Citat:
Ursprungligen postat av
Tmïna
hur stor mineringsförmåga har Iran egentligen?
vi har ju hört IR5,s siffra på 10.000 per dygn...
Det låter kanske inte så mycket om man tänker på att gräva ner 10.000 stridsvagnsmina 5 i terränglådan. Jag förmodar att IR5 inte har koll på att det är skillnad på en 10 kgs stridsvagnsmina och en flera hundra kilo tung sjömina.
Om vi jämför med det gamla hederliga svenska försvarat från den tid vi hade ett försvar. Med reservation för dåligt minne, en stridsbåt 90 kan ta 4 stycken sjöminor. Jag har för mig att HMS Carlskrona under sin storhetstid kunde ha ombord en cirka 300 minor.
Under två världskrig 4+6 år fälldes 165 000 minor i östersjön och västerhavet. Att då Iran ens har 10.000 sjöminor värda namnet är knappast sannolikt. Än mindre kapacitet att fälla dessa på ett dygn.
Om vi antar att Irans skägg skall klara av att fälla 10.000 minor på ett dygn, så måste de klara av att fälla 420 minor i timmen (!) och detta utan att någon skulle märka detta samtidigt som ett flertal länder utöver satellit och flygbevakning har en stor minröjnings styrka på plats i persiska viken.
Känns nog som att enda chansen att Iran kan lägga ut 10.000 minor är att persiska viken fryser till is och att man lägger ut landminor.