Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Vi kan diskutera vers 4:19 i en annan tråd, men versen är helt å hållet positiv och talar om kvinnors rättigheter.
Tydligen så har kvinnan "rätten" att bli rånad av sin makes släktingar om hon varit "otuktig". På vilket sätt är detta positivt?
Citat:
Denna tråd handlar dock inte om koranen. Att du tycker "goda budskap" är självklara bland människor får tala för dig. Det finns många hedningar i världen som inte alls tycker sådant är självklart.
Tydligen innefattar begreppet "hedningar" här även muslimer eftersom de behöver en bok som talar om detta för dem.
Citat:
Ni humanist-vurmare tror att människokärlek är en naturlig egenskap, men ni har inte sett hur det går till i ogudaktiga samhällen där folk tror på vad som helst. Deras människovärden är inte fredade.
I viss mån ja. Det finns evolutionära skäl till varför vi inte går omkring och dödar varandra och tar våra saker hur som helst. Detta betyder inte att alla bra lagar och rimliga straff kommer naturligt, till detta behöver vi använda vårt intellekt för att förstå vilka handlingar leder till vilka konsekvenser.
Edit: det finns även psykopater (ca 1% av befolkningen) som i mångt och mycket saknar denna inneboende känsla för "rätt och fel".
Sverige och Japan hör för övrigt till två av de mest "ogudaktiga" samhällena, våran brottsstatistik ligger långt under vad de flesta religiösa ländernas.
Citat:
Ni otroende ateister ska nog i framtiden få se vad omoral och icke-troende leder till... Samhällets förfall, säger jag. Folk kräver bara friheter för frihetens skull, och agerar enbart efter sina lustar, och kräver mer och mer rättigheter för sina lustar.
Avsaknad av tro på gud(ar) innebär inte "omoral" (vad nu det är för något nytt ord). Jag törs påstå att de flesta ateister som är ateister p.g.a. att de läst på om saken och bildat sig en välgrundad uppfattning är mer belästa i övriga områden också och i de flesta fall har "moral high ground" (kommer inte på nåt bra svenskt uttryck just nu) gentemot teister.
Citat:
Tro inte att denna typ av samhällen inte funnits tidigare. Se på Babylon där varje kvinna var tvungen att ha sex med en främling utanför templet. Det är väl dit som dagens MTV-generation strävar. Ja, sträva på, men tro inte att ni är de första. Även grekerna använde sina tempel till "helig sex". Om nu människan av sig självt är så god, varför har då alla hedniska folk ägnat sig åt människooffer, månggifte (en man med en mor + dotter t.ex.), ständiga krig med omkringliggande folk, etc? Allt detta hatade judarna så mycket att man sa till folket: sluta med detta. Man förbjöd prostitution, sex med djur, äktenskap med släktingar, osv.
Som vanligt buntar du ihop begreppet ateism med massa saker som inte hör dit.
Belägg för att "alla hedniska folk ägnat sig åt människooffer tack". Vi vet definitivt att abrahamiter ägnat sig åt djuroffer, och det finns flertalet religiösa civilisationer som ägnat sig åt människooffer till sina gudar.
För övrigt de förbud du precis rabblade upp är även förbjudet i det sekulära Sverige.
Citat:
Den sanna människokärlekens religion segrade. Judarna stod som ett rättskaffens folk med sin moral... Men de var hårda och krävande och Jesus sa: "religionen ska handla om kärlek, ni judar är förstockade". Detta spreds till hedningarna också... Varför inte? Alla är ju Guds folk. Och de kristnas budskap var: ni människor är förlåtna, så sluta sörja, och se fram emot er befrielse, som är större än ert liv.
Gud har tillåtit alla människor in i sitt rike, inte bara judarna. Alla som tror med kärlek i sitt hjärta har tillgång dit.
Tidigare var judarna "inte att lita på" enligt dig. Är de "rättskaffens" nu?
Säger du att ett krav för att komma in i paradiset är att "man tror med hela sitt hjärta" på skit som det inte finns bevis för (dvs guds existens)?
Citat:
Vem säger vad som är "ont" och "gott" i religionerna? Det är er (religionskritikernas) subjektiva åsikt...
Det är ont att mörda någon för att denne smädar islam/kristendom/whatever. Det är ont att någon ska torteras för evigt i helvetets eldar bara för att denne inte tror på något som inte är bevisat (vilket både katoliker och muslimer tror på). Detta må vara "subjektivt, men jag vill minnas att du håller med om den första meningen i alla fall. Jag baserar vilka handlanden som är "onda" och "goda" på om det skapar lidande eller välmående. Tvinga kvinnor att bära ex.vis burka är inte optimalt för ett samhälles välmående, speciellt inte ur kvinnornas perspektiv.
Citat:
Men religionerna ändras inte efter vad man råkar "tycka"...
Ja katolska kyrkan är åtminstone inte i sängs med fascismen längre i någon högre utsträckning, de bränner inte häxor på bål m.m. Varför? För att så många tycker numera att detta är fel.
Citat:
Om ni åter önskar prostituera er i kyrkor och heliga hus som babylonierna, eftersom det "skadar ingen", varsågoda. Vi troende anser det dock fel och står för det. Jag är inte emot sinnliga lustar men jag anser det inte något att sträva efter i sig, det vore orimligt, för sinnliga lustar är ju per definition flyktiga.
Jag är inte heller för att enbart sträva efter "sinnliga lustar". Jag har inte uttryckt någon önskan att "prostituera mig i kyrkor", vad är det för svammel?
Citat:
Tja, jag vet inte vad som är rätt... Men jag VÄLJER att tro på det som KAN vara rätt... och det är inte "gör vad som känns bra", det är ologiskt att alla skulle följa detta.
Då så, då kan du inte tro på varken koranen eller bibeln, ingen av dessa kan vara rätt då de är inbördes inkonsekventa.
Citat:
Jag är själv inte kyrkogående, så vad vet jag.... Jag tror ju inte ens på himmel och helvete... annat än metafysiskt. OM Gud är kärleken, som Jesus sa, så skulle han inte skicka folk till helvetet utan vidare... I så fall är Gud != Kärlek. Men jag tror på det Jesus sa... Så varför skulle jag behöva gå i en kyrka.
Jesus påstås ha sagt mycket fint (vi vet inte vad han sa, det finns inga direkta ögonvittnesskildringar), som även ateister kan ta till sig. Jesus påstås även ha sagt en del skit, som att han ska skicka folk till helvetet om man inte följer honom. Han påstås även ha sagt att vi inte ska tro att han kommer för att bringa fred, utan ett svärd. Han påstås även ha sagt att vi ska föra hans fiender till honom och hugga dem med ett svärd framför honom. Inte särskilt kärleksfulla budskap IMO.
Jag tycker inte heller att du behöver gå till varken en kyrka, moské eller tempel. Tro på gud om det får dig att må bättre. Vill du ha bra källor till moral och vägledning i livet så finns det bra mycket bättre böcker än både bibeln koranen toran eller någon annan "helig bok". Inte nu för att dessa böcker inte innehåller något bra, givetvis har de fina bitar. Men dessa fina bitar hittar man bättre annorstädes, och slipper all orimlig och ond skit.