2015-03-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claudis
Undrar om det någonsin kommer en tid när det blir legitimt att öppet ifrågasätta religiösas övertro på, vad som av all vettighet att döma är, sagor?

Kommer en jude och en muslims utgångspunkter någonsin att kunna ifrågasättas i en tv-debatt när de ska försvara respektive religions rätt och fel i olika konflikter?

jag vet inte, men jag hoppas att du får svar på din fråga av någon annan som vill svara.
Citera
2015-03-07, 22:43
Medlem
Citat:
Undrar om det någonsin kommer en tid när det blir legitimt att öppet ifrågasätta religiösas övertro på, vad som av all vettighet att döma är, sagor?

Kommer en jude och en muslims utgångspunkter någonsin att kunna ifrågasättas i en tv-debatt när de ska försvara respektive religions rätt och fel i olika konflikter?

Det sker ju hela tiden i debatter.
Sverige är lite mesig i TV-debatter överlag men i USA och England är det vanligt. Finns många debatter på youtube, sök t.ex. på "dawkins islam" eller "hitchens islam" etc.
Citera
2015-03-08, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det sker ju hela tiden i debatter.
Sverige är lite mesig i TV-debatter överlag men i USA och England är det vanligt. Finns många debatter på youtube, sök t.ex. på "dawkins islam" eller "hitchens islam" etc.

Stort tack! Det blir tydligt för mig att jag allt för länge har varit insnöad på Sverige och vår många gånger låga takhöjd i debatten.

Då debatterna tenderar att vara långa, som givetvis är önskvärt, så tar det ett tag att ta sig igenom dem. Vet du någon specifik som tar upp eller snuddar vid frågeställningen för tråden?
Citera
2015-03-08, 06:11
Medlem
TheAtheists avatar
Nån skrev en gång

En religion kan bara existera om dess följare inte ifrågasätter den
Och gör man inte det så har man sagt farväl till sitt sunda förnuft.

Och det håller jag med om.
Citera
2015-03-08, 07:22
Medlem
Citat:
Hur kan man acceptera att det finns utrymme i budorden för olika tolkningar om man tror att gud är allsmäktig, vetande och skaparen till universum?

Om Gud är allsmäktig är även allt ont hans fel, men var står det i bibeln att han är det?

Citat:
Känns inkonsekvent att tro på guds förträfflighet utan att ifrågasätta hans misslyckande i den enklaste uppgiften av dem alla - att förmedla kunskapen till människan.

Vi människor har ju faktiskt ett val också, att lyssna eller inte lyssna.
Senast redigerad av den.femte.kaparen 2015-03-08 kl. 07:37.
Citera
2015-03-08, 12:12
Medlem
Citat:
Stort tack! Det blir tydligt för mig att jag allt för länge har varit insnöad på Sverige och vår många gånger låga takhöjd i debatten.

Då debatterna tenderar att vara långa, som givetvis är önskvärt, så tar det ett tag att ta sig igenom dem. Vet du någon specifik som tar upp eller snuddar vid frågeställningen för tråden?

Det är svårt att säga...

De flesta ateismargument är väl just att kritisera Koranen som källan till all sanning.
Sam Harris gör inget annat: https://www.youtube.com/watch?v=8E1u9lQeAsY

Jag blir ofta ledsen över att se Sam Harris. Det saknas kärlek och uppskattning i honom, saknas liksom glädje. Han sjunker alltid ner till nån sorts gnällighet där han drar ut allt negativt ur en tro för att kritisera det och säga "detta är religionen". Ofta kör han med vinklingar och smålögner.

Jag menar, antalet person som "katoliska kyrkan har bränt levande" genom historien är nog färre än antalet som dör i trafikolyckor per år i Norden... Eller t.ex. att antalet civila som dött pga ISIS är ännu bara en tiondel av antalet civila som dog under senaste irakkriget. (ca 10 000 jmf med 100 000) För att inte nämna en massa annat hemskt som vi inte heller kan skylla "religion" på.
Senast redigerad av grelin1999 2015-03-08 kl. 12:17.
Citera
2015-03-08, 12:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Om Gud är allsmäktig är även allt ont hans fel, men var står det i bibeln att han är det?

http://www.openbible.info/topics/omnipotence
Citera
2015-03-08, 12:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
De flesta ateismargument är väl just att kritisera Koranen som källan till all sanning.

Ett rimligt ställe att börja.

Citat:
Jag blir ofta ledsen över att se Sam Harris. Det saknas kärlek och uppskattning i honom, saknas liksom glädje. Han sjunker alltid ner till nån sorts gnällighet där han drar ut allt negativt ur en tro för att kritisera det och säga "detta är religionen".

Skulle det bli bättre om kritiken presenterades med glättighet.

Citat:
Ofta kör han med vinklingar och smålögner.

Kasta inte med sten om du bor i ett glashus.

Citat:
Jag menar, antalet person som "katoliska kyrkan har bränt levande" genom historien är nog färre än antalet som dör i trafikolyckor per år i Norden... Eller t.ex. att antalet civila som dött pga ISIS är ännu bara en tiondel av antalet civila som dog under senaste irakkriget. (ca 10 000 jmf med 100 000) För att inte nämna en massa annat hemskt som vi inte heller kan skylla "religion" på.

Falsk analogi, och sen .... om jag inte misstar mig: "Det var dom som började".
Citera
2015-03-08, 13:19
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag har också tänkt på detta TS, på senare tid och då jag läst GT.

Det kan ju vara så att den börjar lovande, presenterar budorden, om att man inte ska döda t.ex., vilket i min värld inbegriper både mord, dråp, misshandel, hot om våld, psykisk mobbning samt tankar i denna riktning. För att sedan urarta i en massa hemskheter. Kan ju vara så att först presenteras hur man ska leva och därefter ges alltså exempel på hur man inte ska göra. Och detta har människan missuppfattat.

Blir intressant att rapportera senare när jag avverkat NT på nytt och även andra skrifter.
Senast redigerad av RoaldDahl 2015-03-08 kl. 13:23.
Citera
2015-03-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAtheist
Nån skrev en gång

En religion kan bara existera om dess följare inte ifrågasätter den
Och gör man inte det så har man sagt farväl till sitt sunda förnuft.

Och det håller jag med om.

visst, men en religion måste man kunna ifrågasätta för att den ska vara sann.

En religion måste hålla för prövning, håller den inte, är den inte sann.
Citera
2015-03-08, 14:07
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Det är svårt att säga...

Sam Harris gör inget annat: https://www.youtube.com/watch?v=8E1u9lQeAsY

Skitsnack, han kritiserar kristendomen också och i mindre utsträckning judendomen och andra religioner. Jag törs inte säga om det är mer eller mindre kristendom än islam, men det är en betydande del. Du kan ju alltid prova läsa Letter to a christian nation så kanske du lär dig nåt http://www.bokus.com/bok/9780593058978/letter-to-a-christian-nation/

Citat:
Jag blir ofta ledsen över att se Sam Harris. Det saknas kärlek och uppskattning i honom, saknas liksom glädje. Han sjunker alltid ner till nån sorts gnällighet där han drar ut allt negativt ur en tro för att kritisera det och säga "detta är religionen". Ofta kör han med vinklingar och smålögner.

Mer skitsnack, det blir inte lögn eller vinkling bara för att du är av en annan åsikt. Du har rätt till dina egna åsikter men inte dina egna fakta, sluta sprid så jävla många lögner tant gredelin, din gud uppskattar det knappast. Harris är en av dem som är mest noga med att prata hur stora andelar av religiösa som tror på en viss sak, det är inte fråga om vinklingar eller smålögner.

Jag kan hålla med om att han ger intrycket att vara omänskligt cool i situationer man själv skulle bli asförbannad för folk är så jävla korkade, ljuger, förvränger det han säger etc. och Sam har fått många frågor om just det. Han drar en del skämt och bjuder på sig själv ibland också, kan rekommendera hans presentation om "Fri vilja" han drog i Sidneys operahus (conference of dangerous ideas tror jag det var i samband med).

Citat:

Jaha och? Blir det "OK" bara för att fler har dött i trafikolyckor än nötterna i katolska kyrkan har bränt levande? Religioner sprider direkt korkade och farliga idéer som människor tror på, att alla kvinnor som gick emot kyrkan förr i världen var onda häxor är bara en av dem.
Citera
2015-03-08, 14:10
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
visst, men en religion måste man kunna ifrågasätta för att den ska vara sann.

En religion måste hålla för prövning, håller den inte, är den inte sann.

Säg det till dina kollegor inom katolicismen där allt ska vara så sjukligt konservativt. Kristendomen håller för övrigt inte för prövning, har du verkligen inte insett det än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in