2015-03-12, 18:07
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Och där kom en ny "sanning" i en annan tappning än den IR-ligan gav, inte konstigt det är så dåligt med initiativförmågan hos dem när de måste speja efter fiender hela tiden förklädda "va det nu ska vara bra för" ingen tid att producera något produktivt.
jag orkade inte en kommentera detta. har fortfarande ont i magen efter skrattanfallet
Citera
2015-03-12, 18:09
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Att samordna och verifiera uppgifter från 10000 uppgiftslämnare gör troligtvis systemet så otroligt trögt att det inte medger mer än en grov uppskattning av var målet befinner sig.

Jag trodde inte att det var på den nivå den framstående och högteknologiska nationen Iran som ska sänka ett hangarfartyg befann sig.
man har helt enkelt ett system med olikfärgade post-it lappar, så blir det enkelt att sortera...
Citera
2015-03-12, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av waremblem
Svenska soldater rullar stridsfordon(cv9040) som kan slå ut era strv. Våra flygplan är långt överlägsna era(Jas39 gripen). Vi har världens bästa strv (Leo2) jag säger dock inte att vi har resurser eller viljan att anfalla något land framför allt inte Iran och då har vi världens modernaste vapenindustri (I samarbete med Natoländer)
Nu ska vi inte diskutera det till punkt och pricka.. men bör bara påpeka att du bör skriva: "svenska soldater rullar stridsfordon (cv9040) som kan slå ut era strv. Vårt halv-svenska* flygplan är långt överlägsna era (Jas39 gripen). Vi har importerat världens bästa (Leo2) jag säger dock inte att vi har resurser eller viljan att anfalla något land framför allt inte Iran då har vi världens modernaste vapenindustri (I samarbete med Natoländer)"

*En hel del av flygplanet är importerat, bla. motorn.
Citera
2015-03-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Citatet ovan för dit säger väl allt om den doktrin som tillämpas, hög teknologin är ju den väst använde på 60 talet men gubevars uppdaterad av deras framstående hemliga forskningscentraler djupt ner i de osynliga tunnlarna under hela landet som vaktas av 1000000 bönder med förklädnad och maskerade lantbruksredskap som egentligen är supervapen.

Det är för att vi inte kan SE deras superdoktriner, vi måste lära oss SE.
Citera
2015-03-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Nu ska vi inte diskutera det till punkt och pricka.. men bör bara påpeka att du bör skriva: "svenska soldater rullar stridsfordon (cv9040) som kan slå ut era strv. Vårt halv-svenska* flygplan är långt överlägsna era (Jas39 gripen). Vi har importerat världens bästa (Leo2) jag säger dock inte att vi har resurser eller viljan att anfalla något land framför allt inte Iran då har vi världens modernaste vapenindustri (I samarbete med Natoländer)"

*En hel del av flygplanet är importerat, bla. motorn.
Absolut är inte hela gripen svenskt(runt 50% tror jag) men CV9040 är det. det är helt OT men våra grejor är bättre än Irans iallafall det är säkert. men nu är vi långt OT blev bara sur över det jag citerade innan. Irans flyg är ju byggda av USA för 30 år sedan...
Citera
2015-03-12, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av waremblem
Absolut är inte hela gripen svenskt(runt 50% tror jag) men CV9040 är det. det är helt OT men våra grejor är bättre än Irans iallafall det är säkert. men nu är vi långt OT blev bara sur över det jag citerade innan. Irans flyg är ju byggda av USA för 30 år sedan...
Jag håller med dig, F14 presenterar däremot fortfarande bra.. däremot har Iran inte särskilt många sådana.
Citera
2015-03-12, 18:34
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det går inte så bra för dig idag, heller. Jag upprepar och här får du ta IR5:s plats eftersom du nu gav dig in i leken:

Hangarfartyg av Nimiz-klassen har ett djupgående på 12,5 m. Vad är då din poäng med bilden över Persiska vikens vattendjup? Hur stor andel av Persiska vikens 251 000 km² menar du att hangarfartyget kan respektive inte kan befinna sig på?

Svaret skall alltså bestå av
1. En förklaring över poängen med djupkartan.
2. Två stycken tal som svar på vilken yta fartyget kan och inte kan befinna sig på, antingen uttryckta i km² eller %. Gärna inklusive hur du har räknat.

Skriv ingenting annat än detta om du vill få någon poäng i debatten.

Kartan IR5 postade behöver du titta på för att begripa att du behöver farleder.
Djupgående på 12,5,om uppgifterna stämmer så måste du till minst 20m djup.PG är inte jämn under ytan som många verkar tro.
De djupaste delarna tillhör Iran.Parkeringar? PG är hamnar på världens 2:a plats när det gäller trafik.
Observatörer?Ja
Senast redigerad av Literal 2015-03-12 kl. 18:42.
Citera
2015-03-12, 19:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Kartan IR5 postade behöver du titta på för att begripa att du behöver farleder.
Djupgående på 12,5,om uppgifterna stämmer så måste du till minst 20m djup.PG är inte jämn under ytan som många verkar tro.
De djupaste delarna tillhör Iran.Parkeringar? PG är hamnar på världens 2:a plats när det gäller trafik.
Observatörer?Ja
2. Två stycken tal som svar på vilken yta fartyget kan och inte kan befinna sig på, antingen uttryckta i km² eller %. Gärna inklusive hur du har räknat.

Citera
2015-03-12, 20:05
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Nu babblar du!
Poängen är ju att du inte kan parkera hangarfaryget och samtidigt undkomma upptäckt.Kustnära zoner är också turistorter med höghus.Vart kan ett hangarfartyg vara?inte hos iranierna,inte hos araberna heller!För att inte tala om alla installationer och öar.Vad fan är det du inte begriper?
Vill man få lite fart på fartygen ska USN dessutom ta sig till farlederna,som vid det här laget och med största sannolikhet är tungt minerade.
Exporterna behöver också eskortgrupper,så det förefaller lite motsägelsefullt.
Citera
2015-03-12, 20:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag håller med dig, F14 presenterar däremot fortfarande bra.. däremot har Iran inte särskilt många sådana.

Nja. De hade nog kunnat prestera bra förutsatt att de blivit kontinuerligt uppdaterade och uppgraderade. Nu har de ju inte det.
Citera
2015-03-12, 20:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nu babblar du!
Poängen är ju att du inte kan parkera hangarfaryget och samtidigt undkomma upptäckt.Kustnära zoner är också turistorter med höghus.Vart kan ett hangarfartyg vara?inte hos iranierna,inte hos araberna heller!För att inte tala om alla installationer och öar.Vad fan är det du inte begriper?
Vill man få lite fart på fartygen ska USN dessutom ta sig till farlederna,som vid det här laget och med största sannolikhet är tungt minerade.
Svara bara för fan på det jag frågade annars kan du hålla käften eller skriva till någon annan. Hur många procent?
Citera
2015-03-12, 20:10
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Nu babblar du!

Hangarfartyget ska inte "parkera" någonstans. För helvete pojk, skaffa baskunskap.

Vad fan dravlar du om exporterna för? Du menar alltså seriöst att Iran bara ska skada och sänka oljetankers från allehanda länder, samt hindra deras handelsflottor från att röra sig på internationellt vatten eller i överenskomna zoner, helt utan att de reagerar?

Du tror alltså inte bara att Iran är överlägset USA, utan också hela den industrialiserade världen?

Ta dig samman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in