2015-03-11, 21:00
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RYTU
Ja, iran kontrollerar persiska viken.
Du citerade RYTU:s!
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Gå till den sidan själv och titta på det jag citerade så förstår du (kanske, jag hyser inget större hopp om din läsförståelseförmåga) varför jag just bad RYTU redogöra för detta.
Det är ingen "taktik". Det kallas att man vill att folk som påstår nånting ska redogöra för VARFÖR de påstår saker o ting. Något som visserligen IR-ligan generellt verkar ha väldigt svårt för i denna tråd, tycker du inte?
Nä,IR5 har otaliga gånger förklarat chock-punkten Hormuz.Kan erkänna att jag själv inte visste att USN passerar sundet tack vare sina navigationsrättigheter.De noterar vilka typer av fartyg som kommer in och USN har skyldighet att rapportera det till IRGCN.
Det är hur enkelt som helst för iranierna att sätta span på fartygen under fredstid och därmed är dina frågeställningar om observatörer löjeväckande.
De kan alltså misstänka en attack eftersom USN inte kan ligga inne i PG vid det tillfället.
Så varför ställer du en sådan idiotisk fråga till att börja med?
Senast redigerad av Literal 2015-03-11 kl. 21:06.
Citera
2015-03-11, 21:08
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Du citerade RYTU:s!

Nä,IR5 har otaliga gånger förklarat chock-punkten Hormuz.Kan erkänna att jag själv inte visste att USN passerar sundet tack vare sina navigationsrättigheter.De noterar vilka typer av fartyg som kommer in och USN har skyldighet att rapportera det till IRGCN.
Det är hur enkelt som helst för iranierna att sätta span på fartygen under fredstid och därmed är dina frågeställningar om observatörer löjeväckande.
De kan alltså misstänka en attack eftersom USN inte kan ligga inne i PG vid det tillfället.
Så varför ställer du en sådan idiotisk fråga till att börja med?

Ah, så om nån sett ett fartyg en gång gå igenom sundet och sedan inte sett det passera ut igen så behövs inga mer observationer för att KONTROLLERA vad fartyget håller på med? Ja då så. Slog du dig mkt i huvudet som barn?

Och eftersom du nu hävdar att det är "hur enkelt som helst för iranierna att sätta span på fartygen under fredstid" redogör gärna då för HUR och med VAD?
Observatörer på handelsBÅTAR och observatörer från en höjd har vi genom IR5 konstaterat. Sen då?
Senast redigerad av Wishie 2015-03-11 kl. 21:14.
Citera
2015-03-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RYTU

http://defensetech.org/2010/08/10/hezbollah-claims-it-hacked-israeli-drone-video-feeds/

Som du ser leker iransk elektronik med israel och usa. Därför tror jag inte israel störde ut någonting, man kan helt enkelt inte.
Du skriver att du på fullaste allvar menar att en nedskjutning av en drönare är "bevis" för att de inte går att störa ut?
Istället för att sakligt svara på det jag skrev så kommer du med något helt annat?

Du kan istället svara sakligt på påståendet och sedan på frågan, sedan kan du försöka diskutera något annat men då får det vara relevant också. Kan du göra det? Om inte så är alla övriga av dina argument om UAVer och dess förmågor i störd miljö irrelevanta.
Citera
2015-03-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ah, så om nån sett ett fartyg en gång gå igenom sundet och sedan inte sett det passera ut igen så behövs inga mer observationer för att KONTROLLERA vad fartyget håller på med? Ja då så. Slog du dig mkt i huvudet som barn?

För att inte tala om att Iran inte är medvetna om att hangarfartyg opererar bra även i hög sjö, dålig sikt och på natten (men då har Ayatollorna bestämt att det är läggdags så då får ju ingen vara vaken).
Citera
2015-03-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Nu ändrar man kurs om man vill under fredstid, men ponera att det är krig mellan Iran och amerikanerna, tänker man verkligen slösa sin tid med att sänka 200 eller flera fartyg? Iran som man håller på att bomba är i söder, och i Indiska oceanen är Iranska fartyg på väg mot Iran (90% av de åker till Kina/Indien för leverans av sina varor, eller längre ut i Asien.. vart ska man segla?

USA skulle förmodligen borda alla Iranska fartyg man kan och sänka de som vägrar om krig bryter ut. Enligt lagarna om sjökrigföring så kan de dessutom göra detta precis lite var de vill (det kan vi tacka Britter, Jänkare, Ryssar och Tyskar för). Varenda okänt eller fientligt fartyg som kommer innanför den gräns som eskaderchefen satt upp (troligen mer än 100km) kommer att avvisas eller sänkas och mot allt annat än örlogsfartyg är det något som en ytstridsgrupp kan göra samtidigt som man borstar tänderna.

Nu är det inte realistiskt att Iranierna skall kunna koordinera 200 skorvar mot ett mål som enkelt kan köra ifrån eller utmanövrera dem utan att sätta maskintelegrafen mer än halvvägs så det blir hur som helst en icke-fråga. Iranierna är inte kamikaze-robotar så det är ytterst troligt att de snarare seglar någon annanstans eller ger upp och söker asyl i Sverige än stannar och slåss i en kamp som leder till omedelbar död till ingen nytta.
Citera
2015-03-11, 22:03
Medlem
Literals avatar
Citat:

Och eftersom du nu hävdar att det är "hur enkelt som helst för iranierna att sätta span på fartygen under fredstid" redogör gärna då för HUR och med VAD?
Observatörer på handelsBÅTAR och observatörer från en höjd har vi genom IR5 konstaterat. Sen då?
Nä,det är inte jag som finner mig i förnekelsezonen!
Observatörer i olika punkter;fiskare,affärsmän som tar sig över med båtar och arbetare kan möta upp fartygen och för att inte tala om alla hamnar.Svårt?Nä,det händer varje dag.
Tänk också på att det är fredstid och vilket kontaktsnät det kan röra sig om.
Det handlar helt enkelt om tidsscheman och möjliga destinationer.
Du kan ge dig fan på att iranierna ungefär vet vart varje fartyg kan vara på väg.
Svårt?
Senast redigerad av Literal 2015-03-11 kl. 22:05.
Citera
2015-03-11, 22:07
Medlem
Citat:
Observatörer i olika punkter;fiskare,affärsmän som tar sig över med båtar och arbetare kan möta upp fartygen och för att inte tala om alla hamnar.Svårt?Nä,det händer varje dag.
Det handlar helt enkelt om tidsschemor och möjliga destinationer.
Du kan ge dig fan på att iranierna ungefär vet vart varje fartyg kan vara på väg.
Svårt?
Det sjukaste är att ni tror att IRAN(av alla jävla länder) vet vad en högsjöflotta håller på med.
Inte ens Ryssland vet exakt var våra fartyg är alltid. USA och Ryssland kunde inte hålla reda på alla varandras fartyg men självklart så kan IRAN(är ni höga?) göra det två supermakter har svårt för? Iran skulle inte ens kunna sänka svenska flottan om den irrade sig bort till Iran...
Citera
2015-03-11, 22:21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Det handlar helt enkelt om tidsscheman och möjliga destinationer.
Svårt?

På väg? De amerikanska fartygen är inte på väg någonstans.

Och eftersom den Persiska Viken är för stor för att man ska kunna hålla den under kontinuerlig uppsikt över hela vattenmassan med strandutkikar och UAV så vet man med största sannolikhet inte ett skit om var de befinner sig när de väl passerat ur synhåll efter sundet.

Men, återigen, rent teoretisk fråga då Iran enligt herrar IR5 och hans nyttiga idioter inte kommer att skjuta först. Alltså är det isf USA som anfaller, och då har de i god tid lämnat Persiska Viken med sina CSG.
Citera
2015-03-11, 22:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nä,IR5 har otaliga gånger förklarat chock-punkten Hormuz. [...]
Chockpunkt, vad är det för djävla kvällstidningshittepåord ? Det heter "choke point" på engelska, fattar du? Choke=strypa/strypning, inte chock. Hormuzsundet och andra geografiska smala passager är vad vi på svenska kallar en flaskhals.
Citera
2015-03-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Chockpunkt, vad är det för djävla kvällstidningshittepåord ? Det heter "choke point" på engelska, fattar du? Choke=strypa/strypning, inte chock. Hormuzsundet och andra geografiska smala passager är vad vi på svenska kallar en flaskhals.
alla argument blir bättre om man använder coola ord, det är deras sätt att inbilla sig att dom har rätt...
Citera
2015-03-11, 23:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waremblem
alla argument blir bättre om man använder coola ord, det är deras sätt att inbilla sig att dom har rätt...
Det är möjligt att Irans chans här är att placera en fet doktrin mitt i chockpunkten, kanske blir något som får vätebomber att se ut som nyårssmällare i jämförelse. Doktriner är fan hela grejen, har man bara det så fixar man allt. Bara inte USA uppfinner doktrinen att inte låta sina hangarfartyg bli sänkta, det kan övertrumfa Irans doktrin om Iranierna inte har sagt stjärnstopp innan.
Citera
2015-03-12, 04:22
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Adekvat!Choke och inte Chock.
Har svenska inställningar och orden ersätts förslagvis.Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
På väg? De amerikanska fartygen är inte på väg någonstans.

Och eftersom den Persiska Viken är för stor för att man ska kunna hålla den under kontinuerlig uppsikt över hela vattenmassan med strandutkikar och UAV så vet man med största sannolikhet inte ett skit om var de befinner sig när de väl passerat ur synhåll efter sundet.

Men, återigen, rent teoretisk fråga då Iran enligt herrar IR5 och hans nyttiga idioter inte kommer att skjuta först. Alltså är det isf USA som anfaller, och då har de i god tid lämnat Persiska Viken med sina CSG.
Inte för stora fartyg!
Tänk på att farlederna inte ger större utrymme.Ur navigationssynpunkt så är fartygen begränsade till vissa delar.Jag ser inga problem för Iran att få reda på deras exakta position.

IR5:s resonemang förefaller mig vara mer realistiskt!USN kommer naturligtvis att förbereda krigsutbrottet under fredstid och inleder inte kriget inne i PG.Men å andra sidan kan USN inte lämna PG i smyg.USA avsäger sitt anspråk på PG i detta hypotetiska scenario,något som ej förefaller troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in