2015-03-13, 12:19
Medlem
Ja, ni som följer bibeln följer ni GT(gamla testamentet) eller NT (Nya testamentet) kanske både och hur ser det ut för er?

Tanke på GT förbjuder visa saker medan NT tillåter visa saker och inte säger nånting om det.
Hur kan ni följa både delarna då om ni gör det?

Sedan tanke på GT, det är väl skrivit av GUD som man säger, och NT borde väl vara skrivit av en människa? Är själv inte så insatt i ämnet. Är typ icketroende på nånting alls känns det som, men jag tror nåt något gjorde så det blev BigBang för det kan inte ha sket av sig av en slump, måste vara nån typ av högre makt av intelligent design och vårat Universum är ett av alla universum i ett Multiuniversum och där i mitten av alla Universum finns svaret på allt. När vi dör tror jag vi hamnar i backen och förmultnar sedan händer det inte så mycket mer tror inte på ett liv efter döden, det är bara svart, inte ens svart typ som det var innan man var född, inte ens något vetande att det fanns ett universum, jord liv, mamma, pappa o.s.v.

Om denna tråd existerar ber jag mod sammanfoga den med den
Citera
2015-03-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hdmiusb
Ja, ni som följer bibeln följer ni GT(gamla testamentet) eller NT (Nya testamentet) kanske både och hur ser det ut för er?

Bibeln innehåller två förbund med Gud, det nya förbundet innebar att lagen skulle "skrivas i hjärtat" bland annat:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.

Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
"(Jeremia 31:31-33 Bibel2000)

GT profeterar om Messias som skulle komma och införa det nya förbundet, och det var Jesus:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er."(Lukas 22:20 Bibel2000)

Det tidigare förbundet gäller inte längre:

"Därför är det ett nytt förbund som Kristus förmedlar, för att de kallade skall få det utlovade eviga arvet, sedan han dött för att befria dem från överträdelserna under det förra förbundet." (Hebr 9:15 Bibel2000)
Citera
2015-03-13, 12:46
Medlem
thewellovedones avatar
Jag följer endast gamla testamentet (tanach på hebreiska, Tora är "bara" de fem Moseböckerna), nya testamentet existerar inte i min värld och vet ingenting om denna skrift överhuvudtaget.
Enligt judendomen som jag tillhör så ska det gamla förbundet aldrig någonsin bytas ut oavsett vad som händer.
Senast redigerad av thewellovedone 2015-03-13 kl. 13:32.
Citera
2015-03-13, 13:06
Medlem
Citat:

Tanke på GT förbjuder visa saker medan NT tillåter visa saker och inte säger nånting om det.
Hur kan ni följa både delarna då om ni gör det?

Sedan tanke på GT, det är väl skrivit av GUD som man säger, och NT borde väl vara skrivit av en människa? Är själv inte så insatt i ämnet. Är typ icketroende på nånting alls känns det som

GT följer man budorden i stort, men man följer NT, eller jesus som är kärleken och Gud.

Både GT och NT är skriven av människor men inspirerad av Anden, ( Gud )
Citera
2015-03-13, 13:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

"Därför är det ett nytt förbund som Kristus förmedlar, för att de kallade skall få det utlovade eviga arvet, sedan han dött för att befria dem från överträdelserna under det förra förbundet." (Hebr 9:15 Bibel2000)

Och med vilken "auktoritet" i bibeln ändrades förbundet?
Citera
2015-03-13, 14:11
Medlem
Citat:
Bibeln innehåller två förbund med Gud, det nya förbundet innebar att lagen skulle "skrivas i hjärtat" bland annat:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.

Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
"(Jeremia 31:31-33 Bibel2000)

GT profeterar om Messias som skulle komma och införa det nya förbundet, och det var Jesus:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er."(Lukas 22:20 Bibel2000)

Som sagt det du skriver uppfattar jag som Nya testamentet, borde det inte stå i Gamla testamentet om det skulle komma ett nytt förbund?

I min Bibel jag läser i som är en gammal familjebibeln dock inte min då den är köpt på aktion.
Då är GT både NT med och står skrivet:

NT, Evangelium enigt Lukas: 22:20
Sammalunda tog han ock kalken, efter måltiden, och sade: »Denna kalk är det nya förbundet, i mitt blod, som varder utgjutet för eder.

och

NT, Brevet till Hebréerna: 9:15
Så är han medlare för ett nytt förbund, på det att de som voro kallade skulle få det utlovade eviga arvet, därigenom att en led döden till förlossning ifrån överträdelserna under det förra förbundet.

Sen i Gamla Testamentet fick jag se nu:

GT, Jeremia: 31:31, 31:32 31:33

31 Se, dagar skola komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus;

32 icke ett sådant förbund som det jag slöt med deras fäder på den dag då jag tog dem vid handen till att föra dem ut ur Egyptens land det förbund med mig, som de bröto, fastän jag var deras rätte herre, säger HERREN.

33Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras bröst och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk.

Som sagt detta står ju i GT som sagt, så med andra ord GT värdelös typ?
Som sagt inte expert på området hur mycket av GT följer Judarna?

Moseböckerna fattar jag väl dock

Om det står skrivet nånstans i Toran, undrar jag om att det ska komma ett nytt förbund?

Om inte vad var det som skilde Toran och GT åt på den tiden då det står samma sak nästan i båda då?
Citera
2015-03-13, 14:58
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jag följer endast gamla testamentet (tanach på hebreiska, Tora är "bara" de fem Moseböckerna), nya testamentet existerar inte i min värld och vet ingenting om denna skrift överhuvudtaget.
Enligt judendomen som jag tillhör så ska det gamla förbundet aldrig någonsin bytas ut oavsett vad som händer.

Öh va? följer du på riktigt GT??? För att citera den halvbraiga rullen Exodus: of gods n kings. Ramses: "Is this your god? A killer of children. What kind of fanatic worship such a god?"

Viktig fråga.
Citera
2015-03-13, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Öh va? följer du på riktigt GT??? För att citera den halvbraiga rullen Exodus: of gods n kings. Ramses: "Is this your god? A killer of children. What kind of fanatic worship such a god?"

Viktig fråga.

Ni ateister förstår inte att judendomen är en flexibel religion.
Dödsstraff slutade man med för 2000 år sedan...
Gnälltanter som Sam Harris och Dawkins tror på allvar att detta är relevant för en diskussion om religion.
Inom judendomen är den muntliga torahn nästan lika viktig som Torah, men religionskritiker tror att judarna bara följer Torah. Det beror på att religionskritiker cherrypickar det DE tycker en religion består av och kritiserar dessa delar. Religionskritiker är överlag lögnaktiga och korkade.
Citera
2015-03-13, 15:28
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Gnälltanter som Sam Harris och Dawkins tror på allvar att detta är relevant för en diskussion om religion.
Inom judendomen är den muntliga torahn nästan lika viktig som Torah, men religionskritiker tror att judarna bara följer Torah. Det beror på att religionskritiker cherrypickar det DE tycker en religion består av och kritiserar dessa delar. Religionskritiker är överlag lögnaktiga och korkade.

Dom går väl en hel del efter Talmud och vad som står i Judiska encyklopedin se minst en kvart väldigt intressanta skrifter när det kommer till tankar om "Hedningar" och "Kristna"

https://www.youtube.com/watch?v=QH_Bs-pN46s

Annars är det ju så att Jesus presenterar den sanne Fadern vilken inte visar sig särskilt mycket i GT men ändå tillräckligt, men som Jesus sa de har Satan till sin Fader och det va därför Jesus kom för att rädda dem men de förkastade honom (Hörnstenen) som blev ratad enligt skriften.
Senast redigerad av jedidja1 2015-03-13 kl. 15:33.
Citera
2015-03-13, 15:35
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Diskussionen är relevant så länge det finns troende som ligger på eller nära gränsen till dessa galenskaper. För en del krävs det inte mycket för att de ska korsa den.

Sen blir dina argument inte bättre för att du använder facepalm smilies.
Citera
2015-03-13, 15:39
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
men jag tror nåt något gjorde så det blev BigBang för det kan inte ha sket av sig av en slump, måste vara nån typ av högre makt av intelligent design och vårat Universum är ett av alla universum i ett Multiuniversum och där i mitten av alla Universum finns svaret på allt.

Varför "måste" det finnas någon högre makt bara för att du inte förstår hur det gick till? Ett multiversum reducerar dessutom utrymmet för gudar som förklaringsmodell om möjligt ännu mer.
Citera
2015-03-13, 15:43
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariséernas, skall ni inte komma in i himmelriket." (Matt 5:17-20)

Det känns som att många kristna verkar tycka att Paulus är viktigare än Jesus när det kommer till lagar och regler.
(nu är väl iofs just hebreerbrevet antagligen inte skrivet av Paulus, men skitsamma)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in