2015-03-09, 21:47
Medlem
swimmingpools avatar
Fy i helvete vilket tråkigt avsnitt! helt ointressant arkitektur och vem bryr sig om ett nerbrunnet hus.
Citera
2015-03-09, 22:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EchoAlfa
I dagens avsnitt av husdrömmar hade huset brunnit ned. De ersätts av försäkringsbolaget med ett likvärdigt hus. En sak slog mig under programmet var att, de hade inga bakslag. Varför? Är det för att försäkringsbolaget är med och styr? Inga skumma entreprenader anlitas så saker utförs när och som dom ska. Inte minst tidsaspekten, mindre än ett år utan bakslag.

Vanligtvis är det bakslag efter bakslag, se till exempel två avsnitt tillbaka när hela huset började luta...
När huset började luta så var det för att första firman gjort sitt och andra firman inte hann göra sitt före den första firman plockade bort sina stöttor och drog.
Dålig projektledningen och den utfördes av mannen i familjen, inte byggarnas fel.
Citera
2015-03-09, 22:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Fy i helvete vilket tråkigt avsnitt! helt ointressant arkitektur och vem bryr sig om ett nerbrunnet hus.
Kåken blev väldigt bra, kul se hur pass mycket man kunde förändra från det gamla huset.
Citera
2015-03-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
När huset började luta så var det för att första firman gjort sitt och andra firman inte hann göra sitt före den första firman plockade bort sina stöttor och drog.
Dålig projektledningen och den utfördes av mannen i familjen, inte byggarnas fel.

Ja, jag säger inte att det inte finns en anledning till det. Det gör det väl alltid? Men faktum kvarstår, de drabbade inte av ett enda bakslag, skulle vara intressant att veta varför det gick så bra för dom. Det var deras första bygge dessutom.
Citera
2015-03-10, 00:43
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool

Jag tycker det var intressant att se hur det fungerar rent praktiskt för de som råkar ut för en sån sak. Det är ju bra att de har med lite blandade objekt i programmen och inte bara mystiska ruckel och wannabe-herrgårdar.

Citat:
Ursprungligen postat av EchoAlfa
Ja, jag säger inte att det inte finns en anledning till det. Det gör det väl alltid? Men faktum kvarstår, de drabbade inte av ett enda bakslag, skulle vara intressant att veta varför det gick så bra för dom. Det var deras första bygge dessutom.

Jag är lite inne på samma sak som du skrev, försäkringsbolaget har bra koll på vilka byggare man ska anlita och framförallt vilka man INTE ska anlita. Byggbolagen som anlitas av försäkringsbolag vet också att om de inte sköter sig så får de ett rent helvete med det stora bolaget och dess jurister på halsen. Till skillnad mot en privatperson som kanske inte har de ekonomiska musklerna att inleda diverse processer när man tycker att något inte blev enligt överenskommelse...

Plus att ju mindre stad desto färre skojare, rykten sprider sig så fort när man kommer bort från de största städerna. I Stockholm kan skojare gömma sig i mängden under många år och komma undan med det, sånt är svårare när man talar om mindre orter.
Citera
2015-03-10, 00:48
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag tycker det var intressant att se hur det fungerar rent praktiskt för de som råkar ut för en sån sak.
Ok, ja det är ju olika vad man är intresserad av.
Citera
2015-03-10, 10:11
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det var mer konsumentupplysning över detta avsnitt, lite som programmet Plus. Nåja, ombyte förnöjer och det är roligt att de vågat lämna Österlen och alla neurotiska "fylla-livet-med-mening -genom-att-ständigt-planera-nya-byggprojekt-människor", även om det är mer spännande...

Edit: Måtte inte familjen drabbas av ytterligare olyckor, Arlette är ju helt förstörd och långtifrån genom krisen...
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2015-03-10 kl. 10:34.
Citera
2015-03-10, 10:22
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Programmet var intressant och positivt, inga gnällspikar eller kverulanter. Det var trevliga människor som såg framåt. Nån som vet vilket försäkringsbolag det var som hanterade fallet. De verkade vara korrekta och bra.
Citera
2015-03-10, 10:35
Medlem
Perriss avatar
Här hade jag bullat upp med Radiokaka och kaffetermos i salongen för att få bevittna ännu en jordkällare bli till Disneyslott eller brädhög bli till en gigantisk trähäst med balkong, men tyvärr märker jag att jag mer och mer tappar intresset under programmet. Det är klart att det säkert är intressant för många med den här familjetragedin och dess efterspel, och såklart är det jävla synd om familjen, men jag tycker att det har börjat bli alldeles för mycket fokus på människoöden och för lite fokus på vild arkitektur i de senaste programmen. De har blivit rejält trubbigare i sin programvinkel helt enkelt. Det känns som att de inte riktigt vet vad de vill berätta längre. Eller så är det helt enkelt bara jag som äntligen insett att programserien inte riktigt handlar om vad jag trodde att den skulle göra. Vilket som så blire icke nån kaka nästa måndag, nänä.

/förmiddagspurken
Citera
2015-03-10, 10:37
Bannlyst
Jag tyckte det luktade försäkringsbedrägeri. Antingen lät de katten stryka med eller så gav de bara bort katten till svärmor...

Såg aldrig klart, blev huset klart i avsnittet?
Blev det fint?
Citera
2015-03-10, 10:37
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Här hade jag bullat upp med Radiokaka och kaffetermos i salongen för att få bevittna ännu en jordkällare bli till Disneyslott eller brädhög bli till en gigantisk trähäst med balkong, men tyvärr märker jag att jag mer och mer tappar intresset under programmet. Det är klart att det säkert är intressant för många med den här familjetragedin och dess efterspel, och såklart är det jävla synd om familjen, men jag tycker att det har börjat bli alldeles för mycket fokus på människoöden och för lite fokus på vild arkitektur i de senaste programmen. De har blivit rejält trubbigare i sin programvinkel helt enkelt. Det känns som att de inte riktigt vet vad de vill berätta längre. Eller så är det helt enkelt bara jag som äntligen insett att programserien inte riktigt handlar om vad jag trodde att den skulle göra. Vilket som så blire icke nån kaka nästa måndag, nänä.

/förmiddagspurken
Håller med. En halvtimme in i programmet har det i princip bara varit fokus på den stora katastrofen som drabbade hela bygden...
Citera
2015-03-10, 11:18
Medlem
nickeheaads avatar
Att senaste avsnittet med branden var mer fokuserad på människorna än arkitekturen beror väl främst på att huset i sig var relativt standardhus och de som utförde jobbet att bygga huset var riktiga yrkesmän. Därav inte heller några motgångar under byggandes gång som kunde tas med i programmet. Det är väl bra att programserien tar med hus som inte drabbas av motgångar, alltså visar att det mycket väl kan gå bra att bygga hus, utan större problem, för så ser ju verkligheten ut, de flesta bygger ju hus där hela byggandet och iordningställandet går bra.

Är tacksam också för att programmet avhandlar ett "projekt" per avsnitt från början till slut.

Däremot är jag tveksam varför kändisarkitekten Gert Wingård skall vara med, han framstår ju endast som korkad med sina dumma frågor och resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in