2015-03-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Jag trodde det var så att det är åklagaren som yrkar på häktning (utifrån vad de fått fram av polisarbetet) och får förklara för tingsrätten varför han tycker att MGMs ska häktas och sen får MGMs advokat säga varför han inte tycker de ska häktas och sen avgör tingsrätten om det ska ske häktning eller inte. Och i tingsrätten sitter vanliga människor som nämndemän vilka ej får ha juridisk utbildning. Det var typ det jag undrade stämde

Då pratade vi bara om varandra - jag syftade enkom på restriktionerna...
Citera
2015-03-11, 13:21
Medlem
RollinDeepWbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
Är det inte försvårande av utredning då? Finns det inget straff för det? Om hon hade varit nära anhörig(inom familjen) så behöver man väl vad jag förstått inte ange någon, men hon?

Hon får ange precis vem som helst.
Vittna är en annan sak, som nämndes tidigare.
Citera
2015-03-11, 13:22
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Åtminstone kommer inte Daniel Edsbagge att göra fler misstag i detta mål eftersom han avsäger sig det.
Källa, tack.
Citera
Medlem
HatarAftonblaskans avatar
Inte följt tråden på ett tag, vem är MGM:s flickvän? Svensk eller invandrare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Juridiskt kan hon säga vad hon vill. Hon är inte under ed.. Domen från omgivning är desto hårdare.
Håller inte med. Gällande falsk alibi kan det inte anses som man försvårar utredningen eller skydd av brottsling.
Här dömdes en till villkorlig dom och dagsböter för att ha gett bröder falskt alibi (man blir väl infört i brottsregistret också vilket försvårar att få jobb nu för tiden antar jag, så det i sig kan nog också ses som ett straff):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stureplansmorden
Citera
2015-03-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Enbart att mobiltelefonerna befunnit sig där och då räcker absolut inte till en fällande dom.

Men jag är lite frågande till hur pass avgränsat område vi talar om här. Kan de befunnit sig i området, och kopplat upp på samma master, men inte varit just där skottlossningen ägde rum?

Tror att polisen har bra med sms konversation mellan bröderna och BO. Sedan brukar ju sådanna brott av mindre stresståliga/ påverkade människor leda till paranoia. Vilket i sin tur leder till flertalet samtal efter dåden. Jag tror att polisen har bra mycket att gå på men som vanligt behöver man ju mycket mer för ett fällande dom som klarar sig till hovrätten.
Citera
2015-03-11, 13:28
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
En flickvän säger om en av de anklagade bröderna– Han var med mig hela natten. Vi låg och sov och vaknade på morgonen till nyheten att någon dött.. Stämmer det så får väl åklagaren det svårare, men om hon ljuger... Då skall hon klämmas åt ordentligt, när det gäller ett så här allvarligt fall.
Nu har de häktats och då måste väl även denna dams trovärdighet ifrågasättas? Eller hur går turerna här?

Detta har diskuterats tidigare.

Det är ett skitdåligt alibi eftersom en sovande person inte är medveten om vad andra personer gör.
Senast redigerad av Stewie_griffin 2015-03-11 kl. 13:31.
Citera
2015-03-11, 13:28
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Källa, tack.
Samma artikel som citerats tidigare
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.3830756-broderna-begars-haktade-for-trippelmordet
"Utredningen kommer nu att tas över av vice chefsåklagare Per-Erik Rinsell och Viktoria Karlsson som kommer att delta i häktningsförhandlingen.
– Skälet är att detta blir för stort för mig och kan inte leda arbetet på åklagarkammaren samtidigt. "
Citera
2015-03-11, 13:30
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarAftonblaskan
Inte följt tråden på ett tag, vem är MGM:s flickvän? Svensk eller invandrare?

Svensk...

Svenska tjejer som trånar efter araber. Det är ingen nyhet direkt.
Citera
2015-03-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiitherspoon
Idag vid 10:15 i centrala Uddevalla såg jag polishusvagn åka kan det varit bröderna som satt i den eller hur transporteras brottslingar vanligtvis?

Här är en bild på hur den såg ut: http://cdn08.dayviews.com/50/_u1/_u9/_u9/_u5/_u3/_u6/u1995366/62598_1235486082.jpg (aldrig sett en polishusvagn tidigare i Uddevalla)
P.S. bilden är lånad från google
Svar nej dom åker grå häktes buss med olika streps ränder.Så var det tidigare med förflyttning av kriminella
Citera
2015-03-11, 13:33
Medlem
Eroticasphyxiations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollinDeepWbg
Transporteras oftast i en vanlig skåpbil, med tonade rutor.
Eller var för sig i spaningsbil.

Jepp av denna modellen http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5618816

Dock är dem här i västragötaland mer gråaktiga med gröna stripes, sen så kör dem nog inte dem till gbg själva under dessa omständigheter utan med en poliseskort med flertalet bilar och kanske helikopter.
Citera
2015-03-11, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Samma artikel som citerats tidigare
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.3830756-broderna-begars-haktade-for-trippelmordet
"Utredningen kommer nu att tas över av vice chefsåklagare Per-Erik Rinsell och Viktoria Karlsson som kommer att delta i häktningsförhandlingen.
– Skälet är att detta blir för stort för mig och kan inte leda arbetet på åklagarkammaren samtidigt. "

Finns det någon möjlighet att de som sitter sitter för sitt eget bästas skull. Att som det ryktas i Uddevalla att albanerna tar dem också så fort de visar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in