2015-03-10, 21:05
Medlem
Börsen har gått över 30 procent sedan mitten av oktober och 15 sedan årsskiftet i stort sett utan korrektioner. Det är dags för en liten sättning á 10-15% nu. När börsgraferna börjar likna en hockeyklubba allt för mycket är det dags att gå ner lite. Leta upp en graf över det senaste året så förstår ni vad jag menar.
Citera
2015-03-10, 23:37
Medlem
Sålde av nästan allt mitt innehav idag 18 % plus.

Till mesta dels för att de verkar oroligt på börsen just nu.

Plus för att de känns som att de lättare kan trilla ner än gå upp så mycket mer just nu!

Tankar vettigt eller dumt att sälja av ?
Citera
2015-03-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89

Plus för att de känns som att de lättare kan trilla ner än gå upp så mycket mer just nu!

Svårt att säga om man inte kan se i framtiden! Om jag ska prata från egna erfarenheter så är det dumt att sälja av allt på en gång, lika dumt som det är att köpa allt på en gång..

Jag upplever att det är bättre att kontinuerligt köpa in sig/sälja av istället för att förhasta sig.. Det är väldigt svårt att veta när toppen/botten är nådd och det bästa man kan göra är att köpa bolag med stadiga kassaflöden när man anser att de är billiga och sälja bolag som inte levererar det man förväntar sig av dem..

Jag har i min portfölj viktat ner aktier till ca 55% av värdet av portföljen från tidigare ~95%.. Om man är orolig just nu kan man se till att sälja av de bolagen med högst belåning för att minska risken i portföljen.. Tex Hemfosa om man äger dem
Citera
2015-03-10, 23:51
Medlem
Spontant håller jag aktierna tills Juni i år. Sen blir det att vänta tills en naturlig korrektion. Har man likvider nu kan det vara läge att fylla på, speciellt i fastighetsbolagen!
Citera
2015-03-10, 23:52
Medlem
Con-artists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89

Pussy.

Wroom wroom motherfucker, nu kör vi!

Nej, men ärligt talat tror jag inte det finns nåt rätt eller fel i dagens läge. Börsen kan knappast rasa med tanke på räntan och den kan knappast stiga nämnvärt då den redan ligger väldigt högt.

Jag sitter i alla fall kvar. Tycker inte riktigt det finnss några alternativ.
Citera
2015-03-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDr
Spontant håller jag aktierna tills Juni i år. Sen blir det att vänta tills en naturlig korrektion. Har man likvider nu kan det vara läge att fylla på, speciellt i fastighetsbolagen!

Yes, håller med ett öga på fastighetssektorn.. Tror att det kan vara läge snart att plocka upp något där, varför inte Länsförsäkringar Fastighetsfond då får man en bred exponering mot fastighetssektorn som gynnas extremt mycket av de låga räntorna som råder just nu..
Citera
2015-03-11, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Yes, håller med ett öga på fastighetssektorn.. Tror att det kan vara läge snart att plocka upp något där, varför inte Länsförsäkringar Fastighetsfond då får man en bred exponering mot fastighetssektorn som gynnas extremt mycket av de låga räntorna som råder just nu..

hur kommer det sig då att den har rasat 12% när räntorna är så låga?
Citera
2015-03-11, 01:22
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Som inte alls kan tänkas ha prisats in.
Citera
2015-03-11, 02:28
Medlem
Hmm, Kan kanske va lite fegt av mig att sälja av allt nu.

Men sen iof så anser jag att 10 % årligen inklusive utdelning är bra avkastning på mina pengar.

Nu har jag gjort 18 % på drygt 3 månader. (Köpte de flesta bolagen i december.)

Och är garanterad på att de under årets gång att sthlmsbörsen kommer ligga under 13 % upp

Då är jag där igen och fiskar upp lita nya fina bolag som jag förhoppningsvis kan göra några % på tills årsskiftet. Då mina vänner är jag helnöjd
Citera
2015-03-11, 08:57
Medlem
KalleXLs avatar
Det är inte lätt för nybörjare att hänga med i kursrörelserna på varken aktier eller fonder.

Jag har hela tiden hört att man skall satsa på en ISK aktieportfölj med Investmentbolag och fondförvaltare som har aktiva förvaltare trots att avgiften är högre.

Den sista veckan har samtliga investmentbolag rasat med 2-7 procent (Varje dag) om man tittar i DN börssida.

I dagens DN står det:
Aktier.
Industrivärden -2
Investor -7
Kinnevik - 7
Lundberg -5

Fonder. Indiefonder.

Carnegie Indien med en avgift på 2.50 står på minus som alla andra.

En vecka med minussiffror sänker inte priserna direkt, men om raset fortsätter någon månad, kanske det blir läge för köp av billiga investmentbolag.
Citera
2015-03-11, 09:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Jag har hela tiden hört att man skall satsa på en ISK aktieportfölj med Investmentbolag och fondförvaltare som har aktiva förvaltare trots att avgiften är högre.
Inte av mig i alla fall.

Och inte av statistiken heller: 9 av 10 aktiefonder lyckas inte slå index.
Citera
2015-03-11, 10:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Inte av mig i alla fall.

Och inte av statistiken heller: 9 av 10 aktiefonder lyckas inte slå index.

Helt rätt, generellt sett.

Finns dock avvikelser t ex AP7 Aktiefond som gick +31,1% under 2014 medan dess kategori låg på +23,1% i genomsnitt och dess index (MCI World) gick +27,9%. Både 2013 och 2012 slog AP7 dessutom sitt index med nästan 10%, något få indexfonder kan skryta med. Däremot är väl inte AP7 riktigt aktiv, men inte riktigt 100% passiv heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in