Denne man låter alltså Historiska museet stå och prata goja i en timme. Nog för att de flesta anställda är arkeologer och museologer och inte historiker av facket, men borde inte en text av det här slaget få varningsklockorna att ringa hos de flesta?
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Datorspel ses ofta som något tillhörande tonåringar, men jag själv tillhör den första datorspelsgenerationen (född 1967) och närmar mig 50 års ålder. ”The Game Boy Generation” är grå medelålder och har i allt högre grad fått sin historiesyn via datorspel.
... Det som gör datorspel extra intressant är intensiteten i själva historieupplevelsen. Om du själv – personligen via en långvarig och intensiv ansträngning – lyckats besegra dina fiender och triumfera på slagfältet, så blir din historiebild mycket starkare än om du sett en spelfilm. Det var ju så det var! Jag var ju själv där! Det var jag som gjorde det!
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2635927-spel-som-formedlar-det-forflutna
Inget fel med vuxna män som spelar dataspel - Peter Englund gör det också - men om man öppet erkänner att man formar sin bild av historien genom idogt datorspelande så är det något som inte riktigt stämmer. Dessutom lyser Henkes storhetsvansinne igenom i sista stycket:
Jag var ju själv där! Det var jag som gjorde det! (Läs: krossade fascismen med min T34.)
Viss självinsikt hos Henke kan man dock se när han talar om antifascismen som ett religionssubstitut. Så här sade han i en intervju i Babel den 20 oktober 2012:
Citat:
Vi har en gudstro idag och det är antinazismen och minnet av andra världskriget, men gudstron innehåller även en satansgestalt i Adolf Hitler. Så det här är precis som en gammal religiös predikan på 1600-talet. Vi har Gud, antinazismen, minnet av andra världskriget, vi har förintelsekulturen och vi har en Satan i form av Adolf Hitler.
Kul för dig Henke, men mindre roligt för alla som hamnar i kläm i din svartvita historieskrivning. Brasklapp för att Arnstad under det senaste året verkar ha fått upp ögonen för att det "antifascistiska" Sovjetunionen kanske inte var fullt så underbart som Åsa Linderborg påstår.