2015-03-10, 16:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Förklara existensen av medvetandet sedan får du gärna förklara vart medvetandet befinner sig hos människan, det ter sig ganska uppenbart att vara en del av sinnet eller hjärnan - men detta vet vi inte, eller hur? Det är någonting som är långt över vårt sinne att förstå, precis som högre varelser som kan ha skapat oss, samma varelser som kan ha skapat naturlagarna inkl. dragningskraft och tyngdkraft. Vi skrattar idag åt att vetenskap tidigare beskrev jorden som platt, kanske skrattas det åt Big Bang om 1500 år......du förstår åtminstone vart jag driver detta.

Jag uppmanar dig att röka en breakthrough dose DMT och återkomma med en förklaring på vad det är som sker, varför du möter varelser som du möter, varför dem visar dig vad dem visar dig och varför du kan stöta på varelser som skrattar åt att du är människa.

Det finns mycket bortom vårt sinne att förstå, förklara eller ens greppa taget om - men vi kan uppleva mycket.

Det bryr jag mig inte om, om Gud existerar - vad han vill eller varför vi skapades är irrelevant. Du får uppleva livet, ja visst? Upplevelsen existerar, varför går inte att svara på men för att upplevelsen skall bli komplett krävs det sjätte sinnet som jag säger tankefrekvensen enligt mig, att som djur kunna vara i det eviga nuet samtidigt som man utnyttjar sin tankefrekvens ger till ögonblick som blir oförglömliga.
Det bryr jag mig väldigt mycket om. Annars blir man ju en hjärnlös innehavare av hjärnan man fått nu då utav Gud. Självklart måste Gud väl ha velat att vi skall använda den och det gör vi ju. Det är ju människan som utvecklar sig och söker vetskap om saker i livet. Det är ju inte Gud som gör det åt oss.
Jag tror inte att vi skulle ha hjärnor om det var meningen att vi skall gå i ett ledband som exakt samma tänkare och människor.
Citera
2015-03-10, 16:24
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det bryr jag mig väldigt mycket om. Annars blir man ju en hjärnlös innehavare av hjärnan man fått nu då utav Gud. Självklart måste Gud väl ha velat att vi skall använda den och det gör vi ju. Det är ju människan som utvecklar sig och söker vetskap om saker i livet. Det är ju inte Gud som gör det åt oss.
Jag tror inte att vi skulle ha hjärnor om det var meningen att vi skall gå i ett ledband som exakt samma tänkare och människor.

Du letar efter nålen i halmbalen nu, sinnet är konstruerat för din mänskliga upplevelse men det är inte konstruerat för att vara servant of the universe med svar och förståelse för allt. Hjärnan du innehar fyller sin funktion, att du sedan vill använda den för att kommunicera med en Gud eller förstå den Guden är bortom oss. Jag tror att krafterna(Universum) som har skapat existensen av oss inte kan förklara eller förstå sig själv - men den kan uppleva sig själv, genom oss.
Citera
2015-03-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ja det kanske de gör men allas lära kan vara falsk. Det är jag fullt medveten om.
Ingen kan säga så här är det och punkt slut.
Jag har aldrig tänkt på tro som att det här är den sannaste tron av alla och just den bilden av Gud är mest sann.
Det tror inte jag att någon människa kan göra. Bara det kan få mig att fundera ibland på varför nu då Gud vill ha den splittringen och inte tvärtom ena och Klart och tydligt. Har du aldrig funderat över sådana saker i tron? Ifrågasatt Gud liksom?
Om alla i min familj skulle vara sina egna föräldrar vilkens förälder skall man då lyssna på? Det skulle bli kaos i familjen om alla gjorde det de själva trodde på.
Den ena anser det vara rätt att ligga under bordet och äta, den andre att stå på bordet, den tredje att äta direkt på golvet.
Det handlar om tro, men du kan lita på apostlarnas undervisning. Det är nämligen Gud själv som vittnar om budskapet. Man kan säga att den splittring du talar om är ett straff från Gud.

Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem. Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten. 2Thess 2:9-12

Därför talade Jesus i liknelser om Guds rike, för att de som INTE tror INTE ska förstå så att de INTE blir räddade. Gud vil inte ha lögnare i sitt rike, som blåser upp sig med sina egna människotankar. Du låter dig förledas att göra just det av de du diskuterar med i denna tråd.
Citera
2015-03-10, 16:29
Medlem
Citat:
Du letar efter nålen i halmbalen nu, sinnet är konstruerat för din mänskliga upplevelse men det är inte konstruerat för att vara servant of the universe med svar och förståelse för allt. Hjärnan du innehar fyller sin funktion, att du sedan vill använda den för att kommunicera med en Gud eller förstå den Guden är bortom oss. Jag tror att krafterna(Universum) som har skapat existensen av oss inte kan förklara eller förstå sig själv - men den kan uppleva sig själv, genom oss.
En människa klarar inte det på egen hand, och därför har vi fått Guds ande, helig ande eller sanningens ande, som vittnar för oss och ger oss förmågan att skilja mellan olika andar. Cut the BS helt enkelt.
Citera
2015-03-10, 16:31
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Om Gud vill att människan skall söka honom så måste han även ha med det i sin planering. Ja man måste söka nålen i halmbalen ibland, det är tack vare nålsökarna vi kan bota sjukdomar med mera idag och använda oss av diverse prylar.
Varför skall Gud konstruera intelligenta varelser som sedan har otroliga svårigheter att se och finna honom eller ens tro på honom?
Då borde det vara logiskt sett lättare för oss att förstå själva skapelsen och inte alla de här små nålarna i halmbalarna.
Jag har en hjärna som hela tiden ifrågasätter och letar och försöker förstå. Det är ju också Guds vilja då, eller hur?
Citera
2015-03-10, 16:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det handlar om tro, men du kan lita på apostlarnas undervisning. Det är nämligen Gud själv som vittnar om budskapet. Man kan säga att den splittring du talar om är ett straff från Gud.

Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem. Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten. 2Thess 2:9-12

Därför talade Jesus i liknelser om Guds rike, för att de som INTE tror INTE ska förstå så att de INTE blir räddade. Gud vil inte ha lögnare i sitt rike, som blåser upp sig med sina egna människotankar. Du låter dig förledas att göra just det av de du diskuterar med i denna tråd.
Ja det handlar om att tro men man skall väl inte sluta tänka bara för det?
De som inte tror inte skall förstå och då heller inte blir räddade? Det kan bli de som tror sig tro men av rädsla som blir de största lögnarna, har du tänkt på det?
Jag förleds ej av någon. Jag har varit både ateist, agnostiker och är just nu mer troende men mina frågor finns där hela tiden.
Tycker att man skall kunna prata med alla. Vad gör det?
Citera
2015-03-10, 16:37
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Om Gud vill att människan skall söka honom så måste han även ha med det i sin planering. Ja man måste söka nålen i halmbalen ibland, det är tack vare nålsökarna vi kan bota sjukdomar med mera idag och använda oss av diverse prylar.
Varför skall Gud konstruera intelligenta varelser som sedan har otroliga svårigheter att se och finna honom eller ens tro på honom?
Då borde det vara logiskt sett lättare för oss att förstå själva skapelsen och inte alla de här små nålarna i halmbalarna.
Jag har en hjärna som hela tiden ifrågasätter och letar och försöker förstå. Det är ju också Guds vilja då, eller hur?

Varför utgår du ifrån att Gud vill att vi ska söka honom?
Varför räcker inte upplevelsen, naturens komplexitet, existensen av ett medvetande, fri vilja att välja om du vill älska allt eller hata allt, kärlek till? Varför måste det letas efter en Gud, varför måste vi bevisa en Gud? Räcker inte det du har fått framför dig, är upplevelsen meningslös utan kommunikation med skapelsen?
Citera
2015-03-10, 16:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Varför utgår du ifrån att Gud vill att vi ska söka honom?
Varför räcker inte upplevelsen, naturens komplexitet, existensen av ett medvetande, fri vilja att välja om du vill älska allt eller hata allt, kärlek till? Varför måste det letas efter en Gud, varför måste vi bevisa en Gud? Räcker inte det du har fått framför dig, är upplevelsen meningslös utan kommunikation med skapelsen?
Det räcker gott och väl men nu har ju heliga skrifter uppmanat och sagt att man skall följa den och den....
Sök och du skall finna.
För att du skall kunna ha den fria viljan så måste du ju själv som individ stega dig fram i livet. Din väg är ju bevisligen inte min väg. Vi två har olika upplevesler med mera. Vi har vår egen väg att gå så att säga.
Jag har tvivlat och gör det än idag fram och tillbaka och kan inte påstå att jag sitter och endast säger jag tror, jag är trygg och får min plats endast för att jag tror, absolut inte i min tankevärld.
Om Gud gett den fria viljan så har han gjort det av en anledning men jag kan inte helt och hållet säga att den viljan är min vilja och allas sanning. Vi kanske alla har olika sanningar OCH ateister älskar människor de också, känner stor kärlek, en del kanske mer än både mig och dig.
Citera
2015-03-10, 16:52
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Det räcker gott och väl men nu har ju heliga skrifter uppmanat och sagt att man skall följa den och den....
Sök och du skall finna.
För att du skall kunna ha den fria viljan så måste du ju själv som individ stega dig fram i livet. Din väg är ju bevisligen inte min väg. Vi två har olika upplevesler med mera. Vi har vår egen väg att gå så att säga.
Jag har tvivlat och gör det än idag fram och tillbaka och kan inte påstå att jag sitter och endast säger jag tror, jag är trygg och får min plats endast för att jag tror, absolut inte i min tankevärld.
Om Gud gett den fria viljan så har han gjort det av en anledning men jag kan inte helt och hållet säga att den viljan är min vilja och allas sanning. Vi kanske alla har olika sanningar OCH ateister älskar människor de också, känner stor kärlek, en del kanske mer än både mig och dig.

De heliga skrifter som existerar idag är skrivna av människan, möjligtvis var de Guds ord ifrån början - men vem vet vad som är omskrivet i nuläget? Det jag menade med fria viljan och älska / hata är; människan har ett val, du kan välja att vara en vandringsgräshoppa dvs. en parasit eller ett bi dvs. en spridare av harmoni - men varken gräshoppan eller biet kan välja att vara det andra, utan är vad det är, så detta har inte att göra med om religiösa eller icke-religiösa älskar varandra mer, vad jag insinuerade är att människan på något vis är som en Gud, servant of tellus beskyddare av djurriket och naturriket på vår planet, beskyddare av vår planet. Men vad gör vi? Exploaterar allt för att egocentriciteten i sinnet fångar oss och efter detta blir begäret stort, och därför ser det ut som det gör idag - men om alla hade insett och velat ha samma mål så hade himmelriket inte behövt vara en sanning enbart i en helig skrift, utan en sanning här och nu.
Citera
2015-03-10, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof

Det handlar om tro, men du kan inte lita på apostlarnas undervisning. Det är nämligen Satan själv som vittnar om budskapet. Man kan säga att den splittring du talar om är ett verk av Satan.

Den "Rättfärdiges" ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat lyssna till förnuftet som kunde ha räddat dem. Därför får villfarelsen makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte velat bry sig om vad som är gott och rätt för människan.

Därför talade Djävulen (Jesus) lögner om Guds rike, för att de som är onda ska förledas att tro så att de INTE blir räddade. Djävulen vill inte att någon ska bli räddad, därför vill han omskapa människan till sådana som inte kan accepteras i Gud rike, till sådana som blåser upp sig med religiösa doktriner, är sexualneurotiska, hatar livet och hatar alla medmänniskor som inte tror på samma sätt som dem. Du låter dig förledas att bli just en sådan av den bok du frotterar dig med utanför denna tråd.
Citera
2015-03-10, 17:05
Medlem
goran744s avatar
Citat:
De heliga skrifter som existerar idag är skrivna av människan, möjligtvis var de Guds ord ifrån början - men vem vet vad som är omskrivet i nuläget? Det jag menade med fria viljan och älska / hata är; människan har ett val, du kan välja att vara en vandringsgräshoppa dvs. en parasit eller ett bi dvs. en spridare av harmoni - men varken gräshoppan eller biet kan välja att vara det andra, utan är vad det är, så detta har inte att göra med om religiösa eller icke-religiösa älskar varandra mer, vad jag insinuerade är att människan på något vis är som en Gud, servant of tellus beskyddare av djurriket och naturriket på vår planet, beskyddare av vår planet. Men vad gör vi? Exploaterar allt för att egocentriciteten i sinnet fångar oss och efter detta blir begäret stort, och därför ser det ut som det gör idag - men om alla hade insett och velat ha samma mål så hade himmelriket inte behövt vara en sanning enbart i en helig skrift, utan en sanning här och nu.

Visst skulle det kunnat varit så att himmelriket varit här och nu men det är inte det och verkade heller inte vara det på Guds tid när han så att säga ingrep med bland annat utrota Sodom och Gomorra och allt och alla där i.
Det måste ju i sådana fall ha startat med Adam och Eva då? Logiskt sett har vi alltså betett oss som svin sedan tidernas begynnelse.
Jag kan fundera då bland annat på detta. Hur kunde Gud misslyckas så totalt med oss människor om han nu är allsmäktig? varför ingrep han inte direkt där vid Adam och Eva? Varför låta miljarder människor födas och dö. Då han i sådana fall kunde ha ingripit redan där som han nu gjorde med Sodom och Gomorra.
Jag får inte ihop detta i min skalle.
Just sådana här frågor får mig att tvivla ofta.

Tänker du aldrig så?
Du tror bara utan att ifrågasätta något som står eller så? Jag är inte sådan jag. Gud får lov att ta mig som jag är. Annars skall jag väl inte klampa omkring här och bli dumförklarad av Gud för att jag inte förstår honom.
Vill han verkligen att jag skall förstå eller vill han endast att jag skall sluta tänka och tro endast? Tro på vadå brukar jag tänka också. Tro på Gud som valt att ej tala ur skägget?
Jag tror men Gud vet hur jag fightas och är envis och ifrågasätter med mera( om han nu existerar)
Vill han ha mig så får han ta mig som jag är och som jag förstår allt.
Citera
2015-03-10, 17:07
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Om Gud och Jesus existerar, vem är vi att hävda vad dessa kan och inte kan vara?
Vårt sinne är inte konstruerat att förstå någonting om dessa eller att någonsin vara på samma nivå som dessa varelser av extremt högt medvetande.

Din fråga är helt irrelevant för samtalet. Ingen kan vara allsmäktig eftersom själva allsmäktigheten är en paradox. Om Gud existerar, vilket för övrigt är högst osannolikt, så spelar det ingen roll vad denna Gud är. Allsmäktig kan man i alla fall inte vara eftersom själva definitionen av allsmäktighet är omöjlig att uppnå oavsett hur man vrider och vänder på det. Paradoxen kommer alltid att finnas där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in