• 4
  • 5
2015-03-08, 13:28
Medlem
norrlandsguldares avatar
Eftersom vi tydligen inte får försvara Umeå i löjliga situationer utan att tilldelas varningar så får jag vara enkel och saklig på TS begäran; Umeå är en fin stad där möjligheterna till att lära känna nya människor och utöva olika aktiviter är många.

IKSU är, om än lite dyrt, en av Europas största träningsanläggningar och även - tillsammans med Norrlands Universitetssjukhus och Umeå Universitet - Umeås stolthet.

Det är dessutom inte speciellt svårt att få jobb i staden, inte i mitt tycke i alla fall.

Nackdelar med staden: kylan under vintermånaderna, svårt att få bostad, dyrt att klippa sig och dyrt med gymkort.

Fördelar med staden: nära till havet, låg medelålder, ett stort utbud av kurser och program som går att studera på universitetet, stor utökning av företag som etablerar sig i staden (bland annat IKEA), relativt låg kriminalitet.
2015-03-09, 18:51
Medlem
Umeborna tillhör landets "smartaste". Jojomensan. Det kanske retar upp en och annan som gärna vill att alla norrlänningar ska va som Ove i Jägarna. Det gör ont när fördomar spricker.

http://www.vk.se/1312715/umeaborna-s...i-landet?mobil
2015-03-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingmar
Umeborna tillhör landets "smartaste". Jojomensan. Det kanske retar upp en och annan som gärna vill att alla norrlänningar ska va som Ove i Jägarna. Det gör ont när fördomar spricker.

http://www.vk.se/1312715/umeaborna-s...i-landet?mobil
Exakt, och Umeå var ju också Sveriges säkraste stad att vistas i när jag sist kollade. God ekonomi relativt andra städer, hög utbildningsnivå, intelligenta glada människor, aktiva människor med mera leder till trygghet.
2015-03-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jo jag har nog haft otur att möta idioter. Gillar annars folk från Västerbotten och tycker att tjejer med den dialekten är superheta. Typ hon Linda på SVT

Totalt kanske 5 gånger inte riktiga slagsmål varje gång utan mera gruff men vissa verkar va fientligt inställda till oss från söder. Det värsta bråket var nog utanför ett ställe som hette något med "duck" i namnet när det blev ren MMA med en kille som sa att jag var bög och skulle ha stryk! Gav killen en smäll sedan tog vakten honom innan snutarna kom.
Du har haft en otrolig otur om det är sant för i allmänhet så är Umeå en trygg stad, vilket statistiken bekräftar, och det finns ingen allmän fientlighet mot "er från söder". Många från Umeå flyttar dessutom till Stockholm(om det är det söder du menar) och det har pågått i många, många år, så väldigt många i Umeå har band till Stockholm på olika sätt och gillar staden och dess invånare, det är endast en viss kategori av människor i Stockholm som till exempel kallar folk från andra orter för "bönder" på ett nedlåtande sätt, men vem gillar den kategorin av människor?
Senast redigerad av northpolesanta 2015-03-25 kl. 16:48.
2015-03-25, 20:59
Medlem
Strychnos avatar
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ TRÅD LÅST! ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Dom flesta av er som svarat i tråden kan inte hålla er till topic.
Politik, norrländska myter, invandringsfrågor, tjafsande om ditt och datt får ni ta i rätt forum för detta.

Därför låses tråden.
Om TS vill ha tråden öppnad igen så får denne kontakta en moderator.

//Moderator.
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in