2015-03-13, 18:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Att tänka är smärtsamt,

Speak for yourself.
Citera
2015-03-13, 18:59
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Vi kan diskutera vers 4:19 i en annan tråd, men versen är helt å hållet positiv och talar om kvinnors rättigheter.

Tydligen så har kvinnan "rätten" att bli rånad av sin makes släktingar om hon varit "otuktig". På vilket sätt är detta positivt?

Citat:
Denna tråd handlar dock inte om koranen. Att du tycker "goda budskap" är självklara bland människor får tala för dig. Det finns många hedningar i världen som inte alls tycker sådant är självklart.

Tydligen innefattar begreppet "hedningar" här även muslimer eftersom de behöver en bok som talar om detta för dem.
Citat:
Ni humanist-vurmare tror att människokärlek är en naturlig egenskap, men ni har inte sett hur det går till i ogudaktiga samhällen där folk tror på vad som helst. Deras människovärden är inte fredade.

I viss mån ja. Det finns evolutionära skäl till varför vi inte går omkring och dödar varandra och tar våra saker hur som helst. Detta betyder inte att alla bra lagar och rimliga straff kommer naturligt, till detta behöver vi använda vårt intellekt för att förstå vilka handlingar leder till vilka konsekvenser.

Edit: det finns även psykopater (ca 1% av befolkningen) som i mångt och mycket saknar denna inneboende känsla för "rätt och fel".

Sverige och Japan hör för övrigt till två av de mest "ogudaktiga" samhällena, våran brottsstatistik ligger långt under vad de flesta religiösa ländernas.
Citat:
Ni otroende ateister ska nog i framtiden få se vad omoral och icke-troende leder till... Samhällets förfall, säger jag. Folk kräver bara friheter för frihetens skull, och agerar enbart efter sina lustar, och kräver mer och mer rättigheter för sina lustar.

Avsaknad av tro på gud(ar) innebär inte "omoral" (vad nu det är för något nytt ord). Jag törs påstå att de flesta ateister som är ateister p.g.a. att de läst på om saken och bildat sig en välgrundad uppfattning är mer belästa i övriga områden också och i de flesta fall har "moral high ground" (kommer inte på nåt bra svenskt uttryck just nu) gentemot teister.
Citat:
Tro inte att denna typ av samhällen inte funnits tidigare. Se på Babylon där varje kvinna var tvungen att ha sex med en främling utanför templet. Det är väl dit som dagens MTV-generation strävar. Ja, sträva på, men tro inte att ni är de första. Även grekerna använde sina tempel till "helig sex". Om nu människan av sig självt är så god, varför har då alla hedniska folk ägnat sig åt människooffer, månggifte (en man med en mor + dotter t.ex.), ständiga krig med omkringliggande folk, etc? Allt detta hatade judarna så mycket att man sa till folket: sluta med detta. Man förbjöd prostitution, sex med djur, äktenskap med släktingar, osv.

Som vanligt buntar du ihop begreppet ateism med massa saker som inte hör dit.

Belägg för att "alla hedniska folk ägnat sig åt människooffer tack". Vi vet definitivt att abrahamiter ägnat sig åt djuroffer, och det finns flertalet religiösa civilisationer som ägnat sig åt människooffer till sina gudar.

För övrigt de förbud du precis rabblade upp är även förbjudet i det sekulära Sverige.
Citat:
Den sanna människokärlekens religion segrade. Judarna stod som ett rättskaffens folk med sin moral... Men de var hårda och krävande och Jesus sa: "religionen ska handla om kärlek, ni judar är förstockade". Detta spreds till hedningarna också... Varför inte? Alla är ju Guds folk. Och de kristnas budskap var: ni människor är förlåtna, så sluta sörja, och se fram emot er befrielse, som är större än ert liv.
Gud har tillåtit alla människor in i sitt rike, inte bara judarna. Alla som tror med kärlek i sitt hjärta har tillgång dit.

Tidigare var judarna "inte att lita på" enligt dig. Är de "rättskaffens" nu?
Säger du att ett krav för att komma in i paradiset är att "man tror med hela sitt hjärta" på skit som det inte finns bevis för (dvs guds existens)?
Citat:
Vem säger vad som är "ont" och "gott" i religionerna? Det är er (religionskritikernas) subjektiva åsikt...

Det är ont att mörda någon för att denne smädar islam/kristendom/whatever. Det är ont att någon ska torteras för evigt i helvetets eldar bara för att denne inte tror på något som inte är bevisat (vilket både katoliker och muslimer tror på). Detta må vara "subjektivt, men jag vill minnas att du håller med om den första meningen i alla fall. Jag baserar vilka handlanden som är "onda" och "goda" på om det skapar lidande eller välmående. Tvinga kvinnor att bära ex.vis burka är inte optimalt för ett samhälles välmående, speciellt inte ur kvinnornas perspektiv.

Citat:
Men religionerna ändras inte efter vad man råkar "tycka"...
Ja katolska kyrkan är åtminstone inte i sängs med fascismen längre i någon högre utsträckning, de bränner inte häxor på bål m.m. Varför? För att så många tycker numera att detta är fel.

Citat:
Om ni åter önskar prostituera er i kyrkor och heliga hus som babylonierna, eftersom det "skadar ingen", varsågoda. Vi troende anser det dock fel och står för det. Jag är inte emot sinnliga lustar men jag anser det inte något att sträva efter i sig, det vore orimligt, för sinnliga lustar är ju per definition flyktiga.

Jag är inte heller för att enbart sträva efter "sinnliga lustar". Jag har inte uttryckt någon önskan att "prostituera mig i kyrkor", vad är det för svammel?

Citat:
Tja, jag vet inte vad som är rätt... Men jag VÄLJER att tro på det som KAN vara rätt... och det är inte "gör vad som känns bra", det är ologiskt att alla skulle följa detta.
Då så, då kan du inte tro på varken koranen eller bibeln, ingen av dessa kan vara rätt då de är inbördes inkonsekventa.

Citat:

Jag är själv inte kyrkogående, så vad vet jag.... Jag tror ju inte ens på himmel och helvete... annat än metafysiskt. OM Gud är kärleken, som Jesus sa, så skulle han inte skicka folk till helvetet utan vidare... I så fall är Gud != Kärlek. Men jag tror på det Jesus sa... Så varför skulle jag behöva gå i en kyrka.

Jesus påstås ha sagt mycket fint (vi vet inte vad han sa, det finns inga direkta ögonvittnesskildringar), som även ateister kan ta till sig. Jesus påstås även ha sagt en del skit, som att han ska skicka folk till helvetet om man inte följer honom. Han påstås även ha sagt att vi inte ska tro att han kommer för att bringa fred, utan ett svärd. Han påstås även ha sagt att vi ska föra hans fiender till honom och hugga dem med ett svärd framför honom. Inte särskilt kärleksfulla budskap IMO.

Jag tycker inte heller att du behöver gå till varken en kyrka, moské eller tempel. Tro på gud om det får dig att må bättre. Vill du ha bra källor till moral och vägledning i livet så finns det bra mycket bättre böcker än både bibeln koranen toran eller någon annan "helig bok". Inte nu för att dessa böcker inte innehåller något bra, givetvis har de fina bitar. Men dessa fina bitar hittar man bättre annorstädes, och slipper all orimlig och ond skit.
Citera
2015-03-13, 18:59
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Öh va? följer du på riktigt GT??? För att citera den halvbraiga rullen Exodus: of gods n kings. Ramses: "Is this your god? A killer of children. What kind of fanatic worship such a god?"

Viktig fråga.

Ja, fast dödsstraff finns inte kvar i någon form och djurofferritualerna är helt ersatta med hebreiska bönesånger annars är väl det mesta kvar enda in i våra dagar.

Den israelitiska trosbekännelsen - Shema Jisrael adonaj eloheino adonaj echad (Hör Israel, herren vår g-d herren är EN):

https://youtu.be/sfF6-TkAnBM
Citera
2015-03-13, 19:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Ja, fast dödsstraff finns inte kvar i någon form och djurofferritualerna är helt ersatta med hebreiska bönesånger annars är väl det mesta kvar enda in i våra dagar.

"Ersatta"? När, hur och av vem?
Citera
2015-03-13, 19:08
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

Ok, men för att återkomma till Moses och Ramses. Köper du den historien oavkortat, och i sådana fall tycker du det var gott av gud att bl.a. döda egyptiska barn?

Rimligen hade en allsmäktig gud bara kunnat knäppa med fingrarna och återbördat israeliterna till sina egna sängar, utan att behöva döda oskyldiga barn...

Citat:
Den israelitiska trosbekännelsen - Shema Jisrael adonaj eloheino adonaj echad (Hör Israel, herren vår g-d herren är EN):

https://youtu.be/sfF6-TkAnBM

Jag kan förstå hur folk gillar det, lite för "gnällig" för min smak, jag har svårt för alltför gullipluttiga gnälliga kärlekspoplåtar också :/

Gillar dock soundet av nästa video på listan.
Citera
2015-03-13, 19:16
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Ersatta"? När, hur och av vem?

Det kan jag tyvärr inte svara på, jag vet bara att djuroffer och dödsstraff reformerades bort redan för mycket länge sedan, av praktiska skäl kanske?
Citera
2015-03-13, 19:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det kan jag tyvärr inte svara på, jag vet bara att djuroffer och dödsstraff reformerades bort redan för mycket länge sedan, av praktiska skäl kanske?
Inte under krigstillstånd, då praktiserar Israel fortfarande dödsstraff för en del brott.
Citera
2015-03-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Inte under krigstillstånd, då praktiserar Israel fortfarande dödsstraff för en del brott.

alltså krigs-tillstånd, trodde först du menade krig-stillstånd.

hur som helst har bara Adolf Eichmann avrättats i Israel (1962) under hela Israels historia.

Citat:
It is generally accepted that one of the reasons for Israel's rare use of the death penalty is Jewish religious law.[1] Biblical law explicitly mandates the death penalty for 36 offenses, from murder and adultery to idolatry and desecration of the Sabbath. Still, Jewish scholars since the beginning of the common era have developed such restrictive rules to prevent execution of the innocent that the death penalty has become de facto illegal. Conservative Jewish religious leaders and scholars believe that the death penalty should remain unused, even in extreme cases such as political assassination.[2]
http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_Israel

Judendom är en fredlig religion...
Så det där med att "lagen säger att man ska bli avrättad om man jobbar på sabbath" etc har varit oväsentligt i över 2000 år, inom judendom.

Lite bisarrt att kristendomen och islam baserar sin lag på den judiska, och särskilt Texas avrättar folk med stor hunger för människokött. De borde återvända till det ursprungliga.
Citera
2015-03-13, 19:41
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Ok, men för att återkomma till Moses och Ramses. Köper du den historien oavkortat, och i sådana fall tycker du det var gott av gud att bl.a. döda egyptiska barn?

Rimligen hade en allsmäktig gud bara kunnat knäppa med fingrarna och återbördat israeliterna till sina egna sängar, utan att behöva döda oskyldiga barn...

På den judiska påsken som heter pesach på hebreiska äter man en så kallad sedertallrik, det är ett fat med speciella ingredienser.
Den ska bestå av Charoset som är en blandning av vin, äpple och kryddor som symboliserar de hebreiska slavarnas murbruk, pepparrot som symboliserar lidandet, ett hårdkokt ägg med sotat skal som symboliserar det fallna templet i Jerusalem och ett kycklingben som symboliserar påskakalammet. Till det dricker man fyra glas vin och av detta vin låter man tio droppar falla på tallrik med hjälp av en mycket liten sked, det symboliserar de tio plågorna. Ett liten skål med saltat vatten har man till som dipp som symboliserar de hebreiska slavarnas tårar. Till detta har man givetvis osyrat bröd som i praktiken är något så simpelt som plattbröd som endast består av vatten och mjöl. Man firar inte dödandet av oskyldiga barn, man berättar om legenden om befrielsen från slaveriet i Egypten samtidigt som man äter detta med hjälp av en bok som kallas för haggada shel pesach (påskberättelsen). Allt avslutas med riktig festmåltid med helgrillad kyckling eller liknande och så säger man "L´shana habaa beyrushalyim" (Nästa år i Jerusalem) Jag gör det för att man ska och för att det förväntas av en men man kan inte säga att jag TROR på allt.

https://www.google.se/search?q=pesach&newwindow=1&tbm=isch&tbo=u&source= univ&sa=X&ei=1DADVfixMYP6ygOS8IHgDA&ved=0CDEQsAQ&b iw=1366&bih=597
Senast redigerad av thewellovedone 2015-03-13 kl. 19:49.
Citera
2015-03-13, 19:46
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Övertygade ateister är antagligen mer intelligenta än troende, eftersom de har tänkt sig fram till sin "övertygelse". De flesta ateister just nu är självlärda.

Nej, alla föds som ateist. Jag tror knappast runt 80% av sveriges befolkning eller vad de nu är som inte tror på någon gud har läst något av Dawkins. Undersökningen jag länkade till diskriminerade heller inte bland ateister som "läst på" så att säga, och de som bara aldrig hamnar i religionsträsket från födseln. Jag hör till kategorin som föds in i religionsträsket men tack vare studier och eget resonerande har tagit mig ur det.

Citat:
Men det kan ändras. I framtiden när vi har avskaffat kristendomen helt kommer många av de utstötta människorna utan tro att kanske inte vara så intelligenta...

Högst hypotetiska scenarion. "No religion" är för övrigt den snabbaste växande religionen, så visst är det möjligt att medel-IQn bland ateister sjunker framöver, men den lär högst sannolikt fortsätta vara högre än den bland troende.

Citat:
Se hur många nuförtiden som har drabbats av onda andar såsom depression, fibromyalgi, allergier, utmattning och gå in i väggen. Det är resultatet av denna otroende generation som sätter mänskliga krav före Guds krav, som inte respekterar en vilodag, eller tar tid att tacka Gud för allt det vackra i världen... Då återstår bara det mänskliga jäktet tills deras själ har slut på positiv energi. Det är deras straff -- eller belöning om man så vill.

Öh va? Är du en häxdoktor också? Tror du på allvar att dessa saker beror på "onda andar"?

Jag vet inte om detta är det dummaste jag läst dig skriva, men det hör definitivt till det roligaste HAHAHA!!!

Citat:
Den som inte känner till och/eller lever efter Guds bud står i riskzonen för detta. Du känner ju till buden, och många humanistiska ateister gör det också, men andra icke-humanistiska ateister står i mörkret utelämnade åt sig själva. I framtiden kommer "no religion" människorna att vara de minst intelligenta och mest utsatta. Du ska få se. Jag säger dig.

Ja ja, du siar så mycket om framtiden att du kanske skulle starta din egen religion.

Citat:
Att tänka är smärtsamt, och ateism promoverar smärta till skillnad från religion.

Smärtsamt? Tycker du? Ja det kanske förklarar varför du skriver som du gör. Jag tycker inte alls att tänka är smärtsamt, tvärt om finner jag det spännande. Man vet aldrig vad det kommer upp för skoj från det undermedvetna.

Så du menar alltså att saker som "tro på dittan och dattan annars hamnar du i helvetet lilla barn" inte frammanar smärta?? Ja, ja...
Citat:
De människor som ständigt tror de kan klura ut allt genom "tänkande" har säkert hög IQ.

Det tvivlar jag på, ju mer man vet desto mer inser man hur mycket man inte vet. Vetenskapsmän vet också att allting inte går att klura ut genom att tänka allena, i sådana fall skulle filosofin fortfarande kunna bidra till naturvetenskapen, det kan de inte längre.

Citat:
Vad vinner de på det? Jag som troende i kärlekens religion dyrkar inte hög IQ utan jag dyrkar människokärlek...

Jag har aldrig hört talas om någon som dyrkar "hög IQ". Det vore ju helt befängt i klass med att dyrka en obevisad gud man borde fatta är ond på gudens beskrivning, t.ex. gamla testamentets gud.

Citat:
Det kräver inte hög IQ eller höga betyg, utan att man bryr sig om sina medmänniskor.... Vad ska man med hög IQ till när ens inre är tomt på allt annat? Gå in på t.ex. en ekonomihögskola och se dessa personlighetslösa zombiemänniskor... Intelligenta men helt oförmögna att ta till sig något som helst angående etik och moral. Det är dem jag kallar "korkade".

Nu drar du alla över en kam igen. Givetvis kan man vara god och dum, men en dum person kan lättare frambringa ondskefulla handlingar bara för att denne inte förstår konsekvenserna av sitt handlande. En smart person riskerar inte detta på samma sätt. Det betyder ju givetvis inte att den smarte väljer att göra "gott", eller är godare än den mindre intelligente personen.
Citera
2015-03-13, 19:48
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
På den judiska påsken som heter pesach på hebreiska äter man en så kallad sedertallrik, det är ett fat med speciella ingredienser.
Den ska bestå av Charoset som är en blandning av vin, äpple och kryddor som symboliserar de hebreiska slavarnas murbruk, pepparrot som symboliserar lidandet, ett hårdkokt ägg med sotat skal som symboliserar det fallna templet i Jerusalem och ett kycklingben som symboliserar påsakalammet. Till det dricker man fyra glas vin och av detta vin låter man tio droppar falla på tallrik med hjälp av en mycket liten sked, det symboliserar de tio plågorna. Ett liten skål med saltat vatten har man till som dipp som symboliserar de hebreiska slavarnas tårar. Till detta har man givetvis osyrat bröd som i praktiken är något så simpelt som plattbröd som endast består av vatten och mjöl. Man firar inte dödandet av oskyldiga barn, man berättar om legenden om befrielsen från slaveriet i Egypten samtidigt som man äter detta med hjälp av en bok som kallas för haggada shel pesach (påskberättelsen). Allt avslutas med riktig festmåltid med helgrillad kyckling eller liknande och så säger man "L´shana habaa beyrushalyim" (Nästa år i Jerusalem)

Hmmhmm Slavar i Egypten!!! Var ifrån fick de allt guld och silver plus allt annat för att få i hop tabernakel Uppenbarelse tältet menhoran arken offerkärl mm tanken om slaveri för mig innefattar inte att slavar äger kilovis med guld silver dyra tyger och så mycket kreatur Mig veteligen vägde ju bara Menhoran 1 talent ca 33 kilo guld sen så mycket kreatur bara den som tas upp i Torah ang dagliga offer mm av offer riter främst i Exodus och liviticus men även längre fram i Numeri mm. Och har man själv varit slav varför då hålla sig själv med slavar??? Det där med deras situation och uttåget stämmer inte alls det är efterhands konstruktioner.
Senast redigerad av jedidja1 2015-03-13 kl. 19:57.
Citera
2015-03-13, 19:51
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Den ska bestå av Charoset som är en blandning av vin, äpple och kryddor som symboliserar de hebreiska slavarnas murbruk, pepparrot som symboliserar lidandet, ett hårdkokt ägg med sotat skal som symboliserar det fallna templet i Jerusalem och ett kycklingben som symboliserar påskakalammet. Till det dricker man fyra glas vin och av detta vin låter man tio droppar falla på tallrik med hjälp av en mycket liten sked, det symboliserar de tio plågorna. Ett liten skål med saltat vatten har man till som dipp som symboliserar de hebreiska slavarnas tårar. Till detta har man givetvis osyrat bröd som i praktiken är något så simpelt som plattbröd som endast består av vatten och mjöl. Man firar inte dödandet av oskyldiga barn, man berättar om legenden om befrielsen från slaveriet i Egypten samtidigt som man äter detta med hjälp av en bok som kallas för haggada shel pesach (påskberättelsen). Allt avslutas med riktig festmåltid med helgrillad kyckling eller liknande och så säger man "L´shana habaa beyrushalyim" (Nästa år i Jerusalem) Jag gör det för att man ska och för att det förväntas av en men man kan inte säga att jag TROR på allt.

https://www.google.se/search?q=pesach&newwindow=1&tbm=isch&tbo=u&source= univ&sa=X&ei=1DADVfixMYP6ygOS8IHgDA&ved=0CDEQsAQ&b iw=1366&bih=597

Ok, att judarna har lyckats bevara sin kultur i sån hög utsträckning är riktigt imponerande och beundransvärt. Så länge inte GT onda gud dyrkas så är det lika fint som julafton tycker jag, och vad jag förstått är judar i väldigt hög utsträckning ateister/agnostiker. Tack för att du delade med dig av lite judisk kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in