Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Det är svårt att säga...
De flesta ateismargument är väl just att kritisera Koranen som källan till all sanning.
Sam Harris gör inget annat:
https://www.youtube.com/watch?v=8E1u9lQeAsY
Skitsnack, han kritiserar kristendomen också och i mindre utsträckning judendomen och andra religioner. Jag törs inte säga om det är mer eller mindre kristendom än islam, men det är en betydande del. Du kan ju alltid prova läsa Letter to a christian nation så kanske du lär dig nåt
http://www.bokus.com/bok/9780593058978/letter-to-a-christian-nation/
Citat:
Jag blir ofta ledsen över att se Sam Harris. Det saknas kärlek och uppskattning i honom, saknas liksom glädje. Han sjunker alltid ner till nån sorts gnällighet där han drar ut allt negativt ur en tro för att kritisera det och säga "detta är religionen". Ofta kör han med vinklingar och smålögner.
Mer skitsnack, det blir inte lögn eller vinkling bara för att du är av en annan åsikt. Du har rätt till dina egna åsikter men inte dina egna fakta, sluta sprid så jävla många lögner tant gredelin, din gud uppskattar det knappast. Harris är en av dem som är mest noga med att prata hur stora andelar av religiösa som tror på en viss sak, det är inte fråga om vinklingar eller smålögner.
Jag kan hålla med om att han ger intrycket att vara omänskligt cool i situationer man själv skulle bli asförbannad för folk är så jävla korkade, ljuger, förvränger det han säger etc. och Sam har fått många frågor om just det. Han drar en del skämt och bjuder på sig själv ibland också, kan rekommendera hans presentation om "Fri vilja" han drog i Sidneys operahus (conference of dangerous ideas tror jag det var i samband med).
Citat:
Jag menar, antalet person som "katoliska kyrkan har bränt levande"
genom historien är nog färre än antalet som dör i trafikolyckor
per år i Norden... Eller t.ex. att antalet civila som dött pga ISIS är ännu bara en tiondel av antalet civila som dog under senaste irakkriget. (ca 10 000 jmf med 100 000) För att inte nämna en massa annat hemskt som vi inte heller kan skylla "religion" på.
Jaha och? Blir det "OK" bara för att fler har dött i trafikolyckor än nötterna i katolska kyrkan har bränt levande? Religioner sprider direkt korkade och farliga idéer som människor tror på, att alla kvinnor som gick emot kyrkan förr i världen var onda häxor är bara en av dem.