2015-03-05, 20:12
Medlem
ceridwens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Nu vet jag inte varifrån du får dåligt självförtroende från men givetvis refererar ledande SDare till en nationalekonom med pondus i den offentliga debatten då det i princip inte finns någon eller väldigt få som talar för deras sak. What's the problem?
Nej, det är inga problem att hänvisa till det han skrivit om invandringens kostnader. Var riktat mot alla SD-Kallar som verkar ha nån crush på honom.
Citera
2015-03-06, 00:29
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wincentb
Hur kan Tino Sanandaji vara trovärdig då han själv kommit hit som flykting...
Det där resonemanget är ju ett argumentationsfel av formen "argumentum ad hominem". Det är inte vem Sanandaji är som är det avgörande utan hur vida de resonemang och fakta han lägger fram stämmer.

Citat:
Nationalekonomen Tino Sanandaiji borde kanske även räkna in det moraliska ansvaret av att hjälpa människor i nöd i sina beräkningar för att bli trovärdig.
Fast moral är något annat än nationalekonomiska beräkningar. Att blanda ihop dessa är ju även det ett argumentationsfel.
Citat:
Allt kan heller inte mätas i lönsam, eller olönsam...
Det stämmer men det som är vinst/kostnad eller utgift/intäkt upphör inte att vara det bara för att man tycker annorlunda.
Citera
2015-03-06, 07:07
Medlem
Har Tino Sanandaji varit en lönsam invandrare för nationen Sverige..? Förmodligen har han det eftersom han är välutbildad och arbetar och därigenom genererar ett välstånd åt oss alla.

Jag vet inget om hans familj eller bakgrund, men jag antar att han kom hit med sin familj och frågan är då om det var lönsamt att ta emot Tinos familj, med tanke på hans eget sätt att beräkna kostnader för att ta emot flyktingar...

Så som jag förstår Tino Sanandaji, så anser han att det är fel att vi tar emot flyktingar eftersom det kostar så mycket pengar, är det då inte en rimlig tanke att vi också borde låtit bli att ta emot Tino..?

Självklart får en flykting som Tino vara emot att vi tar emot andra flyktingar, förmodligen är främlingsfientligheten lika utbredd hos invandrare som bland infödda svenskar, men det är en inkonsekvent åsikt.

På samma sätt är det inkonsekvent av de som är emot att vi tar emot flyktingar att hänvisa till siffror som kommer från någon som själv kommit hit som flykting.
Inte beräkningarna i sig, utan för att denne nationalekonom i sig är ett levande bevis på motsatsen till hans egna beräkningar.
Citera
2015-03-06, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceridwen
Det där resonemanget har han bemött flera gånger väldigt aggressivt, att andra ska bestämma var hans lojalitet ska/bör ligga, tror att han kallat det "primitivt klantänkande" eller liknande. Han ser sig som kurd men känner uppenbarligen lojalitet och en viss tacksamhetsskuld eller liknande mot Sverige/svenskar.

Jag vill först säga att jag inte vet något om Tino Sanandaji, men att jag funnit det märkligt med att en nationalekonom som själv kommit hit som flykting har de åsikter som han har.

Om din uppgift stämmer att Tino ser sig som kurd (trots att han endast var 5 år då han kom till Sverige), så förefaller han inte särskilt integrerad i vårt samhälle...

Egentligen vill jag inte ha så mycket uppfattning om andra enskilda personer som jag inte vet så mycket om, men eftersom flera på detta forum hänvisar till denne ekonoms beräkningar, så kan jag inte låta bli att fundera kring det lustiga i att motståndare till att ta emot flyktingar just hänvisar till en nationalekonom som själv kommit hit som flykting...

Hur ställer sig SD-kalle till uppgiften att Tino främst ser sig som en kurd...?
Citera
2015-03-06, 08:49
Medlem
ceridwens avatar
Citat:
Jag vill först säga att jag inte vet något om Tino Sanandaji, men att jag funnit det märkligt med att en nationalekonom som själv kommit hit som flykting har de åsikter som han har.

Om din uppgift stämmer att Tino ser sig som kurd (trots att han endast var 5 år då han kom till Sverige), så förefaller han inte särskilt integrerad i vårt samhälle...

Egentligen vill jag inte ha så mycket uppfattning om andra enskilda personer som jag inte vet så mycket om, men eftersom flera på detta forum hänvisar till denne ekonoms beräkningar, så kan jag inte låta bli att fundera kring det lustiga i att motståndare till att ta emot flyktingar just hänvisar till en nationalekonom som själv kommit hit som flykting...

Hur ställer sig SD-kalle till uppgiften att Tino främst ser sig som en kurd...?
Man kan väl vara fullt integrerad och samtidigt se sig som kurd?

Varför skulle Tino identifiera sig med en heterogen massa potentiella invandrare? Snarare troligare att han identifierar sig med befintliga invandrare i Sverige, och för dem är inte fortsatt massinvandring gynnsamt. Han skrev ju på Twitter att det var att sprida "falskt medvetande" att inte erkänna att det fanns en intressekonflikt mellan arbetare i Sverige och utländsk arbetskraft.

För övrigt skulle jag inte tro att han är mot att personer med reella skyddsskäl beviljas asyl.
Citera
2015-03-06, 09:47
Moderator
Siegfrids avatar
Så håller vi oss till ämnet som är relationen Tino Sanandaji och Sverigedemokraterna.
Allmän invandringsdebatt finns det andra forum och trådar för.
Inlägg raderade.
/Mod.
Citera
2015-03-06, 11:10
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Det jag framförallt reagerar på med Tino Sanandaji är hans kritik mot mångkulturen. En sak hade varit ifall han bara var skeptisk till medias invandringsbeskrivning, då hade det bara varit en sanningssägande ekonom. Men när det gäller Tino så finns det en ideologisk kritik mot mångkulturalismen som ju är en av SDs ideologiska grundpelare och något som SD är i princip ensamma om. Detta gör att det hela blir väldigt mycket mer intressant enligt mig.

Poäng tagen, det är intressant. Sen är det tydligt att han har andra åsikter än SD när det gäller arbetsmarknad t ex. Han tycker inte heller att det är nödvändigt att minska invandringen till den nivå SD kräver, vilket är en lustig slutsats.
Citera
2015-03-06, 11:50
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Det gynnar bara SD ännu mer om Sandanaji tar avstånd från SD. En nationalekonom med invandrarbakgrund som totalsågar mångkulturpolitiken. Det blir svårt med de vanliga "du är rasist", "du är främlingsfientlig", "du är en SD-bonde"-argumenten. Tino är en person som helt enkelt drabbats av en allvarlig diagnos av ärlighet vilket skär sig med vad som förväntas av gemene kulturmarxist.

Han verkar helt enkelt irritera sig på att kulturmarxisterna ljuget spaltmeter.
Bra sammanfattning, hoppas att Tino fortsätter att vara ärlig och invandringskrisk och håller sig borta från SD..
Citera
2015-03-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceridwen
Man kan väl vara fullt integrerad och samtidigt se sig som kurd?

Varför skulle Tino identifiera sig med en heterogen massa potentiella invandrare? Snarare troligare att han identifierar sig med befintliga invandrare i Sverige, och för dem är inte fortsatt massinvandring gynnsamt. Han skrev ju på Twitter att det var att sprida "falskt medvetande" att inte erkänna att det fanns en intressekonflikt mellan arbetare i Sverige och utländsk arbetskraft.

För övrigt skulle jag inte tro att han är mot att personer med reella skyddsskäl beviljas asyl.

Jo visst kan man ha en identitet som kurs och samtidigt vara integrerad i svenska samhället.

Sen kan jag inte släppa tanken på hur någon som själv kommit hit som flykting och lyckats bli integrerad här har lyckats bli en person som SD-sympatisörer hänvisar till stup i kvarten.
Tycker detta är motsägelsefult och lustigt på samma gång...

Min tanke är att Tino Sanandaji är ett levande expempel på att "den öppna famnens väg" är den rätta oavsett vad han kommer fram till som nationalekonom, då han själv är ett bevis på motsatsen genom sitt eget exempel...
Citera
2015-03-06, 12:56
Medlem
storytellers avatar
Jag tror att det här grundar sig i den stora diskrepans som tyvärr finns mellan vad som står i partiprogrammet/vad företrädare säger offentligt och vad många i partiet "egentligen" tycker utanför det offentliga rummet. Det finns enligt min uppfattning fortfarande inom SD en rätt stor del av representanterna och väljarna som bakom kulisserna (på Flashback, i privata sammanhang) snarast drar åt SvP-hållet i sina åsikter och är långt ifrån den yta som visas upp i media och som är i princip identisk med Tinos idéer. Tino vill därför inte beblanda sig med partiet i sig, utan hans mål är att de etablerade partierna ska förstå den samhällsekonomiska aspekten av invandringen och förändra sina idéer kring det hela.
Citera
2015-03-06, 17:36
Medlem
Nu är jag inte SD:are men har (tycker mej) förståelse för problemformuleringen, som även Tino verkar dela. Hurusom haver så Borde SD vara tacksamma att deras problemformulering inte endast delas av partisympatisörer.

Det är ju lite som när det rödgröna vill såga betyg från fjärdeklass rad upp institutioner som delar deras uppfattning; lärarna, facket och forskningen säger... Ger större tyng i kraft av sina olika infallsvinklar och samhällsfunktioner än vart och ett enskilt, vilket endast uppfattas som särintressen.
Citera
2015-03-07, 10:41
Medlem
Ringarnas avatar
Tino tar en twitterpaus.

http://www.tino.us/2015/03/twitter/

Kanske är bäst så. Jag gillar Tino och har läst det mesta han skrivit, men formatet passar honom inte. Han blir ofta förbannad, rasar i alla riktningar och fastnar ständigt tramsdiskussioner. Han tjafsade under flera dagar med knäppgöken Behrang Kianzad och under gårdagen tävlades det med Johan Ehrenberg om vem som hade störst crowdfunding. Inte bra för hans trovärdighet som saklig akademiker.

Det här med SD är typiskt Tino. Han häver ur sig något lite olämpligt i affekt (SD är trash från Skåne), och när han blir konfronterad med det så exploderar han åt alla håll. Han är arg på Ehrenberg som lagt ut ofullständig mailkorrenspondens, han är arg på en påstådd sverigedemokrat som vill ha tillbaka crowdfundingpengar, han är arg på människor som vill se mönstringsdatan han talar om. Tino skriver till och med att han "noterar namnet" på en fjunig statsvetare som ifrågasatt det lämpliga i använda IQ-data som Tino gör.

Att Tino distanserar sig från SD är, som många redan påpekat, bara bra för alla inblandade. SD får en oberoende ekonom att hänvisa till och Tino slipper, i någon mån, reduceras till en onkel Tom av den toleranta vänsterrörelsen. Tycker vidare inte att det Tino skrev skrev om Sverigedemokraterna var något att höja ögonbrynen åt. Han har uppenbarligen skrivit det i tron att mailet var privat och i sak är det inte konstigare att dra paralleller mellan skånskt trash och SD än det är att förknippa vänstern med känslostyrda stenkastare. Osakligt och lite barnsligt, men jag har själv recenserat mina åsiktsfränder i SD på liknande sätt.
Senast redigerad av Ringarna 2015-03-07 kl. 11:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in