Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Nej eftersom det är mer för alla. Hyresbostäder till några få är något helt annat.
Okej, du är alltså inkonsekvent. Ja, det är ju lättare att ha åsikter när man inte utsätter dem för någon slags prövning, antar jag...
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Om hyrorna är på rätt nivå kommer man bo som man har råd och inte överutnyttja beståndet.
Vad tycker du om situationen i Hong Kong? De har inga problem med att folk inte hittar någonstans att bo.
http://edition.cnn.com/2009/WORLD/asiapcf/10/28/cage.homes/
Frågan jag ställde var:
På vilket sätt är utbudet inte optimalt använt? Vilken snittyta per person är rimlig sett till Stockholms bostadsbestånd, och hur har du kommit fram till det? Kan du svara på den frågan? Det är nämligen så att uttalandet om hyror som ligger på rätt nivå är fullständigt snömos så länge du inte kan definiera någon slags standard. Alternativet är att du tycker att situationen i Hong Kong är oproblematisk.
Men vad är hyror på rätt nivå? Var finns det tillgängliga, vita förstahandskontrakt? Vad kostar dessa lägenheter? Kan du visa mig? Jag fick erbjudande om arbete i Stockholm för några månader sedan och lekte med tanken på att flytta tillbaka. Jag är helt ointresserad av att köpa i Stockholm eftersom att jag i så fall hellre skulle köpa någonting dubbelt så stort här (västeuropeisk huvudstad), och skulle vi flytta till Sverige hade det varit på tidsbegränsat kontrakt ändå.
Jag är inte heller särskilt intresserad av att bo innanför tullarna, och vi behöver minst en fyra, helst en femma. Jag tänkte mig 10 000-15 000 i kallhyra. Den information jag fick av de bostadsförmedlare jag talade med var att det bästa var att hyra ett hus och hoppas på att få ett förstahandskontrakt genom bostadssnabben eller vad det hette.
Kan du visa mig var dessa förstahandskontrakt du talar om finns?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Vad du inte verkar förstå är att så fort en hyra understiger marknadens uppfattning om nivån så kommer en kö att uppstå helt naturligt. Det ligger i liksom i sakens natur utom möjligen för kommunister.
Jag bor i en stad med marknadshyror. De enda kommunala hyresrätterna som finns är till för låginkomsttagare, arbetslösa och andra behövande. Vi andra får köpa eller hyra på den privata marknaden. Det fungerar jättebra, eftersom att det inte finns BRF på samma sätt här, grannarna kan alltså inte sätta stopp för uthyrningen. Det finns, men det är extremt ovanligt och brukar främst handla om att man bara vill ha folk över 60, att man skapar en slags privat pensionärsboende.
I Sverige har ägarlägenheter däremot inte funnits särskilt länge, det är förbjudet att göra om existerande bostäder till ägarlägenheter och det är problematiskt med finansieringen av nybyggnation av ägarlägenheter jämfört med BRF.
Om man vill ha kvar systemet med BRF och på så sätt fullständigt sätta all form av privat uthyrning fullständigt ur spel och behålla en av de mest dysfunktionella privata hyresmarknader som existerar i västvärlden, då krävs det att man förser marknaden med kommunala hyresrätter.
Börjar poletten trilla ner? Alla dina argument rörande "marknaden" faller platt på näsan så länge du försvarar ett system som inte har någon marknad att tala om. Du försvarar inte en fri marknad, så sluta lura dig själv.