2015-03-07, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jäkligt dåligt klimat har stället iaf. Långa vintrar och korta somrar som oftast regnar bort, samt en maxtempratur på 14 grader. Men det går säkert att trivas där ändå.

trams, kolla SMHI nästa gång...
2015-03-07, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det finns inga storstäder i Norrland. Jag var där uppe en gång under en vecka och det kändes som att resa 40 år tillbaka i tiden. Fast så är väl hela Norrland.

Du är medveten om att norrland inte är en stad, utan halva Sverige, har du lyckats vara i halva Sverige under en vecka - måste jag gratulera dig.

Om du tycker att det var som att resa 40 år tillbaka i tiden då har du inte upplevt 70-talet, kan jag säga dig, det finns faktiskt rinnande toaletter och datorer och mobiltelefoner att köpa i Hela Norrland. Men du kanske inte kollade sånt.
Eller Donken finns i Umeå, den ligger rätt centralt mitt i city, kanske du inte var just i björkarnas stad.

Ja, vad hade vi mer på 70 -talet ?
2015-03-07, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Ur politiskt perspektiv en knallröd stad som hyser en relativt ung befolkning på grund av det graciösa universitetet som även får betraktas som stadens hjärta.

Är du sportintresserad tillhandahåller Umeå en medelmåttig hockeyförening som inte har skördat några nämnvärda framgångar sedan andra halvan av 80-talet.

Ja, eller på Gamlia kan man åka skidor.
2015-03-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Det finns gott om restauranger som drivs av folk från många delar av världen då Umeå har människor från hela världen, det finns också bra med specialbutiker med mera. Jag håller med dig om mixen.

Umeå har inte fler invandrare än andra städer i samma storlek. Tvärtom.
2015-03-07, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingmar
Umeå har inte fler invandrare än andra städer i samma storlek. Tvärtom.
Det du skriver är sant, det du citerade är också sant.
2015-03-07, 21:19
Medlem
possums avatar
Jag doktorerade i Umeå och har iaf för tillfället blivit kvar. Staden har ett stort utbud av restauranger, barer, konserter osv och man måste ha ett seriöst märkligt fritidsintresse för att det inte sa gå att utöva det här. Det är även nära till natur och friluftsliv och Stockholm är bara 50 minuter bort med flyg, alt 6 timmar med det nya snabbtåget.

Nackdelen är att staden är väldigt kulturvänster. Har man inte de rätta åsikterna så får man vara försiktig med vad man säger på puben och kring fikabordet annars får man en hoper arga kvinnor i foträta skor på sig uppbackade av deras stercksmala, skäggiga män med dufflar och glasögon. Långt ifrån alla delar vänstermaffians åsikter men de skriver väldigt högt.
2015-03-07, 21:41
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av possum
Jag doktorerade i Umeå och har iaf för tillfället blivit kvar. Staden har ett stort utbud av restauranger, barer, konserter osv och man måste ha ett seriöst märkligt fritidsintresse för att det inte sa gå att utöva det här. Det är även nära till natur och friluftsliv och Stockholm är bara 50 minuter bort med flyg, alt 6 timmar med det nya snabbtåget.

Nackdelen är att staden är väldigt kulturvänster. Har man inte de rätta åsikterna så får man vara försiktig med vad man säger på puben och kring fikabordet annars får man en hoper arga kvinnor i foträta skor på sig uppbackade av deras stercksmala, skäggiga män med dufflar och glasögon. Långt ifrån alla delar vänstermaffians åsikter men de skriver väldigt högt.
Hela staden verkar vara militanta feminister. Arbetslöshet och varenda kotte övervintrar på universitetet i för många år eller hur kommer det sig?
2015-03-08, 02:32
Medlem
possums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hela staden verkar vara militanta feminister. Arbetslöshet och varenda kotte övervintrar på universitetet i för många år eller hur kommer det sig?

Arbetslösheten i Umeå ligger under rikssnittet så det är inte det som är problemet. Jag skulle tro att det är det stora universitetet med många unga kvinnliga humanist-studenter som är problemet. Drygt 31.000 studenter i en stad med totalt 120.000 invånare sätter sin prägel.
2015-03-08, 07:00
Medlem
Strychnos avatar

▬ Regel: 0.03 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Off topic och trams raderat.

Håll er till topic som är: hur det är att bo i Umeå. INTE något annat.
Politik, invandring, norrländska myter och annat tjafsande får ni ta i andra forum och trådar.

▬//Moderator ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Senast redigerad av Strychno 2015-03-08 kl. 07:02.
2015-03-08, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av possum

Att uttrycka "fel" åsikter(vilka åsikter som är "fel" är naturligtvis beroende på omgivningen man befinner sig i) är ett problem i hela Sverige och ingenting unikt med Umeå. Testa att uttrycka vänsteråsikter bland högermänniskor, det har jag fått otroligt mycket "skit" för i Umeå. Jag har däremot aldrig fått skit när jag uttryckt någon av mina högeråsikter i Umeå. Min åsikt är alltså att det du talar om inte är någonting unikt för Umeå och inte riktigt representativt för Umeå som helhet. Min källa är egen erfarenhet och uppväxt och lång vuxentid i staden.
2015-03-08, 09:50
Medlem
Joburgs avatar
Skon stad, promenadvanlig och ungdomlig samt (som sa manga norrlandsstader) med en skon alv pa bekvamt avstand. Tyvarr med ett hockeylag som forvandlats till ett farmarlag at Skelleftea AIK.

Allvarligt talat ar Umea en av dom trevligare staderna i Sverige, tillsammans med andra universitetsstader som Uppsala och Lund. Liknande stallen har alltid lite extra energi.
2015-03-08, 10:48
Medlem
Staden är ganska utspridd. Från ålidhem till umedalen är det säkert en mil. Lika långt säkert från ersboda till teg. Inte så backigt så cykel funkar skitbra. Bra med cykelbanor och plogning. Bussarna går bra och inte många "proppar" i trafiken. I alla fall inte för bussarna som skiter i högerregeln. Cyklister har förtur i Umeå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in