2015-03-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiitherspoon
Om nu enas GM flickvän ljuger kan hon få fängelsestraff?

Mened är inom flera länders rättssystem ett brott varigenom den som avgivit vittnesed inför domstol, sedan i sitt vittnesmål ljuger på ett sådant sätt att han eller hon påverkar målets utgång. Påföljden är vanligtvis fängelse. Man skiljer på mened och på att vägra besvara en fråga under huvudförhandling. I det sistnämnda fallet kan häktning komma i fråga.[1]

Den som ljuger i en rättegång utan att ha avgivit ed men under sanningsförsäkran, gör sig skyldig till brottet osann partsutsaga.[1
Citera
2015-03-11, 00:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Om hon ljuger här och i förhör blir hon väl åtalad för skyddande av brottsling? Typ fängelse?

Skyddande av brottsling kräver att en person undanröjer bevis, eller hjälper en gärningsman att inte bli hittad.

Om hon under en rättegång vittnar falskt under ed, så kan hon bli åtalad för detta.

Ett annat scenario som kan var brottsligt är om hon i förhör hittar på saker för att försöka få en annan person att verka vara gärningsman. Då kan hon åka dit på förtal.
Citera
2015-03-11, 00:03
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRASIL69
Du får kontakta polisen i morgon med dina uppgifter.

Fast hur är det med det, är man tvungen att tipsa polisen om man misstänker något? Visst om man är vittne och så men nu misstänker jag ju bara. Vill inte hamna i trubbel pga att jag inte har kontaktat polisen samtidigt som att jag inte vill kontakta polisen av principskäl.
Citera
2015-03-11, 00:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiitherspoon
Om nu enas GM flickvän ljuger kan hon få fängelsestraff?

(FB) Misstänkt trippelmord i Uddevalla 2015-03-07
Citera
2015-03-11, 00:04
Medlem
Herrstorpotatiss avatar
En fundering: Det har tidigare i tråden spekulerats om albaner som i slutänden på något sätt har blivit blåsta. Om detta stämmer borde de ställa krav på t.ex MGM att ordna upp det hela. MGM kan ju till och med fått ett ultimatum.. Han eller BO, någon får sona i slutänden.
Tack vare MGMs relation till BO kan även det hela kanske skett under övervakning av Albanerna? Detta kunde förklara varför de tog med tjejen, hur skytten/ skyttarna kunde komma så nära, den rivstartade bilen och varför tjejen sköts. Hon kände kanske skytten bra?(BO räknade helt enkelt aldrig med detta). Skulle detta kunna vara ett trovärdigt scenario?

För övrigt verkar en del skott ha blivit avlossade om man utgår från att i stort sett alla gula bevismarkeringar markerar tomhylsor. Det ger även en fingervisning om hur skytten har rört sig då markeringarna ligger i två grupper på bilden.
Senast redigerad av Herrstorpotatis 2015-03-11 kl. 00:11.
Citera
2015-03-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drebel
Det stämmer. Media har haft med detta med tidningsbudet. Av någon anledning har de tagit bort det. Har letat men hittar inget nu. Fanns med i rapporteringen i helgen.

Ok, jag känner mig tvungen att svara. Jag ser fortfarande inte någon konkret fakta mer än flashbackare som hänvisar till vad andra flashbackare säger..

Tyder inte avsaknaden av extern källa på att tidningsbudet var en påhittad historia? Jag har sökt alla inlägg med "tidningsbud", och inte hittat ett enda som hänvisar till varifrån "faktan" kom. Great research!

Min teori, någon har gett falskt vittnesmål till tidning som nappade på det. Men tidningens vidare efterforskning pekar på att uppgiften kommer från hen 14 år gammal som tycker om att busa med tidningar. Eller det visade sig vara ett tidningsbud i ett helt annat område som hade sett två soppsäckar. Tidningen uppdaterar/rättar bara sin live-rapportering och hoppas det hela faller i glömska. MEN under tiden har en Flashbackare skrivit om tidningsbudet (självklart utan källhänvisning eller citering, för det läste hen i aftonbladet som är den säkraste median efter Fox News enligt hen). Lika snabbt svarar Flashbackare som vill visa på sin analytiska förmåga. Och efter 1-2 dygn så vet alla att det är sant, men ingen vet varifrån det kommer.

Låt oss säga att det är sant, tidningsbudet existerar, han har sett två döda som han trodde var fulla sovande individer. Borde inte diverse medier åtminstonde haft en rubrik på ämnet? Det känns som ganska viktig iaktagelse från min sida.

Så, visa mig gärna konkret fakta på att tidningsbudet finns (vilket han säkert kan göra), men fram tills dess, skriv "tidningsbud har sett två döda på marken som han trodde var fulla och sov så han ignorerade liken, källa: okänt". eller liknande.

14årige hen som gav tipset till aftonbladet (eller diverse media) måste älska denna diskussion.
Senast redigerad av spidflam 2015-03-11 kl. 00:07. Anledning: felstavning
Citera
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det beror på vad hon ljuger om, inför vem, vad är syftet/varför osv ..

Ju närmare anhörig/relation - desto mer krävs för att du faktiskt skall fällas för skyddande av brottsling ..
Jo, men man kan få fängelse för skyddande utav brottsling. Exempelvis om man förhindrar att brottet "uppdagas eller beivras".

Detta endast i teorin dock. Svårt att se att hon skulle skaka galler för att ha gett honom falskt alibi eller så i förhör. Om hon dumpar mordvapnet så har vi en annan situation.
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Var detta verkligen samma kille? Orkar heller inte kolla.

Det var Mark. Jag skärpte till mig och kollade upp det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Här sjunger en gänghora ut valsen om att hennes pojkvän är oskyldig

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20447115.ab

Är det Angelica Stenqvist som sjunger ut?
https://www.facebook.com/geeeelan

Enligt tidningen så kom de två bröderna, flickvännen och ytterligare en vän hem från en resa till Thailand vid sjutiden på fredagskvällen och det var Rawand som hämtade de. Vem var vännen var det AJ?
Citera
2015-03-11, 00:06
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Fast hur är det med det, är man tvungen att tipsa polisen om man misstänker något? Visst om man är vittne och så men nu misstänker jag ju bara. Vill inte hamna i trubbel pga att jag inte har kontaktat polisen samtidigt som att jag inte vill kontakta polisen av principskäl.
Nej, du är inte tvungen att kontakta polisen för du misstänker något - om du däremot VET att det är så men väljer att skydda vederbörande så kan du givetvis få problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen

Kan tänka mig att polisen tar tacksamt emot även detta. Du kan tipsa anonymt, inget att förlora. Du har ju säkert grunder till dina misstankar!
Citera
Medlem
teddyB_VBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det beror på vad hon ljuger om, inför vem, vad är syftet/varför osv ..

Ju närmare anhörig/relation - desto mer krävs för att du faktiskt skall fällas för skyddande av brottsling ..
Om hon skulle ljuga i förhör och dömas för kyddande av brottsling skulle det väl max bli böter i ett sådant här fall?
Blir väl betydligt värre om hon håller fast vid samma linje i en domstol?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in