2015-03-10, 15:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag är definitivt inte ute efter att ha rätt i mina diskussioner eftersom att jag är medveten om att jag definitivt inte har svar på allt i universums existens. Har du????
Jag är helt och hållet ute efter diskussioner som leder till ännu mer frågor och ännu mer funderingar.
Medan du mest är intresserad av att prata om dumskallar.
Är man så dum som du nu är,
så är det något du har fått vant dig vid vare sig du vill det eller ej eller hur?

Och jo, du tror dig ha alla svaren för universum. Vi har sett det tidigare och ser det igen i denna tråden, falsk ödmjukhet hjälper inte dig ett skit. Och ja, exponera idiotin i teisters resonemang har sin poäng. Nyttan med det kan aldrig förkastas.

Men nu får du och Bogo resonera ifred.
Citera
2015-03-10, 15:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag kan släppa det, är lika givande att debattera med goran som att peta på en död fisk.

Jag tycker det ska bli intressant att se om gorans senaste position som nästen-agnostiker är permanent eller bara en anpassning till denna tråd.

Men vilket som ... det ger mig en chans för att profilera något jag anser vara centralt för en levande religionsdebatt: HUR kan en möjlig extra-kosmisk (transcendent) metafysik tänkas att vara. Vilka scenarior kan människan med nutidens kunskapsunderlag och metodologier hypotetisera fram.

(För mig är det en befriande omväxling från att bemöta den monotona högläsning av diverse missionsmanualer.)
Citera
2015-03-10, 15:51
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Vad har vi då en hjärna till? Så kan jag tänka.
Ville Gud ha oss som ett gäng robottar som sa ja och amen så hade väl hjärnan inte behövts tycker jag.
Då gjorde Gud ett stort fel som satte en hjärna i skallen på oss.
Varit enklare för GUD att gjort oss till amöbor.
Om nu GUD inte vill ha konkurrans eller bli ifrågasatt så hade han väl inte skapat oss till frågvisa människor som vill utvecklas och lösa problem?

Det är skillnad på att ha sinnet för att överleva, tänka, skapa och uppleva - och att ha sinnet för att förstå krafter som har skapat sinnet.
Citera
2015-03-10, 15:53
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men du har ju i och med den senaste paragrafen själv "hävdat" något om dessa ponerade entiteters kvaliteter (~höga medvetande).

Det enda som går att hävda om högre varelser är att deras medvetande är långt bättre utvecklat än vårt eget.
Citera
2015-03-10, 15:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Är man så dum som du nu är,
så är det något du har fått vant dig vid vare sig du vill det eller ej eller hur?

Och jo, du tror dig ha alla svaren för universum. Vi har sett det tidigare och ser det igen i denna tråden, falsk ödmjukhet hjälper inte dig ett skit. Och ja, exponera idiotin i teisters resonemang har sin poäng. Nyttan med det kan aldrig förkastas.

Men nu får du och Bogo resonera ifred.
Bra. Respektera ditt eget beslut nu också annars tycks du visa din egen dumhet mer än någonsin.
Men du får mer än gärna kasat dig in i en intelligent konversation utan ointelligenta dumskalle ekon eller annat trams.
Visa din så att säga intelligens någon gång.
Citera
2015-03-10, 15:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Det enda som går att hävda om högre varelser är att deras medvetande är långt bättre utvecklat än vårt eget.

Ja, det är en definition. Men hurvida denna definition har relevans till något eller bara är ett cirkelargument är osäkert.
Citera
2015-03-10, 15:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är skillnad på att ha sinnet för att överleva, tänka, skapa och uppleva -

Citat:
och att ha sinnet för att förstå krafter som har skapat sinnet.

Och en sån "förståelse" är vad, manifesterar sig hur och har vilka belägg?
Citera
2015-03-10, 16:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det är skillnad på att ha sinnet för att överleva, tänka, skapa och uppleva - och att ha sinnet för att förstå krafter som har skapat sinnet.
Ja det förstår jag men vad skall Gud med intelligenta människor till om han inte vill att de skall utnyttja sin egen tankeförmåga vilket då även leder till att man ifrågasätter honom naturligtvis. Om han nu då valt att vara så luddig.
Gud måste ju ha förstått att vi skulle ifrågasätta honom? Annars har vi ju ingen egen vilja
För mig är inte tro att tror exakt på allt som står skrivet utan att leta, söka och själv försöke se Gud där någonstans.
Jag har pendlat hela livet vid att INTE tro alls, för att sedan blivit lite ok kanske, kanske inte och sedan jo det är så.
Känner mig som en hybrid i det hela.
Ifrågasätter väldigt mycket, vilket Gud nu då måste ha vetat om att människan skulle göra då.
Varför då vara så hemlig och metaforisk om han nu vill att alla skall komma till tro?
Det har jag funderat över väldigt mycket.
Citera
2015-03-10, 16:03
Medlem
Citat:
Om Jesus nu då har all makt( allsmäktig) Så undrar jag vad Jesus ska med Gud till?
OCH är Jesus Gud som vissa påstår så förstår jag inte varför det i sådana fall behövs tre olika skepnader i en?
Tycker att allt är underligt och ibland kan jag tänka. Man skall helt enkelt inte förstå det men samtidigt tänker jag. Varför skall man inte förstå det klart och tydligt?
Kluven i min tro, har alltid varit. Pendlar mellan tre olika skepnader jag med. Ateist, agnostiker och troende.
Kan man vara agnostikst troende?
Kunde Jesus och Gud och den helige så att säga anden hoppa mellan olika skepnader så är ju det inte heller helt allsmäktigt och perfekt?
De texterna jag citerar visar ju att treenigheten är en falsk lära. Den är människors påhitt, den stämmer inte med vad bibeln säger. Det är snarare så att gud behöver honom. Gud har ju sagt till Sonen att sätta sig på tronen, få all makt för att utföra ett uppdrag. Det står att Jesus upphöjdes till Gud, att han fick all makt ich artt han efter acvslutat uppdrag ska underordna sig Gud (1Kor 15). Så¨det krtistna lär sig är delvis en falsk lära.
Citera
2015-03-10, 16:06
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och en sån "förståelse" är vad, manifesterar sig hur och har vilka belägg?

Förklara existensen av medvetandet sedan får du gärna förklara vart medvetandet befinner sig hos människan, det ter sig ganska uppenbart att vara en del av sinnet eller hjärnan - men detta vet vi inte, eller hur? Det är någonting som är långt över vårt sinne att förstå, precis som högre varelser som kan ha skapat oss, samma varelser som kan ha skapat naturlagarna inkl. dragningskraft och tyngdkraft. Vi skrattar idag åt att vetenskap tidigare beskrev jorden som platt, kanske skrattas det åt Big Bang om 1500 år......du förstår åtminstone vart jag driver detta.

Jag uppmanar dig att röka en breakthrough dose DMT och återkomma med en förklaring på vad det är som sker, varför du möter varelser som du möter, varför dem visar dig vad dem visar dig och varför du kan stöta på varelser som skrattar åt att du är människa.

Det finns mycket bortom vårt sinne att förstå, förklara eller ens greppa taget om - men vi kan uppleva mycket.

Citat:
Ja det förstår jag men vad skall Gud med intelligenta människor till om han inte vill att de skall utnyttja sin egen tankeförmåga vilket då även leder till att man ifrågasätter honom naturligtvis. Om han nu då valt att vara så luddig.
Gud måste ju ha förstått att vi skulle ifrågasätta honom? Annars har vi ju ingen egen vilja
För mig är inte tro att tror exakt på allt som står skrivet utan att leta, söka och själv försöke se Gud där någonstans.
Jag har pendlat hela livet vid att INTE tro alls, för att sedan blivit lite ok kanske, kanske inte och sedan jo det är så.
Känner mig som en hybrid i det hela.
Ifrågasätter väldigt mycket, vilket Gud nu då måste ha vetat om att människan skulle göra då.
Varför då vara så hemlig och metaforisk om han nu vill att alla skall komma till tro?
Det har jag funderat över väldigt mycket.

Det bryr jag mig inte om, om Gud existerar - vad han vill eller varför vi skapades är irrelevant. Du får uppleva livet, ja visst? Upplevelsen existerar, varför går inte att svara på men för att upplevelsen skall bli komplett krävs det sjätte sinnet som jag säger tankefrekvensen enligt mig, att som djur kunna vara i det eviga nuet samtidigt som man utnyttjar sin tankefrekvens ger till ögonblick som blir oförglömliga.
Citera
2015-03-10, 16:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
De texterna jag citerar visar ju att treenigheten är en falsk lära.

Det "visar" vad din bibel-tolkning är.
Citera
2015-03-10, 16:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
De texterna jag citerar visar ju att treenigheten är en falsk lära. Den är människors påhitt, den stämmer inte med vad bibeln säger. Det är snarare så att gud behöver honom. Gud har ju sagt till Sonen att sätta sig på tronen, få all makt för att utföra ett uppdrag. Det står att Jesus upphöjdes till Gud, att han fick all makt ich artt han efter acvslutat uppdrag ska underordna sig Gud (1Kor 15). Så¨det krtistna lär sig är delvis en falsk lära.
Ja det kanske de gör men allas lära kan vara falsk. Det är jag fullt medveten om.
Ingen kan säga så här är det och punkt slut.
Jag har aldrig tänkt på tro som att det här är den sannaste tron av alla och just den bilden av Gud är mest sann.
Det tror inte jag att någon människa kan göra. Bara det kan få mig att fundera ibland på varför nu då Gud vill ha den splittringen och inte tvärtom ena och Klart och tydligt. Har du aldrig funderat över sådana saker i tron? Ifrågasatt Gud liksom?
Om alla i min familj skulle vara sina egna föräldrar vilkens förälder skall man då lyssna på? Det skulle bli kaos i familjen om alla gjorde det de själva trodde på.
Den ena anser det vara rätt att ligga under bordet och äta, den andre att stå på bordet, den tredje att äta direkt på golvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in