Citat:
Ursprungligen postat av
Confidant
Argumentet "De har haft fel hittills så de kommer ju fortsätta ha fel" är ett löjligt argument. När jag köpte min BR tyckte jag tom att priserna i Stockholm var relativt låga med tanke på vad man fick:
Största staden i Skandinavien, hög befolkningstillväxt, extrem bostadsbrist, ränteavdrag, amorteringsfrialån, billigt att köpa jämfört med att hyra andrahand(på den tiden jag köpte)
Men då betalade jag inte ens 30 000 kr/kvm för min lya, nu är priserna över 70 000kr/kvm för smålägenheter där jag bor...
Jag tror vi står inför ett prisfall men jag trodde inte det förut, tvärtom tyckte jag det fanns många bra kap man kunde göra på den tiden jag köpte. Tillskillnad från många andra här tror jag inte den stora bubblan är innerstan. Tror ytterförorterna med stora sociala problem är läskigt övervärderade. Vi snackar lägenheter i betongförorter som går för miljonbelopp, det helt sinnessjukt att folk betalar såna summor. Tänk på att detta är områden där köparna verkligen inte har köpkraft, tack vare den låga månadskostnaden kan man motivera priserna men med amorteringskrav och högre räntor i framtiden... tror stora prisfall väntar runt hörnet.
Har en klart positivare bild av innerstan och attraktiva närförorter(ok, jag bor själv i en närförort så jag är väl kanske inte 100% objektiv). Stor efterfrågan på smålägenheter i "rätt" områden.
Alltid lika spännande att följa lugnet före stormen....
Folk inser inte dynamiken i snöbollseffekten - prisfallet kan bli så enormt mkt större än vad folk idag kan ana i sina värsta mardrömmar. ESNY-killen har sett filmen Wall Street för många gånger, och det enda han har tagit med sig ut från salongen är att han vill bli som Gecko, (men tänker bara fatta smarta beslut). Från New York så har han tagit med sig de fasonerna till Östermalm, och med sina förädlingsmetoder trissat upp priserna mot och över 100 000 per kvadrat. Vansinne.
Mammon mammon mammon.
Folk vill bo så flott de kan "under detta korta livet" (kollektiv dödsångest) och de vill spekulera och tjäna så mkt pengar de kan, och alla vill hoppa av tåget innan väggen anländer. Alla vet att alla inte fixar detta, men ingen tror att de själva är med in i väggen, och därför tas alla riskerna - det är alltid kul att vara med och spela verklighetens Monopol.

Skapar någon slags "mening" med livet. Självbedrägeri.
Priserna på Östermalm får sedan ringar på vattnet och priserna går upp i resp. stadsdel, vidare till närförort, och sedan till övriga förorter. Politikerna låter det ske, för så är tidsandan. Politikerna är själva maktgalna idioter, och inga visioner ges folket.
Politikerna vill inte bygga bort sina egna möjligheter till miljonvinster. Egot styr anno 2015.
När tåget väl träffar väggen, så blir det ingen vacker syn..
Först ser de i första vagnen, väggen komma där framme.............sedan sprider sig paniken, och det hela eskalerar snabbare o snabbare - och PANG !
Helt plötsligt vill så gott som alla sälja - köparna märker detta, och fler och fler får dumpa iväg objekten medan en viss vinst ännu går att göra - allt medan köparna bara väntar o väntar....där kommer dynamiken. Ekonomi = folks förväntningar på framtiden. Först förväntar sig så gott som alla en viss utv. = flocken styrs i en viss riktning, sedan samma mekanismer fast åt rakt motsatta hållet. Därför stora svängningar, som i förlängningen kan få folk att begå självmord. Därför är det inte hållbart med ett system som lockar folk att bli giriga. Kedjebrevssamhället har vi i våra händer. Sist in = bye bye. Vinnare och förlorare, stora summor, kraschade familjer, folk som blir sjuka, tar sina liv osv osv.
Vi behöver ett system som är mkt stabilare än det strikt kapitalistiska system som vi har idag. Jag förespråkar Humanism. Men jag tror inte på multi-kulti-samhället, så vi kan inte vara humana och ta hit alla som vill komma. Då kraschar på allvar landet Sverige och det hjälper ingen. Vi är redan halvvägs där - vi står nu vid ett mycket! viktigt vägskäl.