2015-03-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silbersky00
Tycker mobil telefoner är svag bevisning tänk dig du står utanför banken med din mobil och någon rånar banken polisen griper dig för ha hade en mobil telefon i närheten av banken

Då blir du inte misstänkt heller..

Vad som är avgörande är vad du gör i samband med bankrånet. Om polisen har uppgifter på hur flyktbilen rört sig till rånet och efter, samt ser att tre telefoner har rört sig samstämmigt och i ett mönster som överensstämmer med bilens rörelser. Då är det inte helt otroligt att de kommer lägga fokus på att ta reda på vem som använt eller äger den telefonen. När de sedan hittar den personen med just den telefonen i fickan och frågar om den var utanför banken igår och får svaret "nej jag var hemma hela dagen" då kanske till och med du fattar att det är högst relevant bevisning..

Det är antagligen din kunskap om hur mobilnät och mobiler fungerar som är svag, inte polisens bevisning..
Citera
2015-03-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teskedsmannen
Är den tekniska bevisningen stark nog kan MGM få förklaringsbörda. Låt oss säga att det verkligen går att knyta GM till brottsplatsen med vittnen och telefoni bortom rimligt tvivel så blir annan utsaga från GM en börda.

Kort och gått visst får man ljuga men inte i absurdum. Bättre att hålla käften men tro mig de här snubbarna golar. Oj så de pratar!

Man kan ju inte lyssna på vittnen? Om det är människor i deras ålder så kan man ju ljuga och även det under rättegång då dr gör det under ed. Men tror inte de bryr sig.. för mig är vapnet och fingeravtryck nog de starkaste
Citera
2015-03-12, 11:41
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Men gäller det även för personer som själv står under hot? Kan tänka mig att ren överlevnadsinstinkt gör människor mer kallblodiga. Eller vad tror ni?
I det här fallet är det svårt att tro att alla tre BO skulle utgöra ett så allvarligt hot, i synnerhet den unga tjejen.
Citera
2015-03-12, 11:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusuyLoL
FUP kan släppas även om inte åtal väcks. Vi kan spekulera vilt om den kommer vara sb eller inte men jag tror den kommer vara det, till en början iaf.
Här vet du inte vad du snackar om. Något förundersökningsprotokoll sammanställs öht inte om det inte blir ett åtal. Och visst kan någon enstaka detaljerad bild på de mördade sekretessas, men i övrigt finns inga som helst skäl för att sekretessa en FUP om de här morden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottisch
Då hoppas jag verkligen du håller koll så din dotter inte hamnar i samma umgängetskrets.

Skulle tyvärr kunna få henne dödad

Dottern är förmodligen myndig. Precis som det kvinnliga brottsoffret var.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Nej det har nämnts i media som 2 olika tillfällen. På dagen var det nåt med att de som försökte storma skrek nåt i stil med "polisen har dödar dom". Och på Natten var det nåt i stil med "det är polisens fel".

Är du säkert på att det även skedde på mordnatten? Har du källa på det?

I s f är det troligen relaterat till narkotikabeslaget....och de famösa albanerna.
Citera
Medlem
MentalIstids avatar
Citat:
Psykiska störningar borde rimligtvis ge längre straff. För ju sjukare den brottsliga är desto mer vård* behöver brottslingen.

*det heter kriminalvård av en anledning
Rättpsykiatrisk vård kan både bli kortare och längre.
Citera
2015-03-12, 11:43
Medlem
Yxzers avatar
Nu gäller det bara att få flickvännen att vittna under ed!
Vad får hon för straff för mened?
http://www.expressen.se/gt/misstankta-mannens-flickvan-forkrossad/
Citera
2015-03-12, 11:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag tror att det är större risk att den äldre brodern släpps. Men sannolikt häktas även han.
Så bedömde jag det också. Men den bror som redan är häktad är storebror. Häktningsförhandlingen nu berör lillebror. Åtminstone enligt P4 Väst.
Citera
Medlem
Shambolics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silbersky00
Tycker mobil telefoner är svag bevisning tänk dig du står utanför banken med din mobil och någon rånar banken polisen griper dig för ha hade en mobil telefon i närheten av banken

Det är ju självklart en kedja av misstankar som kopplar dem till händelsen. Annars skulle man ju kunna anhålla alla som varit i närheten av en brottsplats på sannolika skäl.

Sen är det upp till åklagaren att bevisa vem som utfört brottet, bara för du har varit där och sett mordet behöver ju inte betyda att du har gjort det.
Citera
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalIstid
Skulle tippa på 14-16 år, för unga för livstid.
Helt fel. 21 år är gränsen för fängelse på livstid.
Citera
2015-03-12, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yxzer
Nu gäller det bara att få flickvännen att vittna under ed!
Vad får hon för straff för mened?
http://www.expressen.se/gt/misstankta-mannens-flickvan-forkrossad/

Max fängelse 4 år mened
Grov mened 8 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här