2015-03-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Den stora frågan tycker jag är amorteringskravet kommer det att räknas in i "kvar att leva på-kalkylen" hos banken? Eller kommer banken se det som ett sparande?
Banken tar höjd för att låntagaren skall klara av att betala ca 6-7% i ränta. Möjligen kan de tänka att utgiften för amortering ryms i detta, iom att amorteringen på 2% kommer att vara över inom den tid de gör ränteprognoser.

1% nivån är mer tveksam då den räcker bortom horisonten. Men banken kan för all del resonera så att om räntorna kryper upp och det blir problem så kommer troligen regeringen/FI att lätta på amorteringskravet.
Redan nu talar man om att det ska gå att göra undantag för hushåll som hamnar i ekonomiska svårigheter.

Så jag tror inte att kravet kommer att ändra kreditgivningen märkbart. Fö så följer många nu bankernas rekommendation på amortering. I praktiken blir det ingen större skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Tror folk struntar i om dom måste "bospara" (amortera) 1000-2000 per månad men om banken ser det som en utgift så kommer det påverka köpkraften då väldigt många i Stockholm budar tills deras lånelöfte är slut.
Det är riktigt att amorteringarna gör att konsumtionen minskar, BNP faller, företag får dra ned, arbetslösheten ökar. Och det har väl bidragit till att överheten är måttligt road av att kräva amortering. Det gäller i synnerhet den vänsterregering vi nu har. Men det verkar inte som de har för avsikt att stoppa detta. Troligen kommer regeringen att kompensera genom mer vidlyftig utlåning via sin egen bank SBAB.
2015-03-10, 00:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Vad sägs om konceptet att man faktiskt.... betalar tillbaks det man lånar

Då kan ju du börja och casha av ditt eget lån till börja med. Själv är jag inte intresserad då det finns bättre ställe att ha pengarna på än att binda upp stora förmögenheter i en bostad.

Vad jag kommer överens med banken om har ingen annan med att göra. Bostaden finns i botten som säkerhet för banken. Och så länge jag betalar räntan som avtalat så tjänar banken bra med pengar på mig och jag behöver naturligtvis inte betala av lånet heller.
2015-03-10, 01:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Då kan ju du börja och casha av ditt eget lån till börja med. Själv är jag inte intresserad då det finns bättre ställe att ha pengarna på än att binda upp stora förmögenheter i en bostad.

Vad jag kommer överens med banken om har ingen annan med att göra. Bostaden finns i botten som säkerhet för banken. Och så länge jag betalar räntan som avtalat så tjänar banken bra med pengar på mig och jag behöver naturligtvis inte betala av lånet heller.

Detta är också en stor del av vad som fått bostadpriserna att öka mer än vad som är långsiktigt nyttigt och vilket även kommer att straffa sig till slut.

Sedan kan jag väl ha mer förståelse för hur du tänker när du har andra tillgångar som täcker upp för det lån du inte amorterar av helt, men du får tänka på att det är en försvinnande liten del av bolåntagarna som har mer än några månadshyror undanlagda.

Det där med amorteringsfria lån är ett ganska nytt påfund och något jag aldrig kommer att vänja mig vid. För mig och många andra så är definitionen av lån att man betalar tillbaks dem (och då inte bara när man ev. säljer tillgången man lånat till).

Själv betalar jag av på mitt lån trots att jag nu är väldigt lågt belånad, så det behöver knappast du be mig göra.
2015-03-10, 03:10
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad jag kommer överens med banken om har ingen annan med att göra.
Då ska du exempelvis ge fan i mina pengar om du råkar illa ut också, eller hur? Du kan ju inte mena att du har något med mina pengar att göra?

Nu tror jag inte du är intresserad av att ta mina pengar, men jag fattar inte hur det kan vara så horribelt svårt att begripa att detta handlar om ett större system. Att ensidigt ta bort kontrollen över ditt avtal med banken gör inte det här systemet mer liberalt, det gör det asymmetriskt och därmed tvärtom tydligare toppstyrt.

Ska du påstå frihet och behålla intellektuell ärlighet är det snarare någon form av anarki du ska argumentera för. Att påstå att det innebär frihet att ensidigt släppa kontrollen över avtal med banken är antingen inkompetens eller lögn.
2015-03-10, 10:48
Medlem
mjohan84s avatar
http://www.di.se/artiklar/2015/3/10/teknisk-analys-fastighetssektorn-bryter-trenden/

Fastighetssektorn har backat rejält på börsen
2015-03-10, 10:54
Medlem
mjohan84s avatar
Den budgivning vi nu ser på bostäder som ökar priset med 50% , beror den på amorteringskravet Som kommer till sommarn ? Vill många hinna låna innan kravet träder i kraft ?

http://www.di.se/artiklar/2015/3/6/da-star-amorteringskraven-klara/
2015-03-10, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Den budgivning vi nu ser på bostäder som ökar priset med 50% , beror den på amorteringskravet Som kommer till sommarn ? Vill många hinna låna innan kravet träder i kraft ?

http://www.di.se/artiklar/2015/3/6/da-star-amorteringskraven-klara/

Amorteringstakten är ju dock inte förändrad så mycket jämfört med vad bankerna redan kräver så frågan är hur stor effekten kan bli.
2015-03-10, 12:01
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Amorteringstakten är ju dock inte förändrad så mycket jämfört med vad bankerna redan kräver så frågan är hur stor effekten kan bli.

Se gärna länken , det blir dyrare än idag!
2015-03-10, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Se gärna länken , det blir dyrare än idag!

Jag förstår inte vad du menar, ja det blir dyrare, det har det blivit en längre stund utan snack om amorteringskrav. Frågan är ju vad som händer när de införs, de lån bankerna just nu godkänner har ju nära samma amorteringskrav som de som FI förväntas presentera så då är ju frågan hur stor påverkan det egentligen får.
2015-03-10, 13:36
Bannlyst
Priserna i Stockholm i seriösa valutor har rasat det senaste året.
2015-03-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag förstår inte vad du menar, ja det blir dyrare, det har det blivit en längre stund utan snack om amorteringskrav. Frågan är ju vad som händer när de införs, de lån bankerna just nu godkänner har ju nära samma amorteringskrav som de som FI förväntas presentera så då är ju frågan hur stor påverkan det egentligen får.

Bankerna har väl inte alls samma amorteringskrav idag? Det är väl endast SEB som har infört något snarlikt? Och det är väl troligtvis för att 40 % av SEB´s lånestock inte amorterar alls i dagsläget.

Hos ex. SBAB och ICA banken mfl. så är det ju idag rekommendation på 1 % amortering vid 85 % belåningsgrad, och runt 0,5 % vid 70 % belåningsgrad. Under 70 % belåningsgrad är amorteringsfritt idag.

Så det innebär ju en fördubblad amorteringsutgift för dom flesta som inte kan stoppa in mer än 30 %. Och att alla som inte kan stoppa in mer än 50 % nu måste amortera.

Ytterligare en viktig poäng är att om man har en bankkontakt idag så går det att gå runt amorteringsrekommendationen då det är fritt upp till banken att bestämma. Och det är något som kommer vara betydligt ovanligare med ett krav från FI. Det tecknas idag fortfarande en hel del amorteringsfria lån med över 70 % belåning.
2015-03-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
Priserna i Stockholm i seriösa valutor har rasat det senaste året.
Försöker du få det att framstå som att förändringar i priset på SEK mätt i andra valutor har större effekt i Stockholm än i övriga landet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in