2015-03-11, 17:14
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
WOW... Det har gått in i skallen på EN av er iaf.. Att USN i ett skymningsläge INTE kommer ha sina CVBG:s inne i Persiska Viken utan på ett avstånd!
Begriper mig inte på den här taktiken ni kör med!
För att påminna dig om sid 237,ställde du följande frågor;

Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Nu har du chansen att visa att du har mer mellan öronen än IR-ligan här.

Redogör för med vilka medel Iran kontrollerar viken?
-Vad för havsövervakningsutrusting har man och vilken räckvidd har den?
-Vilka medel har man och brukar man för att möta upp och avvisa fartyg och flyg som kränker Irans territorialgräns och vilken räckvidd och uthållighet har dessa medel?
-Vilka medel förfogar Iran över för att i ett skymningsläge eller vid krigsutbrott att militärt kontrollera Persiska viken mot låt oss säga USN och USAF som motståndare?

Idag så seglar USS Carl Vinson som flaggskepp i CSG1 omkring just inne i Persiska Viken - Vilken kontroll utövar Iran idag just på denna fartygsgrupp och vad har man för beredskap för att sänka ett eller flera skepp i den alternativt försvara sig mot ett överraskande angrepp från nämnda CSG?
Sedan kan man undra vad som händer i den här tråden.
Ja,jag har iallafall förstått att hangarfartyget inte kommer att vara där,JA!Avhandlades av IR5 för 3år sedan.
Men det var ju du som förde scenariot till PG?Läs, Sidan 237.
Det är inte påhittade IR-ligan det är fel på!Det är ni själva som hela tiden flyttar fram och tillbaka i diskussionen.
Citera
2015-03-11, 17:39
Bannlyst
Irans statliga organ äger mer än 200 fartyg direkt (förutom företaget som man har mer än 50% i, vilket är enormt många).. en scenario vore om man beväpnade alla dessa med Noor, vilket tekniskt sätt inte borde vara ett problem? USA tänker väl inte sänka allt som är 50 km från hangarfartyget?
Citera
2015-03-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Irans statliga organ äger mer än 200 fartyg direkt (förutom företaget som man har mer än 50% i, vilket är enormt många).. en scenario vore om man beväpnade alla dessa med Noor, vilket tekniskt sätt inte borde vara ett problem? USA tänker väl inte sänka allt som är 50 km från hangarfartyget?

Om 200 statligt ägda Iranska båtar samtidigt satte kurs mot en hangarfartygsgrupp så skulle de först varna dessa, om de inte ändrade kurs skulle de sänkas.
Citera
2015-03-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
För att påminna dig om sid 237,ställde du följande frågor;

Sedan kan man undra vad som händer i den här tråden.
Ja,jag har iallafall förstått att hangarfartyget inte kommer att vara där,JA!Avhandlades av IR5 för 3år sedan.
Men det var ju du som förde scenariot till PG?Läs, Sidan 237.
Det är inte påhittade IR-ligan det är fel på!Det är ni själva som hela tiden flyttar fram och tillbaka i diskussionen.

Det är inte skymningsläge nu.
Citera
2015-03-11, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Om 200 statligt ägda Iranska båtar samtidigt satte kurs mot en hangarfartygsgrupp så skulle de först varna dessa, om de inte ändrade kurs skulle de sänkas.
Nu är scenarion baserat på att det är i Indiska oceanen, och att man rör sig i vanliga rutter till sina kunder, lastade med råvaror (och AshM).
Citera
2015-03-11, 18:15
Medlem
Citat:
Nu är scenarion baserat på att det är i Indiska oceanen, och att man rör sig i vanliga rutter till sina kunder, lastade med råvaror (och AshM).

Sak samma, om 200 statligt äga båtar plötsligt var inom fem mil gissar jag på högsta beredskap och att gruppen skulle ändra kurs.

200 statligt ägda Iranska båtar skulle aldrig komma så nära.
Citera
2015-03-11, 18:23
Bannlyst
Citat:
Sak samma, om 200 statligt äga båtar plötsligt var inom fem mil gissar jag på högsta beredskap och att gruppen skulle ändra kurs.

200 statligt ägda Iranska båtar skulle aldrig komma så nära.
Nu ändrar man kurs om man vill under fredstid, men ponera att det är krig mellan Iran och amerikanerna, tänker man verkligen slösa sin tid med att sänka 200 eller flera fartyg? Iran som man håller på att bomba är i söder, och i Indiska oceanen är Iranska fartyg på väg mot Iran (90% av de åker till Kina/Indien för leverans av sina varor, eller längre ut i Asien.. vart ska man segla?
Citera
2015-03-11, 18:28
Medlem
Citat:
Nu ändrar man kurs om man vill under fredstid, men ponera att det är krig mellan Iran och amerikanerna, tänker man verkligen slösa sin tid med att sänka 200 eller flera fartyg? Iran som man håller på att bomba är i söder, och i Indiska oceanen är Iranska fartyg på väg mot Iran (90% av de åker till Kina/Indien för leverans av sina varor, eller längre ut i Asien.. vart ska man segla?
en CSG rör sig i 30 knop så svårt att jaga ikapp om den bara vänder bort ger några extra minuter innan eskorten måste agera och att då slå ut(inte sänka) handelsfartyg lär inte vara så svårt. Det är i vilket fall helt orimligt att sänka ett hangarfartyg i krig då den inte kommer vara inom skotthåll och gör man ett anfall i fred idag så ligger man jävligt illa till om man lyckas skada det, vilket jag ser som osanolikt då Iran aldrig kan kraftsamla så hårt utan att USA får veta om det och vidta åtgärder.
Citera
2015-03-11, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av waremblem
en CSG rör sig i 30 knop så svårt att jaga ikapp om den bara vänder bort ger några extra minuter innan eskorten måste agera och att då slå ut(inte sänka) handelsfartyg lär inte vara så svårt. Det är i vilket fall helt orimligt att sänka ett hangarfartyg i krig då den inte kommer vara inom skotthåll och gör man ett anfall i fred idag så ligger man jävligt illa till om man lyckas skada det, vilket jag ser som osanolikt då Iran aldrig kan kraftsamla så hårt utan att USA får veta om det och vidta åtgärder.
Fast nu bygger helt scenariot på att handelsfartygen är på väg tillbaks, vart skulle man röra sig då? bombar man Iranska mål eller slår till mot 200 handelsfartyg, frågan är om man är verkligen beredd att slå till mot handelsfartyg utan att man attackerats, förövrigt, vet du hur många kilometer hangarfartyget brukar vara från eskorten (dvs. hur stort är Alert Zone).
Citera
2015-03-11, 18:41
Medlem
Literals avatar
Trådstarten
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Läste nyss att jänkarna skickar ytterligare ett hangarfartyg till persiska viken, vilket gör att dom har två stycken där.
Jag antar att det då rör sig om två kompletta stridsgrupper såsom USA´s hangarfartyg brukar ha dvs med ubåtar, jagare (eller vad det nu är) samt förrådsskepp, eller?

Min egentliga undran är denna: Har Iran en reell chans att sänka ett amerikanskt hangarfartyg, och i så fall på vilket sätt?

Scenario 1: Har Iran kapaciteten att skicka ett så stort antal avancerade och kraftfulla robotar så att någon troligtvis kan ta sig igenom skyddet och träffa hangarfartyget?

Scenario 2: Har Iran kapaciteten att med sitt flygvapen anfalla och troligtvis få in åtminstone en träff på hangarfartyget?

Scenario 3: Har Iran kapaciteten att med sjöstridskrafter anfalla och troligtvis få in åtminstone en träff? Med sjöstridskrafter menar jag allt på samt under vatten dvs allt från krigskepp och "speedboats" med torpeder till ubåtar.

TILL MOD: Jag undrar om du kan vara så snäll och låta denna tråden existera själv? Jag tycker att vi borde kunna få diskutera olika specifika militära frågeställningar i separata trådar, utan att alla trådar om Iran slås ihop med: https://www.flashback.org/t1760582
Det kan faktiskt finnas intresse av att enbart diskutera olika militära scenarior/frågor som inte har att göra med ovan nämda tråd som mer handlar om huruvida ett krig eller anfall är på väg och vad som då händer.
Om du kan läsa så står det i trådstarten att USN ligger inne med 2 hangarfartyg i PG.
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Så här lyder trådstarten:

Citat:
Min egentliga undran är denna: Har Iran en reell chans att sänka ett amerikanskt hangarfartyg, och i så fall på vilket sätt?Scenario 1: Har Iran kapaciteten att skicka ett så stort antal avancerade och kraftfulla robotar så att någon troligtvis kan ta sig igenom skyddet och träffa hangarfartyget?Scenario 2: Har Iran kapaciteten att med sitt flygvapen anfalla och troligtvis få in åtminstone en träff på hangarfartyget?.

Detta är som diskuteras och svaret är av majoriteten ett nej på alla punkter, med reservation för sista turträff.
Naturligtvis så har ni babblat och flyttat fram och tillbaka på TS scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Problemet är ju bara att den här tråden inte avhandlar Irans förmåga att blockera sundet, utan den avhandlar ett hypotetiskt scenario där Iran skulle ge sig på en CSG och försöka sänka hangarfartyget.
Kan också vara det att du inte läst trådstarten.Du har styrt tråden under längre period med myter om IR-ligor.
Om TS tänker på PG så har Hormuz-sundet en relevans.Det hypotetiska scenariot har från början handlat om PG.
Senast redigerad av Literal 2015-03-11 kl. 18:44.
Citera
2015-03-11, 19:19
Medlem
Literals avatar
Citat:
Det är inte skymningsläge nu.
Hur trög får man vara?
Skymningsläge?Läser du muhammedanens inlägg eller har du gått på myten om IR-ligans härjningar?
Om iranierna har kontrollen över Hormuz,så finns det knappt någon mening med skymningar.
Hormuz är en strategisk chock-punkt.De noterar fartygen som passerar och behöver bara veta hur många som ligger inne och spana lite under fredstid.
När Hormuz blockeras så vet man deras exakta position.De kan naturligtvis misstänka i förväg att något kommer hända när USN måste genomföra stora förflyttningar.
Citera
2015-03-11, 19:49
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
För att påminna dig om sid 237,ställde du följande frågor.

Gå till den sidan själv och titta på det jag citerade så förstår du (kanske, jag hyser inget större hopp om din läsförståelseförmåga) varför jag just bad RYTU redogöra för detta.
Det är ingen "taktik". Det kallas att man vill att folk som påstår nånting ska redogöra för VARFÖR de påstår saker o ting. Något som visserligen IR-ligan generellt verkar ha väldigt svårt för i denna tråd, tycker du inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in