2015-03-10, 18:51
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
Priserna i Stockholm i seriösa valutor har rasat det senaste året.
Om detta spelade någon roll skulle det varit Hejdå för länge sedan för den här marknaden, det är ju nämligen åt helvete fel prissat ställt i en global marknad.

Nu har jag själv visserligen spekulerat i att ytterligare globalisering och transparens därför skulle vara dåligt för marknaden, men det är alltså uppenbart att det fortfarande är ett något slutet system.
2015-03-10, 18:52
Medlem
mjohan84s avatar
Det är bara seb som idag tillämpar de kommande kraven.
Jag tycker mig se en tydlig koppling till hur budgivningar och priser har slagit i höjden i samma tempo som räntan har minskat, köpare ser bara "Månadskostnaden".

Månadskostnaden kommer dock att förändras radikalt för många iom med detta krav.
Jag vet bostäder som tidigare kostade runt 400k här, de har ökat till miljonen nu, räknar på vad det kostar att låna 1 milj nu så kostar det lika mycket som det gjorde att låna 400k på den tiden då de kostade det.

Folk är känsligare än vad man tror och ser hela tiden till sin egna ekonomi, annat är dumt att anta.
2015-03-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av test3
Bankerna har väl inte alls samma amorteringskrav idag? Det är väl endast SEB som har infört något snarlikt? Och det är väl troligtvis för att 40 % av SEB´s lånestock inte amorterar alls i dagsläget.

Hos ex. SBAB och ICA banken mfl. så är det ju idag rekommendation på 1 % amortering vid 85 % belåningsgrad, och runt 0,5 % vid 70 % belåningsgrad. Under 70 % belåningsgrad är amorteringsfritt idag.

Så det innebär ju en fördubblad amorteringsutgift för dom flesta som inte kan stoppa in mer än 30 %. Och att alla som inte kan stoppa in mer än 50 % nu måste amortera.

Ytterligare en viktig poäng är att om man har en bankkontakt idag så går det att gå runt amorteringsrekommendationen då det är fritt upp till banken att bestämma. Och det är något som kommer vara betydligt ovanligare med ett krav från FI. Det tecknas idag fortfarande en hel del amorteringsfria lån med över 70 % belåning.

Ja, att det går att kringå idag är ju något som förstör lite. Men amortering på 1 eller 2 procent är ju inte så stor skillnad egentligen. I dagsläget när räntan är så låg ser folk det som billigt oavsett. Tror det är få personer som budar upp objekt idag bara för att köpa innan amorteringskravet kommer.

Blir intressant att se vad som händer dock.
Senast redigerad av Akt 2015-03-10 kl. 18:56.
2015-03-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Banken tar höjd för att låntagaren skall klara av att betala ca 6-7% i ränta. Möjligen kan de tänka att utgiften för amortering ryms i detta, iom att amorteringen på 2% kommer att vara över inom den tid de gör ränteprognoser.

1% nivån är mer tveksam då den räcker bortom horisonten. Men banken kan för all del resonera så att om räntorna kryper upp och det blir problem så kommer troligen regeringen/FI att lätta på amorteringskravet.
Redan nu talar man om att det ska gå att göra undantag för hushåll som hamnar i ekonomiska svårigheter.

Så jag tror inte att kravet kommer att ändra kreditgivningen märkbart. Fö så följer många nu bankernas rekommendation på amortering. I praktiken blir det ingen större skillnad.

Det är riktigt att amorteringarna gör att konsumtionen minskar, BNP faller, företag får dra ned, arbetslösheten ökar. Och det har väl bidragit till att överheten är måttligt road av att kräva amortering. Det gäller i synnerhet den vänsterregering vi nu har. Men det verkar inte som de har för avsikt att stoppa detta. Troligen kommer regeringen att kompensera genom mer vidlyftig utlåning via sin egen bank SBAB.

Vad innebär det låntagaren ska klara 6-7% ränta i det här fallet? Hur många procent av disponibel inkomst räknar bankerna med ska gå till boendekostnad?
2015-03-10, 22:40
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Möjligen kan de tänka att utgiften för amortering ryms i detta, iom att amorteringen på 2% kommer att vara över inom den tid de gör ränteprognoser.
Gromph, för guds skull, risk är alltid en kostnad.

I det här fallet blir det ganska intuitivt eftersom utfallsfunktionen är så intuitiv: om du inte kan betala räntan (högre ränta än prognostiserad) är det skit för banken, om du får en ökad marginal (lägre ränta) är det bara "lite stabilare" för banken. Så nej det är inte möjligt. Det är ju liksom inte bra för banken att du lägger pengar på att amortera.

Citat:
Ursprungligen postat av vilkenelefant
Vad innebär det låntagaren ska klara 6-7% ränta i det här fallet? Hur många procent av disponibel inkomst räknar bankerna med ska gå till boendekostnad?
Det struntar de i. De räknar på att du klarar 6-7% ränta, kort och gott. Inte "6-7% ränta plus slopat ränteavdrag inom X procent disponibel inkomst", utan just 6-7% ränta.

Eller ja, det är den officiella riktlinjen. Alla behöver inte klara 6-7% ränta, och av någon anledning verkar vissa behöva klara mer än så. Har tänkt att det sistnämnda beror på att folk inte berättar hela sin historia (andra lån etc), men vetefan.
Senast redigerad av Trillske 2015-03-10 kl. 22:45.
2015-03-11, 02:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Gromph, för guds skull, risk är alltid en kostnad.

I det här fallet blir det ganska intuitivt eftersom utfallsfunktionen är så intuitiv: om du inte kan betala räntan (högre ränta än prognostiserad) är det skit för banken, om du får en ökad marginal (lägre ränta) är det bara "lite stabilare" för banken. Så nej det är inte möjligt. Det är ju liksom inte bra för banken att du lägger pengar på att amortera.

Det struntar de i. De räknar på att du klarar 6-7% ränta, kort och gott. Inte "6-7% ränta plus slopat ränteavdrag inom X procent disponibel inkomst", utan just 6-7% ränta.

Eller ja, det är den officiella riktlinjen. Alla behöver inte klara 6-7% ränta, och av någon anledning verkar vissa behöva klara mer än så. Har tänkt att det sistnämnda beror på att folk inte berättar hela sin historia (andra lån etc), men vetefan.

Och i andra fall kräver bankerna att man klarar av högre räntor än 7% vilket innebär en väldigt hög marginal. Speciellt när de räknar med att man också ska ha råd med lyxkonsumtion som semesterresor mm.

När banken räknar med att en person alltså klarar t.ex. 7-8% så klarar i själva verket den person ännu högre räntor om denne är någorlunda sparsam. Kanske avstår från lite lyx om räntan mot all förmodan skulle nå till extremnivåer under en begränsad tid.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-03-11 kl. 02:53.
2015-03-11, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilkenelefant

Sist jag kollade så var det en schablon för vilka levnadskostnader en normalperson har (lämnar mycket lite till någon vidare lyx vilket de allra flesta brukar spendera pengar på) och så mycket skall finnas kvar.
2015-03-11, 07:16
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Sist jag kollade så var det en schablon för vilka levnadskostnader en normalperson har (lämnar mycket lite till någon vidare lyx vilket de allra flesta brukar spendera pengar på) och så mycket skall finnas kvar.
Stämmer, de räknar med att en man ska äta som en 10-årig flicka eller åtminstone slv-kost (mer potatis mindre kött).

Så någon lyx handlar det verkligen inte om. RB bryr sig om att du har råd att konsumera, inte bankerna som lånar ut - de vill bara att du enligt X procent sannolikhet ska kunna betala räntan.
2015-03-11, 08:15
Bannlyst
Bankerna må titta på hur höga räntor låntagare klarar av och marginaler finns MEN betalningsviljan skulle vara väldigt mycket vikande vid räntehöjningar på två, tre procentenheter och på de här skuldnivåerna.

Men men, inga självklart uppenbara mörka moln på himlen ännu som förebådar krasch. Sverige kan tom ge näring till än högre groteska prishöjningar och skuldsättningar. Regeringen kan bidra med sitt för att ungdomar ska få lättnader in på marknaden. Viljan verkar finnas hos finansministern och amerikaniserat tänk återfinns inom den svenska riksbanken. Överger folket kronan och rusar till bostäder för att rädda sina besparingar tar det fart uppåt igen det också.

Kanske blir det skattehöjningar till följd av vad jag räknar upp som kommer att knäcka utvecklingen på den svenska bostadsmarknaden? (Skolan i kaos, sjukvården med underskott, kollektivtrafiken med eftersatt underhåll, försvaret som inte existerar, de den närmaste mandatperioden inkommande 400,000 invandrarna från Afrika och MÖ som ska ha bostad, pensioner, försörjningsstöd, skola och sjukvård).

Men fan vet även om jag inte ser till någon stabilitet. Varför köpa bostad i ett land man gör bäst i att lämna?
2015-03-11, 08:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Stämmer, de räknar med att en man ska äta som en 10-årig flicka eller åtminstone slv-kost (mer potatis mindre kött).

Så någon lyx handlar det verkligen inte om. RB bryr sig om att du har råd att konsumera, inte bankerna som lånar ut - de vill bara att du enligt X procent sannolikhet ska kunna betala räntan.

Jo när de räknar in kostnader för semesterresor utomlands så handlar det om att de räknar in lyxkonsumtion. I min värld är detta något de flesta gärna vill unna sig men det är ingen nödvändigt varje år.

De räknar även in sådant som SL-kort som för de flesta också är en självklarhet men som den sparsamme klarar sig utan om man bor i stan och skaffar en cykel.

De finns många utgifter som är vanliga men som man definitivt kan dra in på om räntorna mot förmodan går upp till mycket höga nivåer under enbegränsa begränsad tid.
2015-03-11, 09:08
Medlem
mjohan84s avatar
Om man nu räknar på att man ska klara 6-7 procent ränta
Vad räknar man då på när räntan är 6% ? Ska man klara 12% då?
I det läget gissar jag att få blir beviljade typ 4 milj
2015-03-11, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Om man nu räknar på att man ska klara 6-7 procent ränta
Vad räknar man då på när räntan är 6% ? Ska man klara 12% då?
I det läget gissar jag att få blir beviljade typ 4 milj
När jag tog mitt första lån var räntan på drygt 12 %, då räknade de på att jag skulle klara 16 % om jag inte minns fel.

Och ja, högre räntor innebär lägre lånelöften, vilket innebär lägre priser. Köpesumman beror på hur mycket folk kan betala varje månad, och när räntan går upp stiger räntekostnaderna, vilket naturligtvis innebär att summan man kan låna minskar eftersom att man inte får högre lön bara för att räntan stiger.

Eller med andra ord: folk lånar inte vad de behöver för att betala, folk betalar vad de kan låna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in