2015-03-09, 22:19
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verificante
En fantastisk förolämpning mot tittarna. Är detta någon sorts experiment, en test av hur lågt man kan sänka ribban? Vad kommer härnäst? "Testbild" i tio avsnitt?
Det är du som förolämpar mig som tittare, jag som tycker det är en bra serie.
Citera
2015-03-09, 22:21
Medlem
Är det bara jag som retar mig på ortsnamnet Silverhöjd, det låter något.. osvenskt? Silverhyttan hade nog varit mer passande, men ingenting tycks ju korrelera geografiskt i serien i övrigt.
Citera
2015-03-09, 22:38
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.Anconia
Är det bara jag som retar mig på ortsnamnet Silverhöjd, det låter något.. osvenskt? Silverhyttan hade nog varit mer passande, men ingenting tycks ju korrelera geografiskt i serien i övrigt.

Nej du är inte ensam. Men jag har stört mig på den enda från början. Låter i bästa fall som ett gatunamn för ett nybyggt villaområde.

Riktigt usel, har inte skrivit något om det för jag trodde jag var ensam, oerhört störande. Det är inte så svårt att komma på en anonym ortsnamn för mellansverige eller bergslagen. Med ändelser som hyttan, berg eller böle eller varför inte sådana saker som näs, ånger, fors eller sjö

Silver är dåligt, men ortsnamnsändelsen höjd är nog bara en stockholmare som kan komma på.
Citera
2015-03-09, 23:13
Medlem
Netherworlds avatar
Så! Ännu ett avsnitt. Framför allt dessa moment fick mig att vilja hänga mig:

Citera
2015-03-09, 23:31
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enchiridion.2018
Den här serien blir så djävla mycket bättre om kör på den syntolkade varianten!

Det liksom overload.

Syntolkningen låter precis som den första pitchen av manuset - fast långsamt, långsamt, lite för övertydligt och gärna med autistisk röst.

"En hand sträcker sig upp ur vattnet och griper Jörgens ben. Handen försöker dra ner Jörgen i vattnet".

Samtidigt kollar man på avsnittet - och ser hur regissören desperat försöker bildsätta skitmanus, en fotograf som kämpar med komma ihåg hur fan det var man gjorde med kameran, samt en uppsättning skådespelare som är så koncentrerade på att komma ihåg replikerna att alla andra dimensioner går förlorade: mimik, gestik, tonfall, röstmodulation... You name it!

Och allt går långsamt, långsamt...

Jag höll på att skratta ner mig förra veckan när jag skulle titta på avsnittet 3 från svtplay, och jag lyckats välja den med syntolkning. Men sen efter en stund tänkte jag: "Det är denna variant jag ska välja, för då slipper jag ju se på det, men ändå kan följa med i storyn."

Även denna vecka fick vi smakprov på att regissören och den som sköter kamerorna håller en sämre högsta-nivå än studenterna á la filmgymnasiet på, säg, Gotland.

Det mest störande är när de så tydligt visar att de fullständigt missuppfattat de mest grundläggande utgångspunkterna när det gäller kameravinklar.

Vet de ens vad de sysslar med? Vet de vad syftet är med "point of view shot" överhuvudtaget?"
Citera
2015-03-10, 02:03
Medlem
Enchiridion.2018s avatar
Citat:
En fantastisk förolämpning mot tittarna. Är detta någon sorts experiment, en test av hur lågt man kan sänka ribban? Vad kommer härnäst? "Testbild" i tio avsnitt?

Åtminstone jag kommer sitta som klistrad! Kan tänka mig 10 x 58 minuter "myrornas krig" också, hellre än det här.
Senast redigerad av Enchiridion.2018 2015-03-10 kl. 02:06.
Citera
2015-03-10, 05:41
Medlem
Swan65s avatar
Synd att ett hyfsat intressant koncept skjuts i sank av särscenskolans avhoppare. Undrar om jag någonsin sett så många talangsvaga skådisar på en och samma gång innan. Tycker förstås också synd om dem då de blir påtvingade repliker som känns lika naturliga som svordomar ur Horace Engdahl.
Citera
2015-03-10, 07:16
Medlem
Någon mer som noterade i del 3 när polisen rusade in på skroten så hade vissa k-kpist, de flesta pistoler men EN stackare fick springa in med hagelgevär(!) hahaha

Hagelbössa från pappas vapenskåp brukar svensk polis ofta använda eller ?
Citera
2015-03-10, 09:09
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:

Det sägs vara en serie för dumskallar och idioter och svagbegåvade så jag kan bara hålla med. Kollade vilka som hyllar serien f.ö.

Testbilden för många år sen var ett akvarium med några fiskar som simmade runt. Det är på den nivån, man längtar efter Sveriges Television Tesbild.
Senast redigerad av Dr.Krankentot 2015-03-10 kl. 09:54.
Citera
2015-03-10, 09:13
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Någon mer som noterade i del 3 när polisen rusade in på skroten så hade vissa k-kpist, de flesta pistoler men EN stackare fick springa in med hagelgevär(!) hahaha

Hagelbössa från pappas vapenskåp brukar svensk polis ofta använda eller ?

Stackare? Hagelpusten är ju överlägsen i sån situation. Avsågad då helst för smidighet och maximal hagelspridning.
Tror för övrigt hagelbössa används av polisen speciellt för att blåsa bort lås, då med specialhagel som är mycket större än vanliga.
Citera
2015-03-10, 10:19
Medlem
tryffs avatar
Jag följer serien. Den går att titta på till skillnad från många andra svenska deckare. Men skådespeleriet är under all kritik. Sista jag såg innan denna var GWs serie om ambassad-dramat och skådespelarna i den var ljusår bättre. Helt obegripligt att Göran Ragnerstam, Peter Andersson, Ica-stig m.fl kunnat försörja sig som skådespelare. Kalkonnivå!
Citera
2015-03-10, 10:19
Medlem
HannaLees avatar
Herregud så dåligt, mycket som hade kunnat bli åtminstone hyfsat men icket...Men kan ändå inte låta bli att titta, såklart. De kunde inte ha hittat en ännu sämre skådis än hon som spelar Eva? Nä, jag tänkte väl det. Stört omöjligt.
Göran Ragnerstam är creepy med sin svarta och stirriga blick och jag vet inte om det är på ett bra sätt denna gång...allmänt skum man det där. Gillade honom däremot skarpt i Morden. Och ja, jag skall genomlida alla avsnitten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in