Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Bibeln innehåller två förbund med Gud, det nya förbundet innebar att lagen skulle "skrivas i hjärtat" bland annat:
"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk."(Jeremia 31:31-33 Bibel2000)
GT profeterar om Messias som skulle komma och införa det nya förbundet, och det var Jesus:
"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er."(Lukas 22:20 Bibel2000)
Det tidigare förbundet gäller inte längre:
"Därför är det ett nytt förbund som Kristus förmedlar, för att de kallade skall få det utlovade eviga arvet, sedan han dött för att befria dem från överträdelserna under det förra förbundet." (Hebr 9:15 Bibel2000)
Som sagt det du skriver uppfattar jag som Nya testamentet, borde det inte stå i Gamla testamentet om det skulle komma ett nytt förbund?
I min Bibel jag läser i som är en gammal familjebibeln dock inte min då den är köpt på aktion.
Då är GT både NT med och står skrivet:
NT, Evangelium enigt Lukas: 22:20
Sammalunda tog han ock kalken, efter måltiden, och sade: »Denna kalk är det nya förbundet, i mitt blod, som varder utgjutet för eder.
och
NT, Brevet till Hebréerna: 9:15
Så är han medlare för ett nytt förbund, på det att de som voro kallade skulle få det utlovade eviga arvet, därigenom att en led döden till förlossning ifrån överträdelserna under det förra förbundet.
Sen i Gamla Testamentet fick jag se nu:
GT, Jeremia: 31:31, 31:32 31:33
31 Se, dagar skola komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus;
32 icke ett sådant förbund som det jag slöt med deras fäder på den dag då jag tog dem vid handen till att föra dem ut ur Egyptens land det förbund med mig, som de bröto, fastän jag var deras rätte herre, säger HERREN.
33Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras bröst och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk.
Som sagt detta står ju i GT som sagt, så med andra ord GT värdelös typ?
Som sagt inte expert på området hur mycket av GT följer Judarna?
Moseböckerna fattar jag väl dock
Om det står skrivet nånstans i Toran, undrar jag om att det ska komma ett nytt förbund?
Om inte vad var det som skilde Toran och GT åt på den tiden då det står samma sak nästan i båda då?