2015-03-12, 12:17
Medlem
Radio Väst rapporterar från häktningsframställan

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6114625

Pågår.
Citera
2015-03-12, 12:17
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Hennes utsaga är i en artikel i media, vad hon sagt när hon hörts av länsman vet vi inte men kan med säkerhet säga att alla vittnesutsagor kommer att nagelfaras.

Kan ju vara motsägande om han skulle ha sovit med henne medan mobilen var ut på en egen vandring i grannskapet eller det finns markör på BP från pojkvännen.

men han var väl med på festen också ?
Citera
2015-03-12, 12:18
Medlem
Tycker att polisen redan första dagen gick ut att mordet hände på morgonen
Sen ändrades till kl 01.00 ?!

Tycker fortfarande polisen verkar ha svag bevisning .

Angående lögner vid polis förhör så är det okej att ljuga men inte vid vittnes båset under ed .
Citera
2015-03-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Men gäller det även för personer som själv står under hot? Kan tänka mig att ren överlevnadsinstinkt gör människor mer kallblodiga. Eller vad tror ni?

Det har du nog rätt i. Står man inför en aktut livshotande situation tar nog till stor del reptilhjärnan över ens handlingar och spärrar släpper.
Men i det fallet... skulle mgm dödat för att de själva stod under hot och då ifrån vem, eller kanske i självförsvar?
Citera
2015-03-12, 12:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusuyLoL
Jaså? Hade för mig att det blir en FUP, men då ingen offentlig handling och den stannar i polisens/tingsrättens ägo.
De papper som har producerats av polis och åklagare sammanställs inte till någon FUP om det inte blir något åtal, och sådana papper hamnar heller aldrig hos tingsrätten.

Citat:
Finns hotbild mot mgm så kan de bli tal om sekretess, för att skydda de som privatpersoner. Rätta mig om jag har fel
Det finns lite olika sekretessgrunder, men man sekretessar inte en FUP för att det finns en hotbild mot den misstänkte. Överhuvudtaget sekretessar man, om det görs, enstaka uppgifter eller bilagor, aldrig en hel FUP.
Citera
2015-03-12, 12:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Plus att de som häktas inte alltid häktas på sannolika skäl även om åklagaren begär det (eller begär åklagaren alltid det?). Domstolen kan komma fram till att häktning ska ske, men bara som "skäligen misstänkta", och då har åklagaren en vecka på sig att plocka fram mer bevis. Inga mer bevis - den häktade släpps.

Någon som vet hur vanligt det är att det blir "skäligen misstänkt" istället för sannolika skäl?
Vid närmare eftertanke är nog de där 15% måttet på när åklagaren inte får som h*n vill - dvs både när den misstänkte släpps och när domstolen justerar ner misstankegraden.
Citera
2015-03-12, 12:25
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silbersky00
Tycker att polisen redan första dagen gick ut att mordet hände på morgonen
Sen ändrades till kl 01.00 ?!

Tycker fortfarande polisen verkar ha svag bevisning .

Angående lögner vid polis förhör så är det okej att ljuga men inte vid vittnes båset under ed .

liken hittades på morgon av en joggare / denna var den första som larmade på morgonen, MEN vittnen har samstämmigt hört vapen som avlossats på natten - så liken har legat där på efternatten plus att rättsmedicin bör kunna fastställa ganska exakt tid för skjutningen när de fått in kropparna

det är inte polisens sak att framföra bevisning, det ska en åklagare göra
Senast redigerad av MeMajk 2015-03-12 kl. 12:33.
Citera
2015-03-12, 12:26
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
-BO kommer i kontakt med skövde-gruppen via MGM (antingen bara allmän kännedom eller på någon mer konkret nivå som att dom skall sälja ett parti tex)
-BO "golar" eller gör på annat sätt något som orsakar tillslaget i skövde
-Skövdetyperna anser att MGM orsakat detta eftersom dom är mellanhanden till BO
-Skövde gör det tydligt att MGM nu är skyldiga att skjuta BO
-MGM skjuter BO
?

Eller så är det så simpelt som att BO "brustit i respekt bruschhannn" och MGM är störd i huvudet. Förmodligen mer troligt antar jag, snarare än någon gangsterhärva.
Snuten har haft span på skövde ligan länge! Och den avgörande bevisningen fick dom tidigt i februari i och med att folk satt på Facebook och jidrade.
Citera
2015-03-12, 12:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte polisen tar något hon säger på allvar, så risken för att hon kan påverka någon utgång i något av betydelse, är lika med noll. Jag uppfattar inte denna tjej som ett sanningsvittne, bara en förlorad själ.

Det är tragiskt med en tjej som är så vilsen vid så unga år! Finns det inga bra killar över till henne i Uddevalla?

Har hon inga föräldrar eller bröder som kan tala förnuft med henne?

Det kan ju vara hur som helst med sovandet men vilka som var med i bilen från Landvetter är ju så lätt att kolla så där tror jag mer på henne.

Ingen av bröderna är ju dömda för något ännu.
Citera
2015-03-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
men han var väl med på festen också ?
Det är den andra mgm som ska ha varit på festen men då runt halv tre på natten
Citera
2015-03-12, 12:31
Medlem
fusuyLoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De papper som har producerats av polis och åklagare sammanställs inte till någon FUP om det inte blir något åtal, och sådana papper hamnar heller aldrig hos tingsrätten.

Det finns lite olika sekretessgrunder, men man sekretessar inte en FUP för att det finns en hotbild mot den misstänkte. Överhuvudtaget sekretessar man, om det görs, enstaka uppgifter eller bilagor, aldrig en hel FUP.

Med undantag sexualfall. Då är det sekretess, det svaret har jag fått av en domstolshandläggare.
Citera
2015-03-12, 12:31
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
liken hittades på morgon av ett tidningsbud / denna var den första som larmade på morgonen, MEN vittnen har samstämmigt hört vapen som avlossats på natten - så liken har legat där på efternatten plus att rättsmedicin bör kunna fastställa ganska exakt tid för skjutningen när de fått in kropparna

det är inte polisens sak att framföra bevisning, det ska en åklagare göra

Det var en joggare som ringde !
Kom inte med det där tidningsbudet nu igen. Suck !
Kan ju vara bra att läsa nyheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in