i Torahn man kan läsa om JEREMIAH /Yirmiyahu vad dessa texter säger i den textrulle/bok?

Som sagt måste på nå sätt försöka se skillnaden mellan torah och gamla testamentet vad som skiljer dem åt.
Citera
2015-03-14, 21:29
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdmiusb
Som sagt måste på nå sätt försöka se skillnaden mellan torah och gamla testamentet vad som skiljer dem åt.

Torah är de fem moseböckerna. Neviim är profeterna, ketuvim är skrifterna.

Det är inte så att judar kallar sina skrifter för "gamla testamentet" om du trodde det.
Citera
2015-03-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Torah är de fem moseböckerna. Neviim är profeterna, ketuvim är skrifterna.

Det är inte så att judar kallar sina skrifter för "gamla testamentet" om du trodde det.

Som sagt är inte insatt i ämnet är icke-troende på Gud är en gubbe uppe i himlen För att vara humoristisk.

Men jag tänkte på detta:

"Igår, 12:46 #3
thewellovedone
Medlem
thewellovedones avatar
Reg: Aug 2012

Jag följer endast gamla testamentet (tanach på hebreiska, Tora är "bara" de fem Moseböckerna), nya testamentet existerar inte i min värld och vet ingenting om denna skrift överhuvudtaget.
Enligt judendomen som jag tillhör så ska det gamla förbundet aldrig någonsin bytas ut oavsett vad som händer.
Senast redigerad av thewellovedone Igår kl. 13:32.
"

Som sagt är duktig på att misstolka vissa ibland bara, om du undrar.
Citera
2015-03-14, 22:35
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdmiusb
Jag följer endast gamla testamentet (tanach på hebreiska, Tora är "bara" de fem Moseböckerna), nya testamentet existerar inte i min värld och vet ingenting om denna skrift överhuvudtaget.

Nej, det står någonstans att Jahve sa att det skall gälla för evigt. Testamente betyder ju vittnesmål och då judar givetvis inte ansåg/anser att Jesus Netzer var Jahves bokstavliga son (så som är brukligt inom "kristendomen") så erkänner de inte dessa böckers vittnesmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in